Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mere knald på farverne?
Fra : Peter

Dato : 14-09-07 10:00

Nu har jeg prøvet Lightroom som RAW-converter,
og synes den har et godt workflow, men jeg synes jeg
har svært ved at få samme knald på farverne som når jeg
optager i .jpg format.

Er der nogle forslag til en enkelt metode for at få lidt mere "sprøjt"
i billedene, uden det ser underligt ud.
Hvad er det for parametre, saturation, hue eller andet, der er afgørende,
da jeg ikke synes at kunne finde knapperne der får det pæne farverige frem.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-09-07 10:07

"Peter" <llo_@wer-der.dd> wrote in message

[8<8<8<]
> Er der nogle forslag til en enkelt metode for at få lidt mere "sprøjt"
> i billedene, uden det ser underligt ud.

Prøv at skrue lidt op for Vibrance.
Ellers er det Saturation - enten generel eller farve-specifik.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter

Dato : 14-09-07 10:21

> "Peter" <llo_@wer-der.dd> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Prøv at skrue lidt op for Vibrance.
> Ellers er det Saturation - enten generel eller farve-specifik.

Mange tak Morten, jeg prøver.

Fra : Preben

Dato : 14-09-07 17:16

> [...]
> da jeg ikke synes at kunne finde knapperne der får det pæne farverige frem.

Hej

Hvad med farveprofil?
Jeg har ikke selv kunnet finde indstillinger til valg af farveprofil i LR, men måske jeg ikke har
kigget godt nok efter. Farverne virker som om det antagede farverum var sRGB for mit tilfælde.
(bruger mit efterhånden aldrende D70'er som står til udskiftning til næste sommer)

Med venlig hilsen

Preben Holm

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-09-07 00:23

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> sRGB for mit tilfælde.
> (bruger mit efterhånden aldrende D70'er som står til udskiftning til næste

Farverummet (ikke profil) for Lightroom er Prophoto RGB. Når du editerer i
Photoshop fra Lightroom kan du også vælge Prophoto RGB og det bør man gøre
for at undgå klipning af farverne. Når man eksporterer (til forskel fra
editering fra Lightroom) så kan man vælge sRGB f.eks. til web. Hvis du mener
farveprofil for kameraet, da så afhænger det af om du skyder jpg eller raw.
Hvis det er jpg skal der følge en icc profil med billedet fra kemeraet. Hvis
det er RAW så har Lightroom en standard profil for alle understøttede
kameraer. Det er så ikke en icc profil, som sådan men en standardkalibrering
som gælder for alle kameraer af den type (f.eks. D70). Det er samme
kalibrering som benyttes i ACR i Photoshop.
Mvh,
Hans

Fra : Preben

Dato : 15-09-07 07:31

[snip]

> [...]
> som gælder for alle kameraer af den type (f.eks. D70). Det er samme
> kalibrering som benyttes i ACR i Photoshop.

Vi snakker naturligvis raw.

Hvad mener du med en standardkalibrering?
Jeg har flere farveprofiler til D70 fra forskellig software, hvor profilen er lavet af producenten.
Dvs. også en standardfarveprofil for kameraet!

Synes bare at jeg pr. default har fået vidt forskellige resultater alt efter om jeg bruger den ene
eller anden farveprofil og ellers lader raw-programmer være i "default mode". Billedet i LR bliver
så kedeligt og "forkert" i farven at se på.
Jeg må ærligt indrømme, at det der kommer tættest på kameraets jpeg-billeder er Phase One's Capture
One's profil til D70. Farverne er perfekte out of the box! Vel at mærke uden nogen misk/mask med
diverse settings! Dette gælder også hvis jeg nupper icm-filen over i et andet raw-konverteringsprogram.

Med venlig hilsen

Preben

Fra : Peter

Dato : 17-09-07 08:33

"Peter" <llo_@wer-der.dd> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er det for parametre, saturation, hue eller andet, der er afgørende,
> da jeg ikke synes at kunne finde knapperne der får det pæne farverige

Jeg takker mange gange for alle input.