Kan ikke danne filer med funktionerne fput~
Fra : XUNIL

Dato : 02-09-07 20:05

Følgende lille tæller er kopieret ind i min hjemmeside index.php, men
den vil ikke danne
filen counter.dat på serveren. Hvis jeg selv ligger filen counter.dat
ned på serveren med værdien 1, så kan den godt læse filen, lægge 1 til
og skrive at der nu har været 2 besøg på min hjemmeside, men den vil
ikke selv danne counter.dat. jeg har prøvet både fputs og fwrite.

<?php // denne del virker
$fp = fopen('counter.dat', 'r');
$hits = fgets($fp, 1024);
fclose($fp);

$hits++;

print 'Der har været '.$hits.' visninger af denne side';

$fp = fopen('counter', 'w'); // denne del virker
tilsyneladende ikke.
fwrite($fp, $hits);
fclose($fp);
?>

hilsen xunil

Fra : Birger

Dato : 02-09-07 20:25

"XUNIL" <g.b.hansson@jubii.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Mener at "w" parametren kun kan anvendes til eksisterende filer. Brug "x" i
stedet - den kreerer en hvis den ikke findes.
$fp = fopen('counter', x');

En lille kommentar : Hvad sker der, hvis to besøgende åbner din side
samtidig?

Birger

Fra : Birger

Dato : 02-09-07 20:26

[...]

overså lige at i din write, har filen ingen extension...
$fp = fopen('counter.dat', 'x');

Birger

Fra : XUNIL

Dato : 02-09-07 20:53

On 2 Sep., 21:26, "Birger" <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
> ?>
>
> hilsen xunil
>
> overså lige at i din write, har filen ingen extension...

jeg har prøvet mange extensions incl 'b' og 'x' og 'w'
undskyld men '.dat' er altså en skrivefejl den er der i mit php-fil.

Fra : Lars

Dato : 02-09-07 22:44

"XUNIL" skrev
[...]

Hej.
Ikke fordi jeg er nogen ørn til php, men jeg bruger nedenstående php-script
til hits af siden. Så bruger jeg en anden tæller, der logger ip, dato mm.
til besøgende pr.dag.

<?php
$count = file("hits_NAVN.txt");
$count_gl = $count[0];
$ny_count = ++$count_gl;
$data = fopen("hits_NAVN.txt","w");
$skriv = fwrite($data,$ny_count);
fclose($data);
echo "Hits i alt: $ny_count";
?>
Fx. NAVN kan være hits_index.php, Så kan man bruge andre navne til andre
sider.
husk mount777 af hits_NAVN.txt på server
husk i count.php : <?php include("STI/hits_NAVN.txt"); ?>

Mvh. Lars Andersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-09-07 05:46

XUNIL <g.b.hansson@jubii.dk> skrev Sun, 02 Sep 2007 12:04:37 -0700

> [...]
>fclose($fp);
>
>$hits++;
>
>print 'Der har været '.$hits.' visninger af denne side';

Parameteren 'w' er OK (det er faktisk den eneste rigtige).

Problemet er tælleren

$hits++;

Skal være

++$hits;

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 08:16

Arne Feldborg skrev:

> Problemet er tælleren

> $hits++;

> Skal være

> ++$hits;

Begge dele er tilladt, og i den foreliggende kode gør det ingen
forskel.

$hit++ opdaterer efter evt. andre operationer (som der her ikke
er nogen af). ++$hit opdaterer først.

   for ($nr=0; $nr<10;) echo ++$nr;
   (skriver tallene fra 1 til 10)

   for ($nr=0; $nr<10;) echo $nr++;
   (skriver tallene fra 0 til 9)

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-09-07 13:28

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev Mon, 3 Sep 2007
09:16:06 +0200

>Begge dele er tilladt, og i den foreliggende kode gør det ingen
>forskel.

Jammen det har du da ret i.

Problemet i det her tlfælde er vel egentlig, at ingen af de to
muligheder vil virke første gang - altså hvis filen ikke eksisterer
eller ikke allerede indeholder et tal. ?

Det gør derimod $hits = $hits + 1;

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-09-07 17:37

On Mon, 03 Sep 2007 14:28:05 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Problemet i det her tlfælde er vel egentlig, at ingen af de to
>muligheder vil virke første gang - altså hvis filen ikke eksisterer
>eller ikke allerede indeholder et tal. ?
>
>Det gør derimod $hits = $hits + 1;

Jo, variablen vil blive oprettet on-the-fly i alle tre tilfælde og
rumme tallet 1.

PHP vil, igen i alle tre tilfælde, smide en notice om at man tilgår en
ikke-eksisterende variabel, hvis man har sat den til at rapportere
disse:

$ php -r '$hits++; print $hits;'
1

$ php -r '++$hits; print $hits;'
1

$ php -r '$hits=$hits+1; print $hits;'
1

$ php -d error_reporting=E_ALL -r '$hits++; print $hits;'
Notice: Undefined variable: hits in Command line code on line 1
1

$ php -d error_reporting=E_ALL -r '++$hits; print $hits;'
Notice: Undefined variable: hits in Command line code on line 1
1

$ php -d error_reporting=E_ALL -r '$hits=$hits+1; print $hits;'
Notice: Undefined variable: hits in Command line code on line 1
1

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Birger

Dato : 03-09-07 10:14

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> XUNIL <g.b.hansson@jubii.dk> skrev Sun, 02 Sep 2007 12:04:37 -0700

> Parameteren 'w' er OK (det er faktisk den eneste rigtige).
>
> Problemet er tælleren
>
> $hits++;
>
> Skal være
>
> ++$hits;
>
> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
> http://hammerum-herred.dk/

Det var selvfølgelig mig der byttede om.
http://www.php.net/manual/en/function.fopen.php

Birger

Fra : XUNIL

Dato : 03-09-07 10:40

On 2 Sep., 23:43, "Lars" <born...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> sider.
> husk mount777 af hits_NAVN.txt på server
> husk i count.php : <?php include("STI/hits_NAVN.txt"); ?>

TAK, jeg skulle vidst bare lige sørge for de rigtige rettigheder til
filerne.
men nu er jeg blevet meget klogere, for nu virker det.
Glenn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-07 17:04

XUNIL skrev:

> Følgende lille tæller er kopieret ind i min hjemmeside index.php, men
> den vil ikke danne filen counter.dat på serveren.

Nu har jeg testet det. På mit system kan den heller ikke danne en
fil.

Mystisk nok virker det hvis du ændrer

   $hits++;

til

   $hit+=1;

Der er åbenbart forskel på opførslen ved udefinerede variabler.

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-09-07 17:46

On Mon, 3 Sep 2007 18:04:20 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Nu har jeg testet det. På mit system kan den heller ikke danne en
>fil.

Problemet er, at fgets() indlæser en linje og tilføjer en newline i
slutningen. Så man indlæser fx "1\n" og ikke bare "1"

Arne er lidt inde på problemstillingen. Her virker ++ rigtigt nok
ikke, mens $hits+=1 og $hits=$hits+1 vil virke.

I de to sidste tilfælde vil hits blive castet til en talværdi. Ved ++
vil det blot fejle.

Det er ikke nævnt så tydeligt i dokumentation dog.

Det kan løses ved fx blot at bruge file_get_contents() og
file_put_contents(), som ikke selv tilføjer linjeskift. Det vil også
gøre koden mere overskuelig:

<?php
$hits = file_get_contents('counter');
$hits++;
print 'Der har været '.$hits.' visninger af denne side';
$hits = file_put_contents('counter',$hits);
?>

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Martin

Dato : 03-09-07 18:17

Peter Brodersen wrote:
> $hits = file_put_contents('counter',$hits);

Som dog kræver PHP 5 :)