Ingen strøm på computer derhjemme - men de~
Fra : Abslo

Dato : 18-09-07 21:25

Hej jeg har en 4 år gammel computer. Pludselig er den begyndt på a kun lige
1/10 sekund at give lys i lamperne når jeg trykker på startknappen foran og
herefter sker der absolut ingen ting ganske som strømforsyningen ikke
virker. Hvis jeg prøver at tænde lige bagefter så kommer der ingen lys i
lamperne eller nogen som helst reaktion. Hvis jeg lige venter 20-30 sekunder
inden jeg starter så kan den igen i 1/10 sekund præstere at give lys i
lamperne før den bliver stille. Jeg havde den med hos Zitech computer og han
kortsluttede strømforsyningen for at teste om den virkede og det gjorde den
fint. Herefter satte han den til bundkortet igen og computeren startede fint
op. Men senere da jeg kom hjem og skulle prøve at starte den så var
problemet stadigvæk det samme at den ikke ville starte. Er der nogen her som
har en idé om hvad der kan være galt?

Fra : Finn og Angela

Dato : 18-09-07 21:42

"Abslo" <nospawn@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> starte den så var problemet stadigvæk det samme at den ikke ville starte.
> Er der nogen her som har en idé om hvad der kan være galt?

Løs forbindelse i/defekt startknap?

Fra : Ad Infinitum

Dato : 18-09-07 22:25

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-09-07 21:51

> [...]
> starte den så var problemet stadigvæk det samme at den ikke ville starte.
> Er der nogen her som har en idé om hvad der kan være galt?

Det kan desværre være flere ting.
Jeg har lige haft en pc til rep. med nogenlunde samme symptomer. Jeg
skiftede alt i den indtil kun bundkort og cpu var originalt. Stadig samme
problem. Så startede den og så startede den ikke osv.
Så blev den sendt ind til garantireparation, da jeg ikke ville
eksperimentere med bundkort og cpu, da den kun var en måned gammel. Det var
bundkortet, som var defekt.

Kurt

Fra : Abslo

Dato : 19-09-07 11:10

> [...]
> Så blev den sendt ind til garantireparation, da jeg ikke ville
> eksperimentere med bundkort og cpu, da den kun var en måned gammel. Det

Det er en mulighed men igen så virkede den jo fint hos zitech.

Fra : Hagar

Dato : 18-09-07 23:35

> [...]
> starte den så var problemet stadigvæk det samme at den ikke ville starte.
> Er der nogen her som har en idé om hvad der kan være galt?

Kunne man forestille sig at det er stik-boksen med alle stik i den er gal
med ?

Hagar

Fra : Pico

Dato : 19-09-07 00:02

Hagar wrote:
> "Abslo" <nospawn@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Kunne man forestille sig at det er stik-boksen med alle stik i den er
> gal med ?

Jeg har haft en PC her for at fejlfinde på den, der var intet i vejen med
den, ligemeget hvad jeg udsatte den for kørte den som den skulle.
Så kom den hjem til ejeren og problemerne begyndte igen, den gik ned på de
mærkeligste steder uden noget mønster.
Pludselig kom jeg til at tænke på at jeg ikke havde haft strømledningen med
her, dem har man normalt nok af Jeg foreslog så over telefonen at hun
skulle prøve med en anden ledning og så var det problem løst.
Jeg ved selvfølgelig ikke om det har været stikket der ikke kunne få
ordentlig fat eller ledningen havde et knæk, men fejlen lå i ledningen til
stikkontakten.
Havde du din ledning med til Zitech eller brugte de en af deres ledninger ?
Bare et forslag.
--
MVH
Pico

Fra : Abslo

Dato : 19-09-07 11:09

> [...]
> stikkontakten.
> Havde du din ledning med til Zitech eller brugte de en af deres ledninger

Hej igen - jeg tænkte det samme så jeg har prøvet med en anden ledning og
ved forskellige stikkontakter.

Fra : Jens

Dato : 19-09-07 16:17

"Abslo" <nospawn@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Det kan udmærket være din strømforsyning der ikke kan levere strøm nok.
Den kan være defekt eller det er en af dine komponenter der trækker mere
strøm end normalt. Prøv at demontere CD-rom drev. Det kan også være harddisk
eller grafikkort

Jens

Fra : Preben Larsen

Dato : 19-09-07 06:50

> [...]
> starte den så var problemet stadigvæk det samme at den ikke ville starte.
> Er der nogen her som har en idé om hvad der kan være galt?

Hej
Det kunne være nogen elektrolytter i din strømforsyning eller bundkort der
er blevet dårlige med alderen.
Jeg har haft en hel serie på skolen, hvor symptomerne var noget lignende,
der var det inde i strømforsyningen fejlen lå..
PC tændte ikke hver gang, og det hjalp ind imellem at slukke for 220v et
stykke tid..
Hvis det er et lidt større kabinet, ikke bordmodel, kan man købe en ny
strømforsyning for 150-200kr
dog mere hvis den skal være lydsvag..
Den er ret let at skifte, det er som regel 4 skruer + ledningerne
mvh
Preben

Fra : Abslo

Dato : 19-09-07 11:13

> [...]
> strømforsyning for 150-200kr
> dog mere hvis den skal være lydsvag..
> Den er ret let at skifte, det er som regel 4 skruer + ledningerne

Hej igen. Det er jeg også tilbøjelig til at tro men det irreterende er at
den jo virkede fint hos zitech. Den virkede både med og uden eksterne
tilslutninger som skærm, tastatur m.v.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-09-07 11:24

"Abslo" <nospawn@yahoo.com> crashed Echelon writing

> Hej igen. Det er jeg også tilbøjelig til at tro men det irreterende er
> at den jo virkede fint hos zitech. Den virkede både med og uden
> eksterne tilslutninger som skærm, tastatur m.v.

Elktrolytter der er ved at gå giver mange mindre sjove oplevelser og
finurligheder.

http://www.badcaps.net/ så ved du hvordan de ser ud.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 19-09-07 18:58

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Abslo" <nospawn@yahoo.com> crashed Echelon writing

> Elktrolytter der er ved at gå giver mange mindre sjove oplevelser og
> [...]

Check også om du har 220V eller mere i huset, det kan være at der er et
problem med dit el selskab sådan at du kun får 219V ind og så er der nogen
strømforsyninger der klager, ikke alle.

Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-09-07 19:07

Thunder (4920 Søllested) <thunderFJERN@pc.dk> crashed Echelon writing

> Check også om du har 220V eller mere i huset, det kan være at der er
> et problem med dit el selskab sådan at du kun får 219V ind og så er
> der nogen strømforsyninger der klager, ikke alle.

Jeg har ikke noget problem med 220v, men det var måske en anden du ville
quote og svare?

--
Bjarke Andersen

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 20-09-07 02:10

> Thunder (4920 Søllested) <thunderFJERN@pc.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har ikke noget problem med 220v, men det var måske en anden du ville
> [...]

Tja, den som har startet tråden, altså ikke dig!

Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-09-07 19:10

Thunder (4920 Søllested) wrote:

> Check også om du har 220V eller mere i huset, det kan være at der er et
> problem med dit el selskab sådan at du kun får 219V ind og så er der nogen

Vrøvl. Tolerancerne for netspændingen er 230V -10% og +6%, hvilket giver
207V - 243,8V.

Jesper Poulsen

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 20-09-07 02:29

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Vrøvl. Tolerancerne for netspændingen er 230V -10% og +6%, hvilket giver
> 207V - 243,8V.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Vrøvl? Og du kender til alle strømforsyninger der nogensinde er lavet?

Til din oplysning er der faktisk nogen som er mere ømfintlige end andre,
faktisk er der nogen som rebooter PC'en bare der er den mindste svingning i
strømmen, har selv haft et par stykker. En P4 strømforsyning er dog mere
tolerant end dem som jeg har haft tidligere.
Der er tillige nogen som brænder bundkortet af ved strømsvingning, altså når
strømmen kommer igen.

Havde her et problem med SEAS da de skiftede master ud med kabler der blev
lagt i jorden, strømmen steg og faldt et par gange om dagen (kunne enda se
det på pærene) hvorefter jeg bestilte en overvågning og de derefter fixede
problemet, men jeg måtte kæmpe med dem for at få den overvågning.

Genboen havde kun 118V ind i huset på daværende tidspunkt og da det blev
fixet kom der så meget ind at hans pc brændte af, SEAS ville ikke have noget
med det at gøre og henviste til hans egen inboforsikring. Da hans selv
risiko var på 700 kr. kom han istedet over til mit værksted og fik sat en
"ny" strømforsyning og et brugt bundkort i, og det virkede fint.

De ømfintlige strømforsyninger har jeg desvære smidt ud men ellers ville jeg
have givet dig navnene!

Vær lidt forsigtig med at være så skråsikker på alting!

Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-09-07 07:38

Thunder (4920 Søllested) wrote:

> Vrøvl? Og du kender til alle strømforsyninger der nogensinde er lavet?

Netspændingen er givet.

> [...]
> strømmen, har selv haft et par stykker. En P4 strømforsyning er dog mere

Defekt!

> tolerant end dem som jeg har haft tidligere.
> Der er tillige nogen som brænder bundkortet af ved strømsvingning, altså når
> strømmen kommer igen.

Det kaldes transienter - det har ikke noget med tolerancerne på
netspæningen at gøre.

> Genboen havde kun 118V ind i huset på daværende tidspunkt og da det blev

Det er jo også udenfor tolerancerne!

> Vær lidt forsigtig med at være så skråsikker på alting!

Hold dig nu til tolerancerne. Kan apparaterne ikke klare dem, så er de
defekte!

Jesper Poulsen

Fra : Brian

Dato : 23-09-07 08:23

"Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev i en meddelelse
> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Vrøvl? Og du kender til alle strømforsyninger der nogensinde er lavet?
[KLIP]
> Vær lidt forsigtig med at være så skråsikker på alting!

Underligt nok er du den eneste jeg har hørt om sådanne problemer fra. Jeg
tror nærmere problemerne er hos dig end problemer med hardware.

Fra : Andreas Corneliussen

Dato : 08-11-07 10:25

Jeg er enig med Brian i at det er en gang vrøvl. Der kan ikke ske fejl
på strømforsyningen så længe spændingen i huset er inde for toleranccen.
Det er netop det man designer strømforsyninger efter.

Et lille hurtigt kig på hvordan en strømforsyning som de er flest (og
billigst) er opbygget:

Først transformeres spændingen ned til lidt over 12 V. Dvs at strømmen
ledes igennem en transformater med et udvekslingsforhold på omkring 15
gange.
Ved grænserne for den danske elforsynings tolerance giver dette:
ved. 230 + 6 % 16.25 V
ved. 230 - 10 % 13.8

Dvs. at transformationen ender med en spænding over de 12 V der behøves
i en computer lige meget hvor høj spændingen er, så længe den er inden
for tolerancerne.

Efter denne transformation vil strømmen ledes igennem en
dobbeltensretter der vil sikre at spændingen kun består af positive
bølger fra vekselspændingen.

Herefter ledes strømmen over et par meget store kondensatorer der vil
sikre at spændingen bliver holdt høj, og der nu er en forholdsvis stabil
spænding på udgangen.

Da spændingen på udgangen på dette tidspunkt endnu ikke er klippestabil
og givetvis vil være en anelse for høj vil der her være placeret en
spændingsbegrænser der brænder al energi der er i spændinger over 12 V
af i varme.

Som det ses af ovenstående er det ligemeget hvilken spænding inden for
tolerancerne der sættes på strømforsyningen, da denne helt sikkert er
opbygget til at tage højde for dette.
Denne udledning var for en af de billigste typer strømforsyninger, og
jeg vil godt forsikre jer at problemet bliver ikke større ved at man
køber de dyrere switchmode strømforsyninger der har en meget større
virkningsgrad.

Andreas