3´s mobile bredbånd ?
Fra : Nikolaj

Dato : 12-09-07 15:42

Hej,
Jeg vil gerne høre om Jeres erfaring med sub ?

Er der SMTP og NNTP med i produktet ?

Er nettet vedvarende stabilt nok til VPN ?
Og tilbyder selskabet statisk IP herfor ?

Kan Skype anvendes tilfredsstillende ?

Er der blokeret for nogle porte ?
Og kan linien i den forbindelse anvendes til en FTP/WEB/SMTP server ?
(vedkommendet som skal bruge den, indsamler oplysninger i landdistrikter,
som så skal gøres tilgængelige straks via en hostet server løsning på
Laptoppen).

3 tilbyder tre hardwareløsninger (USB, Card, Router). Routeren giver
utvivlsomt det bedste antennesignal, men hvilken af USB/Card løsningen
giver bedst signal ?

Hvad er det smarteste setup af disse (eller you name it):

1. Laptoppen anvender USB modemet i marken, og når den kommer på kontoret
(som er en skurvogn), står der en stationær PC som skal anvende det samme
USB modem.

2. Laptoppen anvender Card til 3G´s net. Laptoppen er opsat til at dele
internetforbindelsen, og når den kommer på kontoret, så forbinder den
trådløst 802.11G til en router som står ved den stationære PC. Altså
stationær > trådløs NAT router > Laptops Ethernet > Laptops 3G internet.

3. Eller at slæbe rundt på 3G routeren sammen med Laptoppen og så sætten
på den stationære på kontor/skurvogn når man kommer der.

4 ?

Hilsen Nikolaj

Fra : Linde

Dato : 12-09-07 19:41

"Nikolaj" <nikolaj@nikolaj.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej,
> Jeg vil gerne høre om Jeres erfaring med sub ?

Jeg bruger det mandag-fredag, når jeg er "udstationeret" vest for Storebælt.
Jeg har et USB-modem, der har meget god rækkevidde. Forbindelsen er 1,5
mbit. Der er normalt 5 ud af 5 til masten, der ligger godt og vel 3
kilometer væk, dog er det ude på landet. Min laptop er en tussegammel IBM,
der ikke har USB 2, og den kan ikke yde strøm nok til modem´et, hvorfor det
er nødvendigt at bruge en USB-hub med egen strømforsyning. Der er af og til
"klumper" i forbindelsen, og af og til hopper den af. Jeg antager, det er på
grund af mit gamle USB1.1 stik i pc´en. Af forskellige grunde har jeg ikke
valgt pccard-modem´et, så jeg kan ikke udtale mig om det, men USB-modem´et
virker som et almindeligt modem, der laver en dial-up forbindelse til GPRS,
bare med noget højere hastighed. Det kører som regel med udmærket hastighed,
jeg har målt det til op til 1,4 mbit/s, men altså også ned til 0-10 kbit/s.
Generelt kører det dog udmærket, kan ikke udtale mig om, hvordan det virker
på farten.

> Er der SMTP og NNTP med i produktet ?

ingen news, men mail.

> Er nettet vedvarende stabilt nok til VPN ?

Ved ikke, min er ikke, se ovenfor.

> Og tilbyder selskabet statisk IP herfor ?

Har ikke hørt om det, min IP skifter med jævne mellemrum, selvom jeg er på
samme mast.

> Kan Skype anvendes tilfredsstillende ?

Har ikke prøvet Skype, men har gennemført tilfredsstillende samtale via
Messenger, og har været ude for, at det har kørt en hel nat med DR Netradio.

> Er der blokeret for nogle porte ?

Som udgangspunkt er det pivåbent, som en almindelig dial-up, men har ikke
prøvet at sniffe mod det. Er dog ikke stødt på nogle begrænsninger endnu.

> [...]
> (vedkommendet som skal bruge den, indsamler oplysninger i landdistrikter,
> som så skal gøres tilgængelige straks via en hostet server løsning på

Hvis han kan overkomme det med den dynamiske IP, tror jeg det kan gå an med
USB2 porte, eller med pccard.

> 3 tilbyder tre hardwareløsninger (USB, Card, Router). Routeren giver
> utvivlsomt det bedste antennesignal, men hvilken af USB/Card løsningen
> giver bedst signal ?

Kender ikke til nogen af de andre løsninger...men USB-dimsen har som sagt
næsten altid fuld skrald på, også indendørs.

> [...]
> trådløst 802.11G til en router som står ved den stationære PC. Altså
> stationær > trådløs NAT router > Laptops Ethernet > Laptops 3G internet.

Tror mest på nummer 2, på den måde slipper han for at skulle genstarte
forbindelsen, indtaste PIN-kode osv. hver gang han skifter.

Mvh
Linde

Fra : Benny Amorsen

Dato : 12-09-07 21:07

L> Har ikke hørt om det, min IP skifter med jævne mellemrum, selvom
L> jeg er på samme mast.

Er din IP ikke i 10.x.x.x? Det er min i al fald.

/Benny

Fra : Nikolaj

Dato : 12-09-07 21:26

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote in

> Er din IP ikke i 10.x.x.x? Det er min i al fald.

Hvis IP'en ligger i 10.x.x.x segmentet, så er den givetvis routertildelt og
kan sagtens gøres fast.

Jeg kunne dog ønske mig en seriøs teknisk oplysning hos 3, men det er vidst
ikke meningen at man skal vide på forhånd hvad man køber af dem

Hilsen Nikolaj

Fra : Benny Amorsen

Dato : 13-09-07 09:33

N> Hvis IP'en ligger i 10.x.x.x segmentet, så er den givetvis
N> routertildelt og kan sagtens gøres fast.

Nope, den får jeg lige så flinkt af 3. Jeg prøvede lige:

ppp0 Link encap:Point-to-Point Protocol
inet addr:10.177.128.65 P-t-P:10.6.6.6
Mask:255.255.255.255

Ingen router involveret.

3 oversætter den så til 80.251.195.2, men den adresse er vi mange, der
deles om.

/Benny

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-09-07 09:42

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Mask:255.255.255.255
>
> Ingen router involveret.
>
> 3 oversætter den så til 80.251.195.2, men den adresse er vi mange, der

Er det ikke sådan GPRS, EDGE og UMTS fungerer hos alle mobiludbydere?

--
Bjarke Andersen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 13-09-07 20:58

BA> Er det ikke sådan GPRS, EDGE og UMTS fungerer hos alle
BA> mobiludbydere?

Nej, jeg har hos flere udbydere fået tildelt offentlig adresse.

/Benny

Fra : Linde

Dato : 12-09-07 21:34

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse

> Er din IP ikke i 10.x.x.x? Det er min i al fald.

Nej, ikke just. 80.251.X.X. Du har også USB-modem?

Mvh
Linde

Fra : Nikolaj

Dato : 12-09-07 21:52

Du har haft samme IP hele dagen. Har du været online så længe ?

Fra : Linde

Dato : 12-09-07 21:54

> Du har haft samme IP hele dagen. Har du været online så længe ?

Heh ja, nu du nævner det. Den har faktisk holdt forbindelsen åben hele
dagen! Det er ikke altid det sker, skal det så siges.

Mvh
Linde

Fra : Benny Amorsen

Dato : 13-09-07 09:35

L> "Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse

L> Nej, ikke just. 80.251.X.X.

Det må jeg desværre meddele dig er forkert. Du har også fået tildelt
en privat adresse. Den bliver så af 3 oversat til 80.251.195.2, men
den er vi rigtigt mange om at dele.

/Benny

Fra : Nikolaj

Dato : 12-09-07 21:21

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote in

> Der er af og til "klumper" i forbindelsen, og
> af og til hopper den af. Jeg antager, det er på grund af mit gamle
> USB1.1 stik i pc´en.

Jeg tror ikke at det er på grund af USB 1.1

Er du i skovområder eller bare langt ude på bøh ?

> jeg har målt det til op til 1,4 mbit/s, men altså
> også ned til 0-10 kbit/s.

Aha, så er mastedækningen og/eller dial-in puljen ikke stor nok, vil jeg
antage. Et gammelt analogt 56K modem kører til sammenligning 4,2 kbit/sek
og der må den ikke ned. Håber ikke at det er normalt.

> ingen news, men mail.
ok. Trist uden news - hvad tænker de dog på

> Har ikke prøvet Skype, men har gennemført tilfredsstillende samtale
> via Messenger, og har været ude for, at det har kørt en hel nat med DR
> Netradio.

Det er vidst en god ide at have mindst 128 kbit/s upload til MSN og
Skype. Med netradio kan man ikke teste noget om kvaliteten, for
lydfilerne downloades jo ofte i baggrunden ligesom når man ser en video
hos youtube.

> Som udgangspunkt er det pivåbent, som en almindelig dial-up, men har
> ikke prøvet at sniffe mod det. Er dog ikke stødt på nogle
> begrænsninger endnu.

Kunne ellers være rart om nogen havde prøvet at køre IIS ved web og ftp
server og så et dyndns hostnavn.

> Hvis han kan overkomme det med den dynamiske IP, tror jeg det kan gå
> an med USB2 porte, eller med pccard.

Det at køre egne servere, er slet ikke påvirket af om man bruger USB,
pccard eller router. Det der skal til er at man får et hostnavn hos en
udbyder som konstant skifter til den aktuelle IP. Men hvis IP skifter
ustandseligt så dur det ikke.

> Kender ikke til nogen af de andre løsninger...men USB-dimsen har som
> sagt næsten altid fuld skrald på, også indendørs.

Vil det sige, at det er undtagelsen at den går ned i 0-10 kbit/s ?

Er pingtiderne iøvrigt gode nok ?

> Tror mest på nummer 2, på den måde slipper han for at skulle genstarte
> forbindelsen, indtaste PIN-kode osv. hver gang han skifter.

Skal man det hver gang man hiver USB modemet af ?
Kan PIN kode mv. ikke ligge i en profil til dial-up forbindelsen ?

Men klart, hvis det er så bøvlet, så er det bedre at være online konstant
via pccard i Laptoppen. Det var også den løsning jeg havde udset mig
Ham der skal bruge det er heller ikke IT ingeniør

Hilsen Nikolaj

Fra : Linde

Dato : 12-09-07 21:50

> "Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote in

> Jeg tror ikke at det er på grund af USB 1.1
>
> Er du i skovområder eller bare langt ude på bøh ?

Langt ude. Men nu du siger det, så må jeg da nok erkende at kunne huske, det
kører noget mere stabilt hjemme, hvor jeg har 50 meter til en
3-mast...underligt nok, måske signalstyrken blot er vejledende.

> Aha, så er mastedækningen og/eller dial-in puljen ikke stor nok, vil jeg
> antage. Et gammelt analogt 56K modem kører til sammenligning 4,2 kbit/sek
> og der må den ikke ned. Håber ikke at det er normalt.

Hm skal hjem i morgen, så jeg vil da godt prøve at lade det køre lidt
hjemmefra og se hvordan det går...ikke noget jeg normalt ville gøre, med min
10/10 fra DB.

> [...]
> Skype. Med netradio kan man ikke teste noget om kvaliteten, for
> lydfilerne downloades jo ofte i baggrunden ligesom når man ser en video

Har set op til 220-230 kbit/s i upload, men igen af og til ustabilt.

> [...]
> pccard eller router. Det der skal til er at man får et hostnavn hos en
> udbyder som konstant skifter til den aktuelle IP. Men hvis IP skifter

Det var nu også mere, om han pludselig ville opleve at den var skiftet når
han prøver at koble på igen...mon ikke dyndns er sagen så.

> Vil det sige, at det er undtagelsen at den går ned i 0-10 kbit/s ?

Mente signalstyrken, men den er tilsyneladende ikke så pålidelig som først
antaget. Men som udgangspunkt kører det faktisk meget godt.

> Er pingtiderne iøvrigt gode nok ?

De er cirka 3 gange højere end hjemme, omkring 200-220 for at pinge
ekstrabladet.dk...ved ikke om du kan bruge det til noget.

> Skal man det hver gang man hiver USB modemet af ?
> Kan PIN kode mv. ikke ligge i en profil til dial-up forbindelsen ?

Nej, det er ligesom at slukke og tænde en alm. mobiltelefon. Den kan i
øvrigt også sende og modtage SMS, yay...

Mvh
Linde

Fra : Nikolaj

Dato : 12-09-07 22:05

> Hm skal hjem i morgen, så jeg vil da godt prøve at lade det køre lidt
> hjemmefra og se hvordan det går...ikke noget jeg normalt ville gøre,
> med min 10/10 fra DB.

Så kan du også lige prøve at sende emails fra din Laptop til din egen
emailboks uden for 3¨s område for at se om de fremkommer on-the-fly og
hvad max grænsen er ?

> Har set op til 220-230 kbit/s i upload, men igen af og til ustabilt.

Det svarer til en 2mbit ADSL linie og er helt fint hvis det kan lade sig
gøre.

> [...]

> De er cirka 3 gange højere end hjemme, omkring 200-220 for at pinge
> ekstrabladet.dk...ved ikke om du kan bruge det til noget.

Det er godt nok sløvt. Jeg tvivler på at Skype og MSN med webcam kan køre
tilfredsstillen så.
Har nogen her testet det ?

> Nej, det er ligesom at slukke og tænde en alm. mobiltelefon. Den kan i
> øvrigt også sende og modtage SMS, yay...

Er SMS-erne så med i det frie forbrug til fast pris, eller koster det SMS
takst ved siden af ?

Hilsen Nikolaj

Fra : Benny Amorsen

Dato : 12-09-07 20:49

N> Hej, Jeg vil gerne høre om Jeres erfaring med sub ?

N> Er der SMTP og NNTP med i produktet ?

Nej.

N> Er nettet vedvarende stabilt nok til VPN ?

Tjah... Kræver VPN speciel stabilitet?

N> Og tilbyder selskabet statisk IP herfor ?

Nope. Du får ikke engang en offentlig adresse.

N> Kan Skype anvendes tilfredsstillende ?

Ved ikke.

N> Er der blokeret for nogle porte ?

Ja, samtlige.

N> Og kan linien i den forbindelse anvendes til en FTP/WEB/SMTP
N> server?

Nej.

N> 3 tilbyder tre hardwareløsninger (USB, Card, Router). Routeren
N> giver utvivlsomt det bedste antennesignal, men hvilken af USB/Card
N> løsningen giver bedst signal ?

Ved ikke. Jeg bruger en mobiltelefon.

/Benny

Fra : Nikolaj

Dato : 12-09-07 21:33

> Nej.

Argh, så man kan ikke sende emails fra outlook, men må bruge webmail. Har de
da en webmail så ?

> Tjah... Kræver VPN speciel stabilitet?

Ja, det tåler ikke breaks.

> Ja, samtlige.

Seriøs nu ?
Også lukket for port 80 ?

Her gik det først op mig, at du absolut intet ved om emnet

Hilsen Nikolaj

Fra : Linde

Dato : 12-09-07 21:37

> Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote in

> Argh, så man kan ikke sende emails fra outlook, men må bruge webmail. Har
> de
> da en webmail så ?

Jow da, man bruger smtp.3.dk, Men ingen newsserver...jeg bruger selv
sunsite.

Mvh
Linde

Fra : Nikolaj

Dato : 12-09-07 21:49

> Jow da, man bruger smtp.3.dk, Men ingen newsserver...jeg bruger selv
> sunsite.

Det ville også godt nok være mærkeligt, hvis de kunne sælge en dial-up
forbindelse uden SMTP

Har du testet om mails kommer straks frem og om de bliver frafiltreret uden
at man får besked om det, f.eks ved samlede størrelser over 5,24mb ?

Hvad er max mailstørrelse som kan sendes via 3' SMTP ?

Hilsen Nikolaj

Fra : Linde

Dato : 12-09-07 21:52

> [...]
> at man får besked om det, f.eks ved samlede størrelser over 5,24mb ?
>
> Hvad er max mailstørrelse som kan sendes via 3' SMTP ?

Godt spørgsmål! Det må jeg vende tilbage om.

Mvh
Linde

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-09-07 22:35

Nikolaj <nikolaj@nikolaj.invalid> skrev 2007-09-12:
> Hvad er max mailstørrelse som kan sendes via 3' SMTP ?

Med mindre de har ændret det siden februar hvor jeg sidst var kunde hos
3, er der en maks grænse på 10 mb pr mail.

Martin
--
Besøg http://poltek.blogspot.com hvor jeg skriver om politiske
og tekniske nyheder!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-09-07 23:20

"Nikolaj" <nikolaj@nikolaj.invalid> skrev i en meddelelse
> Argh, så man kan ikke sende emails fra outlook

Jo, brug evt din egen smtp-server, eller en du har købt dig ind på.

> men må bruge webmail. Har de
> da en webmail så ?

Gmail er gratis...

> Ja, det tåler ikke breaks.

Hvad er breaks?
Tunnellering kan sættes op til at klare de værste ting..

> Seriøs nu ?
> Også lukket for port 80 ?

Definer lukket bedre..
Man sidder bag NAT, så intet udefrakommende kan komme ind på din PC.
Du kan tilgå alt udad.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Nikolaj

Dato : 13-09-07 13:33

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:46e8661e$0$67403
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jo, brug evt din egen smtp-server, eller en du har købt dig ind på.

jaja det ved jeg da udmærket

Som jeg kan læse denne tråd, så deles mange om de samme IP numre hos 3, og
vil det ikke medføre at dette IP nummer har betydelig stor risiko for at
blive blacklistet så man i nogle tilfælde ikke kan sende emails til
bestemte net som bruger disse DNS-lister ?

> Hvad er breaks?
> Tunnellering kan sættes op til at klare de værste ting..

Breaks er en afbrydelse som sker på et nanosekund. Under almindelig HTTP
browse opdager man det slet ikke, men ved VPN og remotecontrol, vil
sessionen lukke.

> Definer lukket bedre..

Alle udgående TCP og UDP porte i protokol 47 + 50.
Hvad havde du ellers forestillet dig det skulle være. Porten i CD-ROM
drevet måske ?

> Man sidder bag NAT, så intet udefrakommende kan komme ind på din PC.
> Du kan tilgå alt udad.

Nå ok. Betyder det så at man ikke har adgang til kontrol med NAT/PAT mv,
fordi den styres af 3. ?
Eller er der fuld og ucensureret NAT til clienten ?

Jeg efterlyser eventuelle begrænsninger hos 3, da ikke selv har kompetencen
til at oplyse om det. For dem er det bare en ledning, ligesom en gammel
telefonledning hvor man bruger blå/rød i kobberparret

Hilsen Nikolaj

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-09-07 14:17

Nikolaj wrote:

> [...]
> stor risiko for at blive blacklistet så man i nogle tilfælde ikke
> kan sende emails til bestemte net som bruger disse DNS-lister ?

Ikke hvis 3 har en SMTP server som du kan bruge (jo, den kan blive
blacklistet, men problemet må være det samme som hos alle andre ISPer).

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-09-07 14:28

Nikolaj <nikolaj@nikolaj.invalid> skrev 2007-09-13:
> [...]
> blive blacklistet så man i nogle tilfælde ikke kan sende emails til
> bestemte net som bruger disse DNS-lister ?

Det er da kun et issue hvis du ønsker at kører en SMTP server lokalt.

Martin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-09-07 17:37

> [...]
> blive blacklistet så man i nogle tilfælde ikke kan sende emails til
> bestemte net som bruger disse DNS-lister ?

Du skal jo ikke sende SMTP direkte fra den IP, men relaye via en SMTP-server
du har adgang til.

> Breaks er en afbrydelse som sker på et nanosekund. Under almindelig HTTP
> browse opdager man det slet ikke, men ved VPN og remotecontrol, vil
> sessionen lukke.

Hvordan detekterer man et break på et nanosekund på et pakkekoblet netværk?
Og hvad mener du med afbrydelse? At 2-3 bit forsvinder?

Så vel VPN og "remotecontrol" kan sættes op til at håndtere selv ganske
laggy forbindelser. Hvis man også vil have at protokollerne skal kunne
acceptere at man pludselig kommer fra en anden source IP, så kræver det lidt
ekstra.

> Alle udgående TCP og UDP porte i protokol 47 + 50.

Jeg er ikke stødt på andre begrænsninger end dem der naturligt følger af NAT

> Hvad havde du ellers forestillet dig det skulle være. Porten i CD-ROM
> drevet måske ?

Det var ikke umiddelbart til at vide om du talte indadgående eller
udadgående trafik.

> Nå ok. Betyder det så at man ikke har adgang til kontrol med NAT/PAT mv,
> fordi den styres af 3. ?

Ja

> Eller er der fuld og ucensureret NAT til clienten ?

Hvad mener du med det? Der køres ikke 1-1 NAT hvis det er det du mener.

Fra : Nikolaj

Dato : 13-09-07 22:14

> Du skal jo ikke sende SMTP direkte fra den IP, men relaye via en
> SMTP-server du har adgang til.

Men det var det jeg havde tænkt mig. At køre uden om mailrelay, og sende
direkte via SMTP:25

> Hvordan detekterer man et break på et nanosekund på et pakkekoblet
> netværk? Og hvad mener du med afbrydelse? At 2-3 bit forsvinder?

Jeg har bare erfaret at eksempelvis pcAnywhere fryser helt i disse
situationer og man skal foretage nyt opkald for at køre videre.

> [...]
> ganske laggy forbindelser. Hvis man også vil have at protokollerne
> skal kunne acceptere at man pludselig kommer fra en anden source IP,

Denne opsætning ville jeg da gerne lære. Synes ellers bare at det stiller
krav til 100% stabile forbindelser når man kører pcAnywhere via VPN
kanalen, men måske er både nyere VPN og software bedre til at håndtere
ustabile linier.

> Jeg er ikke stødt på andre begrænsninger end dem der naturligt følger
> af NAT

Jeg har erfaring med at sætte servere op på en TDC proaccess
erhvervslinie, ved at skifte deres NAT router (speedstream 5781 vidst
nok) med egen router som man må pille i, og her oplevede jeg ingen
begrænsninger fra centralen og ud til ADSL modemet, altså fuld kontrol på
alle måder, både ud og ind samt statisk /29 net.

Er det, det samme jeg får hos 3, pånær det at det er et /30 net med
dynamisk IP. 3 påstår at det er et ægte /30 net man får, men jeg føler
mig ikke helt overbevist om deres tekniske viden herom.

> Ja

Det er godt nok noget skidt. Så kan jeg slet ikke bruge deres produkt,
øv.

> Hvad mener du med det? Der køres ikke 1-1 NAT hvis det er det du
> mener.

Ja. Kontrollen skal ligge i egen NAT router og ikke hos 3.

Jeg kan nu se, at 3's produkt er en morfarlinie som henvender sig til
ganske simpel internetbrug, og jeg er nu kommet frem til at jeg dropper
at bruge dem. Måske der på et senere tidspunkt, kommer noget teknisk
seriøs dokumentation på deres site, og så vil jeg revurdere det.

Hilsen Nikolaj

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-09-07 00:15

> Men det var det jeg havde tænkt mig. At køre uden om mailrelay, og sende
> direkte via SMTP:25

Det er generelt en dårlig ide, og det giver flere problemer end det løser.
Hvis det er fordi du vil have split-sekund respons, så er mail alligevel en
forkert protokol

> Jeg har bare erfaret at eksempelvis pcAnywhere fryser helt i disse
> situationer og man skal foretage nyt opkald for at køre videre.

Ganske mange remote desktop protokoller kan overleve en hel del ting, og der
er generelt ikke grund til at designe dem så de ikke kan.
VPN kan der være en grund til at designe således at forbindelsen afbrydes
ved kortvarige udfald. Men man kan sagtens lave en meget robust VPN-tunnel.

> Denne opsætning ville jeg da gerne lære.

Spørg i netværksgruppen. Selv har jeg ikke opsat sådant, men ofte draget
nytte af noget andre har opsat.

> Er det, det samme jeg får hos 3, pånær det at det er et /30 net med
> dynamisk IP. 3 påstår at det er et ægte /30 net man får, men jeg føler
> mig ikke helt overbevist om deres tekniske viden herom.

Jeg ved ikke hvad 3 kan levere ud over den NAT'ede IP jeg selv får pt.

> Ja. Kontrollen skal ligge i egen NAT router og ikke hos 3.

Tænk nu lige en gang _mere_ over hvad den opsætning og forbrugstakseret
trafik betyder for dig..

> Jeg kan nu se, at 3's produkt er en morfarlinie som henvender sig til
> ganske simpel internetbrug

Jeg er helt uenig. 3 leverer efter min mening det eneste reelt brugbare
mobile internetprodukt i Danmark.
Det er ikke meningen at man skal køre servere fra det, men til alle
klient-relaterede opgaver, inklusiv VPN-adgang til eget netværk (hvorefter
man jo kan gøre hvad som helst) ser jeg ingen problemer med 3's produkt.
(og ja, klient-applikationer der ikke kan overleve NAT burde være udskiftet
pre-2000).

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 00:52

> Det er generelt en dårlig ide, og det giver flere problemer end det
> løser. Hvis det er fordi du vil have split-sekund respons, så er mail
> alligevel en forkert protokol

Jeg ville være sikker på at emails kom frem til modtager uden forsinkelse
samt have kontrol over mailinglister.

> Tænk nu lige en gang _mere_ over hvad den opsætning og
> forbrugstakseret trafik betyder for dig..

Jamen jeg tænker slet ikke på noget forbrugstakseret, men kun på frit
forbrug til fast pris.

> [...]
> klient-relaterede opgaver, inklusiv VPN-adgang til eget netværk
> (hvorefter man jo kan gøre hvad som helst) ser jeg ingen problemer med

Ja det er nok sådan man skal bruge produktet. En softwarebaseret VPN client
hjem til serveren i hovedafdelingen.
Ville gerne høre fra folk som faktisk anvender dette setup, og om det giver
problemer på nogen måde, herunder at bruge remoteserverens DNS gennem VPN
tunnelen ?

Hilsen Nikolaj

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-09-07 01:15

> Jamen jeg tænker slet ikke på noget forbrugstakseret, men kun på frit
> forbrug til fast pris.

De har ingen produkter med ubegrænset forbrug

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 01:24

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:46e9d271$0$59111
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> De har ingen produkter med ubegrænset forbrug

Jo sådan som jeg læser det rent juridisk, så sælger de en linie med frit
forbrug til en fast pris.
Hvordan skal man så forstå deres priser. Er der lusk med ?
Har du tjekket deres website for nylig.

Hilsen Nikolaj

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-09-07 08:28

Nikolaj <nikolaj@nikolaj.invalid> skrev 2007-09-14:
> [...]
> forbrug til en fast pris.
> Hvordan skal man så forstå deres priser. Er der lusk med ?

Det definere forbrug på over 10 GB om måneden som misbrug og forbeholder
sig ret til at lukke linien. Det står i deres abb betingelser.

Martin

Fra : Sune

Dato : 14-09-07 08:44

On 14 Sep 2007 07:28:12 GMT, Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:

>Det definere forbrug på over 10 GB om måneden som misbrug og forbeholder
>sig ret til at lukke linien. Det står i deres abb betingelser.

Deres forretningsbetingelser er intet værd.

De må ikke reklamere med "ubegrænset forbrug" når det rent faktisk ikke er tilfældet.

Mvh
Sune

Fra : Sune

Dato : 14-09-07 08:51

On Fri, 14 Sep 2007 09:43:33 +0200, Sune <april2007@tdcadslw.dk> wrote:

>Deres forretningsbetingelser er intet værd.
>
>De må ikke reklamere med "ubegrænset forbrug" når det rent faktisk ikke er tilfældet.

Hint:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/vildledning/ubegraenset-forbrug/

Find selv flere links omhandlende samme emne.

Så hvis nogen har et horn i siden på 3 kunne de jo anmelde dem til forbrugerombudsmanden...

Mvh
Sune

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 11:56

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote in

> De definerer forbrug på over 10 GB om måneden som misbrug og
> forbeholder sig ret til at lukke linien. Det står i deres abb
> betingelser.
>
> Martin

Hvaaaa. Sådan noget lusket salgsgas. Jeg har spurgt dem mange gange om der
er reelt frit forbrug, fordi linien skal bruges til konstant opkoblede VPN
kanaler og skal kunne køre FTP server mv.
Det er godt nok for plat af 3. Jeg har hele tiden haft indtrykket af at få
forkerte oplysninger på alle måder af 3.

Først her i gruppen, er 3¨s produkt blevet belyst. Skønt

Jeg er dog stadig ikke fuldt ud klart over alle faktuelle tekniske
oplysninger og begrænsninger.

Jeg vil nok konkludere at 3 ikke er et reelt alternativ til en fast ADSL,
så jeg vil istedet se om vedkommendet kan finde nogle adresser hvor han
arbejder og der få en fastnetlinie og en kraftig trådløs router til hans
Laptop.

Er der nogen som tilfældigvis ved hvor langt der kan være mellem
accesspoint og Laptop, såfremt man har godt udstyr og ekstra antenner ?

Hilsen Nikolaj

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-09-07 12:17

Nikolaj <nikolaj@nikolaj.invalid> crashed Echelon writing

> Først her i gruppen, er 3¨s produkt blevet belyst. Skønt

Narh, når det står i abb betingelser har det jo været belyst før gruppen.
Man læser jo altid og forstår betingelserne inden man skriver under, det er
jo det din underskrift osse betyder.

--
Bjarke Andersen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 13-09-07 09:42

N> Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote in

N> Argh, så man kan ikke sende emails fra outlook, men må bruge
N> webmail. Har de da en webmail så ?

Hvorfor skulle man ikke kunne sende emails fra Outlook, bare fordi de
ikke selv kører en SMTP eller NNTP-server? Anyway, jeg tog øjensynligt
fejl, de har faktisk en SMTP-server, smtp.3.dk. MÃ¥ske tilbyder de
også indgående emails; jeg har ikke kontrolleret det.

N> Ja, det tåler ikke breaks.

Det betyder da bare, at man ikke kan bruge det, når der ikke er
forbindelse. Præcist som med enhver anden brug af internettet.

N> Er der blokeret for nogle porte ?

N> Seriøs nu ? Også lukket for port 80 ?

Ah, du mener udadgående. Er der stadig udbydere, der lukker porte
udadgående? Samtlige porte er lukket indadgående, ingen er så vidt jeg
ved lukket udadgående.

N> Her gik det først op mig, at du absolut intet ved om emnet

Den lader vi lige stå en gang.

/Benny

Fra : Nikolaj

Dato : 13-09-07 13:45

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote in

Ja jeg mener udgående porte. Og ja, mange ISP-ere lukker SMTP:25 for at
beskytte mod open relays.
I udlandet hvor jeg har arbejdet, er det normalt at de lukker alt muligt
samt endda drosler båndbredden ned på udvalgte porte som anvendes file
filesharing, bittorrent, mv.

ISP-erne oplyser typisk aldrig om det og så skal man spilde en masse tid på
at ophæve bredbåndsaftalen og snakke med en masse som har svært ved at
forstå forskellen på et edb netværk og en gammel analog telefonlinie :-/

Hilsen Nikolaj

Fra : Hauge

Dato : 13-09-07 15:27

Nikolaj wrote:
> Ja jeg mener udgående porte. Og ja, mange ISP-ere lukker SMTP:25 for
> at beskytte mod open relays.

Men det er nu reelt kun indadgående..
Men du kan vel give en liste på de "mange" der lukker af for udgående
porte?!

/Hauge

Fra : Nikolaj

Dato : 13-09-07 22:23

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in news:46e948bf$0$15876
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Men du kan vel give en liste på de "mange" der lukker af for udgående
> porte?!

Det er fra min tid i udlandet og næppe relevant her i DK.
Tele2 lukker port 25
TDC nedrosler downloads fra binære news og ødelægger multipart RAR filerne
Stofanet og KabelTV bredbånd lukker også en del.

Hilsen Nikolaj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-07 22:29

Nikolaj skriver:

> TDC nedrosler downloads fra binære news

Lukker snart for binært news.

> og ødelægger multipart RAR filerne

Sludder.
De henter bare ikke alle filer (faktisk videresender de ikke headers),
det har intet med RAR eller multipart at gøre. I eksempelvis
alt.binaries.pictures.rail, er der en del billeder der "mangler" og her
er både RAR og multipart postings yderst sjældne...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nikolaj

Dato : 13-09-07 22:56

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> [...]
> alt.binaries.pictures.rail, er der en del billeder der "mangler" og her
> er både RAR og multipart postings yderst sjældne...

Vrøvl
TDC har helt bevidst sørget for at der altid mangler en af multipart
filerne. Det er et par år siden at de begyndte på dette nummer, og da havde
jeg en bekendt som downloadede binære filer fra TDC´s news, og lige
pludselig ændrede det sig fra at alle var komplette, ja selv hele DVD film
i multpart RAR var komplette. Men så vupti, så var alle pludseligt
inkomplette og der manglede præcis kun en enkelt, og samtidig blev
båndbredden til newsserveren neddroslet, selvom ADSL linien havde større
kapacitet. Han skiftede til USENEXT og kunne nu downloade på fuld speed
8mbit og alle var komplette. Han kunne nemt hente 20GB dagligt.
TDC har uden tvivl ødelagt multipart filerne fordi de ikke vil have at folk
downloader fra serveren.

Hilsen Nikolaj

Fra : Lars Christensen

Dato : 13-09-07 23:11

On Thu, 13 Sep 2007 21:56:03 +0000 (UTC), Nikolaj
<nikolaj@nikolaj.invalid> wrote:

> [...]
>8mbit og alle var komplette. Han kunne nemt hente 20GB dagligt.
>TDC har uden tvivl ødelagt multipart filerne fordi de ikke vil have at folk

Altid godt med lidt konspiration.
Har du overvejet at købe/lave en sølvpapirshat for at beskytte dig mod
TDC's mindcontrol

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-09-07 00:17

> TDC har helt bevidst sørget for at der altid mangler en af multipart
> filerne.

Dokumentation?

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 00:58

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:46e9c504$0$67277
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Dokumentation?

Kan ikke skaffe den, da jeg ikke anvender TDC personligt.
Men kan du ikke bare selv se efter i en af de binære store grupper med
musik, video, warez mv.

Hilsen Nikolaj

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-09-07 01:15

> Men kan du ikke bare selv se efter i en af de binære store grupper med
> musik, video, warez mv.

Hvordan kan jeg se at TDC gør det bevidst ved at kigge selv?

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 01:32

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:46e9d296$0$17842
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> "Nikolaj" <nikolaj@nikolaj.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hvordan kan jeg se at TDC gør det bevidst ved at kigge selv?

Man får nok aldrig TDC til at indrømme det.

Du burde kunne se det ved at der mangler præcis en delfil. Det ser således
ikke ud til at være tilfældigt, men systematisk udført af et serverscript.

Hilsen Nikolaj

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-09-07 02:01

Nikolaj wrote:

> Du burde kunne se det ved at der mangler præcis en delfil. Det
> ser således ikke ud til at være tilfældigt, men systematisk
> udført af et serverscript.

Du er sikker på at det ikke bare er dårlig completion på grund af deres
peerings eller andre årsager? TDC har næppe nogensinde haft ambitioner
om at tilbyde det samme kvalitetsprodukt som Giganews.

Hvis TDC giver dig gratis feed med 98% completion, kan du sagtens bruge
dem alligevel. Du vælger bare en "non-expiring block prepaid" udbyder
som Astraweb til sekundær server og en klient der kan håndtere og
prioritere to servere. Den smule som mangler hos TDC, henter du (mod
betaling) hos Astraweb. Headers får du vel alligevel ind via NZB, evt.
via en af de mange websites hvor du kan søge i usenet headers og lave
din egen NZB fil.

Der er ingen grund til at begynde at sætte det op nu, da den binære fest
snart stopper hos TDC...

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 12:45

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in news:46e9dd4b$0$2103
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Du er sikker på at det ikke bare er dårlig completion på grund af deres
> peerings eller andre årsager?

Ja jeg var 100% sikker dengang. Vi havde adgang til mange danske
newsservere og kunne sammenligne. Mønsteret hos TDC var tydeligt. Alle
indlæg var komplette i tekstgrupperne og alle headers var komplette i
binære grupper, men der manglede præcis en enkelt body i hver eneste
multipart RAR gruppe. På de andre newsservere var det spredt og tilfældigt
hvilke som var inkomplette og man kunne så hende dem som man manglede på de
andre newsservere. Hos TDC var det systematisk og tydeligt, at
multipartfilerne var gjort uanvendelige.

> Der er ingen grund til at begynde at sætte det op nu, da den binære fest
> snart stopper hos TDC...

Vi droppede TDC for 2-3 år siden, så det er uden betydning nu
USENEXT er et glimrende sted hvis man vil downloade film mv. fra NNTP, men
man skal glemme at bruge NNTP til download, da bittorrent er suverænt til
formålet.

Hilsen Nikolaj

Fra : Sune

Dato : 14-09-07 14:04

On Fri, 14 Sep 2007 11:45:20 +0000 (UTC), Nikolaj <nikolaj@nikolaj.invalid> wrote:

> [...]
>andre newsservere. Hos TDC var det systematisk og tydeligt, at
>multipartfilerne var gjort uanvendelige.

Sjovt.

Jeg havde også TDC i mange år og kan slet ikke genkende det du skriver.
Påstanden om at TDC bevidst slettede 1 part fra hver fil får mig til at grine hver gang jeg ser den.
Og jeg har efterprøvet den mange gange i samme tidsrum som folk påstod dette.

Det er ganske simpelt ikke sandt.
Det er jeg 100% sikker på.

Mvh
Sune

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 14-09-07 17:11

On Fri, 14 Sep 2007 15:03:57 +0200, Sune wrote:

> Påstanden om at TDC bevidst slettede 1 part fra hver fil får
> mig til at grine hver gang jeg ser den.

Også jeg, men primært fordi, jeg finder det morsomt at folk tror,
jeg er en del af en sådan konspirationsteori.

Kabalen har andet at lave end at slette artikler.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-09-07 13:14

Sonny T. Larsen <sonny@unix.dk> skrev 2007-09-14:
> Kabalen har andet at lave end at slette artikler.

Hov, det må du da ikke afsløre!

Martin

Fra : Rander

Dato : 15-09-07 13:33

Martin Schultz skrev noget i denne stil, den 15-09-2007 14:13:
> Hov, det må du da ikke afsløre!

Kan det ikke være lige meget? Kabalen eksisterer jo ikke (iflg.
<http://kabalen.dk/> og <http://cabal.org/>).

(Heh - sjov .sig den lige valgte til det indlæg!)

http://bamsepetting.dk

Iagttag dine fjender, for de er de første til at finde dine fejl.
(Antisthenes)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-07 05:55

Nikolaj skriver:

> TDC har helt bevidst sørget for at der altid mangler en af multipart
> filerne.

Ja, nemlig ja.....

> TDC har uden tvivl ødelagt multipart filerne fordi de ikke vil have at folk
> downloader fra serveren.

Nej, jeg fortalte dig netop at ikke alle billeder i
alt.binearies.pictures.rail er der, til trods for at de ikke er hverken
multipart, eller RAR filer.

Det harmonerer ikke med din "TDC er den store stygge ulv" teori. Men jeg
kan jo læse mig til at det du ved kun er andenhåndsteorier.....

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 12:51

> Det harmonerer ikke med din "TDC er den store stygge ulv" teori. Men
> jeg kan jo læse mig til at det du ved kun er andenhåndsteorier.....

Nix du, jeg har konkret konstateret at det er sådan på TDC's NNTP servere.
Om "TDC er den store stygge ulv" eller ej, det er jeg sådan set ligeglad
med, da jeg kun forholder mig til den NNTP server som leverer adgang til,
og den var noget ubrugeligt bras til binære NG's.

EOD

Hilsen Nikolaj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-07 13:19

Nikolaj skriver:

> Nix du, jeg har konkret konstateret at det er sådan på TDC's NNTP servere.

Og du overser fuldstændigt min erfaring med alt.binaries.pictures.rail -
det er måske forkert det jeg oplever der ?

> EOD

Ja, det kan man jo altid......

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-09-07 00:17

> TDC nedrosler downloads fra binære news

Nej, det gør de ikke. Men den server TDC pt serverer news fra har en
begrænsning pr bruger.
Hvis du henter binær news fra en server der tillader 8 mbit, så kan du hente
med 8 mbit (hvis den linje er så stor).

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 01:19

> "Nikolaj" <nikolaj@nikolaj.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Nej, det gør de ikke. Men den server TDC pt serverer news fra har en
> begrænsning pr bruger.

Det er ikke korrekt. Der var en præcis halvering af serverbåndbredden
udenfor almindelig arbejdstid. I dagtimerne kunne der downloades præcis
dobbelt så hurtigt som i nattetimerne. På en 2Mbit eller 8Mbit linie kunne
der kun downloades med 52Kbit/s og denne hastighed var konstant hele natten
igennem og når dagen begyndte så blev der skruet op igen af TDC.
Altså ikke afhængig af andre tilkoblede brugere og/eller deres adfærd.

> Hvis du henter binær news fra en server der tillader 8 mbit, så kan du
> hente med 8 mbit (hvis den linje er så stor).

Jeg mener at kunne huske at den hed news.tele.dk den der sløve server som
ikke havde en eneste komplet multipart fil. Vi undrede os over at TDC kunne
tilbyde sådan en skrammel server.
Nå, men jeg bruger bittorrent og har slet ikke brug for at downloade fra en
newsserver, hvilket man iøvrigt heller ikke bør bruge den til.

Hilsen Nikolaj

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-09-07 02:15

Nikolaj wrote:

> Nå, men jeg bruger bittorrent og har slet ikke brug for at
> downloade fra en newsserver, hvilket man iøvrigt heller ikke bør
> bruge den til.

Øh? Hvad skal man så bruge den til?

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 12:53

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in news:46e9e0d2$0$2111
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Øh? Hvad skal man så bruge den til?

LOL, jo man kan selvfølgelig downloade tekstindlæggene fra tekstserverne,
men dette hedder ikke i folkemunde "at downloade" men at læse news.
Du forstod det jo godt.

Hilsen Nikolaj

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 14-09-07 11:50

On Fri, 14 Sep 2007 01:16:34 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Nej, det gør de ikke. Men den server TDC pt serverer news fra har en
> begrænsning pr bruger.

Det er begrænsning pr. IP-adresse, mere eksakt.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 14-09-07 11:48

On Thu, 13 Sep 2007 21:23:14 +0000 (UTC), Nikolaj wrote:

> TDC nedrosler downloads fra binære news og ødelægger multipart RAR filerne

Der er begrænsning på hastigheden - men det er ganske enkelt noget vrøvl, at
multipart-filer bevidst skulle ødelægges.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-09-07 12:46

Sonny T. Larsen wrote:

> Der er begrænsning på hastigheden - men det er ganske enkelt
> noget vrøvl, at multipart-filer bevidst skulle ødelægges.

Ikke engang Giganews tilbyder 100% completion...
(vil nok også være lidt svært).

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 13:04

"Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> wrote in

> Der er begrænsning på hastigheden - men det er ganske enkelt noget
> vrøvl, at multipart-filer bevidst skulle ødelægges.

Da jeg ikke har adgang til TDC's news, så kan jeg desværre ikke bevise det
lige nu. Ellers ville jeg uploade en stor fil i multipart RAR og så
dokumentere hvordan den ligger på forskellige NNTP servere, f.eks TDC, CC,
Tele2, mv. men da jeg ikke har adgang til disse ISP-eres NNTP servere så
kan vi måske lave testen her, hvor kunder hos de omhandlede ISP-ere
deltager med at se hvordan filen ligger på den NNTP server som de har
adgang til.

Hilsen Nikolaj

Fra : Gustaf Hyllested Ser~

Dato : 14-09-07 13:14

On Fri, 14 Sep 2007 12:04:22 +0000 (UTC), Nikolaj

>Da jeg ikke har adgang til TDC's news, så kan jeg desværre ikke bevise det
>lige nu.

Jeg tror godt du kan regne med, at Sonny har adgang til TDC's
newsserver. Stol du blot på hvad han siger.

--
Gustaf Hyllested Servé

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 14:18

Gustaf Hyllested Serve <nospam@serve.dk> wrote in

> Jeg tror godt du kan regne med, at Sonny har adgang til TDC's
> newsserver. Stol du blot på hvad han siger.

Ok. Vi skulle så have startet denne diskussion for år tilbage, så havde jeg
kunnet give fuld respons.

Hilsen Nikolaj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-07 14:27

Nikolaj skriver:

> Ok. Vi skulle så have startet denne diskussion for år tilbage, så havde jeg
> kunnet give fuld respons.

Ja, nu svarer du bare hvad du tror du husker.....

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 14-09-07 17:00

On Fri, 14 Sep 2007 13:17:33 +0000 (UTC), Nikolaj wrote:

> Ok. Vi skulle så have startet denne diskussion for år tilbage, så havde jeg
> kunnet give fuld respons.

Det havde så ikke ændret udfaldet.

Fakta er, at det er besværligt at opnå høj completion - der skal en del peers
til, godt med båndbredde, hurtige maskiner og tilsvarende diske.

Vi havde de ovenstående ting på plads, da news.tele.dk kørte fornuftigt - det,
der gik hårdest ud over completion var faktisk fejl i den software, vi benytter.

En del faktorer betyder, at 100% completion i alle grupper vil være utopisk at
forvente, men man kan komme tæt på - jeg kan betro dig, at jeg ikke har brugt
masser af tid (og TDC en del penge) på at nå en god completion, for så selv
at smide postings væk; det er ganske enkelt en teori, der er mindst en fin
sølvpapirshat værdig.

Binær news har så levet en omskiftelig tilværelse, og såvel fokus som
completion er droppet, og det har man taget konsekvensen af - for sent, efter
min mening.

Jeg logger af og til ind på dtext- og news.tele.dk-setuppet, hvis noget
irriterer mig, men ellers bruger jeg ikke megen energi på news længere.

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 20:11

> det, der gik hårdest ud over completion var faktisk fejl
> i den software, vi benytter.

Der har vi jo skurken. Softwaregenereret incompletion vil se ud som
scriptet sabotage

> Binær news har så levet en omskiftelig tilværelse, og såvel fokus som
> completion er droppet, og det har man taget konsekvensen af - for
> sent, efter min mening.

Hvem er "man" ?

Hilsen Nikolaj

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 14-09-07 21:23

On Fri, 14 Sep 2007 19:11:11 +0000 (UTC), Nikolaj wrote:

> Der har vi jo skurken. Softwaregenereret incompletion vil se ud som
> scriptet sabotage

No shit, Sherlock?

Det er dog kun en faktor blandt flere.

> Hvem er "man" ?

TDC.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-07 13:18

Nikolaj skriver:

> [...]
> kan vi måske lave testen her, hvor kunder hos de omhandlede ISP-ere
> deltager med at se hvordan filen ligger på den NNTP server som de har

Du er klar over at Sonny sad "tungt" på TDC's newsserver i det tidsrum
du nævner (var newsBOFH). Hvis der var bevidst lavet noget er han nok
manden der ved det.

Kender jeg ham ret og var der noget om snakken ville han nok ikke
kommentere på den måde......

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 14:28

> Du er klar over at Sonny sad "tungt" på TDC's newsserver i det tidsrum
> du nævner (var newsBOFH). Hvis der var bevidst lavet noget er han nok
> manden der ved det.

Det vidste jeg ikke. Men det er rart at de kompetente deltager her

> Kender jeg ham ret og var der noget om snakken ville han nok ikke
> kommentere på den måde......

Jeg tror aldrig at en ISP ville indrømme sådan noget, og slet ikke i et
offentligt forum som dette.

Jeg kan desværre ikke føre en juridisk holdbar sag, da jeg ikke har adgang
til TDC news nu, ellers kunne jeg bare logge ind på en binær ng og tage
nogle screendumps. Faktum var bare, at vi droppede TDC news fordi den var
uanvendelig til binær. Jeg mener at kunne huske at det var 2-3 år siden at
den ændrede karakter, fra at være 100% velfungerende, og til at være noget
skrammel med incompletes og neddroslet serverbåndbredde.

Hilsen Nikolaj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-07 14:37

Nikolaj skriver:

> Det vidste jeg ikke. Men det er rart at de kompetente deltager her

Sådan er Sonny, han har skrevet på news længe, også selvom han var
newsBOFH.

> Jeg tror aldrig at en ISP ville indrømme sådan noget, og slet ikke i et
> offentligt forum som dette.

Sonny er ikke newsBOFH hos TDC længere - hvis du søger lidt på
nyhedsgrupperne, kan du finde ud af at han er tilknyttet dotsrc.org
(sunsite) nu. "PilleBøø" har erfaret det......

> Jeg kan desværre ikke føre en juridisk holdbar sag, da jeg ikke har adgang
> til TDC news nu, ellers kunne jeg bare logge ind på en binær ng og tage
> nogle screendumps.

Hvad skulle du have en juridisk holdbar sag til ?

> Faktum var bare, at vi droppede TDC news fordi den var
> uanvendelig til binær.

Det kan vi kun være enige om at den er.
Altså med mindre at man supplerer op fra andre.

> Jeg mener at kunne huske at det var 2-3 år siden at
> den ændrede karakter, fra at være 100% velfungerende, og til at være noget
> skrammel med incompletes og neddroslet serverbåndbredde.

Nej, det er noget længere siden.

Men tro mig, de har aldrig bevidst slettet dele af multipart postings.

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 14:50

> Hvad skulle du have en juridisk holdbar sag til ?

Til sådan en som dig bl.a. som insinuerer at jeg ikke husker rigtigt og
ikke har draget den rigtige konklusion.

> Nej, det er noget længere siden.

Ja tiden går hurtigt.

> Men tro mig, de har aldrig bevidst slettet dele af multipart postings.

Hmmm

Hilsen Nikolaj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-07 15:04

Nikolaj skriver:

> Til sådan en som dig bl.a. som insinuerer at jeg ikke husker rigtigt og
> ikke har draget den rigtige konklusion.

Se dig omkring, de der kender til sagen (Sonny T eksempelvis) siger at
det ikke er sket.

> Ja tiden går hurtigt.

Jeps
<http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.udbydere/browse_frm/thread/d23b817080a00845/0f39f625ca295e7d?lnk=st&q=hastighed+tdc+newsserver&rnum=5&hl=da#0f39f625ca295e7d>

> Hmmm

Hvorfor skulle der ellers være manglende billeder i a.b.p.r?

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 14-09-07 17:07

On Fri, 14 Sep 2007 13:28:03 +0000 (UTC), Nikolaj wrote:

> [...]
> den ændrede karakter, fra at være 100% velfungerende, og til at være noget
> skrammel med incompletes og neddroslet serverbåndbredde.

Dit screendump ville ikke kunne dokumentere andet, end at completion er lav.

Hvor, hvorfor og hvordan, der droppes artikler vil du ikke kunne afgøre - og
jeg kan så komme med et hint.

Der droppes artikler på den maskine[1], der tildeler artikelnumre. Hvorfor?
Fordi der kommer flere artikler ind, end den kan nå at tage sig af.

Kunne man gøre noget ved det? Sagtens - men det koster penge; og det er en
investering, man har fravalgt[2].

[1] bourbaki.news.tele.dk - regn selv ud, hvorfor den hedder som den gør.
[2] Der skal investeres i mere end blot den ene del af setuppet.

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 19:53

> Dit screendump ville ikke kunne dokumentere andet, end at completion
> er lav.

Men tilstrækkeligt mange vil nok overbevise tvivlerne om at der er noget om
snakken.

Hilsen Nikolaj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-07 22:56

Nikolaj skriver:

> Men tilstrækkeligt mange vil nok overbevise tvivlerne om at der er noget om
> snakken.

Er det dem der render rundt med sølvpapirshatten ?

"Jeg kan desværre ikke føre en juridisk holdbar sag" var der en der
skrev i denne debat tidligere - nu er vi vidst kommet til den konklusion
at det har han ret i........

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-09-07 13:26

Nikolaj wrote:

> [...]
> bevise det lige nu. Ellers ville jeg uploade en stor fil i
> multipart RAR og så dokumentere hvordan den ligger på forskellige

Hvilket incitament skulle TDC have til at gøre dette? Det kræver arbejde
at slette lige præcis een del per multi-part header. Det holder heller
ikke nødvendigvis kunderne væk fra den gratis server, da de snedige
bruger en "block prepaid" provider som "fills" server.

Med 99.5% completion vil et 200-parts "indlæg" i snit mangle en del.
Selvfølgelig vil det være spredt, så der nogle steder mangler 2, men på
Usenet (binært) skal du næsten regne med at der altid mangler noget.
Derfor har man opfundet par/par2 filerne...

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 14:34

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in news:46ea7daa$0$2105
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvilket incitament skulle TDC have til at gøre dette?

For at få folk til at lade være med at bruge serveren til binær download,
fordi det jo belaster den meget.

> Det kræver arbejde
> at slette lige præcis een del per multi-part header.

Overhovedet ikke. Jeg kunne lave sådan et script uden problemer.

> Det holder heller
> ikke nødvendigvis kunderne væk fra den gratis server, da de snedige
> bruger en "block prepaid" provider som "fills" server.

Ja de snedig finder altid en udvej, men alle de andre smutter bare, og så
har TDC opnået hvad de ville.

> Med 99.5% completion vil et 200-parts "indlæg" i snit mangle en del.
> Selvfølgelig vil det være spredt, så der nogle steder mangler 2, men på
> Usenet (binært) skal du næsten regne med at der altid mangler noget.

Ja det er jeg helt klar over. Men måden og regelmæssigheden hvorpå filerne
manglede, var tydeligvis automatiseret.

> Derfor har man opfundet par/par2 filerne...

Ja og derfor har jeg brugt SmartPAR i mange år

Hilsen Nikolaj

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 14-09-07 17:08

On Fri, 14 Sep 2007 13:33:38 +0000 (UTC), Nikolaj wrote:

> Ja det er jeg helt klar over. Men måden og regelmæssigheden hvorpå filerne
> manglede, var tydeligvis automatiseret.

Nej - du ser spøgelser.

Fra : Geert Lund

Dato : 15-09-07 03:32

Nikolaj wrote:

> For at få folk til at lade være med at bruge serveren til binær download,
> fordi det jo belaster den meget.

Jeg stiller så lige et undrende spørgsmål til din teori - hvorfor skulle
TDC bruge maskin-ressourcer, diskplads, båndbredde etc. på at behandle
binære grupper - for derefter selv fjerne postings for at gøre produktet
ubrugeligt?

Hvorfor ville TDC ikke bare vælge at lade være med at tilbyde de binære
grupper i stedet? Meget nemmere løsning - og meget billigere...

(Hint: det er så det TDC har gjort nu)

Det giver simpelthen ingen mening at påstå at Sonny og de andre gutter -
som efter min viden - altid i sin tid - har kæmpet for news-setuppet hos
TDC - skulle sabotere sit eget produkt/arbejdsområde.

Hvis ikke jeg husker forkert - var TDCs news-setup i sin tid kendt som
et af verdens bedste setups (godt nok et par år siden - men alligevel).

(NB. mit indlæg er nok ikke 100% objektivt - da jeg selv i sin tid har
arbejdet hos TDC og været involveret i nyhedsgrupperne - dog ikke den
tekniske drift).

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Nikolaj

Dato : 15-09-07 06:45

Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> wrote in

> [...]
> skulle TDC bruge maskin-ressourcer, diskplads, båndbredde etc. på at
> behandle binære grupper - for derefter selv fjerne postings for at

Helt enig i at det så ville være bedre at undvære dem. Men det ville jo
give miskredit hvis nye kunder i TDC forretningen på forhånd havde denne
viden og så derfor fravalgte TDC. Man ser jo ofte, at en forretning ikke
altid skilter med det som de er dårlige til.

> Hvorfor ville TDC ikke bare vælge at lade være med at tilbyde de
> binære grupper i stedet? Meget nemmere løsning - og meget billigere...

Ja men så ville nogle kunder fravælge TDC. Så hellere forsøge at bilde
folk ind at det er alle andres skyld, at newsserveren kører som en rusten
cykel.

> (Hint: det er så det TDC har gjort nu)

Er alt binære news så slut nu hos TDC ?

> Det giver simpelthen ingen mening at påstå at Sonny og de andre gutter
> - som efter min viden - altid i sin tid - har kæmpet for news-setuppet
> hos TDC - skulle sabotere sit eget produkt/arbejdsområde.

Nææ, det giver jo ingen mening for serveradmin, men det kan da godt give
mening hos en af de finansielle analysechefer hos TDC, som studerer
grafer og statistikker. Han vil jo se at den samlede båndbreddebelastning
på serveren falder betydeligt, for de store RAR filer løber jo op i
titusindvis af newsindlæg som downloades og selv aktive landsbytosser som
BW kan ikke følge med der i tekstindlæg.

> Hvis ikke jeg husker forkert - var TDCs news-setup i sin tid kendt som
> et af verdens bedste setups (godt nok et par år siden - men
> alligevel).

Jeg var nu ellers rigtigt godt tilfreds med Image og World Online, altså
før de blev købt af Tiscali.

> (NB. mit indlæg er nok ikke 100% objektivt - da jeg selv i sin tid har
> arbejdet hos TDC og været involveret i nyhedsgrupperne - dog ikke den
> tekniske drift).

Jeg undres over at der ikke har været en kvalitetschef som har rodet
rundt i grupperne for selv at konstatere problemet. Jeg ved, at en i min
omgangskreds ringede og brokkede sig til TDC, men de fattede nada og så
skiftede han ISP.

Nå, men nu har jeg fri for arbejde, efter at have fejlrettet en del
servere og programmer her i løbet af natten og det jo ikke sikkert at
chefen bliver glad for at vide at han betaler mig for at skrive på usenet

Hilsen Nikolaj

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-09-07 07:17

> [...]
> rundt i grupperne for selv at konstatere problemet. Jeg ved, at en i min
> omgangskreds ringede og brokkede sig til TDC, men de fattede nada og så

Usenet er for den marginale dele af nørderne. Hiv fat i en (nyuddannet)
nørd og hør ham hvad nntp er for noget og han vil med 90% ligne et
stort ?

Det er MSN, YouTube and whats not kultur vi lever i. (av, der lød jeg
ældre end jeg føler mig, sigh).

Så hverken din kvalitetschef, dine kundeservice medarbejdere eller
mange mange andre folk i organisationen aner hvad nntp er; de ved slet
ikke det eksisterer. Der er sikkert en 5-10 folk med viden om setuppet
og de passer det som deres eget barn og jeg tror simpelthen ikke en
døjt på de skulle gøre noget for bevidst at ødelægge kvaliteten.

Thomas
--
More and more of our imports come from overseas. - George W. Bush

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-09-07 08:03

Nikolaj skriver:

> Ja men så ville nogle kunder fravælge TDC.

Så få, at den manglende indtjening ikke svarer til prisen på at drive et
godt newssetup.

> Så hellere forsøge at bilde
> folk ind at det er alle andres skyld, at newsserveren kører som en rusten
> cykel.

Store stygge ulv igen.....

> Er alt binære news så slut nu hos TDC ?

Jeps.
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=32588

> [...]
> titusindvis af newsindlæg som downloades og selv aktive landsbytosser som
> BW kan ikke følge med der i tekstindlæg.

Men løsningen for dem der alligevel vil hente binært "flaf" er at hente
så mange filer som muligt fra TDC og så supplere op med rester fra en
betalingsserver. Dermed er den binære trafik stadigvæk den samme (minus
de enkelte indlæg du mener der bevidst bliver fjernet) - resten af
trafikken går så til en betalingsserver.

Derfor holder din konspirationsteori ikke.

Fra : Geert Lund

Dato : 15-09-07 14:13

Nikolaj wrote:

> [...]
> viden og så derfor fravalgte TDC. Man ser jo ofte, at en forretning ikke
> altid skilter med det som de er dårlige til.

Sikke noget sludder - TDC har aldrig valgt at sælge dialup/adsl på deres
newssetup og jeg er sikker på at fra et økonomisk synspunkt - ville det
have været en langt bedre forretning - for TDC - for længe siden at have
lukket NNTP delen helt ned.

NNTP har i den tid jeg var hos TDC (og ganske givet heller ikke siden) -
været høj prioriteret ud fra et økonomisk synspunkt - men mere fordi der
var nogle entusiastiske medarbejdere - heraf bl.a. Sonny - der holdt af
at have det til at køre.

Derfor giver det stadig ingen mening - at Sonny (og de andre) bevidst
skulle sidde og ødelægge et produkt de selv arbejdede for at holde kørende.

Man kan ligefrem argumentere for det modsatte - eneste reelle grund jeg
kan finde til at TDC skulle have binære grupper kørende og gøre det så
godt som muligt - skulle være for at flytte trafikken fra disse grupper
fra alverdens udenlandske tjenester - til deres eget netværk - således
at de slipper for at betale for din trafik ud af deres netværk når du
henter binære filer fra NNTP.

Men NNTP har ingen (eller meget meget forsvindende lille)
markedsføringsmæssig værdi for en internetudbyder af den størrelse.

> Er alt binære news så slut nu hos TDC ?

Du kan læse mere på det link du fik af Klaus.

> [...]
> titusindvis af newsindlæg som downloades og selv aktive landsbytosser som
> BW kan ikke følge med der i tekstindlæg.

Stadig - hvis det handlede om at begrænse trafikken - er jeg sikker på
analysechefen som du snakker om - ville vælge helt at fjerne binære
grupper hos TDC - da der dermed ville spares mange ressourcer på
server-setup mv. - med mindre samme analysechef har kigget på
trafik-statistikker og set at for ham kan det bedre betale sig at hente
en fil EEN gang og cache den på egen server og tilbyde den til download
- end at den samme fil hentes måske 1000 gange hos forskellige
betalings-NNTP servere i udlandet.

> [...]
> rundt i grupperne for selv at konstatere problemet. Jeg ved, at en i min
> omgangskreds ringede og brokkede sig til TDC, men de fattede nada og så

Men hvad nu hvis der er en kvalitetschef der har checket? Og at
alternativet var at man helt lukkede NNTP hos TDC - fordi det ganske
simpelt ikke var et produkt der kan finansieres ud fra de kunder der
benytter det?

I enhver forretning må man jo gøre op om et bi-produkt er 1) nice to
have eller 2) nødvendigt for at sælge et hoved-produkt. Og jeg tror
aldrig TDC har set 2) som svaret ifm. NNTP - men mere 1) som svaret - og
at grunden til NNTP kører - mere skyldes nogle medarbejdere der brændte
for det - plus nogle andre faktorer.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Nikolaj

Dato : 16-09-07 16:50

> Sikke noget sludder - TDC har aldrig valgt at sælge dialup/adsl på
> deres newssetup

Men jeg kender mange som har valgt TDC fordi de engang havde en god NNTP
server. Det indgik i det samlede beslutningsgrundlag ved valg af ISP.

> [...]
> - været høj prioriteret ud fra et økonomisk synspunkt - men mere fordi
> der var nogle entusiastiske medarbejdere - heraf bl.a. Sonny - der

Stor tak til Sonny, så. Men NNTP setup'ets pris er ubetydelig for TDC, og
skal regnes i brøkdele af promille i forhold til omsætningen på
bredbåndskunder som anvender NNTP.

> Derfor giver det stadig ingen mening - at Sonny (og de andre) bevidst
> skulle sidde og ødelægge et produkt de selv arbejdede for at holde
> kørende.

Næ det giver ingen mening.
Men faktum var som tidligere beskrevet.

> Men NNTP har ingen (eller meget meget forsvindende lille)
> markedsføringsmæssig værdi for en internetudbyder af den størrelse.

Enig i det. Men det kommer an på hvordan det måles. Jeg selv har ofte det
sidste ord at skulle have sagt, når "nogen" skal vælge ISP, og TDC er nu
både dyrest og dårligst og jeg fraråder alle at bruge TDC. Man får langt
mere for pengene ved at købe linie hos DB + NNTP adgang hos en kommerciel
NNTP udbyder (hvilket jeg selv har).

> [...]
> download - end at den samme fil hentes måske 1000 gange hos
> forskellige betalings-NNTP servere i udlandet.

Du har da en pointe der.

> [...]
> alternativet var at man helt lukkede NNTP hos TDC - fordi det ganske
> simpelt ikke var et produkt der kan finansieres ud fra de kunder der

Håber ikke at du har ret

> [...]
> og at grunden til NNTP kører - mere skyldes nogle medarbejdere der
> brændte for det - plus nogle andre faktorer.

Sålænge TDC og andre ISP-ere ikke laver en seriøs
tilfredshedsundersøgelse hos de afgående kunder, så ved de det jo ikke.
Jeg kender flere som er flyttet fra TDC af grunde som TDC slet ikke
kender til, bla. elendig NNTP, censur, aflytning/snifning, indblanden sig
i brugerens adfærd på nettet, osv.

ISP-erne skal passe på med at undervurdere deres kunder. For hver eneste
nørd (jeg selv inklusive), er små ambassadører for ISP-erne. Jeg
oprettede i sin tid langt over 100 nye kunder hos Image og WorldOnline,
og fjernede det dobbelte igen da Tiscali blev iseriøse. Tiscali fik alle
nørderne mod sig, og endte med at gå ned, ik
Lidt det samme med Tele2, men de oppede sig en smule efter TV kritik.

Jeg tror ikke at TDC vil være anbefalelsesværdig blandt nørder og
eksperter fremover, men vil blive en morfar ISP hvor brugerne ikke
stiller krav, og dette vil udvikle de anbefalelsesværdige ISP-ere.

Hilsen Nikolaj

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-09-07 17:40

Nikolaj skriver:

> Men jeg kender mange som har valgt TDC fordi de engang havde en god NNTP
> server. Det indgik i det samlede beslutningsgrundlag ved valg af ISP.

I den samlede masse er det forsvindende få....

> Stor tak til Sonny, så. Men NNTP setup'ets pris er ubetydelig for TDC, og
> skal regnes i brøkdele af promille i forhold til omsætningen på
> bredbåndskunder som anvender NNTP.

Nej. Alene det at få en kompetent mand til at arbejde på sådan en ting,
men en 24 timers vagtordning koster let ½ mill kr.

Hvor mange bredbåndskunder er det ?

> Næ det giver ingen mening.
> Men faktum var som tidligere beskrevet.

At de med vilje slettede 1 indlæg af en RAR fil ?

Tro du nu bare på det og tag så din sølvpapirshat på.

> [...]
> mere for pengene ved at købe linie hos DB + NNTP adgang hos en kommerciel

Øøøh, hvordan vil du have at DB skal komme til mig eksempelvis ?
(Hammel midtjylland)

> [...]
> Jeg kender flere som er flyttet fra TDC af grunde som TDC slet ikke
> kender til, bla. elendig NNTP, censur, aflytning/snifning, indblanden sig

Og hvem er de flytte til, der ikke laver "aflytning" ?

> Jeg tror ikke at TDC vil være anbefalelsesværdig blandt nørder og
> eksperter fremover, men vil blive en morfar ISP hvor brugerne ikke
> stiller krav, og dette vil udvikle de anbefalelsesværdige ISP-ere.

Jeg tror at du tager fejl....

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-09-07 18:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Og hvem er de flytte til, der ikke laver "aflytning" ?

VPN forbindelse til en udbyder i et land, som ikke har
logningsbekendtgørelser og hvor man har fuld tiltro til udbyderen i det
fjerne (hvis det produkt findes?). Men så kan det være ligegyldigt om
man her i landet er kunde hos TDC eller PETnet.

Hvis det bare er newsdelen, findes der en del udbydere som tilbyder SSL
(NTTPS).

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-09-07 08:31

Jesper Lund wrote:

> VPN forbindelse til en udbyder i et land, som ikke har

Vil nok foreslå at man også krypterer VPN-forbindelsen ;)

--
Don't waste space

Fra : Nikolaj

Dato : 18-09-07 00:17

Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> wrote in

> Vil nok foreslå at man også krypterer VPN-forbindelsen ;)

Det er unødvendigt med ipsec protokollen som anvendes til VPN.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-09-07 07:38

On Mon, 17 Sep 2007 23:16:46 +0000 (UTC), Nikolaj

> Det er unødvendigt med ipsec protokollen som anvendes til VPN.

Hvad mener du med det? IPSec er en åben, fleksibel standard, hvor man
kan vælge mellem forskellige former for autentifikation og kryptering.
Man kan også køre IPSec uden kryptering.

-A

Fra : Thomas Corell

Dato : 18-09-07 08:50

Nikolaj wrote:
> Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> wrote in

> Det er unødvendigt med ipsec protokollen som anvendes til VPN.

Tja, jeg har sat VPN's op som ikke kørte ipsec. VPN er blot et
virtuelt (privat) netværk transporteret via en tunnel i et andet
netværk, tunnelen *KAN* være krypteret. Jeg levede i den vildfarelse,
at VPN var ensbetydende med kryptering, men blev klogere efter et kursus
om MPLS.

--
Don't waste space

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 16-09-07 19:56

On Sun, 16 Sep 2007 15:49:38 +0000 (UTC), Nikolaj wrote:

> Stor tak til Sonny, så. Men NNTP setup'ets pris er ubetydelig for TDC, og
> skal regnes i brøkdele af promille i forhold til omsætningen på
> bredbåndskunder som anvender NNTP.

Antallet af kunder, der bruger NNTP har altid været negligibelt i forhold til
det samlede antal kunder.

Det er og bliver et nicheprodukt.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 16-09-07 19:58

On Sun, 16 Sep 2007 15:49:38 +0000 (UTC), Nikolaj wrote:

> Næ det giver ingen mening.
> Men faktum var som tidligere beskrevet.

Faktum var, at du så manglende artikler - jeg har forklaret dig, hvorfor.

Der er ikke bevidst fjernet artikler - helt enkelt.

Så er der vist kogt suppe nok på den konspirationsteori.

Fra : Nikolaj

Dato : 16-09-07 22:59

> Faktum var, at du så manglende artikler - jeg har forklaret dig, hvorfor.
>
> Der er ikke bevidst fjernet artikler - helt enkelt.

Jeg tror dig

Hilsen Nikolaj

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 16-09-07 22:02

On 2007-09-16, Nikolaj <nikolaj@nikolaj.invalid> wrote:
> [...]
> og fjernede det dobbelte igen da Tiscali blev iseriøse. Tiscali fik alle
> nørderne mod sig, og endte med at gå ned, ik

Jeg kan vist berolige med at det ikke var derfor Tiscali gik ned.
(Rent faktisk gik Tiscali ikke ned, men blev solgt fordi Tiscali Italien
manglede penge, og så kunne de ikke rigtig kontrollere de egnerådige
nordboer. Hvis Tiscali Danmark de sidste par år havde fået lov til at
blive drevet "rigtigt" ville Tiscali Danmark havde overlevet).

Og så tror jeg du overvurdere effekten af "nørderne", ganske rigtig
kom Image frem pga. "Nørderne" og deres interne nyhedsgrupper, men da
World Online slog til var det helt andre markedskræfter som sikrede
fremgangen til en af de 3 største ISP´er herhjemme.

--
Morten

Fra : Nikolaj

Dato : 16-09-07 23:08

"Morten K. Lennon" <mkne3r3424243243243@spam.gummiand.dk> wrote in

> Jeg kan vist berolige med at det ikke var derfor Tiscali gik ned.

Tiscali var direkte kundefjendsk. Svarede aldrig på henvendelser og havde
ikke styr på noget somhelst. Masser af hadewebsite opstod. Firmaet var dømt
til døden.

Hilsen Nikolaj

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-09-07 23:25

"Nikolaj" <nikolaj@nikolaj.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne høre om Jeres erfaring med sub ?

Glimrende produkt til mobil adgang til IP

> Er der SMTP og NNTP med i produktet ?

Ved det ikke, gider ikke skifte servere alt efter hvilken opkobling jeg
sidder på.

> Er nettet vedvarende stabilt nok til VPN ?

Hvis man sidder stille er det ret stabilt.. Hvis man sidder i toget øst-vest
så falder det ud ind i mellem.

> Og tilbyder selskabet statisk IP herfor ?

Ikke mig bekendt.

> Er der blokeret for nogle porte ?

Udad; nej
Indad; ja, alle.

> Og kan linien i den forbindelse anvendes til en FTP/WEB/SMTP server ?

Ja, men du skal tunnellere det ind fra en server på nettet du selv kan
konfigurere.

> (vedkommendet som skal bruge den, indsamler oplysninger i landdistrikter,
> som så skal gøres tilgængelige straks via en hostet server løsning på
> Laptoppen).

Det lyder som et ret ufikst setup. Smartere ville være at disse data
submittedes til en server på nettet, hvorfra de blev tilgængelige.

> 3 tilbyder tre hardwareløsninger (USB, Card, Router). Routeren giver
> utvivlsomt det bedste antennesignal, men hvilken af USB/Card løsningen
> giver bedst signal ?

Har kun brugt mobil.
Kortet kan vidst monteres med ekstra antenne.

> 4 ?

Router i skurvognen, laptoppen opkoblet via mobiltelefon.

Fra : Nikolaj

Dato : 13-09-07 14:09

> Ikke mig bekendt.

Idag fik jeg at vide, at de faktisk kan tilbyde statisk IP men når de
ikke tør oplyse det på deres website eller tør indgå en teknisk skriftlig
kontrakt, så opfatter jeg det bare salgsgas.

> Udad; nej
> Indad; ja, alle.

Her er noget jeg ikke forstår. Jeg undgår altid de ISP-ere som blokerer
bare den mindste smule. Jeg har den opfattelse, at det som skal lukkes
indgående, det skal jeg nok selv klare med hardware og software, og en
ISP har slet ikke blande i noget, men bare levere en forbindelse.

Når alle indgående porte er lukket, så dur produktet slet ikke til
formålet, og jeg dropper det.

> Ja, men du skal tunnellere det ind fra en server på nettet du selv kan
> konfigurere.

Tak for oplysningen. 3's produkt skuffer mig nu og måske dropper jeg det,
hvis de ikke kan levere fuldt åbne linier.

> Det lyder som et ret ufikst setup. Smartere ville være at disse data
> submittedes til en server på nettet, hvorfra de blev tilgængelige.

Helt enig. Det er også meningen på sigt.

> Har kun brugt mobil.
> Kortet kan vidst monteres med ekstra antenne.
> Router i skurvognen, laptoppen opkoblet via mobiltelefon.

Jeg havde slet ikke tænkt på at bruge mobiltelefonen. Ville man kunne
bruge nogle ældre Nokia 6210/6310 som er kendt for kraftige
antennesignaler. Hvad skal til for at forbinde mobiltelefonen til
Laptoppen ?

Hilsen Nikolaj

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-09-07 17:42

> Når alle indgående porte er lukket, så dur produktet slet ikke til
> formålet, og jeg dropper det.

Overvej en gang til hvad kombinationen af åbne indadgående porte og
forbrugstaksering kan medføre af besværligheder.

> Tak for oplysningen. 3's produkt skuffer mig nu og måske dropper jeg det,
> hvis de ikke kan levere fuldt åbne linier.

Fuldt åbne linjer er i min bog en linje hvor du får routet en /29 eller
større ind.
At få en /29 leveret via 3G er ikke en helt typisk applikation...

> [...]
> bruge nogle ældre Nokia 6210/6310 som er kendt for kraftige
> antennesignaler. Hvad skal til for at forbinde mobiltelefonen til

Jeg bruger N73 og er rigelig tilfreds. Den er heller ikke specielt dyr.
Jeg kobler på via Bluetooth af bekvemmelighedshensyn. Hvis man vil have fuld
hastighed må USB-kablet i brug.
Mobilen opfører sig som et alm. modem, ingen lokal software er nødvendig.

Nokia N73 kan håndtere samtidig data og tale, hvilket min tidligere SE mobil
ikke kunne (men den var også gammel).

Fra : Nikolaj

Dato : 13-09-07 22:42

> Fuldt åbne linjer er i min bog en linje hvor du får routet en /29
> eller større ind.

Lige præcis.
Rart med lidt kompetence her, efter at have hørt på 3's sælgere.

3 påstår de kan levere et /30 net. Kan nogen bekræfte dette ?

> At få en /29 leveret via 3G er ikke en helt typisk applikation...

Nej, men det ville være skønt og top$

> Jeg bruger N73 og er rigelig tilfreds. Den er heller ikke specielt
> dyr. Jeg kobler på via Bluetooth af bekvemmelighedshensyn. Hvis man
> vil have fuld hastighed må USB-kablet i brug.

Er der standard USB port i N73 eller kræver det specielle adaptere ?
Følger alt nødvendigt med i kassen når man køber en N73, så man kan bruge
som modem på Laptoppen ?

SIM kortet fra 3 skal vel sidde i N73'eren, og hvad gør man så hvis man har
anden teleudbyder - kan den da anvende 2 SIM kort samtidig ?
Findes der iøvrigt mobiltelefoner som kan køre med to SIM kort ?

> Mobilen opfører sig som et alm. modem, ingen lokal software er
> nødvendig.

Nice, så man opretter bare en modemforbindelse i "Network Connections" i
W2K/XP ?

> Nokia N73 kan håndtere samtidig data og tale,
Ok. Glimrende.

Hilsen Nikolaj

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-09-07 00:22

> Nej, men det ville være skønt og top$

Prisen bliver ihvertfald top$ hvis nogen beslutter sig for at floode dig...
Du har jo ingen chance for at stoppe trafikke før efter taxameteret har
talt.

> Er der standard USB port i N73 eller kræver det specielle adaptere ?

Den kan bruges som standard usb-modem

> Følger alt nødvendigt med i kassen når man køber en N73, så man kan bruge
> som modem på Laptoppen ?

Ja, USB-kablet var ihvertfald med.

> SIM kortet fra 3 skal vel sidde i N73'eren, og hvad gør man så hvis man
> har
> anden teleudbyder - kan den da anvende 2 SIM kort samtidig ?

Nej

> Findes der iøvrigt mobiltelefoner som kan køre med to SIM kort ?

Ja, men det er niche..
Konverter det andet abo til 3, eller brug to telefoner.

> Nice, så man opretter bare en modemforbindelse i "Network Connections" i
> W2K/XP ?

Ja.. I mit tilfælde bruger jeg så Bluetooth Modem, og kalder op til *99#
(GPRS' "telefonnummer")

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-07 11:20

On 13 Sep., 23:42, Nikolaj <niko...@nikolaj.invalid> wrote:

> Ok. Glimrende.
Ja N73 kan håndtere alm. 3G data, altså max 384Kbit

og ikke de 3,6Mbit som der reklameres for.

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 13:09

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> wrote in news:1189765224.175530.244400
@r34g2000hsd.googlegroups.com:

> Ja N73 kan håndtere alm. 3G data, altså max 384Kbit
> og ikke de 3,6Mbit som der reklameres for.

Kan man da ikke komme over 384kbit/s med en almindelig mobiltelefon ?
Hvad indeholder 3's USB modem så, siden den påstås at kunne køre 3mbit/s ?

Hilsen Nikolaj

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-07 13:18

On 14 Sep., 14:09, Nikolaj <niko...@nikolaj.invalid> wrote:

> Kan man da ikke komme over 384kbit/s med en almindelig mobiltelefon ?
> Hvad indeholder 3's USB modem så, siden den påstås at kunne køre 3mbit/s ?

Alm. 3g er WCDMA teknologi

og turbo3g er HSDPA teknologi op til 3,6Mbit (noget udstyr kan ikke
køre så hurtigt)

Der er enkelte mobiler der understøtter HSDPA. HSDPA har også langt
bedre svartider på nettet end WCDMA.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-09-07 14:23

> og turbo3g er HSDPA teknologi op til 3,6Mbit (noget udstyr kan ikke
> køre så hurtigt)

Og det er værd at lægge mærke til de små ord "op til". Det afhænger
helt og holdent af hvor mange der er i "cellen" på et givent tidspunkt.

Thomas
--
Perl: The only language that looks the same before and after RSA encryption.

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 14:55

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in

> Og det er værd at lægge mærke til de små ord "op til". Det afhænger
> helt og holdent af hvor mange der er i "cellen" på et givent tidspunkt.

Ja det har jeg også bemærket. Man kan nemt komme til at betale 499/md og
binde sig i de absurde 18 måneder som de kræver, for så blot at finde ud af
at man har en sløv forbindelse. 18 måneder á kr.500 = 9.000 som man
forpligter sig til at betale. Virkeligt skræmmende.

Hilsen Nikolaj

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-09-07 15:25

> [...]
> at man har en sløv forbindelse. 18 måneder á kr.500 = 9.000 som man
> forpligter sig til at betale. Virkeligt skræmmende.

http://www.unstrung.com/document.asp?doc_id=82370&table_number=1&page_number=&site=

Man skal også indregne at ens forbindelse kun er så hurtig som
backbonet og det kunne jo være at dette backbone ikke er hurtigere end
2MBit i nogle tilfælde.

Nå, nok om det.

Thomas
--
Your mouse has moved. Windows NT must be restarted for the change to
take effect. Reboot now? [ OK ]

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 14:41

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> wrote in news:1189772275.972711.198690@
19g2000hsx.googlegroups.com:

> [...]
> køre så hurtigt)
>
> Der er enkelte mobiler der understøtter HSDPA. HSDPA har også langt

Tak for svar, så blev jeg klogere igen.

Er 3's USB tingest og deres Ericsson router, så en HSDPA 3,6Mbit/s mobiltelefon i
forklædning ?

Og det betyder vel så, at man ikke skal vælge andre produkter, end det med 3's laveste
hastighed, fordi fordi en alm mobiltelefon alligevel ikke kan følge med ?

Hilsen Nikolaj

Fra : Benny Amorsen

Dato : 14-09-07 16:06

N> Og det betyder vel så, at man ikke skal vælge andre produkter, end
N> det med 3's laveste hastighed, fordi fordi en alm mobiltelefon
N> alligevel ikke kan følge med ?

Der findes mobiltelefoner med HSDPA. Desværre ikke lige nogen, der
tiltaler mig, men det kan ikke vare længe.

/Benny

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-07 15:37

On 14 Sep., 15:41, Nikolaj <niko...@nikolaj.invalid> wrote:

> Er 3's USB tingest og deres Ericsson router, så en HSDPA 3,6Mbit/s mobiltelefon i
> forklædning ?

Ja det kan man vel godt sige.. Men nu står der at den ericsson router
kun kan køre 1,8Mbit. Så det er lidt underligt de kun sælger med deres
3Mbit produkt ved tilskud.

> Og det betyder vel så, at man ikke skal vælge andre produkter, end det med 3's laveste
> hastighed, fordi fordi en alm mobiltelefon alligevel ikke kan følge med ?

Jeg tror vist godt man kan vælge abonnementet, men så kører det kun
WCDMA.

Fra : Nikolaj

Dato : 14-09-07 19:40

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> wrote in news:1189780637.544762.276700
@22g2000hsm.googlegroups.com:

> Men nu står der at den ericsson router
> kun kan køre 1,8Mbit. Så det er lidt underligt de kun sælger med deres
> 3Mbit produkt ved tilskud.

Arghhh, jeg synes de er nogle klaphatte hos 3, og at der er alt for meget
lusk med deres produkt, hvilket er fremkommet her.

Hilsen Nikolaj