/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Hvidløg?
Fra : Hauge


Dato : 07-09-07 20:40

Hej

Når jeg bruger hvidløg, så er det jo normalt i fed.

Når jeg er på kinesisk restaurant, så bruger de ofte et stort alm.
løg-lignende hvidløg.. Det ligner et alm. løg på vel. ca. 20 mm i diameter,
men det smager af hvidløg.

Er der nogen der ved hvilken sort det er, og om det overhovedet kaldes for
hvidløg, selvom det smager af hvidløg?
Det vil jo være rart at vide hvad de kaldes, ellers er det jo lidt svært at
spørge sig for, når man er i Bazar Vest eller lign. sted.

På forhånd tak.
Mvh hauge
--
Undgå højresvingsulykker, drej altid til venstre.



 
 
Klaus Alexander Seis~ (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 07-09-07 21:47

Hauge skrev:

> Når jeg er på kinesisk restaurant, så bruger de ofte et stort
> alm. løg-lignende hvidløg.. Det ligner et alm. løg på vel. ca.
> 20 mm i diameter, men det smager af hvidløg.
>
> Er der nogen der ved hvilken sort det er, og om det overhovedet
> kaldes for hvidløg, selvom det smager af hvidløg?

De gange jeg selv har prøvet at dyrke hvidløg, ved at splitte et hvidløg
i fed og stikke dem i jorden, er der kommet hvidløg ud af det der nærmest
lignede små rødløg, men som var fulde af saft og kraft, og som kun bestod
af ét stort fed hver.

Måske er det bare unge hvidløg?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Christian Hansen (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Christian Hansen


Dato : 07-09-07 22:35

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> De gange jeg selv har prøvet at dyrke hvidløg, ved at splitte et hvidløg
> i fed og stikke dem i jorden, er der kommet hvidløg ud af det der nærmest
> lignede små rødløg, men som var fulde af saft og kraft, og som kun bestod
> af ét stort fed hver.
>
> Måske er det bare unge hvidløg?


Jep, det er også mit bud - jeg dyrker også selv hvidløg og de starter
som et løg, men brancher så senere ud i fed - i hvert fald opleves det
sådan. De løg jeg hiver op tidligt er somregel bare et stort - nogle
gange med et lillebitte ledsagerfed - men senere på året er det som
normale hvidløg med masser af fed - sådan et friskoptaget hvidløg er
lækkert!

Mvh Christian

Esben (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 08-09-07 01:21

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:46e1a914$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Er der nogen der ved hvilken sort det er, og om det overhovedet kaldes for
> hvidløg, selvom det smager af hvidløg?
> Det vil jo være rart at vide hvad de kaldes, ellers er det jo lidt svært
> at spørge sig for, når man er i Bazar Vest eller lign. sted.

De har haft dem i min lokale Føtex de sidste mange måneder, og der kalder de
dem hvidløg.

--
Esben



Jens Bruun (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 08-09-07 07:30

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:46e1a914$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Er der nogen der ved hvilken sort det er, og om det overhovedet
> kaldes for hvidløg, selvom det smager af hvidløg?

Ganske normale étfeds-hvidløg, der føres fast i bl.a. Føtex, SuperBest og
andre steder. De smager fuldstændigt som alle andre typer hvidløg - og er
måske endda lidt til den stærke side mht. hvidløgssmag. Jeg bruger aldrig
andet, da de er flotte, praktiske og velsmagende.

Pas nu på med alle de krydderier og fremmedartede smagsgivere. Du skulle jo
nødig overdøve den gode smag af gammeldags, dansk mad - vel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Hauge (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 08-09-07 08:18

Jens Bruun wrote:
> Ganske normale étfeds-hvidløg, der føres fast i bl.a. Føtex,
> SuperBest og andre steder. De smager fuldstændigt som alle andre
> typer hvidløg - og er måske endda lidt til den stærke side mht.
> hvidløgssmag. Jeg bruger aldrig andet, da de er flotte, praktiske og
> velsmagende.

Tak for info til alle

> Pas nu på med alle de krydderier og fremmedartede smagsgivere. Du
> skulle jo nødig overdøve den gode smag af gammeldags, dansk mad - vel?

Hehe, jeg bruger heller ikke disse underlige smagsgivere på alm. dansk mad

Men hvidløgsbrød smager ikke helt så interessant uden hvidløg..

Mvh Hauge



Max (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 08-09-07 10:34

Hej Hauge

> Hehe, jeg bruger heller ikke disse underlige smagsgivere på alm.
> dansk mad

Nu har hvidløg vel snart været en del af det danske køkken så
længe at man godt kan kalde det almindelig dansk mad.

> Men hvidløgsbrød smager ikke helt så interessant uden hvidløg..

Er du sikker ? ;)

--
Mvh Max



Hauge (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 08-09-07 10:44

Hej Max
Max wrote:
> Nu har hvidløg vel snart været en del af det danske køkken så
> længe at man godt kan kalde det almindelig dansk mad.

Jo du har ret, men tænkte nu på den gode ulækre og fede mad, den der kræver
en god fed (ikke fed som i fedt) "brun" sovs
Jeg kommer i hvert fald ikke hvidløg på min flæskesteg..

> Er du sikker ? ;)

Hehe, næeh. Men umiddelbart mangler der lidt.. Øhhm.. Hvidløgssmag

Mvh Hauge



Kevin Borbye Edelvan~ (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 08-09-07 13:09

Hauge wrote:

> Jeg kommer i hvert fald ikke hvidløg på min flæskesteg..

Det smager ellers dejligt til en forandring. En svinekam skæres fri af
sværen og en dyb rende skæres på langs af kødet. 5-6 fed presset hvidløg
og en ordentlig omgang frisk rosmarin, timian og hvad man ellers har
gnides på oversiden og fyldes godt ned i renden. Sværen bindes på igen
med kødsnor og stegen steges som normalt. Det er blevet vores foretrukne
sommerflæskesteg.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Jens Bruun (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 08-09-07 13:19

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:46e290b9$0$92955$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Det smager ellers dejligt til en forandring. En svinekam skæres fri af
> sværen og en dyb rende skæres på langs af kødet. 5-6 fed presset
> hvidløg og en ordentlig omgang frisk rosmarin, timian og hvad man
> ellers har gnides på oversiden og fyldes godt ned i renden. Sværen
> bindes på igen med kødsnor og stegen steges som normalt. Det er
> blevet vores foretrukne sommerflæskesteg.

Sikke dog noget fisefornemt, udenlandsk mad, hvor den gode smag af dansk
gris er fuldstændigt overdøvet af alle mulige underlige krydderier. I spiser
garanteret heller ikke god Kulør-brun sovs til!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Hauge (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 08-09-07 13:40

Jens Bruun wrote:
> Sikke dog noget fisefornemt, udenlandsk mad, hvor den gode smag af
> dansk gris er fuldstændigt overdøvet af alle mulige underlige
> krydderier. I spiser garanteret heller ikke god Kulør-brun sovs til!

Er det ikke træls at være så stødt over folks udtalelser?

Mvh Hauge, der heller ikke bruger kulør i den brune sovs, kan trods alt godt
lave mad, selvom det ikke har et fransk eller italiensk navn



Jens Bruun (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 08-09-07 14:27

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:46e29824$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Er det ikke træls at være så stødt over folks udtalelser?

Jo. Hvem er da også det? Har du svært ved at tage lidt gas?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Hauge (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 08-09-07 14:32

Jens Bruun wrote:
> Jo. Hvem er da også det? Har du svært ved at tage lidt gas?

Det har jeg så absolut ikke, men virkede sådan.

Mvh Hauge



Jens Bruun (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 08-09-07 15:13

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:46e2a462$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Det har jeg så absolut ikke, men virkede sådan.

Du kender mig tydeligvis ikke. Der skal en del mere til at pisse mig af.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Martin Petersen (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 10-09-07 19:13

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c7GdnUqjyrm3M3_bnZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com...
> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
> news:46e2a462$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>
>> Det har jeg så absolut ikke, men virkede sådan.
>
> Du kender mig tydeligvis ikke. Der skal en del mere til at pisse mig af.

Det skrevne ord er en svær nød at knække. Det er muligvis derfor smileyen
blev opfundet. ;)

- Martin

>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.
>



Max (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 08-09-07 13:30

Hej Hauge

> Jeg kommer i hvert fald ikke hvidløg på min flæskesteg..

Nej, men kunne du forstille dig en lammekølle uden ?

--
Mvh Max



Hauge (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 08-09-07 13:41

Hej Max'ern

Max wrote:
> Nej, men kunne du forstille dig en lammekølle uden ?

Har prøvet lammekølle, foretrækker noget ordenligt kød. Føj for s.... Men
ok, 20-30 fed hvidløg kan sikkert sagtens kamuflere lammet..

Mvh Hauge



Per (17-09-2007)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 17-09-07 18:30

Åh gud!!


"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:46e29871$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Max'ern
>
> Max wrote:
>> Nej, men kunne du forstille dig en lammekølle uden ?
>
> Har prøvet lammekølle, foretrækker noget ordenligt kød. Føj for s.... Men
> ok, 20-30 fed hvidløg kan sikkert sagtens kamuflere lammet..
>
> Mvh Hauge
>



Ebbe Kristensen (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 18-09-07 12:17

Hauge wrote:

> Har prøvet lammekølle, foretrækker noget ordenligt kød. Føj for s....
> Men ok, 20-30 fed hvidløg kan sikkert sagtens kamuflere lammet..

Den var sikkert fra New Zealand. Dernede er lammekød et affaldsprodukt fra
uldproduktionen og det smager derefter. Hvis du en dag kommer i nærheden af
noget dansk lam, så und dig selv at smage på det.

Ebbe



Jens Bruun (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 18-09-07 13:13

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
news:46efb3a2$0$90276$14726298@news.sunsite.dk

> Den var sikkert fra New Zealand. Dernede er lammekød et
> affaldsprodukt fra uldproduktionen og det smager derefter.

Sikke noget vrøvl. Lam kan af gode grunde ikke være et affaldsprodukt fra
uldproduktion. Derimod kan den lange transportvej betyde noget, hvor New
Zealandsk lam stort set altid har været nedfrosset.

> Hvis du en
> dag kommer i nærheden af noget dansk lam, så und dig selv at smage på
> det.

Jeg har smagt fremragende, dansk lam, og jeg har smagt dansk lam, der end
ikke egnede sig til hundeføde. Jeg har endnu til gode at smage Islandsk lam,
der ikke er godt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Anders Wegge Jakobse~ (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 18-09-07 13:27

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
> news:46efb3a2$0$90276$14726298@news.sunsite.dk
>
>> Den var sikkert fra New Zealand. Dernede er lammekød et
>> affaldsprodukt fra uldproduktionen og det smager derefter.

> Sikke noget vrøvl. Lam kan af gode grunde ikke være et
> affaldsprodukt fra uldproduktion.

Sagtens. Man skal hele tiden producere nye får til at lave uld
af. Det er derfor man får lam. Men ca. 50% af de producerede lam er af
hankøn, og derfor ganske uinteressante i den videre
populationsfornyelse.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Jens Bruun (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 18-09-07 13:46

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
news:m37imoupl5.fsf@obelix.wegge.dk

> Sagtens. Man skal hele tiden producere nye får til at lave uld
> af. Det er derfor man får lam. Men ca. 50% af de producerede lam er af
> hankøn, og derfor ganske uinteressante i den videre
> populationsfornyelse.

De er vel for pokker ikke uinteressante med mindre du vil hævde, at man
alene benytter hunfår i uldproduktionen?

Og tilbage til emnet: Mener du, New Zealandske lam er af dårlig kvalitet,
fordi det er et affaldsprodukt fra uldproduktionen?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Anders Wegge Jakobse~ (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 18-09-07 13:57

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
> news:m37imoupl5.fsf@obelix.wegge.dk
>
>> Sagtens. Man skal hele tiden producere nye får til at lave uld
>> af. Det er derfor man får lam. Men ca. 50% af de producerede lam er af
>> hankøn, og derfor ganske uinteressante i den videre
>> populationsfornyelse.
>
> De er vel for pokker ikke uinteressante med mindre du vil hævde, at man
> alene benytter hunfår i uldproduktionen?

Pånær de 1-2% væddere der skal bruges, er det kun får.

> Og tilbage til emnet: Mener du, New Zealandske lam er af dårlig
> kvalitet, fordi det er et affaldsprodukt fra uldproduktionen?

Kødet fra uldracer har det med at smage noget mere af lanolin end
kødet fra kødracer. Det er den samme forskel der er på kødet fra en
udrangeret malkeko og det der kommer fra en ko der er fremavlet til at
give en god kødkvalitet.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Jens Bruun (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 18-09-07 20:17

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
news:m33axcuo6h.fsf@obelix.wegge.dk

>> De er vel for pokker ikke uinteressante med mindre du vil hævde, at
>> man alene benytter hunfår i uldproduktionen?
>
> Pånær de 1-2% væddere der skal bruges, er det kun får.

"Hunfår". Jeg må have fået en hjerneblødning.

> Kødet fra uldracer har det med at smage noget mere af lanolin end
> kødet fra kødracer.

OK.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Ebbe Kristensen (18-09-2007)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 18-09-07 13:54

Jens Bruun wrote:

> Sikke noget vrøvl. Lam kan af gode grunde ikke være et affaldsprodukt
> fra uldproduktion.

Det, det kommer an på, er hvad man går efter i avlen. I New Zealand er det
uldproduktionen man går efter og hvordan kødet så bliver, er mere eller
mindre ligegyldigt.

Ebbe



ASKF (19-09-2007)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 19-09-07 23:19

Max ytrede sig i <46e294f4$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med
dette:

>Hej Hauge
>
>> Jeg kommer i hvert fald ikke hvidløg på min flæskesteg..
>
>Nej, men kunne du forstille dig en lammekølle uden ?

Sennepglaceret røget lammekølle har da ikke brug for hvidløg.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"When you try to change a mans paradigm, you must keep in mind that he
can hear you only through the filter of the paradigm he holds."
-Myron Tribus

Max (20-09-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 20-09-07 16:16

Hej Allan

> Sennepglaceret røget lammekølle har da ikke brug for hvidløg.

Måske ikke, men jeg gad ikke spise den.

--
Mvh Max



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste