100% CPUload ved kopi af filer
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 07-09-07 09:50

Hej alle sammen

Je ger lige ved at tage backup af en 60Gb harddisk.
Jeg kopierer alle filerne fra en ældre 60Gb IDE disk til en dir på en 300Gb
Sata2
Det går bare laaangsomt. lampen til 60Gb disken blinker, men lyser ikke som
ved hård belastning.
Min CPU (Core Duo 1,8GHz overclocket til 3,2GHz) siger at den ene core er
belastes nær 100% og at den anden står helt stille.
Hvordan kan en så simpel opgave trække en 3,2GHz CPU i knæ?

60Gb IDE disk
320Gb SATA2 disk 16Mb cache
CPU Core Due E3400 oc 3,2GHz
MB: Gigabyte GA-965P-DS4
Ram: 2Gb DDR2-800

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Hans

Dato : 07-09-07 10:01

Ole Frederiksen wrote:
> [...]
> core er belastes nær 100% og at den anden står helt stille.
> Hvordan kan en så simpel opgave trække en 3,2GHz CPU i knæ?

Ganske givet fordi den gamle disk ikke kører i DMA tilstand, men kun PIO.

Du skal lige en tur i Enhedshåndteringen og se hvilken tilstand disken
kører.

Hans

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 07-09-07 12:14

> Ole Frederiksen wrote:

> Ganske givet fordi den gamle disk ikke kører i DMA tilstand, men kun PIO.
>
> Du skal lige en tur i Enhedshåndteringen og se hvilken tilstand disken
> kører.

I føle SiSandra kører min 320Gb disk UDMA-5. Der står faktisk at den er i
stand til at køre UDMA-6

Mere mystisk er at både SiSanra of PC Wizard 2007 siger at min 60Gb Maxtor
er en SCSI?

Fra : Hans

Dato : 07-09-07 15:07

Ole Frederiksen wrote:

> I føle SiSandra kører min 320Gb disk UDMA-5. Der står faktisk at den
> er i stand til at køre UDMA-6

På Intels chipsæt vil der altid stå UDMA-5 selv om det er en Sata-300 disk.

> Mere mystisk er at både SiSanra of PC Wizard 2007 siger at min 60Gb
> Maxtor er en SCSI?

Det er fordi dit bundkort anvender Gigabytes Sata-2 controller, som også har
en Floppy- og PATA-Kanal, og her vil PATA diske optræde som SCSI i systemet.
Her kan du desværre ikke se overførselstilstanden.

Prøv og se i Enhedshåndteringen under "Diskdrev". Her finder du din 60 GB
disk, og på den anden fane i egenskaber kan du se om cachen på disken er
aktiveret, og hvad den er optimeret til.

Hvis den er optimeret til ydelse med cachen aktiveret, og den stadigvæk
kører langsomt, så har du enten en kabelfejl eller også er disken så gammel,
at den er inkompatibel med Gigabytes PATA-standard.

Hans