Løbesod
Fra : Argh

Dato : 09-09-07 20:47

Jeg har en pejs i stuen hvor skorstenen har været tapeseret. I forbindelse
med modernisering har jeg rykket tapeten af og ser nu at der er noget
løbesod udslag. Jeg har tænkt mig at pudse skorstenen op med noget
sandspartel og give den noget maling, men er der noget specielt med disse
løbesodspletter? Eller skal jeg bare male dem over?

Mange hilsener
Aa

Fra : Jørgen

Dato : 09-09-07 21:07

Argh wrote:

> [...]
> sandspartel og give den noget maling, men er der noget specielt med disse
> løbesodspletter? Eller skal jeg bare male dem over?

Det siges at løbesod kan være noget fælt noget. En af metoderne er at bruge
en isolerende lak. Søg på google på "løbesod lak" så har du passende
læsestof.

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-09-07 21:17

Argh wrote:
> [...]
> skorstenen op med noget sandspartel og give den noget maling, men
> er der noget specielt med disse løbesodspletter? Eller skal jeg

Vi skulle engang tapetsere en væg hvor der var løbesod. Vi hev
tapetet af og limede et stykke staniol på pletten, hvorefter vi
tapetserede ovenpå.

Jeg ser at du ikke skal have tapetseret skorstenen igen, så du kan
måske bruge dette råd:

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=1177&a=9670

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 10-09-07 08:58

Argh wrote:
> [...]
> med noget sandspartel og give den noget maling, men er der noget
> specielt med disse løbesodspletter? Eller skal jeg bare male dem over?

Hej

Lad os lige slå fast først, at hvis du ikke behandler løbesoden, så vil den
slå igennem al din puds og maling med skjolder og lugtgener til følge.
Men der er et par ting du kan gøre.
Jeg går ud fra at du ikke har lyst til at indsætte isokern i skorstenen men
at den stadig er i brug til brændeovn (pejs)? Så er der 2 gamle husråd du
kan benytte dig af: For det første renser du din skorsten af for gammel puds
og gerne lidt ind i fugerne. Dernæst bevæger du dig ud på en mark og finder
en kokasse (!) som du tager med hjem. Derhjemme blander du din mørtel op med
ca. 20% kokasse og pudser op med blandingen. Bare rolig, det lugter ikke og
det neutraliserer lugten af løbesod. Derefter kan du male som du har lyst.
Men løbesoden er stadig i muren og specielt indvendig i skorsten. Det kan
også løses (og her skal alle miljøaktivister holde op med at læse med).
Du venter til en god fyringsdag hvor du har haft gang i pejsen/brændeovnen i
nogle timer således at skorstenen er godt gennemvarm. Derefter accelererer
du fyringen med godt med bundluft således at du får maksimal varme i ovnen
(og det skal virkelig være varmt). På dette tidspunkt tager du nogle
zink-strimler (f.eks. fra inddækning) og smider i flammerne. Hvis temp er
høj nok vil du se zinken brænde med en kraftig blå flamme samtidig med at du
kan høre en kraftig raslen inde fra skorsten. Det er al den gamle
tjæreagtige belægning der løsnes og falder ned, netop den belægning der
giver løbesoden.
Herefter vil du ikke have problemer med løbesod i flere år (hvorefter
behandlingen bare gentages).

mvh.
Henk
http://www.privatbanen.dk
- min hobby

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-07 09:02

Argh wrote:
> [...]
> med noget sandspartel og give den noget maling, men er der noget
> specielt med disse løbesodspletter? Eller skal jeg bare male dem over?

Du skal male med kolort først. Rørt pænt op i en spand. Det er lugtfrit når
det er tørt. Hvorfor det virker ved jeg ikke, men det gør det.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-07 15:15

On 10 Sep., 09:58, "Henk Rasmussen" <henk_rem...@bassethound.dk>
wrote:

> [...]
> giver løbesoden.
> Herefter vil du ikke have problemer med løbesod i flere år (hvorefter

Hvor forsvarligt er dette ?
Hvad siger skorstensfejeren til det ?
Hvorfor falder belægningerne af ?
Kan man gøre det i brændkammeret til et stokerfyr hvor brændkammeret
er sat på en gammel Tasso kedel ?
Der er jo en ret lang røgvej fra brændkammer til skorsten.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 10-09-07 15:34

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> er sat på en gammel Tasso kedel ?
> Der er jo en ret lang røgvej fra brændkammer til skorsten.

Zink i luftform er givetvis ikke sundt, hvis det er det du hentyder til.
Mht. skorstenen har metoden været brugt i hundreder af år uden negative
konsekvenser, faktisk var det den eneste metode under krigen da man var nødt
til at fyre med tørv (og det gav løbesod).
Skorstensfejeren siger ikke nogen da det ikke kan konstateres, bortset fra
en meget fin og glat overflade indvendigt i skorstenen.
Jeg ved ikke hvorfor belægningerne falder af, kun at de gør det. Muligvis en
kombination af den høje varme og det at zink'en i luftform indgår i een
eller anden kemisk forbindelse med tjærestofferne.
Hvis man kan opnå en tilstrækkelig høj temperatur kan de altid lade sig
gøre. Om det fyr du nævner er i stand til at brænde zink'en af ved
tilstrækkelig høj temperatur ved jeg ikke men det skader ikke at prøve. Hvis
temperaturen ikke er høj nok smelter zink'en bare eller brænder med rødgul
flamme og så har man ikke opnået noget.
Typisk vil man anvende ca. 4 - 5 strimler á 1x15 cm. Det er rigeligt.

Mvh.
Henk
http://www.privatbanen.dk
- min hobby

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 10-09-07 20:28

"Henk Rasmussen" <henk_remove@bassethound.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rødgul flamme og så har man ikke opnået noget.
> Typisk vil man anvende ca. 4 - 5 strimler á 1x15 cm. Det er rigeligt.

man kan købe et pulver i de fleste pejse forretninger, det skulle være
ligeså godt, men koster omkring 150 kr.
man må da gå ud fra at det er lovligt.

Jens

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 10-09-07 20:57

JENS ANDERSEN wrote:
> "Henk Rasmussen" <henk_remove@bassethound.dk> skrev i en meddelelse
>>

> man kan købe et pulver i de fleste pejse forretninger, det skulle være
> [...]

Hej

Tak for tippet, det vidste jeg ikke.
Så kan man have god samvittighed igen (og ren skorsten)

Mvh.
Henk
http://www.privatbanen.dk
- min hobby

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-07 15:16

On 9 Sep., 21:46, "Argh" <oh...@ohh.dk> wrote:
> [...]
> sandspartel og give den noget maling, men er der noget specielt med disse
> løbesodspletter? Eller skal jeg bare male dem over?

De skal forsegles.
Noget af det bedste er det på spray, det hedder noget med forsegler.

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 10-09-07 15:57

Jeg har lige givet min gamle skorsten en omgang mod løbesod.

Jeg rensede det gamle løbesod af, så godt jeg kunne, og kradsede lidt af
fugerne ud, som en anden skriver. Derefter fik den 3 gange vandglas, oven på
det en pæn gang Alfix, og til sidst blev den pudset.
Den står nu ganske fin, og det håber jeg den bliver ved med.

Ellers kan du smører noget isolerlak på den, men det kan du læse meget mere
om på nettet, hvis du Googler løbesod.

Mvh
Kurt