CPU klokfrekvens
Fra : Gudmund Liebach Niel~

Dato : 29-09-07 20:23

Hej,
Jeg har en

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5200+

Den skulle køre med en klokfrekvens på 2.6Ghz. Men når jeg bruger en af
AMD's utilities til at se klokfrekvensen viser den kun 1000Mhz.

Er der nogen der har en ide om hvad der er galt?

--Gudmund

Fra : penta@panto.com

Dato : 29-09-07 20:52

"Gudmund Liebach Nielsen" <liebach@noreply.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> AMD's utilities til at se klokfrekvensen viser den kun 1000Mhz.
>
> Er der nogen der har en ide om hvad der er galt?

Måske bruger du en forkert utility ?!

/tomov

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 29-09-07 22:13

<penta@panto.com> skrev i en meddelelse news:46feacee$0$19331$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Gudmund Liebach Nielsen" <liebach@noreply.dk> skrev i en meddelelse

> Måske bruger du en forkert utility ?!

Ellers også clocker den selv ned for at spare på strømmen?

Gudmund: prøv at sætte den til at lave noget, og tjek efter igen. du kan dobbelt tjekke, hvis du køre winxp, ved at klikke på system i kontrolpanelet. der står også hvor mange Mhz din cpu er clocket til.

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Gudmund Liebach Niel~

Dato : 30-09-07 06:29

Ja, jeg har fundet ud af at den kører med en højere klokfrekvens når jeg
laver et eller andet på computeren, så det er nok som det skal være. Tak for
indlægene.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-09-07 06:38

Gudmund Liebach Nielsen wrote:
> Ja, jeg har fundet ud af at den kører med en højere klokfrekvens når jeg
> laver et eller andet på computeren, så det er nok som det skal være. Tak for

Hvis du kigger efter (med det rigtige værktøj) vil du opleve at
core-spændingen også ændrer sig med arbejdsbelastning. Jo mindre der
skal laves desto mindre core-spænding.

Det er det der adskiller AMD's Cool'n'Quiet fra Intel's SpeedStep.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 29-09-07 21:49

> [...]
> af AMD's utilities til at se klokfrekvensen viser den kun 1000Mhz.
>
> Er der nogen der har en ide om hvad der er galt?

Der er ikke noget galt. Athlon 64 kører 1 GHz. i Cool'n'Quiet tilstand. Du
skal belaste CPU'en før du kan se dens maksimale klokfrekvens, eller vælge
et andet strømskema end Minimal strømstyring.

Hans