Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken foto-GPS: Sony GPS-CS1KA eller sma~
Fra : Stephan Henningsen

Dato : 14-09-07 10:11

Hej,

Jeg er på nippet til at købe en Sony GPS-CS1KA, da den har mange af de
features jeg er interesseret i, når jeg fotograferer -- primært at den er
lille og virke rimelig økonomisk mht. batteritid og lagerplads:

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10151&catalogId=10551&langId=-1&productId=8198552921665078257&SR=sony_search_seo&SQS=gps

Det eneste jeg synes den måske mangler, så den var lidt mere alsidig, er:
- Blåtand, så jeg kan aflæse GPS-koordinater fra min laptop.
- Mulighed for at bruge flash-kort, så jeg kan udskifte dette i marken når
den løber tør for plads, i stedet for at jeg skal have min laptop med,
eller forbi en internet cafe.

Er der nogen der kender til en lignende GPS der er smartere?

--
Stephan Henningsen.

Fra : per f andersen

Dato : 14-09-07 16:10

"Stephan Henningsen" <test@hotmail.com> skrev
> [...]
> - Mulighed for at bruge flash-kort, så jeg kan udskifte dette i marken når
> den løber tør for plads, i stedet for at jeg skal have min laptop med,

Hvis det udelukkendeer beregnet til foto er dette formentlig den mest handy,
smarteste og billigste løsning pt. Og lagringskapaciteten er ganske stor:
"The unit can hold approximately one month of tracking data (in use for 12
hours/day)."
Det er batterier der er den ressouce, der hurtigst slipper op.
Det er ganske let at overføre data til pc og flette med exif-data.

Hvis du vil bruge en gps (også) til at finde vej er vi ude i noget meget
mere indviklet, dyrere, tungere og mere strømforbrugende. Jeg har selv en
garmin GPSMAP 60CSx, som jeg nok har fortrudt købet af, fordi jeg ikke
bruger (kort-)faciliteterne i et omfang, der retfærdiggøre prisen, volumen,
vægten og besværet! ;)

Efterhånden er der ved at dukke løsninger med gps op til i hvert fald Nikon
(D200 især). På sigt forventer jeg, at mulighederne for at tilslutte en
gps-enhed direkte til kameraet (eller indbygget) vil blive stærkt udbygget,
forbedret og være biligere.
mvh per

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 17-09-07 11:06

per f andersen wrote:
> [...]
> Det er batterier der er den ressouce, der hurtigst slipper op.
> Det er ganske let at overføre data til pc og flette med exif-data.

Tak for svaret. Jeg kender godt dem med kort, men det er slet ikke sådan
en, jeg er ude efter.

Ekstra batterier kan jeg have med i lommen, men hvis lagerpladsen slipper
op på toppen af Kilimanjaro så er jeg på den =) Et løsning med udskiftelig
Memory Stick ville have været genialt, men jeg køber vist bare den her.

--
Stephan Henningsen.