Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotokritik.
Fra : Henrik

Dato : 31-08-07 18:10

Halløjsa.

Har været ude og tage nogle fotos, ville være glad for noget
konstruktiv kritik.

Se dem på www.fotokritik.dk

Det er følgende fotos.
Everest.
I røg og damp.
Udsmykning i kloster...
Kloster ruin i Tibet
og
Munke på tag.

Jeg ville gerne linke til fotos, men det magter jeg desværre ikke pt.

Hilsen Henrik Palshøj

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-08-07 20:32

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse
> Halløjsa.
>
> Har været ude og tage nogle fotos, ville være glad for noget konstruktiv
> kritik.
>
> Se dem på www.fotokritik.dk
>
> Det er følgende fotos.
> Everest.
> I røg og damp.
> Udsmykning i kloster...
> Kloster ruin i Tibet
> og
> Munke på tag.
>
> Jeg ville gerne linke til fotos, men det magter jeg desværre ikke pt.

1. Egentligt hører denne tråd til i dk.fritid.foto.billedsnak, men allright
....!
2. Du gør det altså ikke let for folk at finde billederne.
Jeg fandt dem, da du står som nyoprettet fotograf på forsiden.
Det er det her link:
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=31042 - Nu må vi se, om det
virker

3. dine udendørsbilleder savner generelt noget kontrast og skarphed. Det kan
tilføres i PP efterfølgende.
Undtagelsen er her munkene på taget. Her er der god kontrast og skarpheden
virker også ok. (Tror det skyldes den lave sol= hård kontrast) Det halter så
bare kompositorisk. Munkene sidder med ryggen til, og er placeret ret tæt på
centrum i billedet. Overvej en beskæring af billedet.

Det indendørs billede viser andre takter. Fin kontrast og god tonalitet. En
anderledes beskæring vil kunne hjælpe billedet på vej...

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Henrik

Dato : 31-08-07 21:32

On 2007-08-31 21:32:24 +0200, "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> said:

> [...]
> 2. Du gør det altså ikke let for folk at finde billederne.
> Jeg fandt dem, da du står som nyoprettet fotograf på forsiden.

Tak for hjælpen jeg poster i billedsnak.

> 3. dine udendørsbilleder savner generelt noget kontrast og skarphed. Det kan
> tilføres i PP efterfølgende.

Kan mangel på skarphed skyldes den kraftige komprimering? 6,5 MB til
140 KB? For råbillederne virker skarpe, er der en god måde at
komprimere på uden at midste så meget kvalitet?

Fra : Preben

Dato : 01-09-07 07:36

> Kan mangel på skarphed skyldes den kraftige komprimering? 6,5 MB til 140
> KB? For råbillederne virker skarpe, er der en god måde at komprimere på
> uden at midste så meget kvalitet?

Ang. mangel på skarphed: Jeg har observeret at dit "Everest" billede er
komprimeret lige rigeligt. Det kan du se på toppen af stendysen, hvor
der er lidt "pixeleret". Nu er filen jo så også 48KB hvilket måske er
nok til den størrelse billede. Det kan dog sagtens være det der giver
lidt problemer. Normalt er det dog detaljegengivelsen man mister og ikke
decideret skarphed. Men vælg dog blot at komprimere lidt mindre istedet.

Ellers vil jeg mene at der på nogle af dine billede er lidt problem med
fokuspunktet. Eller måske blot lidt bevægelse af kameraet under optagelsen.

/ Preben