64 bit system til 3D Studio
Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 12:23

Hej,

Jeg har før skrevet herinde og fået god hjælp og vejledning - men er stadig
lidt i vildrede.
Jeg har i noget tid arbejdet med 3DStudio Max 9 - og står nu med lidt
problemer. Min maskine har 3 GB RAM - og når jeg arbejder med mine største
projekter - får jeg "out of memory" meddelelse imens jeg arbejder. Dette er
rigtig surt - idet det umuliggør mange ting i de store projekter - og jeg må
være kreativ (fjerne detaljer) for at undgå nedbrud.

Jeg skal altså bruge mere RAM (også mere end 4GB) - og for at kunne bruge
mere RAM - kan jeg forstå at jeg skal skifte til 64 bit. Jeg har aldrig kørt
64 bit før - men er villig til at investere i en god maskine med 64 bit
styresystem og 64 bit 3DStudio.

Jeg har søgt og søgt - men de største pc-systemer jeg umiddelbart kan
finde - er "gamercomputere" som de gerne kaldes. Disse kører så vidt jeg kan
se ikke 64 bit - og kan derfor heller ikke udnytte mere end lidt over 3 GB
RAM.

Nu håber jeg at I herinde kan hjælpe mig til at finde ud af hvad og hvor jeg
kan købe en maskine til mit formål. Jeg vil meget gerne som udgangspunkt
have 8 GB RAM i maskinen - med mulighed for udvidelse. Processorhastigheden
skal naturligvis gerne være i top - men jeg vil helst ikke betale prisen for
de allernyeste - idet de plejer at være ublu.

Grafikkortet - eller grafikkortene skal gerne kunne køre SLI - og igen være
af god hastighed uden at være de allernyeste og allerdyreste.

Mængden af harddiskplads er ikke afgørende. Hellere lidt men hurtigt.

Såfremt man kan få et system med plads til mere end én processor - så er
dette bestemt osse interessant - ved dog ikke pt. om 3DStudio Max
understøtter dette, men det kan jeg jo så undersøge.

Jeg er godt klar over at ovennævnte kommer til at koste - men det må jeg
tage med. Mit budget siger max. ca. 30.000 kr. - naturligvis gerne mindre.

Håber at nogle herinde ved en masse om dette og vil hjælpe mig?

Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 13:40

Hans wrote:

> Jeg er godt klar over at ovennævnte kommer til at koste - men det må jeg
> tage med. Mit budget siger max. ca. 30.000 kr. - naturligvis gerne mindre.
>
> Håber at nogle herinde ved en masse om dette og vil hjælpe mig?

er 30K incl. eller excl. dit 3D software? hvis inkl. hvad koster det så.
du kan komme meget meget langt for 30K.

hvis dit 3D studio software kan klare flere kerner/CPU (hvilket jeg
antager det kan) så køb dig en Intel Core 2 Quad Q6800 og en Intel P35
baseret bundkort med en behørig mængde RAM, de fleste (hvis ikke alle)
P35 baserede bundkort kan klare op til 8GB ram hvilket unægteligt skulle
sende dig godt afsted.

Hvis du skal bruge konkrete navne på produkter må du skrive igen.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 14:19

Hej igen - først tak for de hurtige svar!

>er 30K incl. eller excl. dit 3D software? hvis inkl. hvad koster det så. du
>kan komme meget meget langt for 30K.

De 30K er excl. software - men det lyder som om 30K er rigtig meget i denne
forbindelse - så hvis jeg kan få softwaren med til samme pris er det jo kun
godt

Du nævner Intel Core 2 Quad Q6800 processor og et Intel P35 baseret
bundkort - men kan det køre 64bit? Hvor kan jeg tjekke dette henne?

Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 16:16

John wrote:

> De 30K er excl. software - men det lyder som om 30K er rigtig meget i denne
> forbindelse - så hvis jeg kan få softwaren med til samme pris er det jo kun
> godt

Du kan samle en bandit maskine for 30K. hvor meget af maskinen har du i
forvejen? (har du skærm f.eks?)

> Du nævner Intel Core 2 Quad Q6800 processor og et Intel P35 baseret
> bundkort - men kan det køre 64bit? Hvor kan jeg tjekke dette henne?

Alle moderne PC processorer idag kan køre 64 bit både AMD og Intel CPU.
AMD kalder det x86-64 og Intel kalder det EMT64. Bundkortet understøtter
det i forlængelse af CPU'en om du vil, så hvis CPU'en du vælger passer i
bundkortet vil det virke.

Med det sagt vil en Q6800 nok være uhensigtmæssigt dyr (selvom dit
budget et stort er pengene bedre brugt andetsteds)

et konkret forslag på et system kunne være som følger:

CPU:
Intel Q6600

RAM:
4/8 GB ram (1 eller 2 kits alt efter behov)

Asus P5K Deluxe bundkort:
Hvis du vil være på den sikre side mht. udvidelse af pci-e porte kan du
evt vælge et

Grafik:
et Quadro eller FireGL baseret kort fra Nvidia eller ATI, umiddelbart
ser Nvidia ud til at stå stærkest. hvis du skal have seneste generation
af FireGL eller Quadro skal du regne med at komme af med over 10.000 per
kort. jeg ville google omkring først og se om et 8800GTX eller 8800Ultra
kort kunne gøre arbejdet tilfredsstillende for dig.
Jeg vil anbefale et Club3D 8800GTX kort
som et konservativt valg mht $/ydelse. (måske 3DSM kan klare at køre
SLI? så kan 2 kort køre sammen)

Disk controller:
efter din devise med at mindre men hurtigt er bedre vil jeg anbefale at
du får dig et par 15K RPM SAS diske og kører dem i et RAID0

Adaptec 3805 SAS controller, 8 ports.
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=382761
Denne controller kan styre dine hurtige SAS diske og eventuelle SATA
diske du måtte bruge som lager diske.

(du skal huske at bestille de rigtige kabler til hvadend for diske du
vælger, der er en længere liste af tilgængelige kabler hos adaptec,
spørg hos biksen du køber ind hos eller vend tilbage her når du har
bestemt dig så skal jeg pege dig i den rigtige retning)

Diske:
Seagate Cheetah 15K.5, en meget solid arbejdshest med lav fejlprocent
Brug 2 af disse som system/program disk i et RAID0
(som altid: husk at tage backup, med RAID0 gør det dobbelt så ofte :))

Seagate Barracuda 7200.10 500GB til lagerplads. (billigste disk på
edbpriser pt.)

optisk:
anything goes nu om dage, jeg har haft gode erfaringer med NEC's drev.

Strømforsyning:
SeaSonic S12, ingen tvivl.

Her har du masser kræfter med høj effektivitet. og ampere nok til at
trække 2stk 8800GTX kort skulle du få lyst til det.

Kabinet:
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=378956

Alle delen er noget jeg har personlige (hvilket er en del efterhånden)
og positive erfaringer med. der kan self. være nogen der har andre
forslag til de enkelte dele, men alt i alt er grundstenene i dette
system gode og du vil få en hurtig maskine.
Dette system vil være kompatibelt med en 64bit Windows Vista.

andre tanker:
Få handlet andre blæsere end dem der sidder i kabinettet. der er masser
at vælge mellem. personligt foretrækker jeg Papst's 120mm GLL og
Noctua's 120mm modeller. jeg ville også montere end anden CPU køler end
den der sidder på CPU som standard. Scythe Infinity er et sikkert valg.

Mvh.
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 16:59

Hej igen,

> Du kan samle en bandit maskine for 30K. hvor meget af maskinen har du i
> forvejen? (har du skærm f.eks?)
Lyder godt - Jeg tror at jeg vil skifte min skærm ud nu jeg er i gang.
Sidder med en 19" CRT skærm nu - og er fristet af at købe 1 eller måske
endda 2 stk. 22" widescreen skærme. Priserne på disse er jo efterhånden
meget, meget lave.

> [...]
> AMD kalder det x86-64 og Intel kalder det EMT64. Bundkortet understøtter
> det i forlængelse af CPU'en om du vil, så hvis CPU'en du vælger passer i
Tusind tak for den forklaring - det var lige det jeg manglede at vide!

> [...]
> du vil få en hurtig maskine.
> Dette system vil være kompatibelt med en 64bit Windows Vista.
Tusind tak for den meget grundige gennemgang! Det er helt perfekt!

> [...]
> 120mm modeller. jeg ville også montere end anden CPU køler end den der
> sidder på CPU som standard. Scythe Infinity er et sikkert valg.
Er dette af hensyn til larm? Eller af hensyn til køleeffekten?

Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 17:07

John wrote:
> [...]
> Sidder med en 19" CRT skærm nu - og er fristet af at købe 1 eller måske
> endda 2 stk. 22" widescreen skærme. Priserne på disse er jo efterhånden

Jeps, det er de... overvej ikke at købe for billigt mht. skærme, dit
budget tillader trods alt lidt vingeslag. Jeg er ikke så vild med TN
baserede skærme, MVA/PVA og IPS baserede paneler er noget bedre.

> Er dette af hensyn til larm? Eller af hensyn til køleeffekten?

Begge dele om du vil, den køler der følger med til CPU'en er
tilstrækkelig og det er resten af de kølere der følger med til
kabinettet også men i mine øjne larmer de for meget. merudgift til at
skifte køler og alle blæsere vil være under 1000,- hvis du er komplet
ligeglad med støjreduktion, så spar dine penge.

Mvh.
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 17:32

> Jeps, det er de... overvej ikke at købe for billigt mht. skærme, dit
> budget tillader trods alt lidt vingeslag. Jeg er ikke så vild med TN
> baserede skærme, MVA/PVA og IPS baserede paneler er noget bedre.
Tusind tak for tippet - jeg vil forsøge at gå uden om TN baserede skærme.

> [...]
> mine øjne larmer de for meget. merudgift til at skifte køler og alle
> blæsere vil være under 1000,- hvis du er komplet ligeglad med
Støjreduktion er godt - ellers skal jeg skrue for højt op for radioen
Osse tak for det tip!

Mvh John

Fra : Rado

Dato : 16-09-07 17:00

On Sat, 15 Sep 2007 18:06:59 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>Begge dele om du vil, den køler der følger med til CPU'en er
>tilstrækkelig

Jah, joh, med Intels køler ryger en Q6600 nu let op over 80 grader ved
fuldt CPU load, en 6800 sandsynligvis mere. Så jeg vil absolut
anbefale en Scythe, den sænker load temperaturen med omkring 20 grader
i forhold til Intels.

CPUen kan godt tåle de høje temperaturer, men den holder nok ikke så
længe.

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 23:06

Rado wrote:

> [...]
> fuldt CPU load, en 6800 sandsynligvis mere. Så jeg vil absolut
> anbefale en Scythe, den sænker load temperaturen med omkring 20 grader

80 grader lyder noget voldsomt, CPU'en burde lukke ned ved omkring 65c
hvis jeg husker rigtigt. hvilket program bruger du til at måle.

Jeg får omkring 30c ved idle målet med Speedfan og coretemp

:)
Claus

Fra : Rado

Dato : 17-09-07 00:19

On Mon, 17 Sep 2007 00:06:14 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>80 grader lyder noget voldsomt, CPU'en burde lukke ned ved omkring 65c
>hvis jeg husker rigtigt. hvilket program bruger du til at måle.

Jeg bruger både Coretemp, Everest og Intel Desktop Utilities. Alle
viser omtrent det samme. Og det er på to fuldkommen identiske
maskiner. Har prøvet at reinstallere Intels køler flere gange på
begge, med to forskellige typer kølepasta, temperaturen forbliver
deroppe. 2 stk 120 mm udsugningsblæsere, plus direkte indsugning ved
CPU via flange med ekstra 80 mm blæser. Dertil skal siges at
rumtemperaturen her indtil nu har ligget på 25-30 grader.

Q6600 lukker så vidt jeg ved først ned ved 100 grader - når Coretemp
viser 80 grader viser Intels program (der "måler bagvendt") 20 grader
under nedlukningspunkt (0), og lige på kanten mellem grøn og gul.
Først ved 88 grader (12 grader under nedlukningspunkt) begynder den at
vise red alert. Det har jeg dog endnu ikke oplevet.

>Jeg får omkring 30c ved idle målet med Speedfan og coretemp

Min ligger gennemsnitligt på 35-40 med Scythe, afhængig af
rumtemperatur. Er din også revision B3?

Er Coretemp og Speedfan sat til Tjunction 100 eller 85 hos dig?

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 07:31

Rado wrote:

> [...]
> CPU via flange med ekstra 80 mm blæser. Dertil skal siges at
> rumtemperaturen her indtil nu har ligget på 25-30 grader.

Hvad for et kabinet bruger du?
JEg har mit siddende i et Antec P180, kølepasta er den der std. følger
med Intel køleren.

> [...]
> Først ved 88 grader (12 grader under nedlukningspunkt) begynder den at
> vise red alert. Det har jeg dog endnu ikke oplevet.

Ja, det var mig der var for kvik der, jeg tænkte Core 2 Duo.
uanset kan jeg simpelthen ikek tvinge min CPU så højt op, og selve
køleren er heller ikke varm i en grad der giver mig grund til at tro det
er en målefejl.

> Min ligger gennemsnitligt på 35-40 med Scythe, afhængig af
> rumtemperatur. Er din også revision B3?

Nej, min er en G0'er. men det burde ikke have SÅ meget at sige.

> Er Coretemp og Speedfan sat til Tjunction 100 eller 85 hos dig?

Jeg kan ikke måle med coretemp igen igen da jeg lige har pillet XP
disken. hvorhenne ser jeg tJunction i Speedfan? Den er vidst undgået mig.

:)
Claus

Fra : Rado

Dato : 18-09-07 00:10

On Mon, 17 Sep 2007 08:31:28 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>Hvad for et kabinet bruger du?

Antec NSK6000. Temperaturen internt i kabinet er præcis den samme som
stuetemperatur (p.t. 26 grader), så luftgennemstrømning er optimal.

>JEg har mit siddende i et Antec P180, kølepasta er den der std. følger
>med Intel køleren.

Jeg bruger p.t. Arctic Silver 5 kølepasta, der siges at være noget af
det bedste der kan fås. Synes dog ikke jeg har bemærket nogen udpræget
forskel i CPU temperatur med de forskellige typer kølepasta (3 med
Intels). Har ikke prøvet den der fulgte med Scythe kølerne, men
tvivler nu på den er bedre end de andre.

> [...]
>uanset kan jeg simpelthen ikek tvinge min CPU så højt op, og selve
>køleren er heller ikke varm i en grad der giver mig grund til at tro det

Jeg kan presse mine Q6600 op på 56-58 grader nu, med Everest stress
test sat på max. CPU belastning. Det er med Scythe køleren. Med intel
køleren kom de op på 80.

>Nej, min er en G0'er. men det burde ikke have SÅ meget at sige.

Ifølge Intels specs bruger G0 10 W mindre end B3, det kunne sikkert
nok give nogle graders forskel.

>Jeg kan ikke måle med coretemp igen igen da jeg lige har pillet XP
>disken. hvorhenne ser jeg tJunction i Speedfan? Den er vidst undgået mig.

Jeg mente at kunne huske at man kunne indstille Tjunction i i alt fald
et af programmerne, men det er vist en tanketorsk. Ser ikke ud til at
det lader sig gøre, heller ikke i tidligere versioner. Og man kan
heller ikke se den i Speedfan, i modsætning til Coretemp.

Speedfan viser konsekvent præcis 15 grader mindre end Coretemp, der er
sat til Tjunction 100, så den må være sat til 85.

Coretemp ser ud til selv at finde Tjunction for de forskellige CPU,
det er sikkert her Speedfan fejler, da den tilsyneladende sætter
Tjunction til 85 for Q6600. Det giver hos mig en CPU temperatur på 22
grader og det er næppe realistisk, specielt ikke med en intern
kabinettemperatur på 26 grader...

Fra : Hans

Dato : 15-09-07 22:27

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255346
> som et konservativt valg mht $/ydelse. (måske 3DSM kan klare at køre

P35 chipsæt og SLI?

Jeg tror ikke rigtig der er nogen vej udenom nForce hvis der skal køres SLI.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 22:47

Hans wrote:

> P35 chipsæt og SLI?
>
> Jeg tror ikke rigtig der er nogen vej udenom nForce hvis der skal køres SLI.

det er rigtigt, men havde heller ikke anbefalet ham P35 hvis jeg havde
sagt SLI i eksemplet ;)
og nForce... jesus kristus... så hellere en ny varmeovn :)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-09-07 23:18

Det hedder AMD64: http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

> Disk controller:
> efter din devise med at mindre men hurtigt er bedre vil jeg anbefale at
> du får dig et par 15K RPM SAS diske og kører dem i et RAID0

RAID10 vil være at foretrække.

> [...]
> Brug 2 af disse som system/program disk i et RAID0
> (som altid: husk at tage backup, med RAID0 gør det dobbelt så ofte :))

En ordentligt setup kræver 4 diske - 2 til hvert spejlet stripe-set.

> Seagate Barracuda 7200.10 500GB til lagerplads. (billigste disk på
> edbpriser pt.)
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202522

I enten RAID1, RAID10 eller RAID5.
Desktop-diske er for useriøst til en 3D-arbejdsstation. Barracuda ES
eller Western Digital RE er klart at foretrække (og prisforskellen
vælter ikke budgettet).

> Dette system vil være kompatibelt med en 64bit Windows Vista.

Samt AMD64 Linux og AMD64 Solaris 10 og ditto OpenSolaris.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 00:12

Jesper Poulsen wrote:

> Det hedder AMD64: http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Ja de har omdøbt det kan jeg læse.
Pointen er at både AMD og Intel understøtter en fælles x64 udvidelse af
x86 ISA.

> RAID10 vil være at foretrække.

Ja, i en server men her er tale om et desktop setup. der er ingen grund
til at brænde penge, strøm og støj af når en decideret backup er at
foretrække.

> En ordentligt setup kræver 4 diske - 2 til hvert spejlet stripe-set.

Det er en smagssag, manden efterlyser en workstation ikke en server hvor
et 1+0 set normalt findes.
med det sagt, backup er bedst... bla.fordi at den dag en disk står af
mekanisk, kan han forvente af en anden disk i samme spejl står af
forholdsvist kort tid efter.

> I enten RAID1, RAID10 eller RAID5.
> Desktop-diske er for useriøst til en 3D-arbejdsstation. Barracuda ES
> eller Western Digital RE er klart at foretrække (og prisforskellen
> vælter ikke budgettet).

Det er det de 2 Cheetah diske er til for. Igen, dette er et desktop
system. som rå lager plads der ikke skal køre 24/7 er de nævnte Seagate
diske fine. De diske du nævner er heller ikke seriøse til det arbejde
der er efterlyst, de har høj MTBF i forhold til std. SATA diske men er
for langsomme i forhold til Cheetah'erne som leverer begge dele.

> Samt AMD64 Linux og AMD64 Solaris 10 og ditto OpenSolaris.

Ja der er nok at tage af
(http://adaptec-tic.adaptec.com/cgi-bin/adaptec_tic.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=15059)
men det er uvedkommende da han efteryser at køre 3D Studio Max på en 64
bit platform, hvilket kun opnås på Windows Vista og Windows XP Pro x64.

Mvh.
Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-09-07 08:06

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Ja, i en server men her er tale om et desktop setup. der er ingen grund
> til at brænde penge, strøm og støj af når en decideret backup er at
> foretrække.

Et RAID1 vil sikre at dagens arbejde ikke går tabt. RAID0 giver den
ekstra ydelse.

> med det sagt, backup er bedst... bla.fordi at den dag en disk står af
> mekanisk, kan han forvente af en anden disk i samme spejl står af
> forholdsvist kort tid efter.

Sikke noget vrøvl. Med en MTBF på over 1 million timer er det meget
usandsynligt at to diske i samme setup står af med kort tids mellemrum.

> Det er det de 2 Cheetah diske er til for. Igen, dette er et desktop
> system. som rå lager plads der ikke skal køre 24/7 er de nævnte Seagate

Mange 3D-folk lader maskinerne arbejde natten over, således at arbejdet
står klar næste morgen.

> diske fine. De diske du nævner er heller ikke seriøse til det arbejde
> der er efterlyst, de har høj MTBF i forhold til std. SATA diske men er
> for langsomme i forhold til Cheetah'erne som leverer begge dele.

En Seagate Barracuda 7200.10 og en Seagate Barracuda ES har den samme
performance ved samme størrelse disk. ES-modellerne har bare bedre mekanik.

Det du har fundet frem til er en højtydende familie-/gamer-PC. Ikke en
3D-arbejdsstation.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 09:06

Jesper Poulsen wrote:

> Et RAID1 vil sikre at dagens arbejde ikke går tabt. RAID0 giver den
> ekstra ydelse.

Det er også den ekstra ydelse han beder om.
Mht. nedbrud kan jeg illustrere at jeg har kørt med 4 diske i et RAID0 i
et par år efterhånden, uden nedbrud. et RAID0 er ikke lig med
forestående nedbrud, det betyder bare at man i højere grad må sikre sig
en backup.

> Sikke noget vrøvl. Med en MTBF på over 1 million timer er det meget
> usandsynligt at to diske i samme setup står af med kort tids mellemrum.

Jeg arbejder med det her til dagligt og ser nok flere diske end de
fleste IT folk, diske der lever hele livet i spejl har jeg set stå af
med kort tids mellemrum utallige gange. så det er ikke noget vrøvl, du
kan tale om teori og MTBF alt du vil, jeg ved fra erfaring at det
forholder sig sådan.

> Mange 3D-folk lader maskinerne arbejde natten over, således at arbejdet
> står klar næste morgen.

Og det kan Cheetah'erne ikke klare? ydermere betyder det ikke at de
7200.10 diske står og laver noget i mellemtiden, det er jo det
Cheetah'erne er der for.

> En Seagate Barracuda 7200.10 og en Seagate Barracuda ES har den samme
> performance ved samme størrelse disk. ES-modellerne har bare bedre mekanik.

Jeg sammenlignede ES'erne med Cheetah'en ikke med 7200.10. og der har de
ingen fordele i forhold til John's ønsker.

> Det du har fundet frem til er en højtydende familie-/gamer-PC. Ikke en
> 3D-arbejdsstation.

De 2 ting er adskildt af grafikkortet og til dels bundkortet, ikke
diskene. De dage hvor man købte en Intergraph maskine for at få et
specielt bundkort der kunne sluge de rigtige grafikkort og CPU'er nok
osv. er ovre.
Jeg har forklaret manden mine forbehold omkring grafikkortet og at han
kan vælge en tungere udgave af bundkortet hvis han forventer at skulle
bruge mere grej i maskinen. Du kan ikke med rimelighed påstå at den
maskine der er stillet op som eksempel ikke vil leve op til hans krav.
Du forsøger at pådutte ham nogle ting som ligger udenfor det han har
spurgt efter, Jeg er ikke uenig med dig at RAID 1+0 er den rigtige måde
at lave et RAID på, det spiller bare ikke ind med det han efterlyser og
gængs praksis.

Mvh.
Claus

Fra : Hagar

Dato : 15-09-07 13:42

"Hans" <uioshdf> skrev i en meddelelse
> [...]
> tage med. Mit budget siger max. ca. 30.000 kr. - naturligvis gerne mindre.
>
> Håber at nogle herinde ved en masse om dette og vil hjælpe mig?

Hej John

Du kan måske hente noget viden og ideer på nogle af de sider her
http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=%223d+workstation%22&spell=1
Jeg har kigget på et par af dm, og man bliver jo helt "sulten"

Hagar