Mysql fejler når der ikke er noget resulta~
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 21-09-07 16:22

Hej Ng..

Jeg har følgende php kode hvor jeg henter data ud fra mysql.

kode:
$antal_off_billeder = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(*)
FROM billeder where tilstand ='off' and Galleri_id='$visgalleri'
"),0) or die("fejl");

koden virker fint nok når der er et resultat, men når der intet
resultat er, altså når der ikke er nogle billeder i '$visgalleri'
med 'tilstan' = 'off', fejler koden.

Er der nogen der kan hjælpe med at finde fejlen eller omskrive
mysql delen.

Jeg er ikke så skrap til mysql.

Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 21-09-07 16:38

Mikkel Jakobsen wrote:
> [...]
> $antal_off_billeder = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(*)
> FROM billeder where tilstand ='off' and Galleri_id='$visgalleri'

Fjern fejl, og skriv istedet mysql_error()

Desuden så returner mysql_result ingen fejl... det er kun mysql_query
der gør dette.

Derfor burde din linje se således

$antal_off_billeder =
mysql_result(
mysql_query("
SELECT COUNT(*)
FROM billeder
WHERE tilstand ='off'
AND Galleri_id='".$visgalleri."'
") OR DIE (mysql_error())
,0);

Desuden har du også en fejl i Galleri_id='$visgalleri'

PHP variabler bliver IKKE parsed når de står i ' klammer, kun i " klammer.

For at undgå dette kan man parse sin kode ordentligt.
Fx

$var = 'Hej '.$var;
$var = 'Hej '.$var.' med dig';

Så nej - din kode er faktisk ikke fejlfri

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 21-09-07 16:58

> [...]
>
> Desuden har du også en fejl i Galleri_id='$visgalleri'
>
> PHP variabler bliver IKKE parsed når de står i ' klammer, kun i " klammer.

Mystisk men det virker heller ikke..

Den giver ingen fejl, men returnere ikke nogen værdi..
(ved med sikkerhed der er et resultat).
er det variablen det er galt med, den kommer fra:

xxxxx.adsl.dk/galleri/galleridetaljer.php?visgalleri=39

Fra : Dan Storm

Dato : 21-09-07 17:05

Martin skrev:
> [...]
>
> PHP variabler bliver IKKE parsed når de står i ' klammer, kun i " klammer.
>
> For at undgå dette kan man parse sin kode ordentligt.

Ovenstående er korrekt, bare ikke i forbindelse med spørgsmålet.

$sql = "SELECT * FROM tabel WHERE field='$var'";

Ovenstående sætning vil virke efter hensigten.
Det du fortæller trådstarter er at han skal skrive sætningen således:

$sql = "SELECT * FROM tabel WHERE field='.$var.'";

Det vil ikke fejle, men resultatet vil ikke være det forventede.

> Så nej - din kode er faktisk ikke fejlfri

Hvor påstår han også det?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-07 19:33

Martin skrev:

> Desuden har du også en fejl i Galleri_id='$visgalleri'

> PHP variabler bliver IKKE parsed når de står i ' klammer, kun i " klammer.

Men du glemmer at hele det citerede udtryk står inden i dobbelte
anførselstegn, så det er ikke nogen fejl.

--
Bertel

Fra : Dan Storm

Dato : 21-09-07 17:12

Mikkel Jakobsen skrev:
> [...]
> $antal_off_billeder = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(*)
> FROM billeder where tilstand ='off' and Galleri_id='$visgalleri'

Din kode er lidt rodet og skaber ikke et nemt overblik. Prøv at dele den
op således:

$sql = "SELECT COUNT(*) as nb FROM billeder WHERE tilstand='off' and
Galleri_id='".$visgalleri."'":
$result = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
$antal_off_billeder = mysql_result($result, 0, "nb");

Læg mærke til de ændringer jeg har lavet i koden:
COUNT(*) as nb // returnerer resultatet som et felt kaldet nb

Galleri_id='".$visgalleri."' // det ser pænere ud at holde variabler
uden for strengen

$result = mysql_query($sql) or die(mysql_error()); // overskuelighed,
resultatet kommer i variablen $result. Hvis mysql fejler dør den og
giver dig mysql fejlen som du så kan spørge os om, hvis det stadig ikke
virker.

$antal_off_billeder = mysql_result($result, 0, "nb"); //her hentes 'det
nye felt' nb med resultatet fra count()

> koden virker fint nok når der er et resultat, men når der intet
> resultat er, altså når der ikke er nogle billeder i '$visgalleri'
> med 'tilstan' = 'off', fejler koden.

Jeg tror det har noget med den måde forespørgslen blev udført på. Brug
altid mysql_error() når du har problemer med en sql sætning.

> Er der nogen der kan hjælpe med at finde fejlen eller omskrive
> mysql delen.

Prøv ovenstående. Vend tilbage med den fejlmelding mysql giver dig, hvis
det stadig ikke virker.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 21-09-07 17:39

Hey Dan..

Tak for din pæne og udførlige beskrivelse, det hjalp, Tak.

> [...]
> Galleri_id='".$visgalleri."'":
> $result = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
> $antal_off_billeder = mysql_result($result, 0, "nb");

Virker Perfekt, uden fejl.....

> $antal_off_billeder = mysql_result($result, 0, "nb"); //her hentes 'det
> nye felt' nb med resultatet fra count()

Jeg kan godt se hvad der sker...
men jeg tror ikke helt jeg forstår det...
(men det er jo heller ikke alt men skal forstå)

> Brug altid mysql_error() når du har problemer med en sql sætning.

Jeg kan godt se hvad du mener, det vil jeg gøre i fremtiden.