Moderne PC effektbehov på PSU?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-09-07 20:44

Jeg skal til at bygge mig en ny stationær computer.

Det blir en Intel Core2Duo E6600 eller E6750 på et Gigabyte GA-P35Ds4 eller
DQ6 board (passivt kølet)
Et ATI radoenX2600 Pro grafikkort (passivt kølet)
2 Gb Corsair DominatorXSM DDR2 ram senere opgraderet til 4Gb og først 3
harddiske 1 ny WD 400 Gb Sata 300 og 2 gamle Ata 100 diske.

Nu kigger jeg efter et egnet kabinet?
Det skal helst ikke være for dyrt, og PSU'en skal gerne være kraftig nok til
at trække det hele - Jeg regner med en mild OC af CPU'en.

Hvor kraftig skal PSU'en være? Er der et godt kabinet til en midrange pris
(omkring de 800 - 1000 kr) incl PSU?
Kabinettet må gerne være lidt støjsvag..... Dvs. gerne med en elelr flere
120 mm blæsere.

Jeg har kigget lidt på Artic Cooling T2 kabinettet - Prisen er rigtig, men
hvad rummer det, og er PSU'en ok?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Peter Martinsen

Dato : 23-09-07 13:40

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 120 mm blæsere.
>
> Jeg har kigget lidt på Artic Cooling T2 kabinettet - Prisen er rigtig, men

Hej Jesper

Her har du en link til kabinet som man kan holde ud at se på !

http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-kab/kab-case3/kab-lcx01slslb.html#konfigurer

Vælg så en 650w PSU, og du har helt sikkert strøm nok ...

Mvh Peter

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-09-07 16:47

Frodo Nifinger skrev :
> [...]
> 120 mm blæsere.
>
> Jeg har kigget lidt på Artic Cooling T2 kabinettet - Prisen er rigtig, men

Hvis du skal have en moderne PC så skal du mindst have en af de nye fancie
2.000 watt strømforsyninger. Alt andet vil være for lidt!

OK en 1.200 watt strømforsyning kan trække PC'en og er økonomien stram og du
godt kan lide at være flov så er 700 watt nok.

Lidt provokerende skrevet måske, men det er jo desværre tidens trend i visse
kredse.

Jeg har en PC nogenlunde det du nævner og et Spar'O'meter watt måler og så
ser det helt anderledes ud!.

Min CPU er en P4 på 3,4 GHz og den bruger vel nogenlunde det samme som en
E6600. E6600 bruger nok lidt mere hvis den overklokkes. OC'en vil trække ca
30 W ekstra ud af strømforsyningen. Min CPU køler er en Zalman 92 mm
blæser, den bruger ikke noget strøm som af betydning.
Jeg har 4 ram moduler på ialt 1½ GB og de bruger nok nogenlunde det samme
som 2GB, hvis ikke det var fordi dine moduler var noget hurtigere end mine.
Jeg vil give dig et merforbrug på 10 W for de første 2 GB og 25 Watt for de
næste 2 GB.

Jeg har et HIS ATI HD2600pro passivt kølet grafikkort (Zalman køler ved 50
grader) og skriver på et tidspunkt om dets strømforbrug i dk.teknik.htpc
gruppen, her vil jeg bare sige at du ikke har et større forbrug dér end jeg
har.

Jeg har 4 harddiske på 7200 rpm, én mere end dig. 2 SAta og 2 IDE.
Kapaciteten betyder ikke noget for strømforbruget.

Jeg har 2 DVD brændere, 1 diskettedrev, en ekstra IDE adapter, 1 USB kort
med 5 porte og 1 tv kort med indbygget modem (!).
Kabinettet bruger ikke noget strøm af betydning. Jeg har ingen kabinet
blæsere men ca 50 grader varmt i kabinettet (lidt for varmt til
harddiskene).

Min strømforsyning er en NorthQ 400 watt

Og strømforbruget ? Jo målt incl den strøm strømforsyningen snupper (c 230 %
af det samlede forbrug):

Ved Idel er forbruget omkring de 150 W. Ved normalt brug kommer forbruget op
på 175-200 Watt.
For sjov skyld startede jeg en HD film i PowerDVD som lå på harddisk C:,
havde task manageren kørende, startede en kopiering fra harddisk D: til E:
og satte Nero til at brænde en DVD med en film der lå på F: - Jeg satte kort
sagt gang i hele PC'en måske pånær diskettedrevet. (Harddisk drev
bogstaverne er simplificeret for forståelsens skyld).

Og effekt forbruget? Jeg nåede ikke at se tallet i displayet, så max
forbruget har kun været kortvarigt. Og måleren viste Hi max: 260 W.

Under opstart - lige når den bliver tændt når måleren 230 Watt, så de 260
Watt står som max forbrug.

Læg du 50 Watt til så har du cirka dit maxforbrug, medmindre du fylder PC'en
med lys og Peltiere elementer.

Spar'O'meteret kan købes hos energiselskabet for ca 400 kr, men Silvan har
den 99% samme effektmåler til 130 kr (tilbud i denne uge 99 kr). Jeg har
begge målere og de viser det samme og har samme funktioner og finesser,
Silvans i lidt smartere design (og det kan købes uden jordben).

Undskyld min provokerende indledning, men PC'er bruger altså ikke så
voldsomt meget strøm som nogen tror.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-09-07 17:48

"Michael Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Silvans i lidt smartere design (og det kan købes uden jordben).
>
> Undskyld min provokerende indledning, men PC'er bruger altså ikke så

Jojo, jeg er godt klar over, at det samlede effektforbrug er kun løber op i
et par hundrede watt.
Det der er afgørende i den forbindelse, er, hvad PSU'en er istand til at
levere på de forskellige rails.

Den leverer jo 3 forskellige spændinger. Mener det er 3, 5 og 12 V Visse
kredse bruger så 8 V, hvorfor den sutter på både 3 og 5 V railen. De 400 W
psu'en er opgivet til er jo en samlet effekt, den kan levere, og enkelte
mærker er lige lovligt optimistiske i opgivelserne.
Som det er nu mener jeg faktisk, at man har flyttet en meget stor del af
forbruget over på 12V railen, der bedre kan klare det.

Min gamle dual CPU maskine ku godt være lidt udhungeret på Antec's
400Watter - Den der sad i et Antec Bogstav 1040 kabinet. Derfor blev den
opgraderet til en 500 W, som jeg fik slået ihjel pga et stik, der arbejdede
sig ud af boardet. (Boardet røg også) og blev erstattet af en Antec
Truepower 550W EPS 12V. Den døde så også, da mit ene vandkølehovede blev
utæt og kortsluttede AGP-porten. (Jeg var sq ikke heldig med den AMD MPX
761 platform.)

Altså, så burde en 400 Watt PSU af rimelig kvalitet være tilstrækkelig i dag
på en maskine som beskrevet?
Jeg kender ikke behovene ved de forskellge spændinger...

Derfor at jeg spørger.
Jeg leder efter best bang for the money.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Esben

Dato : 23-09-07 18:52

> [...]
> Jeg kender ikke behovene ved de forskellge spændinger...
>
> Derfor at jeg spørger.
> Jeg leder efter best bang for the money.

Jeg bruger dette kabinet (modellen inkl. 430 watt PSU):
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=96500
og det kører fint med:
1x Intel e4300 @ 3,15ghz
1x Geforce 8800GTS
2x1GB PC6400 RAM
1x optisk drev
2x 7,2krpm diske
1x 10krpm disk

Mht. kabinettet så sidder diskene i på silikonedutter, så de høres ikke -
kun 10k disken høres svagt under aktivitet.
Bagest i kabinettet sidder en 120mm blæser med variabel hastighed og foran
for neden er der plads til at montere 2 stk 92mm.

Antec Sonata III ser heller ikke værst ud:
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15137

--
Esben

Fra : Rado

Dato : 23-09-07 21:40

On Sun, 23 Sep 2007 19:51:54 +0200, "Esben"
<esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> wrote:

>Jeg bruger dette kabinet (modellen inkl. 430 watt PSU):
>http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=96500

Jeg har 3 stk af dem (dog købt uden strømforsyning, her hedder de
NSK6000). Rigtig godt og gennemtænkt kabinet til prisen, synes jeg.
PRC har dem på tilbud, ved dog ikke om de er billigere end andre
steder:

http://www.prcdata.dk/produkt/antec-new-solution-nsk6000/59963625/

Har dog 650 W PSU (to Antec Truepower og en Neopower) i dem alle, vil
hellere overdimensionere end underdimensionere.

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Esben

Dato : 23-09-07 22:08

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> NSK6000). Rigtig godt og gennemtænkt kabinet til prisen, synes jeg.
> PRC har dem på tilbud, ved dog ikke om de er billigere end andre

Ja, det eneste minus er, at diskene ikke sidder på tværs i kabinettet.

--
Esben

Fra : Michael Sørensen

Dato : 27-09-07 16:32

Frodo Nifinger skrev :

> [...]
> Som det er nu mener jeg faktisk, at man har flyttet en meget stor del af
> forbruget over på 12V railen, der bedre kan klare det.

Tweak.dk har lige testet en Chill Innovation 400 watter, hvor man kan trække
95% af effekten på 12 volt ledningerne....
Faktisk kan man trække 125 % ud af strømforsyningen, så bruger man ikke max
effekten på fx 5 volt kan man trække lidt mere på 3 volt og 12 volt
udgangene. Ikke dumt!

http://www.tweak.dk/tests2.php?id=1296

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-09-07 17:22

Michael Sørensen wrote:

> Faktisk kan man trække 125 % ud af strømforsyningen, så bruger man ikke max

125% ?

Jesper Poulsen

Fra : ShutEye

Dato : 27-09-07 17:30

> 125% ?

Ja!
125% af 100% opgivet kapacitet :)

Fra : Michael Sørensen

Dato : 27-09-07 17:56

ShutEye skrev :

> Ja!
> 125% af 100% opgivet kapacitet :)

Man skal ikke forvent at den så holder evigt, men det smarte er at man selv
kan vælge hvad man vil bruge sine 400Watt til.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Khawk

Dato : 01-10-07 17:53

Michael Sørensen wrote:
> Jeg har 4 harddiske på 7200 rpm, én mere end dig. 2 SAta og 2 IDE.
> Kapaciteten betyder ikke noget for strømforbruget.
Det er en sandhed med modifikationer.
Prøv f.eks at se på WD Caviar SE SATA 160GB mod 500GB versionen i samme serie. Næsten dobbelt så stort strømforbrug på 12V ved den store i forhold til den lille. Samlet strømforbrug er dog kun omkring 30% større ved den store. (Gælder dog kun når den ikke er sat i standby eller sleep).
Tallene er dog så små sammenlignet med computerens samlede forbrug at det ikke har så stor betydning.
svjh er grafik og cpu de store strømforbrugere i computeren. Strømforsyningens effektivitet har dog også noget at sige. En overdimensioneret strømforsyning vil som regel have dårligere effektivitet. (Læs 2000W strømforsyning hvor du kunne nøjedes med f.eks. 300W)