Import af Works db til MySQL
Fra : Dennis Munding

Dato : 09-09-07 05:42

Hej NG!

Jeg har ladet mig fortælle, at det er muligt at importere en Works database
til MySQL.
Nu er jeg ikke særlig erfaren med MySQL, men i mine ører lyder det lidt
tvivlsomt...?

Er der nogen her, som kan be- eller afkræfte den påstand?

Og hvis det kan lade sig gøre, er der så nogen, som vil guide mig lidt,
eller evt. komme med relevante links eller navne på opslagsværker - der står
ikke noget om det i de bøger, jeg har...

På forhånd mange tak for svar og hjælp!

Dennis Munding
http://as-transport.dk/ -Sikker transport af dine møbler!
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : martin

Dato : 09-09-07 12:29

> [...]
> tvivlsomt...?
>
> Er der nogen her, som kan be- eller afkræfte den påstand?

Hmm... Du kan nok ikke importere den direkte, men hvis works databasen kan
eksporteres til f.eks csv, så skulle du nok kunne på MySQL til at importere
den, prøv at google mysql og csv...

Martin Kaltoft

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-09-07 14:44

Hej Martin!
"martin" skrev i en meddelelse:
> Hmm... Du kan nok ikke importere den direkte, men hvis works databasen kan
> eksporteres til f.eks csv, så skulle du nok kunne på MySQL til at
> importere den, prøv at google mysql og csv...

Tak for rådet...

Jeg har nu googlet lidt, men desværre kan jeg ikke eksportere den til csv...
Jeg har så forsøgt mig med tabulatorsepareret tekstfil, men da databasen
indeholder over 4.500 poster med 44 felter til hver post, så vil jeg gerne
være _helt_ sikker på, at det fungerer...

Men jeg prøver at google lidt mere...

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-09-07 16:01

> Jeg har nu googlet lidt, men desværre kan jeg ikke eksportere den til
> csv...
> Jeg har så forsøgt mig med tabulatorsepareret tekstfil,

Hvad med semikolonsepareret tekstfil?

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-09-07 19:03

Hej Philip!
"Philip Nunnegaard" skrev i en meddelelse:

> Hvad med semikolonsepareret tekstfil?

Ja, nu skrev jeg godt nok "tabulatorsepareret" tekstfil (det stod der i
boksen under mulige formater), men alle data var adskilt af semikolon, så
det var nok den rigtige betegnelse - semikolonsepareret....

Men jeg er lidt usikker på, hvad der sker, når/hvis jeg importerer filen...
Bliver alle data sat ind i de korrekte felter - det vil jo være ret
ærgerligt, hvis jeg alligevel skal tjekke manuelt - for nogen af felterne er
tomme...?

Jeg spørger af ren uvidenhed, så "skyd" bare løs, hvis du/I har konkret
viden om det.

Fra : Geert Lund

Dato : 09-09-07 19:50

Dennis Munding wrote:

> [...]

> Bliver alle data sat ind i de korrekte felter - det vil jo være ret
> ærgerligt, hvis jeg alligevel skal tjekke manuelt - for nogen af felterne er

I princippet er semikolon-sepereret og CSV vel det samme koncept - om
man adskiller felter af semikolon eller komma - eller for den sags skyld
af tabulator gør ikke den store forskel - ideen er blot at man benytter
et bestemt tegn i et tegnsæt til at adskille felterne.

Det er her vigtigt at man benytter et tegn som ikke optræder midt i ens
datasæt eller at man benytter metoden med at felter indkapsles i fx "".

Herefter er det blot at kigge fx på phpMyAdmin[1] og se hvordan man via
den importerer en CSV fil til MySQL via SQL [2] eller at kigge på
mysqlimport[3] hvis man har adgang til en shell.

[1] phpMyAmin: http://www.phpmyadmin.net
[2] MySQL: http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/load-data.html
[3] MySQL: http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/mysqlimport.html

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-09-07 20:10

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev Sun, 9 Sep 2007 20:03:09 +0200

>Ja, nu skrev jeg godt nok "tabulatorsepareret" tekstfil (det stod der i
>boksen under mulige formater), men alle data var adskilt af semikolon, så
>det var nok den rigtige betegnelse - semikolonsepareret....

Works opfører sig lidt løjerligt på det område.

Hvis du vælger en "Semikolonsepareret tekstfil" så får man en binær fil
med endelsen .csv

Hvis man vælger "Tabulatorsepareret tekstfil" så får man en
Semikolonsepareret fil med endelsen .txt

Det er den sidste du skal bruge, evt. omdøb den til .csv.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-09-07 20:27

Hej Arne!
"Arne Feldborg" skrev i en meddelelse:
> [...]
> med endelsen .csv
>
> Hvis man vælger "Tabulatorsepareret tekstfil" så får man en
> Semikolonsepareret fil med endelsen .txt

Så var det ikke mig, der var noget galt med...
Det studsede jeg godt nok noget over!

> Det er den sidste du skal bruge, evt. omdøb den til .csv.

Det havde jeg så gættet - den første var jo det rene volapyk!

Jeg vil prøve med begge fil-endelser (2 forskellige filer!).
Jeg er nemlig ikke helt sikker på, at jeg har forstået phpAdmin korrekt, men
jeg tror, at den accepterer txt-filer...

Jeg giver en tilbagemelding, når jeg er blevet lidt klogere, men det må
vente til imorgen, for nu er det ved at være sengetid - vækkeuret ringer kl.
04:30!

Mange tak for dit svar!