PHP script der laver en mappe og en PHP si~
Fra : Emil Petersen

Dato : 10-09-07 18:46

Hej..

Ville hører om det er muligt at lave en mappe(med et bestemt navn
som skal intastes i en formular) og et PHP dokument på serveren
med noget indhold, via et PHP script ?

/Emil Petersen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-07 19:51

Emil Petersen skrev:

> Ville hører om det er muligt at lave en mappe(med et bestemt navn
> som skal intastes i en formular) og et PHP dokument på serveren
> med noget indhold, via et PHP script ?

Det er muligt, men den slags 'dobbeltprogrammering' kræver at man
holder tungen lige i munden. Måske skulle du beskrive dit
problem fra grunden af, for der findes muligvis en enklere løsning.

Eksempel (utestet):

<?
$handle=fopen('pgpfiletest.php','w');
fwrite($handle,"<?\n");
fwrite($handle,"echo \"<h3>Ordner lige webbilleder og frimærker ...</h3>\n\";\n");
fwrite($handle,"echo \"<p>Hvis serveren timer ud, så bare genhent siden.</p>\n\";\n");
fwrite($handle,"echo \"if (!SHOWOLD) echo \"<p>Kun nye billeder vises.</p>\n\";\";\n");
fwrite($handle,"ini_set(MAX_EXECUTION_TIME, EXECUTION_TIME);\n");
fwrite($handle,"foreach (glob(PICTUREFOLDER.'*'.EXTENSION) as $pathpicturefile) {\n");
osv.

--
Bertel

Fra : Emil Petersen

Dato : 10-09-07 20:20

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]

> fwrite($handle,"foreach (glob(PICTUREFOLDER.'*'.EXTENSION) as $pathpicturefile) {\n");

Kan du lave et script der laver en mappe der hedder test, og i mappen et php dokument der
hedder index.php ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-07 20:29

Emil Petersen skrev:

> Kan du lave et script der laver en mappe der hedder test, og i
> mappen et php dokument der hedder index.php ?

Ja.

--
Bertel

Fra : Emil Petersen

Dato : 10-09-07 20:31

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Ja.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Vil du skrive det ? :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-07 21:10

Emil Petersen skrev:

> Vil du skrive det ? :)

Nej. Jeg vil vide hvad du prøver at opnå og så overveje om jeg
vil bruge tid på det.

--
Bertel

Fra : Emil Petersen

Dato : 10-09-07 21:36

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Nej. Jeg vil vide hvad du prøver at opnå og så overveje om jeg
> [...]

Okay.
Jeg er ved at lave et CMS kodet i PHP, hvor jeg ville kunne bruge
funktionen flere gange, fx. kunne man trykke på en knap og så vil
der blive oprettet en ny side. Eller til et billed upload hvor
man skal kunne tilføje en kategori og når man har valgt hvad
kategorien skal hedde bliver der oprettet en mappe på serveren. ?
Og så vil jeg også gerne bare lære at bruge den funktion.
Håber du vil hjælpe ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-07 22:53

Emil Petersen skrev:

> Jeg er ved at lave et CMS kodet i PHP, hvor jeg ville kunne bruge
> funktionen flere gange, fx. kunne man trykke på en knap og så vil
> der blive oprettet en ny side.

Det kan laves med en skabelonfil der kopieres til den rigtige
placering og omdøbes. Det er mange gange lettere end den anden
metode.

> Eller til et billed upload hvor man skal kunne tilføje en
> kategori og når man har valgt hvad kategorien skal hedde
> bliver der oprettet en mappe på serveren. ?

Det er en anden i gang med at vise dig.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 10-09-07 21:31

Emil Petersen wrote:
> Hej..
>
> Ville hører om det er muligt at lave en mappe(med et bestemt navn
> som skal intastes i en formular) og et PHP dokument på serveren
> med noget indhold, via et PHP script ?

php.net/mkdir (lav et bibliotek)
php.net/file_put_contents (skriv en fil, PHP 5)
php.net/fwrite (skriv en fil, PHP 4)

<?php
$startdir = '/www';
if($_POST['submit']) {
mkdir($startdir . '/' . $_POST['mappenavn']);
file_put_contents($startdir . '/' . $_POST['mappenavn'] . '/' .
$_POST['filnavn'],'noget indhold');
}

echo '<form action="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'" method="post">';
echo '<input type="text" name="mappenavn" />';
echo '<input type="text" name="filnavn" />';
echo '<input type="submit" name="submit" value="Opret dims" />';
echo '</form>';
?>

Fra : Emil Petersen

Dato : 10-09-07 21:41

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> php.net/mkdir (lav et bibliotek)
> php.net/file_put_contents (skriv en fil, PHP 5)
> [...]
p> mkdir($startdir . '/' . $_POST['mappenavn']);
> [...]
> echo '<input type="text" name="filnavn" />';
> echo '<input type="submit" name="submit" value="Opret dims" />';

Tak.!

Fra : Emil Petersen

Dato : 10-09-07 22:33

> [...]
> echo '<input type="text" name="filnavn" />';
> echo '<input type="submit" name="submit" value="Opret dims" />';

Når jeg trykker på "Opret dims" knappen du har lavet, får jeg denne
fejl meddelse "Fatal error: Call to undefined function:
file_put_contents()" Er der en fejl i scriptet?

Fra : Martin

Dato : 11-09-07 13:03

Emil Petersen wrote:

> Når jeg trykker på "Opret dims" knappen du har lavet, får jeg denne
> fejl meddelse "Fatal error: Call to undefined function:
> file_put_contents()" Er der en fejl i scriptet?

Prøv at læse hvad jeg skrev

php.net/file_put_contents (skriv en fil, PHP 5)
php.net/fwrite (skriv en fil, PHP 4)

Ergo har du ikke PHP 5 på din server, så derfor må du kigge i MANUALEN
om hvordan man kan lave file_put_contents om til fwrite, eller hente
php_compat og inkluder file_put_contents funktionen