Pizza - ovntemperatur
Fra : Svenno

Dato : 10-09-07 21:30

Hej alle

Jeg er begyndt at interessere mig for at lave pizza
hjemme i køkkenet og har derfor investeret i en god
pizzasten og en god pizzaspade.

Jeg er dog lidt i tvivl mht ovntemperatur - mine
pizza'er er sådan set fine nok men jeg synes at
bunden måske ikke er helt som en pizza fra den
lokale pizzabager - bunden smager ret godt, og
kanten er dejlig sprød men hvis jeg kigger
under pizza'en er bunden helt hvid hvor dem fra
den lokale pizzabager er mere "brændt på" og sort,
hvilket jeg egentlig godt kan lide.

Jeg bruger italiensk mel (tippo 00) og bruger
en kombi ovn der desværre kun man nå op på
225 grader med varmluft. Er det nok ?

Jeg bager pizza'erne i ca 10 minutter.

Hvilke erfarringer har i mht den mest optimale
ovntemperatur og er 225 grader overhovedet nok ?

Eller er det måske min melblanding der gør at
bunden er helt "hvid" - skal den måske være grovere
før den får det her "halvbrændte udtryk"

Fra : Ralph

Dato : 10-09-07 22:04

"Svenno" <dinodk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle
> 225 grader med varmluft. Er det nok ?

Nix - bundvarme og 250-275 grader, laver altid 4-5 pizzaer ad gangen, hver
og een skal have MINDST 2-3 minutter i bunden, så det kræver en del
omplacering, tynd bund, ikke for meget fyld, ikke for meget fedt (oksekød,
pepperoni, mozzarella).

--
Ralph

Fra : Svenno

Dato : 10-09-07 22:24

Ralph wrote:
> [...]
> og een skal have MINDST 2-3 minutter i bunden, så det kræver en del
> omplacering, tynd bund, ikke for meget fyld, ikke for meget fedt (oksekød,

Bruger du også pizzasten ?

Fra : Hauge

Dato : 10-09-07 22:44

Svenno wrote:
> Bruger du også pizzasten ?

Knaser det ikke i tænderne?

Mvh Hauge

Fra : Svenno

Dato : 10-09-07 22:54

Hauge wrote:

> Knaser det ikke i tænderne?
>
> Mvh Hauge

suk......

Fra : Martin

Dato : 10-09-07 23:02

Hej
Svenno wrote:
> suk......

suk......

/Martin

Fra : Svenno

Dato : 10-09-07 23:06

Martin wrote:
> Hej
>
> suk......
>
> /Martin

endnu en

Fra : Autocadster

Dato : 11-09-07 09:13

Svenno har bragt dette til os:

> endnu en

Endnu en hvad ?

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Thomas

Dato : 11-09-07 14:33

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> wrote in message
> Svenno har bragt dette til os:

> Endnu en hvad ?

Idiot åbenbart...

Fra : Svenno

Dato : 11-09-07 16:46

Thomas wrote:
> Idiot åbenbart...

ja....

Fra : Hauge

Dato : 11-09-07 18:23

Svenno wrote:
> ja....

Godt i kan snakke om jer selv, men er det ikke lidt kedeligt i længden?

/Hauge

Fra : Svenno

Dato : 11-09-07 19:43

Hauge wrote:
> Godt i kan snakke om jer selv, men er det ikke lidt kedeligt i længden?

flot skrevet!

lol....

Fra : Ralph

Dato : 11-09-07 16:17

> Bruger du også pizzasten ?

Ja og nej, jeg har som sagt fire pizzaer i ovnen ad gangen, men jeg har kun
tre bageplader (incl. bradepande) så øverst i ovnen (som i parantes bemærket
er det koldeste sted i ovnen pga. undervarme og hyppige lågeåbninger) ligger
min rist med tre ubehandlede gulvklinker (som jeg brugte i weberen dengang
een pizza var nok til familien). HVIS jeg kun skulle lave een ad gangen
ville jeg nok placere risten i bunden med klinkerne.

Hvorfor klinker? Fordi de koster en tier stykket.

--
Ralph

Fra : padre

Dato : 11-09-07 03:27

"Svenno" <dinodk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger italiensk mel (tippo 00) og bruger
> en kombi ovn der desværre kun man nå op på
> 225 grader med varmluft. Er det nok ?

Personligt gør jeg det at jeg stillr temperaturen til det maksimalt mulige
og bruger alm. ovnvarme. Pizzastenen lægger jeg på en rist, som ligger på
ovnbunden. Risten bruger jeg, fordi jeg har været ude for, at en sten
sprang, da den lå direkte på ovnbunden. På den måde kan jeg få pizzaer, der
er brune/brankede i bunden.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Ole Andersen

Dato : 11-09-07 07:24

Du skulle prøve at lægge stenen på weberen.
tjek linket - http://www.weberguru.dk/forum/viewtopic.php?p=17875

Fra : -V-

Dato : 11-09-07 15:11

On 10 Sep., 23:44, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Knaser det ikke i tænderne?

Heh.

Den var faktisk lidt morsom.
Efter min mening og alle mulige andre disclaimers.

-V-

PS: En stor flise i bunden, så høj varme som muligt, en tyndt udrullet
bund og en brandvarm bageplade direkte fra ovnen gør underværker for
en sprød bund.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-09-07 16:55

> [...]
> kanten er dejlig sprød men hvis jeg kigger
> under pizza'en er bunden helt hvid hvor dem fra
> den lokale pizzabager er mere "brændt på" og sort,

Jeg synes bestemt ikke det er nok. Min ovn går til lidt under 300 grader og
det mener jeg heller ikke er nok.
Jeg ville gerne op de 400-450 som profferne bruger.
Derfor agter jeg også at bygge en rigtig pizzaovn.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-09-07 18:14

"Svenno" <dinodk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilke erfarringer har i mht den mest optimale
> ovntemperatur og er 225 grader overhovedet nok ?

Nej. Det er langt fra nok. Du skal op i nærheden af 300 grader.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Abildgaard