Rødvin opbevaring s
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-09-07 17:36

Vi drikker ikke hver dag, men for det meste spontant. Når jeg ser
hvad hun serverer siger jeg skal vi - ja lad os- og trækker en
flaske op og drikker. Den har ligget i ro og mag, hvad jeg mener
er det vigtigske, og ikke om den får 1 time at lufte sig i. På
restaurant kan de jo heller ikke have 150 flasker stående åbne
Så hvad mener i, om almindelig dagligdags vin. Eksperter behøver
ikke snakke med
mvh Ebbe

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-07 17:41

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Så hvad mener i, om almindelig dagligdags vin.

At en del vine vinder meget ved at blive "luftet" lidt. Har man ikke tiden
til det, kan en god dekantering gøre underværker og åbne en ellers lukket
vin op. Jeg har gode erfaringer de hersens dimser, man sætter på flasken,
hvorefter vinen bliver godt iltet, når man hælder den op.

> Eksperter behøver
> ikke snakke med

Hvornår er man ekspert?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-09-07 17:57

On Sun, 2 Sep 2007 18:40:57 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vin op. Jeg har gode erfaringer de hersens dimser, man sætter på flasken,
>hvorefter vinen bliver godt iltet, når man hælder den op.
klip

Tak for tippet, en dims kan jeg godt ofre tid og penge på, det
lyder fornuftigt
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-09-07 09:22

Jens Bruun wrote:

> [...]
> ellers lukket vin op. Jeg har gode erfaringer de hersens dimser, man
> sætter på flasken, hvorefter vinen bliver godt iltet, når man hælder

Jeg bruger en Breatheasy til dette. Det er en tragt med en spreder forneden,
der virkelig får luftet vinen. Men den er vist på vej ud af markedet.

Ebbe

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-09-07 18:17

Ebbe Hansen skrev i 2cnld3dnfl7q31bo1k79pv4bks7p00avs7@4ax.com dette:
> [...]
> flaske op og drikker. Den har ligget i ro og mag, hvad jeg mener
> er det vigtigske, og ikke om den får 1 time at lufte sig i.

Det er sådan set umuligt at smage forske om en vin har stået åben i en time
eller ej. Der skal en dekantering til før det gør en forskel. Prøv det
selv - forsøget er uhyre enkelt at lave med to flasker af den samme vin - og
ganske fornøjeligt, hvis man ikke er for mange forsøgspersoner.

> Eksperter behøver
> ikke snakke med

Næh - al den viden kunne jo komme i vejen

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-09-07 18:38

On Mon, 3 Sep 2007 19:16:40 +0200, "Jan Boegh"
<spamhater@nowhere> wrote:
klip

> [...]
>selv - forsøget er uhyre enkelt at lave med to flasker af den samme vin - og

Det er da en fristelse der vil noget, næsten umulig at sige nej
til
mvh Ebbe

Fra : Ole Andersen

Dato : 03-09-07 18:41

Med fare for at det bliver for højtravende,- vil jeg foreslå at rejse
flasken på højkant en dags tid før den skal drikkes..... men så går det
spontane selvfølgelig lidt af

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-09-07 20:25

On Sun, 02 Sep 2007 18:36:28 +0200, Ebbe Hansen wrote:

> [...]
> hvad hun serverer siger jeg skal vi - ja lad os- og trækker en
> flaske op og drikker. Den har ligget i ro og mag, hvad jeg mener

Vigtigt for hvad? Hvis vinen har gammeldags korkprop, og hvis du opbevarer
den i længere tid, har det den betydning at proppen ikke tørrer ud og
smmuldrer eller sidder fast når du åbner flasken. Men det har kun
betydning, hvis importøren, grossisten og detailhandleren i forvejen har
opbevaret flasken liggende, hvad man desværre ikke kan gå ud fra.

Flere og flere vine sælges med kunststofprop. Meget fornuftigt. Her er det
uden betydning. Det samme gælder de udmærkede papvine. Det ville være
fornuftigt at sælge almindelig konsumvin med en almindelig kapsel, som på
ølflasker; så var man ude over de overvejelser.

> og ikke om den får 1 time at lufte sig i. [...]

Det er helt uden betydning. Skal du ha' en virkning, skal du hælde vinen på
karaffel (dekantere den), gerne med brutalt plaskeri. Hvis vinen ikke har
bundfald, hvad de færreste moderne konsumvine har, så bare vend bunden i
vejret på flasken og lad den plaske ud i stød og med skum.

> Så hvad mener i, om almindelig dagligdags vin.

Få vine laves i dag sådan, at de vinder ved lagring eller dekantering. Så
skal du op i det ganske dyre og/eller specielle segment. Næsten alle
moderne konsumvine er færdigudviklede og drikkeklare når de sælges.

Somme beklager den udvikling. Gevinsten er nok større end tabet. I dag er
en papvin til en hund for 3 liter typisk renere og bedre end en berømt
slotsvin var for et århundrede siden. Men også lidt mere forudsigelig og
anonym.

> Eksperter behøver ikke snakke med

Nej, intet er så ødelæggende for en god diskussion som reel viden

PS
Engangimellem kan man få meget positive overraskelser ved at åbne en
almindelig vin der har ligget 10-20 år - forudsat at den har korkprop og
har været opbevaret korrekt. Men for de fleste almindelige vine er det et
lotteri.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-09-07 17:00

On Mon, 3 Sep 2007 21:24:34 +0200, Peter Loumann
<loumann@nospam.invalid> wrote:
klip

> [...]
>bundfald, hvad de færreste moderne konsumvine har, så bare vend bunden i
>vejret på flasken og lad den plaske ud i stød og med skum.

Man kan let blive forvirret, jeg har før læst noget om at
behandle vin, som en nyfødt i svøb, men jeg tror dig da på dit
ord, da jeg ikke selv har nogen forstand på det.
Så må den engelske Joke jo være helt malplaceret:
Man ser hushjælpen på vej fra købmanden med en flaske rystende i
cykelkurven, holder den ind under den varme hane, og serverer den
for 2 Gentlemænd, som med himmelvendte øjne udbryder, excelent.
Godt man bestandig kan lære noget

Fra : Jørgen Hess

Dato : 09-09-07 17:05

> [...]
> cykelkurven, holder den ind under den varme hane, og serverer den
> for 2 Gentlemænd, som med himmelvendte øjne udbryder, excelent.

Jamen her er det omvendt: Jo ældre vinen er jo mere skal den behandles som
en nyfødt i svøb.

mvh
Jørgen