Larver og flyvende dyr
Fra : Stefan

Dato : 10-09-07 17:17

Hej derude

Vi er pludselig (de sidste 2 måneder) begyndt at få en masse insekter i
vores køkken.
Til at starte med var det "bare" en masse flyvende insekter - lidt lignende
møl. Selv om vi fjernede dem dagligt, så er de blevet flere og flere (5-10
stk nye hver dag). men nu er der også begyndt at kravle larver hen over
skabene, og så er det altså ikke så sjovt længere.
Er der nogen der kan se, hvad det er for nogen, og hvor de evt kunne stamme
fra? Vi har været igennem melet m.v., og kan ikke finde nogen kilde til
problemet.

Begge dyr er 1-1,5 cm lange. De flyvende tingester "smuldrer" nærmest når
man rører ved dem (men de er skam levende). De kommer os bekendt ikke ind
udefra, men er der bare lige pludselig...
Billeder er her:
http://www.lund-rasmussen.dk/image/larve.jpg
http://www.lund-rasmussen.dk/image/flyver.jpg

Da det er i køkkenet, så er vi ikke meget for at sprøjte gift - så vi vil
hellere forsøge at finde kilden.

På forhånd tak
Stefan

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 10-09-07 17:32

On 10 Sep., 18:16, "Stefan" <nej_...@mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Da det er i køkkenet, så er vi ikke meget for at sprøjte gift - så vi vil

øv Dem har jeg også døjet med engang
Er heldigvis flyttet.
Det er sikkert tofarvet frømøl http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/tofarvfromol.htm

MVH
Malmberg

Fra : Stefan

Dato : 10-09-07 19:32

> øv Dem har jeg også døjet med engang
> [...]

Tak til jer begge.
Det lød tilpas overbevisende til at vi hev alt ud fra skabene, og ganske
rigtigt fandt vi to poser med nødder, som var FYLDT med larver. (bvadr!!!!)
Begge poser havde været uåbnet, så vi havde ikke overvejet dem tidligere.

Så nu var det en god anledning til at få alt smidt ud, og så blive ved med
at gøre rent indtil der ikke er flere møl eller larver tilbage.

Tak for hjælpen
Stefan

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-09-07 20:33

Stefan skrev:
<klip>

> Så nu var det en god anledning til at få alt smidt ud, og så blive ved med
> at gøre rent indtil der ikke er flere møl eller larver tilbage.

Og så skal nyindkøbt mølmad opbevares i lufttæt emballage. Ellers kommer
de tilbage, de sataner.
Det har i øvrigt også den fordel, at man med det samme opdager, om det
nye mel mv er inficeret.
Som du nok kan høre, troede melmøllene også, de skulle bo hos mig. Men
nu er de flyttet - eller det er jeg i det mindste

Venlig hilsen Dikte

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-09-07 17:30

Stefan skrev:

<klip>
> [...]
> http://www.lund-rasmussen.dk/image/flyver.jpg
>
> Da det er i køkkenet, så er vi ikke meget for at sprøjte gift - så vi vil

Melmøl. Eller en eller anden slags andre madmøl. Har I
mel/gryn/krydderier eller lignende stående i ikke-lufttætte beholdere?
Så har I kilden (og de små bæsters foretrukne yngle- og spisested).
Prøv at (billed)google på melmøl eller frømøl.

Venlig hilsen Dikte