Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
HDR og CS2
Fra : Kim Andersen

Dato : 02-09-07 16:33

Hvordan får jeg lavet et HDR i CS2 så det virker!!!!

Jeg får hele tiden en melding om at billeder ikke indeholde nok dynamisk
område til at skabe et korrekt HDR!

Jeg har taget et billede og ændret EV til -4 -> +4 i 9 steps, men det
hjælper ikke.

HVAD GØR I????????

MVh

Kim

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-09-07 16:50

Kim Andersen skrev:
> [...]
> område til at skabe et korrekt HDR!
>
> Jeg har taget et billede og ændret EV til -4 -> +4 i 9 steps, men det

Mener du at du ændrer EV i 9 trin, i postprocessing, ud fra een
eksponering? Så er det forklaringen

New Images: http://olelarsen.eu/67/index.html

Fra : Kim Andersen

Dato : 02-09-07 20:18

Takker, men hvad er forskellen mellem og lave EV ændringen on location og
derhjemme i CS2?

Man skal jo bruge stativ til sådanne optagelser og dermed burde det da være
det samme - eller hvad?

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 02-09-07 20:24

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Takker, men hvad er forskellen mellem og lave EV ændringen on location og
> derhjemme i CS2?

Ved at lave den on location kan du få detaljer i skyggerne for
overeksponeringen og detaljer i highlights ved overeksponeringen. Hele idéen
med HDR er at få flere informationer ind i billedet end kameraets senser er
istand til at opfange. Laver du den samme ting i PS, og kan få detaljer i
både highlights og shadows, så har du i princippet ikke brug for HDR, da du
har alle detaljer i billedet.

Laver du EV-kompensationen i PS, så får du ikke flere detaljer frem udover
hvad der er i original-filen.

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 02-09-07 20:27

"Thomas Sass Pedersen" <sass@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ved at lave den on location kan du få detaljer i skyggerne for
> overeksponeringen og detaljer i highlights ved overeksponeringen.

Der skulle selvfølgelig stå detaljer i highlights ved undereksponeringen.

Fra : Jacob Ask

Dato : 03-09-07 07:48

Kim Andersen wrote:
> [...]
> derhjemme i CS2?
>
> Man skal jo bruge stativ til sådanne optagelser og dermed burde det da være

du kan godt gøre det alligevel, du skal bare "snyde" PS lidt.... Du
gemmer de billeder der skal ligges sammen og derefter fjerner du exif
fra dem, nu vil PS gerne lave HDR med dem.

Du skal dog være obs på at dette jo ikke giver dig den range du ville
have kunne opnå ved at tage flere billeder (med stativ). Du kan jo
aldrig opnå større dynamisk område end din CMOS kan strække sig over
hvis ikke du laver det på den "hårde" måde.

Mvh
Jacob Ask

Fra : SpookiePower

Dato : 03-09-07 08:41

Ellers kan du benytte Photomatix, som godt kan
leve med at du snyder med EV.

Fra : Per B

Dato : 03-09-07 21:21

> Hvordan får jeg lavet et HDR i CS2 så det virker!!!!
>
> Jeg får hele tiden en melding om at billeder ikke indeholde nok dynamisk
> område til at skabe et korrekt HDR!

Har du husket at ændre billederne til 32 bit, før du anvender HDR
funktionen. ?

vh
Per