Opgradering af bundkort og cpu
Fra : Klaus Jensen

Dato : 25-09-07 09:52

Hej

Jeg har følgende config:

MB ASUS SKT939 A8N-E 4xDDR 1xPCIE16 1xPCIE4 2xPCIE
VGA Asus EN7600GT SILENT/2DHT NVIDIA GeForce 7600
CPU ATHLON 64 X2 3800+ (2.0GHz) SOCKET 939 1024KB
430Watt PSU
Corsair RAM 2GB CL3.0 Corsair Dual Kit
+ et par SATA-diske i RAID-0

Jeg mangler noget mere power.

Jeg spiller poker (mange borde samtidigt), og hvor utroligt det end lyder,
så kan næsten det maxe CPU'en ud (nok pga. dårligt skrevne apps), når der
samtidig kører hjælpeprogrammer.

Samtidig vil jeg gerne kunne optage, hvad der sker på skærmene (2 stk. 20" -
3200x1200 ialt). Der kan jeg optage ca. 1200x800 idag, og jeg kender en fyr
med AMD X2 6000+, der kan optage 1920x1200.

Så vidt jeg kan se, skal jeg ud i et nyt bundkort og en ny CPU - og det
burde være nok, ikke?

Hvad skal jeg gå efter? Jeg regner emd det skulle kunne klares på et budget
af 2500-3000kr. Jeg vil IKKE til at rode med overclocking, og jeg vil
foretrække at jeg ikke skal til at rode med en anden køler (helst noget
in-a-box)...

Er det her den bedste løsning:

Motherboard:

Gigabyte GA-P35-DS3R
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380742
900kr

CPU:
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz
1800kr

Fra : J

Dato : 25-09-07 10:38

On Tue, 25 Sep 2007 10:51:52 +0200, "Klaus Jensen"
<spammersdie@fromcancer.com> wrote:

> [...]
>med AMD X2 6000+, der kan optage 1920x1200.
>
>Så vidt jeg kan se, skal jeg ud i et nyt bundkort og en ny CPU - og det

Nej, det involverer mere:
s939, som du har, anvender DDR ram. Det bruges stort set ikke mere på
de bedre bundkort.

Nu er det DDR2 (eller 3). Men DDR2 fås ret billigt til ca. 300 kr. pr.
Gb. Køb 4 af dem.

Samtidig kan jeg tvivle på, at dine 2 harddiske er sata300. Men der
skulle vel ikke være noget i vejen at bruge sata150 harddiske på en
mere moderne controller.

mvh

John

Fra : Klaus Jensen

Dato : 25-09-07 17:44

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message
newslhf3du491frg1jscts84jje5qc4d6b8c@4ax.com...
> Nej, det involverer mere:
> s939, som du har, anvender DDR ram. Det bruges stort set ikke mere på
> de bedre bundkort.

Sådan ender det altid, når man skal opgradere lidt.. :D

> Nu er det DDR2 (eller 3). Men DDR2 fås ret billigt til ca. 300 kr. pr.
> Gb. Køb 4 af dem.

Ville det her være et godt valg:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887

Jeg er aldrig i nærheden af at bruge mine 2gb nu, så jeg starter med 2gb, så
må jeg hælde 2 mere i, hvis det skulle vise sig at være et issue.

> Samtidig kan jeg tvivle på, at dine 2 harddiske er sata300. Men der
> skulle vel ikke være noget i vejen at bruge sata150 harddiske på en
> mere moderne controller.

Mine 2 harddiske er ikke sata300, men de skal køre i RAID0, og jeg har ikke
umiddelbart grund til at tro, at mine problemer skulle skyldes manglende
HD-power. Jeg har endvidere ikke prøvet endnu at køre system-partitionen på
RAID0, så det vil jeg prøve først. Jeg har også luret på en dedikeret
RAID-controller med cache og seperat CPU, men det må vente til jeg har
testet software-raidet af som systempartition.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-09-07 19:05

Klaus Jensen wrote:

> Ville det her være et godt valg:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887

Du burde ikke kunne mærke den store forskel på ovennævnte og
nedenstående (2 stks):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138802

> Mine 2 harddiske er ikke sata300, men de skal køre i RAID0, og jeg har ikke

Mekanikken i en disk kan endnu ikke følge med til SATA-300, så
diskussionen er irrelevant.

Jesper Poulsen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 25-09-07 12:59

Klaus Jensen wrote:
> [...]
> budget af 2500-3000kr. Jeg vil IKKE til at rode med overclocking, og jeg
> vil foretrække at jeg ikke skal til at rode med en anden køler (helst

Hvis prisen på dine eksisterende RAM og CPU er rigtig, kunne jeg godt
være int. (drop mig en mail hvis int.)

Mvh
Søren

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-09-07 19:12

"Klaus Jensen" <spammersdie@fromcancer.com> crashed Echelon writing

> Jeg spiller poker (mange borde samtidigt), og hvor utroligt det end
> lyder, så kan næsten det maxe CPU'en ud (nok pga. dårligt skrevne
> apps), når der samtidig kører hjælpeprogrammer.

Overvej en ny quad-core, så kan du tildele de forskellig app hver deres
core.

--
Bjarke Andersen