Veksle hjemmfra eller???
Fra : Ole Hedegaard

Dato : 10-07-01 20:37

Hej
Vi skal for første gang ud på kørselvferie til Italien - hvordan ser det ud
med valutaen - kan det betale sig at veksle hejmmefra???

Hvor lang tid tager det ca. at tage turen Århus - Rimini???

Feriehilsner fra Tina

Fra : Ped

Dato : 10-07-01 22:49

Hej,

Ifølge Shell Geostar er der 1773 km fra Århus til Rimini, og den effektive
køretid opgives til 16 timer og 10 minutter.

Efter min mening er der ikke noget at hente økonomisk ved at veksle hjemmefra,
men det er naturligvis en fordel af have lidt lokal valuta, så man ikke står
helt uden kontanter. Hvis man hæver kontanter i en Bancomat, som enhver bank
har, koster det ca. det samme som hvis man veksler i en bank herhjemme, og
banken afregner formentlig til samme kurs. Jeg er lige kommet hjem fra ferie,
som bl.a. omfattede en uge i Italien, og jeg hævede kun kontanter een gang. Af
dem betalte jeg entrebilletter til seværdigheder, busbilletter, småindkøb m.v.,
mens jeg betalte benzin, camping, motorvejsafgifter og andre større beløb med
VISA kortet. Og det fungerede udmærket.

Selv om grænserne nu er åbne er der stadigvæk vekselkontorer i Brennerpasset,
og her kan man slippe af med de sidste Lire når man rejser ud igen.

Rigtig god tur!

Jens L. Pedersen

Fra : Kenneth

Dato : 14-07-01 16:35

> [...]
bank
> har, koster det ca. det samme som hvis man veksler i en bank herhjemme

Vær dog opmærksom på at bruger du VISA / Mastercard i en bankomat eller
lokal bank til at hæve valuta, så koster det ca 40-50 pr. gang.

Jeg kommer lige selv fra ferie dernede.

...vær også opmærksom på, at i Italien er en tankstation, en tankstation og
intet andet.
Her bliver man normalt mødt af een person som tanker for dig, og typisk ikke
"aner" hvad du taler om hvis du nævner ordet
"creditcard/VISA/Mastercard" -de vil ha kontanter dernede :)
Du kan normalt hellerikke lige købe en cola/liter mælk/cigaretter på en
tank, kun benzin, motorolie & måske et luftfiler........

--
Venligst
Kenneth

Fra : Rene Rasmussen

Dato : 14-07-01 02:14

ca 36 37 timer i en subaru
Ole Hedegaard <hedegaard@christiansen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b4b59b0$0$250$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Christian Flintrup

Dato : 09-08-01 20:19

Ole Hedegaard <hedegaard@christiansen.mail.dk> wrote:

> Vi skal for første gang ud på kørselvferie til Italien - hvordan ser det ud
> med valutaen - kan det betale sig at veksle hejmmefra???

Jeg er netop vendt hjem fra Italien, hvor jeg erfarede at selv på
de store turiststeder som Venedig og Rimini var der problemer med
at betale med VISAkort i butikker/restauranter/barer, også selvom
de "reklamerede" med VISA-kort skilte i vinduer og døre.
hvis jeg kun købte for et lille beløb så ville de ikke tage imod
VISA. Hos mange småhandlende - købmænd, grønthandlere o.lign.
tager de heller ikke imod VISA, så husk det er en god ide også at have
kontanter med.

--
hilsen Tina