Apache contra IIS
Fra : Søren-Holbæk

Dato : 14-09-07 15:42

Hej gruppe.

Hvis man vil kører forsøg med php på sin egen pc, anbefales at man
installerer en apache server.

Jeg har i forvejen Microsofts serverfunktion IIS, som ikke kan håndtere php
filer.

Kan der opstå konflikt, hvis man både har IIS og apache server aktiv ?

Mvh søren

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-09-07 16:59

Søren-Holbæk wrote:
> [...]
> filer.
>
> Kan der opstå konflikt, hvis man både har IIS og apache server aktiv ?

De kan ikke lytte på samme port, så hvis du forsøger med
standard-indstillingerne går det galt. Men der er da ikke noget i vejen
for at køre PHP på en MIIS. Hvad skulle problemet være?

Mvh. Michael.

Fra : Søren-Holbæk

Dato : 14-09-07 17:41

Som nybegynder forsøger jeg i det små, at skrive nogle html filer med php
koder i.

Når jeg kører disse lokalt i min internet explorer, vises php-delen ikke.

??

Hva' så ?

Mvh søren

Fra : Jan Nielsen

Dato : 14-09-07 19:11

Søren-Holbæk skrev:
> Når jeg kører disse lokalt i min internet explorer, vises php-delen ikke.
php koden bliver kun udført når du ser den fra en server med php
understøttelse.
Du kan ikke som med html se det lokalt, uden at havde en php webserver
installeret og se det igennem den.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-09-07 19:23

Søren-Holbæk wrote:
> [...]
> koder i.
>
> Når jeg kører disse lokalt i min internet explorer, vises php-delen ikke.

Så kan du jo installere php som du også selv foreslår. Se min tidligere
kommentar.

Og du må også meget gerne læse dette her:

Mvh. Michael.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-09-07 00:16

> Når jeg kører disse lokalt i min internet explorer, vises php-delen ikke.

Som Michael skriver, så kan man sagtens sætte IIS op til også at klare PHP -
altså uden Apache-server. Det gør jeg selv.
Det eneste du skal være opmærksom på, er, at du har nogle begrænsninger, som
du ikke har med Apache, som f.eks. hvor ny php-version du kan køre - og
deraf hvor ny MySQL-version, du kan køre.
Med MyODBC kan du desuden køre ASP sammen med MySQL.

Min erfaring (Vista og IIS7) siger php 4.4 og MySQL 3.23.
Skulle der være nogle, der har erfaringer med php5 på IIS, vil jeg dog hilse
det med kyshånd.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 16-09-07 09:08

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
>
> Min erfaring (Vista og IIS7) siger php 4.4 og MySQL 3.23.
> Skulle der være nogle, der har erfaringer med php5 på IIS, vil jeg dog

Det er muligt at du må smide php-cgi.exe (hvis du bruger cgi i IIS) ind
i DEP beskyttelsen i windows. (mener det er DEP forkortelsen er)
Du finder den under: Egenskaber for Denne computer => Advanced =>
Performance => I tab skulle være "DEP" som forkortelse for: Data
Execution Prevention. Smid php-cgi.exe ind i listen.

Fra : ShutEye

Dato : 16-09-07 19:18

> Min erfaring (Vista og IIS7) siger php 4.4 og MySQL 3.23.
> Skulle der være nogle, der har erfaringer med php5 på IIS, vil jeg dog
> hilse det med kyshånd.

Kører php5.2.4 på IIS5.1, ingen problemer.
Bruger _ikke_ cgi.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-09-07 19:52

> Kører php5.2.4 på IIS5.1, ingen problemer.
Og hvilken MySQL, så?

> Bruger _ikke_ cgi.
Det var muligvis nøgleordet, da det ellers er dét, jeg kører (efter et
mislykket forsøg med en ikke-CGI-version)

Fra : ShutEye

Dato : 16-09-07 23:06

> Og hvilken MySQL, så?

Ingen, beklager :)
Kører en hjemmeside med en heftig mængde billeder (8GB+) men ellers ikke
rigtig nogen data, så en database er lidt overflødig.

> Det var muligvis nøgleordet, da det ellers er dét, jeg kører (efter et
> mislykket forsøg med en ikke-CGI-version)

Tja jeg brugte også cgi-versionen før min sidste opgradering, men
anbefalingen fra php-folkene er at droppe den udgave.
Læs evt install.txt i /php hvis du ikke allerede har gjort det.

Fra : ShutEye

Dato : 16-09-07 23:41

Eller http://www.php.net/manual/hk/security.cgi-bin.php

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-09-07 06:43

> Ingen, beklager :)

Det var lige her, jeg gik i stå. Jeg kunne godt få php5 til at køre, men den
ville ikke spille sammen med MySQL.
Rådet jeg fik i sin tid var at nøjes med php4 og Mysql 3.23.

Fra : ShutEye

Dato : 17-09-07 08:56

> Det var lige her, jeg gik i stå. Jeg kunne godt få php5 til at køre, men
> den ville ikke spille sammen med MySQL.
> Rådet jeg fik i sin tid var at nøjes med php4 og Mysql 3.23.

Sært.
Får næsten lyst til at prøve en installation :)

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-09-07 17:22

> Sært.
> Får næsten lyst til at prøve en installation :)
Får selv lyst til at prøve på min bærbare, hvor det ikke vil være nogen
katastrofe, hvis ikke det spiller.

Jeg ser frem til tilbagemelding, hvis det skulle lykkes dig.
Så skal jeg også nok melde tilbage, hvis det lykkes her.
Det bliver dog tidligst i weekenden her.

Fra : Ole Nielsby

Dato : 22-11-07 23:54

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> skrev:

> [...] Men der er da ikke noget i vejen for at køre PHP på en MIIS. Hvad
> skulle problemet være?

For to år siden forsøgte jeg at sætte MediaWiki op på MIIS.
Det gik fint nok indtil jeg skulle bruge søgefunktionen - det HTML
der skulle have dannet søgeknappen blev vist som tekst - en eller
anden dataoverførselsrutine escapede HTML-taggene som &lt; ...
&gt; .... Jeg opgav at finde ud af hvad der var galt. MediaWiki,
PHP og MySQL var så vidt vides de samme versioner som
bruges af Wikipedia (og siderne lignede Wikipedia), så jeg er
tilbøjelig til at mene at MIIS var skurken.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 16-09-07 09:05

Søren-Holbæk wrote:
> [...]
> filer.
>
> Kan der opstå konflikt, hvis man både har IIS og apache server aktiv ?

Hej.
Jeg snakker lige af egen opsætning som vi har på vores servere med
Apache + IIS kørende. Vi har tre IP'er til vores server og der
har vi det kørende sådan at IIS er restrikseret til xxx.xxx.xx.xx3 og
Apache kører på xxx.xxx.xx.xx4 imens de begge kører på samme port 80,
dog på forskellige IP'er. Det sværre er at få IIS til at blive på den
enkelte port, da den som standard opsætning lytter til alle porte.

så hvis du er interesseret kan jeg godt finde den opsætning frem til dig

Hilsen
Jesper