Easy php skriver ikke æ, ø, å
Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 03-09-07 08:25

Hej.

Jeg er ved at lave en form for cms styret site vha php. Dertil
bruger jeg Easyphp version 1.8
Jeg har sat tabellen op med latin 1_danish ci under Kollation,
men jeg kan ikke få den til at vise æ,ø og å.
Er der nogen der kan hjælpe mig videre?

:0)
Lisbeth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars

Dato : 03-09-07 12:54

From: "Lisbeth Schillig" Sent: Monday, September 03, 2007 9:25 AM
Subject: Easy php skriver ikke æ, ø, å

> Jeg er ved at lave en form for cms styret site vha php. Dertil
> bruger jeg Easyphp version 1.8
> Jeg har sat tabellen op med latin 1_danish ci under Kollation,
> men jeg kan ikke få den til at vise æ,ø og å.

Jeg har god erfaring med nedenstående:
Brug utf8 som her:
<?php
$conn = mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass) or die ('Error connecting
to mysql');
mysql_select_db($dbname);
mysql_query("SET NAMES 'utf8';");
?>

og i øvrigt bruge
på alle html, shtml, php osv...

Mvh Lars Andersen

Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 03-09-07 19:39

> Jeg har god erfaring med nedenstående:
> Brug utf8 som her:
> <?php
> $conn = mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass) or die ('Error connecting
> to mysql');
> mysql_select_db($dbname);
> mysql_query("SET NAMES 'utf8';");
> ?>
>
> og i øvrigt bruge
> på alle html, shtml, php osv...

Ehm... de koder der... dem skal jeg skrive i mit index.php dokument ikk???
Jeg troede jeg skulle ændre noget i databasen.

Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 03-09-07 19:59

Lars wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Jeg har god erfaring med nedenstående:
> Brug utf8 som her:
> <?php
> $conn = mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass) or die ('Error connecting
> to mysql');
> mysql_select_db($dbname);
> mysql_query("SET NAMES 'utf8';");
> ?>
>
> og i øvrigt bruge
> på alle html, shtml, php osv...

OK, det der står med <meta...> har jeg rigtigt (det klarer Dreamweaver
automatisk) men det andet, hvor skal det sættes ind? Og skal det ind på det
dokument der viser indholdet eller der hvor teksten skrives ind (admin
siderne)?

Sorry hvis jeg spørger dumt ;0) og på forhånd tak for hjælpen...

Fra : Lars

Dato : 04-09-07 20:17

Unskyld de lange svar-tider, men sådan er det når man har gang i så meget...

- men hvis du i din forbindelse til databasen sætter names til utf8, er
parameteren
sat til dansk tegnsæt.

Ret...:
[...]

Nu ved jeg ikke om du har mulighed for at ændre Dreamweaver's
db-forbindelse, men da jeg laver mine sider manuelt, er det forholdvis
enkelt.

Men generelt viser mine sider æøå hvis jeg bruger meta som:
Hvis jeg bruger et andet charset, vises de ikke.
Mvh. Lars Andersen

Fra : Tine Müller

Dato : 05-09-07 11:36

"Lisbeth Schillig" skrev
> [...]
> bruger jeg Easyphp version 1.8
> Jeg har sat tabellen op med latin 1_danish ci under Kollation,
> men jeg kan ikke få den til at vise æ,ø og å.

Hej Lisbeth

Jeg er selv nybegynder i PHP MySQL og de sider jeg har lavet indtil nu har
været et helv....... for mig at få æ ø og å til at vises korrekt og også når
jeg har skule bruge XML samt jeg har brugt dagevis på at løse problemet.

Jeg har NU fundet denne side http://www.unicode.se/ som jeg vil rette mig
efter på min næste opgave og håber så at det går noget lettere.

--
KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Lars

Dato : 05-09-07 19:29

"Tine Müller" skrev i en meddelelse
> Jeg har NU fundet denne side http://www.unicode.se/ som jeg vil rette mig
> efter på min næste opgave og håber så at det går noget lettere.
> Tine Müller

Vedr. http://www.unicode.se/?page=viewguide&g=21&lang=eng
- vil lige gøre opmærksom på, at der er en fejl i koden på ovenstående side
vedr.<meta> tag. Der mangler et "

Siden viser: <meta http-equiv="Content-Type content="text/html;
charset=utf-8" />
Den rigtige: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=utf-8" />
Mvh. Lars Andersen

Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 06-09-07 08:47

Tak for jeres tilbagemeldinger. Jeg vil nu dykke ned i opgaven og se om jeg kan
få det til at virke. www.unicode.se ser dejlig forståelig ud men det var nu
godt du lige kunne se det manglende " Lars... sådan en fejl ville jeg kunne
bande over i dagevis ;0)

Jeg melder tilbage om det virker.

Fra : Tine Müller

Dato : 06-09-07 11:46

"Lars" <bornweb@tiscali.dk> skrev
> [...]
> charset=utf-8" />
> Den rigtige: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;

Det var da utroligt, at der bliver skrevet fejl på en side som skulle være
en instruktionsside til at hjælpe os andre.

Ved du hvordan du/vi får meddelt personen dette, der er jo ikke nogen
mailadresse el.lign.?

/Tine

Fra : Lars

Dato : 06-09-07 19:50

"Tine Müller" skrev...

> Ved du hvordan du/vi får meddelt personen dette, der er jo ikke nogen mailadresse el.lign.?
> /Tine

Nej desværre, - som du skriver, er der ikke nogen mail reference.
Vi må håbe andre med utf8- problemer, læser disse linier.
Mvh. Lars Andersen

Fra : Tine Müller

Dato : 11-09-07 15:56

"Lars" skrev
> Nej desværre, - som du skriver, er der ikke nogen mail reference.
> Vi må håbe andre med utf8- problemer, læser disse linier.
> Mvh. Lars Andersen

Hej Lars og andre

Jeg tror ikke at Lisbeth og jeg er de eneste i denne gruppe, som har
problemer med at forstå, hvordan man nemmest får vist æ, ø og å rigtigt.
Ville det være muligt at lave en lille instruktion, eller findes den i
forvejen, over hvad man skal huske at tjekke, sådan at vi ikke skal bruge
dagevis, hver gang vi skal lave et nye projekt?

1. Hvad skal man undersøge i phpmyadmin? Hos Azero står der f.eks.
utf8_unicode_ci

2. Skal man ændre i tabellernes (Kollation (Collation) utf8_danish_ci) og
det samme ud for hver række? Hos mig har jeg valgt forskelligt for flere
opgaver, men har også haft utroligt mange problemer med at få det til at
virke.

3. Hvilken doctype skal man bruge og hvilken <meta http-equiv="Content-Type"
content="text/html; charset=iso-8859-1"> eller <meta
http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> - Nu laver jeg
i øjeblikket en del sider til Google Maps API, som måske skal bruge en
speciel doctype?

4. Og hvad med XML, som giver endnu flere problemer, hvad skal man bruge
der? header("Content-type: text/xml; charset: UTF-8"); eller
header("Content-type: text/xml"); og hvad ellers her, for at få det til at
virke?

Og til sidst - kan det virkelig lade sig gøre at få det til at virke i
første forsøg?

/Tine

Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 10-09-07 20:30

Lars wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Den rigtige: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
> charset=utf-8" />

Hej igen.
Altså, da jeg prøvede at sætte koderne ind fik jeg flere fejlmeldinger så jeg
har nok gjort noget forkert. Det var nok det her der gav bøvl:

[...]

MEN da jeg arbejder ud fra en undervisningsbog, fulgte det endelige eksempel af
en tilsvarende side med i købet og så smugkikkede jeg lige i forfatterens koder
(hans side virker med æ,ø og å) og minsanten om der ikke stod:

Og intet der ligner det med <?php
$conn = mysql_connect($dbhost osv.

Nu er jeg nok glad fordi det virker, men det lærer jeg jo ikke noget af, hvem
tør give en forklaring på hvorfor det virker ;0)?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-09-07 21:07

Lisbeth Schillig <fam.schillig@gmail.com> skrev 10 Sep 2007 19:30:23 GMT
charset=iso-8859-1">

>Nu er jeg nok glad fordi det virker, men det lærer jeg jo ikke noget af, hvem
>tør give en forklaring på hvorfor det virker ;0)?

Så vidt jeg husker, så startede du med at skrive, at du brugte "latin
1_danish ci " i databasen.

Og da det er det samme som "charset=iso-8859-1" er der vel ikke nogen
grund til at det ikke skulle virke.

Hvis du vil bruge utf8, som andre har foreslået, så skal du tilsvarende
gøre det hele vejen igennem - så at sige.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lisbeth Schillig

Dato : 11-09-07 08:57

Arne Feldborg wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
> Hvis du vil bruge utf8, som andre har foreslået, så skal du tilsvarende
> gøre det hele vejen igennem - så at sige.

Ja, det lyder jo logisk nok :0) Jeg vidste ikke at latin 1_danish ci han sammen
med iso-8859-1... vidste faktisk over hovedet ikke hvad der hører til hvad...

Men det vil sige mit problem nok har ligget i, at jeg ikke har haft
overensstemmelse imellem det jeg skrev i dokumentet og det jeg satte databasen
til. Vil det også sige at det er underordnet om man bruger den iso kode eller
utf-8 så længe det stemmer over nes med databasen?

Fra : Thomas [Unicode.se]

Dato : 20-09-07 01:31