Bulede/hævede kondensatorer?
Fra : Steen Suder

Dato : 15-09-07 16:22

Jeg er ved at rydde op i bl.a. min samling af bundkort.

Nu ser jeg så at et af disse boards har kondensatorer omkring CPU-soklen,
der "buler ud" i toppen. Enkelte af dem har små, gule krystaller ovenpå.

Er det ikke "best practice" at skrotte et sådan board?

Alternativet er at bortgive boardet eller sælge det billigt, men hvis det i
praksis er "dødsmærket" selvom det virker pt., vil jeg hellere smide det
ud.

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 16:26

Steen Suder wrote:
> [...]
> praksis er "dødsmærket" selvom det virker pt., vil jeg hellere smide det

Det er ikke penge/tid værd at skifte lytter på sådan et board. ud med
det eller afhænd det i en af grupperne.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-09-07 19:14

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message

> Det er ikke penge/tid værd at skifte lytter på sådan et board. ud med
> det eller afhænd det i en af grupperne.

Det kommer jo helt an på hvilket board det er, det er jo nemt og billigt at
skifte kondensatorerne, så er det eneste fejl kan det (afhængigt af board)
sagtens svaresig at skifte dem.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Rado

Dato : 16-09-07 17:08

On Sat, 15 Sep 2007 20:13:55 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>skifte kondensatorerne, så er det eneste fejl kan det (afhængigt af board)

Jeg har selv lige skiftet en på et dødt kort, nu kører det fint igen.

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 15-09-07 16:56

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> praksis er "dødsmærket" selvom det virker pt., vil jeg hellere smide det

Det er godt på vej til at se døden..
Men inden du gør noget med kortet, så er jeg lidt nysgerrig efter hvilket
mærke og model det drejer sig om?
Kan godt være at jeg vil give dig et symbolsk beløb for det hvis jeg kan
bruge det

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-09-07 23:21

Steen Suder wrote:

> Er det ikke "best practice" at skrotte et sådan board?

For en datamekaniker, jo. For en elektronikmekaniker, nej; han vil helt
sikkert skifte lytterne...

Jesper Poulsen

Fra : Steen Suder

Dato : 16-09-07 00:01

Jesper Poulsen wrote:

> For en datamekaniker, jo. For en elektronikmekaniker, nej; han vil helt
> sikkert skifte lytterne...

Ska' du være flabet?!
I gamle dage havde jeg nok bare skitet dem - som en anden em'er. Nu om
stunder synes jeg, at jeg har bedre aktiviteter at tage mig til, men vil på
den anden side heller ikke bare ukritisk skrotte sagerne.

Derfor ville jeg bare "lodde stemningen" mht. om det var tåbeligt at forsøge
at afhænde tingene eller om jeg bare skal smide dem i
elektronikskrotcontaineren i indkørslen med det samme.

--
Steen Suder

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 16-09-07 08:14

Steen Suder wrote:

> [...]
> at afhænde tingene eller om jeg bare skal smide dem i
> elektronikskrotcontaineren i indkørslen med det samme.

Jeg har samme holdning. Hvis CPU'en er på bundkortet og det virkede da
det blev taget ud af drift ville jeg (som eksperimenterende dansk
rodemikkel) forsøge at skifte de kondensatorer.
Bemærk dog at det er typer beregnet til høj etmperatur og med lav
impedans overfor højfrekvens, så de skal enten købes specielt eller
skrælles fra et andet defekt motherboard.

FYI: Der har været serier af bundkort der har været bestykket med
kondensatorer af mindre god/holdbar kvalitet så det er muligvis sådan
eet du har fat i.

/Lars