Amiga joystick til PC...
Fra : Magnus

Dato : 28-09-07 22:11

Har installeret en en emulator på min PC så jeg nu kan spille alle de
klassiske spil fra denntid hvor Amigaen var "nummer 1" til spil. Der er
sjovt at opleve alle de spil man har brugt så meget tid på at spille.

Det eneste der ville gøre det helt perfekt var hvis jeg på en eller anden
måde vil kunne tilslutte mit gamle digitale Amiga joystick til PC'en for det
er ikke det samme og sidde og trykke på piletasterne som at rive joysticket
fra side til side.

Kan man få eller lave en adapter eller hvad kan jeg gøre for at tilslutte
mit Amiga joystick til PC'en er der nogle der har gode råd eller til sider
med information om det eller Amiga'en generelt?

På forhånd tak for hjælpen.

/Magnus

Fra : Laziter [9440]

Dato : 28-09-07 22:30

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> mit Amiga joystick til PC'en er der nogle der har gode råd eller til sider
> med information om det eller Amiga'en generelt?

Du kan selv lave en adaptor til parallelporten, blot følg pinouts fra denne
side:
http://www.geocities.com/deonvdw/Docs/Diagrams/Amiga4Player.htm

Så skal der lige en driver til, den finder du her:
http://www.simtel.net/product.download.mirrors.php?id=75176

Mvh
Benjamin

Fra : Magnus

Dato : 29-09-07 09:06

> [...]
> http://www.geocities.com/deonvdw/Docs/Diagrams/Amiga4Player.htm
>
> Så skal der lige en driver til, den finder du her:

Hvis blot det er at lave sådan et par stik er det jo let. Men er det ikke
hvis du skal tilføje to ekstra joystick til Amigaens parallelport eller
virker det også med PC'ens parallelport via en driver eller hvad?

På forhånd tak?

Magnus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-09-07 11:28

Magnus wrote:

> [...]
> hvis du skal tilføje to ekstra joystick til Amigaens parallelport eller
> virker det også med PC'ens parallelport via en driver eller hvad?

De virker via en drivert. Har selv brugt PS1 gamepads på en PC via den
løsning.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-09-07 22:19

> [...]
> hvis du skal tilføje to ekstra joystick til Amigaens parallelport eller
> virker det også med PC'ens parallelport via en driver eller hvad?

Det virker fint nok, jeg lavede et engang på den måde.
Nu har jeg så en computer uden parallelport, så jeg har været nødt til at
finde en anden løsning baseret på USB.

Den letteste løsning i mit tilfælde, var at købe et billigt gamepad til USB.
Der sidder en IC kreds inde i sådan en.
Jeg kortlagde IC'ens ben ved at se hvilken knap der gik til hvilket ben på
IC'en.
Derefter slagtede jeg et The Arcade joystick som jeg også havde indkøbt.
Forbandt IC'en med knapperne inde i joysticket og brugte ledningen fra
gamepad'et så det kunne tilsluttes USB porten på min computer.

Det virkede fint og kører stadig den dag idag.
Der er nu ikke noget bedre end at sidde med et rigtigt joystick i hånden når
man går retro

Jeg skal prøve om jeg kan finde de tegninger jeg lavede over IC'en og
forbindelserne.

Jeg brugte chippen fra dette gamepad:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=241414

Mvh
Benjamin

Fra : Magnus

Dato : 30-09-07 10:06

> [...]
> når man går retro
>
> Jeg skal prøve om jeg kan finde de tegninger jeg lavede over IC'en og

Det lyder meget spændende du må meget gerne hvis du kan finde nogle af de
tegninger du har lavet på det.

Jeg lavede et karbel til parallelporten udfra dette diagram:
http://www.geocities.com/deonvdw/Docs/Diagrams/Amiga4Player.htm

Jeg lavede den dog kun med et 9 polet stik forbundet som vist på joystick 1.
Den satte jeg så til og installerede drivers og i WinUEA emulatoren ændrede
jeg så betjeningen fra Keybord B til "LTP1 Joystick 1" men det virkede ikke.

Hvad kan jeg have glemt/gjort forkert? Skulle kablet være forbundet som
"Joystick 2" eller hvorledes?

Mvh. Magnus

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-09-07 07:55

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i meddelelsen

> På forhånd tak for hjælpen.

Tillægsspørgsmål:
Kan jeg få et Joystick (USB) som fungerer ligesom de gamle til Amigaen? Jeg
har et Logitech joystick nu her, men det er aaaalt for .... langsomt?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-09-07 08:01

Anders Houmark wrote:

> Tillægsspørgsmål:
> Kan jeg få et Joystick (USB) som fungerer ligesom de gamle til Amigaen? Jeg
> har et Logitech joystick nu her, men det er aaaalt for .... langsomt?

Det er lavet USB-udgaver af Competition Pro-kloner.

Jesper Poulsen

Fra : John

Dato : 29-09-07 11:15

Magnus skrev:
> Har installeret en en emulator på min PC så jeg nu kan spille alle de
> klassiske spil fra denntid hvor Amigaen var "nummer 1" til spil. Der er
> sjovt at opleve alle de spil man har brugt så meget tid på at spille.

(OT:)
Amigaen er da stadig nummer 1 til spil :)

Hvilken emulator bruger du?

Jeg har nemlig ledt efter en god emulator uden det store held.

Mvh

John

Fra : Magnus

Dato : 29-09-07 11:24

> Amigaen er da stadig nummer 1 til spil :)
>
> Hvilken emulator bruger du?
>
> Jeg har nemlig ledt efter en god emulator uden det store held.

WinUEA
http://www.winuae.net/

Den virker fint, det er bare ikke det samme og spille på et keyboard i
forhold til et robust joystick fra den tid.

/Magnus

Fra : John

Dato : 29-09-07 12:31

Magnus skrev:

> WinUEA
> http://www.winuae.net/

Den vil tjekke ud. Tak.

> Den virker fint, det er bare ikke det samme og spille på et keyboard i
> forhold til et robust joystick fra den tid.

Det tror jeg gerne.

Jeg havde det her i sin tid:
http://www.hobby.nl/~commodore-gg/CIP/Foto/JYMS-Wico.jpg

Det kunne være fedt at få det til at spille sammen med computeren :)

Mvh

John

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 05-10-07 01:05

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.hobby.nl/~commodore-gg/CIP/Foto/JYMS-Wico.jpg
>
> Det kunne være fedt at få det til at spille sammen med computeren :)

Det er i min mening også det bedste joystick der nogensinde er lavet til
AMIGA:)

Jan