forskelle mellem php og php5
Fra : sew

Dato : 17-09-07 07:26

Er der nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er mellem php og php5.

Årsagen er at jeg sider bokser med en hjemmeside, hvor udbyderen kun har
chiliasp og php5. Og jeg kan sandt for dyden ikke få alminde asp og php kode
til at virke.
Jeg har været inde på www.html.dk for at lære sprogne. Men render hele tiden
panden i mod at serveren har chiliasp og php5. Så hvis der var en venligt
meneske der fortælle mig hvordan jeg kunne omgå problemet. Ja så ville jeg
blive glad. - Og ja jeg ved godt at jeg blot kunne skifte server.
Men det er ikke mig der ejer domænet. Jeg bygger det blot

mvh
svend erik

Fra : Martin

Dato : 17-09-07 08:36

sew wrote:
> [...]
> blive glad. - Og ja jeg ved godt at jeg blot kunne skifte server.
> Men det er ikke mig der ejer domænet. Jeg bygger det blot

Hvad er dit problem?
Forskellen mellem php4 og php5 er ikke så store, udover at PHP5 er
blevet meget mere objekt orienteret. Dog virker stortset alle PHP4
funktioner stadig i PHP5

Fra : sew

Dato : 17-09-07 10:26

Mit problem er at php ikke virker.
Hos webudbyder kører de i linux miljø. Kan det have nogen indflydelse ?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-09-07 10:32

sew wrote:
> Mit problem er at php ikke virker.
> Hos webudbyder kører de i linux miljø. Kan det have nogen indflydelse ?

Nej,

hvad sker der hvis du uploader en fil der blot indeholder:

<?php
phpinfo();
?>

Kald filen "test.php"

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : sew

Dato : 17-09-07 23:23

Når jeg afvikle php.test efter opload står der bare

<?php
phpinfo();
?>

Jeg har iøvrigt samme oplevelse, når jeg forsøger at afvikle et færdigt java
script jeg har kan se kan køre andre i demo version.

Så jeg er noget uforstående overfor hvad der foregår. Men det ikke undre mig
om det blot er en dum fejl jeg laver

MVH
Svend Erik

Fra : Martin

Dato : 18-09-07 08:27

sew wrote:
> Når jeg afvikle php.test efter opload står der bare
>
> <?php
> phpinfo();
> ?>

Så er PHP ikke enabled på dit webhotel
1: Ring til kundeservice og spørg om de kan
2: Find et nyt hotel

Fra : Leonard

Dato : 18-09-07 09:44

On Tue, 18 Sep 2007 00:23:01 +0200, sew wrote:

> Når jeg afvikle php.test efter opload står der bare
>
> <?php
> phpinfo();
> ?>

Giv os et link til den side, så vi kan se om det er en fejl du laver
elelr om det er webhotellet, der ikke vil parse PHP.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-09-07 15:51

> Når jeg afvikle php.test efter opload står der bare
>
> <?php
> phpinfo();
> ?>

Går ud fra, at du har kaldt den test.php - og ikke php.test.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-09-07 17:14

"sew" <sewnejtak@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> Mit problem er at php ikke virker.
> Hos webudbyder kører de i linux miljø. Kan det have nogen indflydelse ?

Næh. Tværtimod, så burde php vel køre bedst i Linux-miljø.

Fra : Martin

Dato : 21-09-07 15:32

Philip Nunnegaard wrote:
> "sew" <sewnejtak@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
>
> Næh. Tværtimod, så burde php vel køre bedst i Linux-miljø.

Jeg læste for ikke så længe siden at apache faktisk kørte bedst på en
windows 2000 server ed. - men apache er vel nok bedst kendt som
webserveren på linux systemer :)

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-09-07 17:58

> Jeg læste for ikke så længe siden at apache faktisk kørte bedst på en
> windows 2000 server ed. - men apache er vel nok bedst kendt som
> webserveren på linux systemer :)

Interessant information.

Jeg oplevede i øvrigt for et par år siden noget andet "sjovt".
Jeg kørte asp/IIS på min nuværende computer og php på en gammel
win98-computer fra forrige århundrede (altså 200 MHz og 64 MB ram).
PHP-siderne kørte stadig noget hurtigere på dén, end asp gjorde på min nye
hurtige computer.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-09-07 17:13

> Forskellen mellem php4 og php5 er ikke så store, udover at PHP5 er blevet
> meget mere objekt orienteret. Dog virker stortset alle PHP4 funktioner
> stadig i PHP5

Vil det så sige, at php5 er et skridt i samme retning som asp.NET er i
forhold til asp3?
Det er interessant at vide, fordi mange mener, at .NET er fremtiden på
bekostning af både asp og php.

Fra : Martin

Dato : 17-09-07 17:35

Philip Nunnegaard wrote:

> Vil det så sige, at php5 er et skridt i samme retning som asp.NET er i
> forhold til asp3?
> Det er interessant at vide, fordi mange mener, at .NET er fremtiden på
> bekostning af både asp og php.

jeg vil sige det på den søde måde... man kan ikke sammenligne asp.net og
asp - de er så forskellige som det overhovedet kan være :)

Hvis man sammenlignede asp.net og PHP4 - så ville asp.net vinde til hver
en tid - men efter php5 er blevet super meget mere objekt orienteret, så
er der lidt tættere om hvem der "vinder".

Jeg holder mig til PHP af den simple grund... .net virker ikk i et *nix
miljø. .net holder sig til Windows, mens PHP kan kører på både *nixer og
windows.

Desuden synes jeg også dokumentationen til php er langt bedre end til
asp.net

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-09-07 06:17

> Desuden synes jeg også dokumentationen til php er langt bedre end til
> asp.net

Fuldstændig enig!
Manualen er genial, selv om det meste af den desværre kun står på engelsk,
men det er så også tilfældet med asp-dokumentationen på MS' hjemmeside.

Det eneste der holder mig tilbage fra .NET er, at det virker en kende for
langhåret til mit temperament og for meget baseret på dyre programmer, mens
php stadig er baseret på, at man kan klare det hele i Notepad.