Problemer med at skærm slukker ofte
Fra : Per Nielsen

Dato : 09-09-07 09:58

Jeg er ved at kigge på en ældre maskine. Skærmen slukker ret ofte lige efter
at WinXP Pro SP2 er loaded. Nogle gange før den når så langt. Jeg har prøvet
at skifte forskellige ting, såsom PSU, RAM, grafikkort, netkort.

Lige nu hælder jeg mest til at det er grafikkortet, selvom jeg også har en
fornemmelse af at bundkortet er lidt "ulden i kanten". Udskiftning af PSU,
RAM og netkort gav ingen forskel, og lige nu kører det tilsyneladende (knock
knock) med et ældre Voodoo3 (AGP4x).

Bundkortet er et Gigabyte GA-7ZMMH:

http://tinyurl.com/34dqvy

Det understøtter AGP4x, så mit spørgsmål er om dette GeForce 6200 (AGP8x)
vil køre på det uden problemer:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=142111

AGP8x grafikkort er normalt bagudkompatibelt med AGP4x bundkort (så vidt jeg
har forstået), men jeg bliver en smule i tvivl med dette Gigabyte bundkort,
da det har et Universal AGP slot:

http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerated_Graphics_Port#Compatibility

Men det skulle vel ikke give nogen problemer?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-07 08:50

Per Nielsen wrote:
> Jeg er ved at kigge på en ældre maskine. Skærmen slukker ret ofte lige efter
> at WinXP Pro SP2 er loaded. Nogle gange før den når så langt. Jeg har prøvet

Har du prøvet med en bedre skærm (der kan klare højere opløsninger)?
Har du prøvet i fejlsikret tilstand?

> Lige nu hælder jeg mest til at det er grafikkortet, selvom jeg også har en

Hvordan virker grafikkortet i en anden maskine?

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 12-09-07 09:42

Jesper Poulsen wrote:
> Har du prøvet med en bedre skærm (der kan klare højere opløsninger)?

Der er prøvet både med en anden fladskærm og en CRT. De slukker også på
samme måde. Og førstnævnte skærm virker fint på min maskine (i samme
opløsning).

> Har du prøvet i fejlsikret tilstand?

Det gjorde jeg så i aftes, og det ser ud til at det kan den godt. Så fik jeg
få den nogle gange til at køre, hvis jeg efter en koldstart først valgte at
starte op i fejlsikret tilstand. Når den var blevet færdig med det,
genstartede jeg den, og så så det ud til nogle gange at køre normalt. Den er
dog ikke til at stole på. Det er også sket nogle gange at skærmen pludselig
slukker, når der f.eks. afspilles video.

>Hvordan virker grafikkortet i en anden maskine?

Det har jeg ikke prøvet endnu. Vil jeg uden problemer kunne køre et GeForce2
MX64 i et ASRock K7NF2-RAID?

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K7NF2-RAID&s=

Kan det være harddisken? Sidste gang hjalp det et par uger, at slette hele
molevitten og geninstallere WinXP. Jeg tror jeg vil prøve en gang til med en
anden harddisk. Hjælper det heller ikke, er det vel næsten nødt til at være
bundkortet.

Øv altså. Nu har jeg lige prøvet igen. Nu ser det heller ikke ud til at den
vil starte op i fejlsikret tilstand mere Den når omtrent dertil hvor der
står Fejlsikret tilstand i hjørnerne, så slukker skærmen.

Jeg har ikke noget bundkort liggende jeg kan skifte ud med. Og kan heller
ikke finde noget på edbpriser der stadig understøtter PC133 SDRAM (kan kun
finde til DDR RAM). Et nyt (eller brugt?) bundkort skulle understøtte:

Socket A for AMD AthlonT/ DuronT 200/266 MHz FSB processors.
2 (eller flere) 168-pin DIMM sockets.
Supports PC100 / PC133 SDRAM and VCM SDRAM.
Supports only 3.3V SDRAM DIMM.
1 x AGP slot support 4X mode

Det skulle så erstatte et Gigabyte GA-7ZMMH:

http://tw.giga-byte.com/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=1315

I øjeblikket sidder der en Athlon 1400Mhz (10,5x133) CPU samt 256MB PC133
SDRAM i.

Jeg hjælper en vens datter. Hun er studerende, og så skal det jo gøres så
billigt som muligt. Ellers ville jeg bare med det samme have foreslået et
nyt samlet kabinet til 1.500-2.000.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-07 09:53

Per Nielsen wrote:
> Kan det være harddisken? Sidste gang hjalp det et par uger, at slette hele

Nej.

> molevitten og geninstallere WinXP. Jeg tror jeg vil prøve en gang til med en

Det er Windows der giver problemet. Skift driver.

> [...]
> ikke finde noget på edbpriser der stadig understøtter PC133 SDRAM (kan kun
> finde til DDR RAM). Et nyt (eller brugt?) bundkort skulle understøtte:

DDR koster ikke mange basører idag.
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=37&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=valueram&Producent=304&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&Sorted1147=536870912&Equal20=156&Direction925=2&Direction1147=2&Sorted925=&Equal1372=&Trueval28959=118452&Equal31279=178666&True28959=&x=33&y=5
http://tinyurl.com/36osv2

> Socket A for AMD AthlonT/ DuronT 200/266 MHz FSB processors.
> 2 (eller flere) 168-pin DIMM sockets.
> Supports PC100 / PC133 SDRAM and VCM SDRAM.
> Supports only 3.3V SDRAM DIMM.
> 1 x AGP slot support 4X mode

Det findes ikke fra nyt.

> Jeg hjælper en vens datter. Hun er studerende, og så skal det jo gøres så

Hvad bruger hun den til?

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 12-09-07 13:07

Jesper Poulsen wrote:
> Nej.

Heller ikke hvis harddisken er ved at få nogle dårlige clusters (eller hvad
det nu hedder?)? Hvorfor virker det hele fint i ca 14 dage efter en
geninstallation? Minder mig lidt om nogle problemer jeg engang havde, som
forsvandt da jeg skiftede PSU'en.

> Det er Windows der giver problemet. Skift driver.

Jeg formoder du mener til grafikkortet? Ville jeg gerne prøve, men nu vil
den ikke engang ind i Windows i fejlsikret tilstand Skærmen slukker.

> [...]
> http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=37&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=valueram&Producent=304&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&Sorted1147=536870912&Equal20=156&Direction925=2&Direction1147=2&Sorted925=&Equal1372=&Trueval28959=118452&Equal31279=178666&True28959=&x=33&y=5

Nej, men mange bække små

> Det findes ikke fra nyt.

Nej, så må der nok ny RAM til også. Med mindre nogle venner eller familie
ligger inde med et brugbart bundkort.

> Hvad bruger hun den til?

Opgaver, mest Word. Gå på nettet. Mails. Høre lidt musik. Så den skal ikke
kunne det vilde.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-07 13:59

Per Nielsen wrote:
> Heller ikke hvis harddisken er ved at få nogle dårlige clusters (eller hvad
> det nu hedder?)? Hvorfor virker det hele fint i ca 14 dage efter en

Nej. Hvis disken er syg er det tilfældige fejl du får.

> geninstallation? Minder mig lidt om nogle problemer jeg engang havde, som

Installeres der noget som driller driveren?

> Opgaver, mest Word. Gå på nettet. Mails. Høre lidt musik. Så den skal ikke
> kunne det vilde.

Det var værd at prøve om problemet også findes i Linux. Prøv med Ubuntu.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 12-09-07 15:36

Jesper Poulsen wrote:
> Nej. Hvis disken er syg er det tilfældige fejl du får.

Ok.

> Installeres der noget som driller driveren?

Det ved jeg ikke. Jeg tror det ikke, det var mig der reinstallerede for
noget tid siden.

> Det var værd at prøve om problemet også findes i Linux. Prøv med
> Ubuntu.

Tak for hjælpen, Jesper Men jeg har opgivet den. Det er vel nærmest som
en gammel bil der harker og sprutter. Hvor skal man starte, hvor skal man
slutte...Jeg har ikke noget bundkort, jeg kunne prøve med i stedet. Og jeg
har prøvet med anden strømforsyning, skærm, grafikkort, RAM og netkort.
Disabled ikke brugt secondary IDE-controller, lydkort osv.. Linux aner jeg
ikke en dyt om. Jeg kunne godt foreslå hende nyt bundkort + RAM, men det
synes jeg ikke rigtigt jeg vil, når jeg ikke er helt sikker på om det løser
problemet. Ikke til sådan en gammel maskine.

Så de har valgt at tage maskinen tilbage som den er, og overveje hvad der så
skal ske.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-07 16:07

Per Nielsen wrote:
> Disabled ikke brugt secondary IDE-controller, lydkort osv.. Linux aner jeg
> ikke en dyt om. Jeg kunne godt foreslå hende nyt bundkort + RAM, men det

Det behøver du heller ikke at vide noget om. Linux er mere off-the-shelf
end Windows nogensinde bliver.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 12-09-07 16:21

Jesper Poulsen wrote:
> Det behøver du heller ikke at vide noget om. Linux er mere
> off-the-shelf end Windows nogensinde bliver.

Det kunne jeg nok også sætte mig ind i, men det bliver en anden gang

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-07 17:31

Per Nielsen wrote:
> Det kunne jeg nok også sætte mig ind i, men det bliver en anden gang

Hent Ubuntu (http://www.ubuntu.com/getubuntu/download), brænd det på en
CD, sæt CD i maskinen, start op på CD'en, installér, lad Ubuntu foretage
alle valg selv. Så er maskinen kørende og lige til at give væk.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 12-09-07 17:51

Jesper Poulsen wrote:
> [...]
> en CD, sæt CD i maskinen, start op på CD'en, installér, lad Ubuntu
> foretage alle valg selv. Så er maskinen kørende og lige til at give

Jeg har lige prøvet at starte op på WinXP installations CD'en. Den når et
stykke af vejen, men jeg når ikke frem til at starte en formattering af
harddisken før skærmen slukker...

Fra : Khawk

Dato : 05-10-07 04:51

Hvorhenne i landet er det?