Hvad tænker jay.net på ?
Fra : N_B_DK

Dato : 16-09-07 22:47

Jay.net internet

Jay.net - Danmarks hurtigste Internetudbyder - udnytter Fibernet 100%

Jay.net Online 100/100 Mbit/s - 199 kr. pr. md.

Professionel bredbånds Internetforbindelse 100 Mbit/s
Fri trafik - 10 GB pr. md.
Brugervenligt online betalingssystem med fuldt overblik
Professionel support og kundeservice tlf. 88 333 222

http://www.dongenergy.dk/privat/Fibernet/Tjenester_og_udbydere/jay+net.htm

Hvad i alverden skal man med en 100/100Mb forbindelse med kun 10GB traffik
?(og hvordan hænger det lige sammen med fri traffik ?)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-09-07 23:18

N_B_DK wrote:

> Hvad i alverden skal man med en 100/100Mb forbindelse med kun
> 10GB traffik ?(og hvordan hænger det lige sammen med fri traffik
> ?)

De er bare ærlige

De andre skriver fri trafik, men mener de også det hvis du downloader
eller uploader 5 TB per måned? Hvis du vil seede OpenOffice 2.3 via
Bittorrent i næste uge (eller noget andet populært...), kan der hurtigt
ryge et par TB af sted med en 100/100.

Deres "fri trafik med 10 GB" kan selvfølgelig hurtigt blive meget dyrt
for kunden da hver GB over grænsen koster 10 kr, hvis den ikke udveksles
via Dix'en (står der med *meget* små bogstaver et sted).

Fra : Rado

Dato : 17-09-07 07:08

On Mon, 17 Sep 2007 00:17:44 +0200, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:

>Deres "fri trafik med 10 GB" kan selvfølgelig hurtigt blive meget dyrt
>for kunden da hver GB over grænsen koster 10 kr, hvis den ikke udveksles
>via Dix'en (står der med *meget* små bogstaver et sted).

Og dermed røg troværdigheden sig en tur...

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Lars Christensen

Dato : 17-09-07 06:13

On Sun, 16 Sep 2007 23:46:43 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Hvad i alverden skal man med en 100/100Mb forbindelse med kun 10GB traffik
>?(og hvordan hænger det lige sammen med fri traffik ?)

Det bliver først rigtig dyrt med Jay.net når man har brugt over 10 GB
trafik. Det koster 1 kr pr. GB dansk trafik og 10 kr pr GB udenlandsk
trafik. Det er bare ikke altid til at se hvor trafikken kommer fra.

Jeg har haft Jay.net, og jeg er lykkelig for at min boligforening
valgte at droppe dem til fordel for en anden udbyder. Der var ikke
andet end problemer med dem. Både internet og fastnettelefoni levede
ikke op til det lovede.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-09-07 06:35

"Lars Christensen" <lars@snot.invalid> wrote in message

> Det bliver først rigtig dyrt med Jay.net når man har brugt over 10 GB
> trafik. Det koster 1 kr pr. GB dansk trafik og 10 kr pr GB udenlandsk
> trafik. Det er bare ikke altid til at se hvor trafikken kommer fra.

helt enig, men det der undrer mig er det er tilladt at skrive: fri traffik=
10GB, havde det været en POTS 33.6 modem forbindelse, så havde 10GB været
fri traffik, men på en 100/100, det kan jo være brugt på 20 min...

> [...]
> valgte at droppe dem til fordel for en anden udbyder. Der var ikke
> andet end problemer med dem. Både internet og fastnettelefoni levede

Jeg ville så heller aldrig vælge dem med den slags betingelser.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-09-07 06:47

wrote:

> Hvad i alverden skal man med en 100/100Mb forbindelse med kun 10GB
> traffik ?

Hvis man har brug for god performance i små burst til en god pris, så
kan det vel være udmærket. Der er jo ingen, der siger at en linje skal
være rødglødende, bare fordi den er hurtig.

Efter min mening er det rimelig veldokumenteret, hvad man får, og så
kan man jo bare vælge en anden udbyder, hvis Jay.nets tilbyd ikke
passer en.

Der er andre udbydere, der sælger 100 Mbps Internet + telefoni + iptv
på den samme 100 Mbps forbindelse. Det er IMO langt mere problematisk.

> (og hvordan hænger det lige sammen med fri traffik ?)

Man kan læse det sådan, at det er 10 GB fri trafik man får, ikke at
der er fri trafik, men max 10 GB. (Altså så: "Fri trafik - 10 GB pr.
md" blot betyder: "Du får 10 GB fri trafik per måned").

-A

Fra : N_B_DK

Dato : 17-09-07 09:54

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Der er andre udbydere, der sælger 100 Mbps Internet + telefoni + iptv
> på den samme 100 Mbps forbindelse. Det er IMO langt mere problematisk.

Hvem gør det ? (de fleste sælger netop ved triple play kun 10 eller 25MB
internet)

> Man kan læse det sådan, at det er 10 GB fri trafik man får, ikke at
> der er fri trafik, men max 10 GB. (Altså så: "Fri trafik - 10 GB pr.
> md" blot betyder: "Du får 10 GB fri trafik per måned").

Skriver man fri traffik, er det fri traffik, ellers skriver man incl 10GB
traffik pr måned.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-09-07 16:13

N_B_DK wrote:
> Skriver man fri traffik, er det fri traffik, ellers skriver man incl
> 10GB traffik pr måned.

De skriver helt præcis "Fri trafik - 10 GB pr. md.". Umiddelbart
opfatter jeg ikke det som andet end at der er 10 GB data inkluderet, alt
der over koster ekstra.

Hvordan du kan få det til at de prøver at få folk til at tro, at det er
UBEGRÆNSET trafik, kan jeg ikke lige se.

- Chano Andersen.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-09-07 16:27

"Chano Andersen" <usenet@chanoandersen.dk> wrote in message

> Hvordan du kan få det til at de prøver at få folk til at tro, at det
> er UBEGRÆNSET trafik, kan jeg ikke lige se.

Ganske enkelt fordi når noget er frit, er der ikke begrænsninger på.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-09-07 17:51

N_B_DK wrote:

> Ganske enkelt fordi når noget er frit, er der ikke begrænsninger
> på.

Der står: "Fri trafik - 10 GB pr. md." Det synes jeg nu ikke at man kan
læse på anden måde end at der er fri trafik op til 10 GB.

Til gengæld synes jeg at det er kritisabelt at man skal lede temmelig
længe for at se hvad 1 GB koster, hvis man er over grænsen. Forbrugeren
har heller ikke noget videre grundlag for at vurdere om de ekstra GB
koster 1 kr. (peering i DIX) eller 10 kr. per GB. Hvor mange sidder og
tracerouter inden de besøger en webside eller downloader noget?

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-09-07 07:07

N_B_DK grotesk:

> Ganske enkelt fordi når noget er frit, er der ikke begrænsninger på.

Hvorfor skal definitionen være så firkantet.. Ville det gøre en forskel,
hvis der i stedet havde stået:

"Fri trafik: 10 GB pr. måned"

Altså at du har 10 GB fri trafik hver måned, lige som fri SMS heller
aldrig er fri SMS, ofte er der sat en meget høj grænse men der ER en
grænse. (Hos Sonofon er den omkring 1.000.000)

De skjuler da i det mindste ikke grænsen.

- Chano Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-09-07 16:32

On Mon, 17 Sep 2007 10:53:36 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

> Hvem gør det ?

Jeg har set det et par steder blandt fibernet-udbydere. Du kan jo
bladre lidt rundt.

> (de fleste sælger netop ved triple play kun 10 eller 25MB internet)

Well, 'de fleste' er ikke alle.

> Skriver man fri traffik, er det fri traffik, ellers skriver man incl
> 10GB traffik pr måned.

Har du spurgt Dansk Sprognævn eller for den sags skyld en jurist?

-A

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 17-09-07 12:39

N_B_DK wrote:
> Hvad i alverden skal man med en 100/100Mb forbindelse med kun 10GB
> traffik ?(og hvordan hænger det lige sammen med fri traffik ?)

Jeg har nu været udemærket tilfreds med min, specielt
nu hvor man kan få fast IP uden en væmmelig VPN tunnel.

Det virkede også tiltalende at få 100/100 på et net
uden en masse P2P-rødder

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 17-09-07 13:36

"Mogens Kjaer" <mk@lemo.dk> wrote in message

> Jeg har nu været udemærket tilfreds med min, specielt
> nu hvor man kan få fast IP uden en væmmelig VPN tunnel.

Jeg har da også fast ip, uden nogen VPN (ADSL CC), og det kan da fåes (købes
ihvertfald) til næsten alle produkter.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-09-07 16:29

On Mon, 17 Sep 2007 14:36:28 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

> Jeg har da også fast ip, uden nogen VPN (ADSL CC), og det kan
> da fåes (købes ihvertfald) til næsten alle produkter.

Ja, men det har man ikke kunnet tidligere med Jay.net på DONGs net.

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-09-07 18:28

On 17 Sep., 18:51, "Jesper Lund" <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> koster 1 kr. (peering i DIX) eller 10 kr. per GB. Hvor mange sidder og
> tracerouter inden de besøger en webside eller downloader noget?

Ja DET er nok ikke altid så nemt at finde ud af...Faktisk skal du jo
lave reverse tracetraceroute hvis du skal downloade meget... For
traffikken kan jo gå en anden vej fra modparten til dig. Fx kan det jo
være de har peering på upload traffiken men ikke download traffiken og
den her går igennem en transitudbyder.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-09-07 18:31

On 17 Sep., 07:46, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> Der er andre udbydere, der sælger 100 Mbps Internet + telefoni + iptv
> på den samme 100 Mbps forbindelse. Det er IMO langt mere problematisk.

Øhh det er vel netop dette som jaynet gør..

Dong levere et 100Mbit link til den boks kunden har på væggen..
Bruger man IPtv fra fx danskbredbånd. skal det jo vel bruge ca. 20Mbit
og skal man have telefon tager det jo også båndbredde...

Så jaynet´s 100/100Mbit linie er jo vel et maximum man kun kommer op
på, hvis man kun abonnemere på internet.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-09-07 19:16

On Mon, 17 Sep 2007 10:31:13 -0700, Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> wrote:

> [...]

> Bruger man IPtv fra fx danskbredbånd. skal det jo vel bruge ca. 20Mbit
> og skal man have telefon tager det jo også båndbredde...

Jeg mener at have fået at vide, man ikke kan købe TV af hverken FastTV
eller Dansk Bredbånd, hvis man ikke også køber en Internet-forbindelse
af dem. Men jeg kan selvfølgelig huske galt.

-A

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-09-07 19:25

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg mener at have fået at vide, man ikke kan købe TV af hverken
> FastTV eller Dansk Bredbånd, hvis man ikke også køber en
> Internet-forbindelse af dem. Men jeg kan selvfølgelig huske galt.

Hvordan deles kundens liniekapacitet egentlig (teknisk), hvis man ikke
køber alle produkter hos samme leverandør?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-09-07 20:18

On Mon, 17 Sep 2007 20:25:28 +0200, "Jesper Lund"

> Hvordan deles kundens liniekapacitet egentlig (teknisk), hvis man
> ikke køber alle produkter hos samme leverandør?

Teknisk set ville man lave det med QoS, sådan at voice kom i priority
queue (før alt andet), IPTV I en højprioritetskø med dybe buffere (og
derfor lav sandsynlighed for drops, men lidt højere latency og jitter)
og Internet-produktet ville blive kørt som best effort.

.... Men jeg mener som sagt ikke, problemstillingen er reel, for jeg
mener ikke, man kan lave mix-and-match på den måde.

-A