Mangel på PC-skærm
Fra : Mr. Smith

Dato : 29-08-07 10:06

Jeg har en computerskærm (nypris ca. 6000 kr. og stadig under
garanti), som har en mangel i forhold til de lovede specifikationer.
Helt præcist drejer det sig om at den ikke er i stand til at vise
visse opløsninger uden at disse strækkes i både højde og bredde
hvorved billedet ser forfærdeligt ud. Det skulle ikke være et problem
at få foretaget en ombytning og derved få en skærm som ikke har denne
mangel, men det bringer dog et andet problem på banen.

Ved nykøb har man 21 dages returret, dvs. at man ved f.eks. pixelfejl
kan kræve en ombytter. Min nuværende skærm har ingen pixelfejl, men
det risikerer jeg at få ved en ombytter. De 21 dages returret gælder
kun ved nykøb, ved en ombytning tillader de op til fem pixel fejl.

Er det rimeligt at jeg risikerer at få en skærm med pixel fejl ved en
ombytning, når nu der rent faktisk er tale om en mangel ved den skærm
jeg har nu? Umiddelbart vil det fra mit synspunkt være ret og rimeligt
at jeg får en skærm der ikke har manglen og samtidigt heller ingen
pixel fejl har, da jeg da bestemt ikke ønsker at skulle døje med
eventuelle pixel fejl bare fordi min nuværende skærm har en anden
mangel.

Jeg sætter stor pris på eventuelt input.

Mvh. Lars Andersen

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-08-07 10:48

Mr. Smith wrote:
> [...]
> Helt præcist drejer det sig om at den ikke er i stand til at vise
> visse opløsninger uden at disse strækkes i både højde og bredde

Prøv at skrive i dk.hardware.skaerm eller dk.hardware.grafikkort - jeg er
99,9% sikker på, at det ikke er skærmen der er problemet.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Holst

Dato : 29-08-07 11:00

Mr. Smith wrote:

> [...]
> Helt præcist drejer det sig om at den ikke er i stand til at vise
> visse opløsninger uden at disse strækkes i både højde og bredde

Hvad slags skærm er det?

Fra : Mr. Smith

Dato : 29-08-07 13:20

On 29 Aug., 11:47, "Morten Wartou"
> Prøv at skrive i dk.hardware.skaerm eller dk.hardware.grafikkort - jeg er
> 99,9% sikker på, at det ikke er skærmen der er problemet.

Problemet er skærmens firmware som man siden har opdateret i de
modeller som udsendes nu. Man kan desværre ikke selv opgradere
firmwaren, hvorfor en ombytning er eneste mulighed. Jeg ønsker bare
ikke at være dårligt stillet efter en ombytning med evt. pixelfejl
eller ujævn baggrundsbelysning som min nuværende skærm ikke døjer med.

Fra : Nick

Dato : 29-08-07 14:11

"Mr. Smith" skrev i en meddelelse...
> [...]
> ikke at være dårligt stillet efter en ombytning med evt. pixelfejl
> eller ujævn baggrundsbelysning som min nuværende skærm ikke døjer med.

Skærmen har jo åbenlyst en fejl - som lev. erkender ved at tilbyde
ombytning. Loven er ganske klar; ombyttes et produkt som følge af en
reklameret fejl/mangel, skal det nye produkt følges af en fornyet
reklamationsperiode (de 2 år).

Garantien lev. evt. giver mod pixelfejl er udover lovens krav og den kan de
så selv fastsætte.

/Nick

Fra : per christoffersen

Dato : 29-08-07 14:17

"Nick" <john@doe.biip> skrev i en meddelelse

> [...]
> reklamationsperiode (de 2 år).
>
> Garantien lev. evt. giver mod pixelfejl er udover lovens krav og den kan

Hvis varen er solgt med garanti mod pixelfejl, eller evt. bare specificeret
som værende uden pixelfejl, så skal mangelsudbedringen/omleveringen også
omfatte denne garanti.
Køber skal stilles ligeså godt ved omlevering som ved det oprindelige køb.
I det pågældende tilfælde kan sælger også vælge at udbedre manglen hvsi det
feks. kan ske ved en opdatering af firmwaren.

/Per

Fra : Mr. Smith

Dato : 29-08-07 13:24

On 29 Aug., 12:00, Holst
> Hvad slags skærm er det?

Det er en Dell 2407WFP. Min er en rev. A02, og de har siden lavet en
A03 og A04. Nu har de helt droppet 2407WFP og kalder den nu 2407WFP-
HC, pga. endnu en opdatering. Jeg har fået grønt lys til en ombytning,
men risikoen for at modtage en skærm med pixelfejl og måske ujævn
baggrundsbelysning har holdt mig tilbage indtil videre. Jeg anser dog
manglen som meget væsentlig, da den gør at skærmen f.eks. ikke kan
bruges til spilkonsoller som understøtter fuld HD-opløsning. I
skærmens specifikationer nævnes understøttelse af 1:1 pixel mapping,
og det er i denne feature der er en mangel.

Fra : Mr. Smith

Dato : 30-08-07 11:57

On 29 Aug., 15:17, "per christoffersen" wrote:
> [...]
> I det pågældende tilfælde kan sælger også vælge at udbedre manglen hvsi det
> feks. kan ske ved en opdatering af firmwaren.

Varen er ikke solgt med garanti mod pixelfejl idet Dell tillader op
til fem døde pixels, hvilket vist nok er industristandard.

Dog får man ved nykøb 21 dage hvor man kan vælge at få skærmen
ombyttet ved fejl - eksempelvis ved pixelfejl. De 21 dage gælder fra
købsdatoen af den originale skærm. I mit tilfælde er de 21 dage
forlængst udløbet, men jeg føler at jeg bliver "snydt" (måske lidt
stærkt ord at bruge), da min skærm jo har en mangel, som jeg ikke
havde mulighed for at kende til da jeg købte skærmen. At jeg så, mere
eller mindre, er tvunget til at få den ombyttet for at få fuld glæde
af skærmen, står jeg nu og risikerer at skulle leve med en ombyttet
skærm med op til fem pixelfejl.

Det jeg forsøger at sige er, kort og godt, at de 21 dage også bør
gælde den ombyttede skærm, da der er tale om en væsentlig mangel i min
nuværende skærm, en mangel som de ville have kendt til hvis de havde
testet skærmen grundigt inden de satte modellen til salg (?).

Fra : Mr. Smith

Dato : 30-08-07 11:59

On 29 Aug., 15:11, "Nick" <j...@doe.biip> wrote:
> [...]
> reklamationsperiode (de 2 år).
>
> Garantien lev. evt. giver mod pixelfejl er udover lovens krav og den kan de

Men spørgsmålet er om ikke også de 21 dage til ombytning, man får ved
nykøb, bør gælde i dette tilfælde, da der jo er tale om at skærmen
skal ombyttes pga. en væsentligt mangel. Men de 21 dage er jo bare en
service fra Dells side, så måske jeg forlanger for meget..