Mit enestående hus - går den ?
Fra : Bo Warming

Dato : 29-08-07 01:26

Mit enestående hus

Da jeg flyttede ind i 1977 var det stedet som alle gik tur for at se på i
kvarteret (som i dag) og burde nok have være fredet.

Bl.a. var der mellem kvistene på husets forside var lagt pergola-bjælker, så
slyngplanter med blomster bredte sig over hele huset.

De sidste af dem dræbtes af autonome fra Ungdomshuset, der kravlede op på
kvistene i 2004 og hærgede alt, fordi jeg havde politiske tekster
deroppe.(Politiet har dokumentation).

Nu er æstetikken igen i top med reetableret slyngplante, der gør huset til
en kunstnerisk seværdighed (mega-bonsai - min kone er japansk og
Skandinaviens mest fremtrædende ikebana-kunstner og udstiller årligt sine
gren og blomsterdekorationer i Frederiksberg Have bygninger og ofte i
Nørrebro-parken telt ), men min og kunstens hovedfjende er efter
Ungdomshusrydningen nu kommunen, der forlanger normalisering i et hus, der
aldrig har været normalt.

Da alle mine arkitektonisk perfekte ansøgninger om byggetilladelse blev
afvist uden forståelig forklaring og begrundelse og tvangsbøder syntes
uundgåelige fra 1.9 gik jeg i gang med at pakke sagerne sammen for to uger
siden, som den lovlydige "bonus pater" jeg er.

Men da 2/3 af træværket var pakket sammen, blev jeg nødt til at stoppe,
fordi

1.. skønne slyngplanter vil lide overlast hvis den yderste største bjælke
fjernes
2.. under den af lejerne skabte ´platform fra kvist til kvist viste sig at
være kilet fast en kæmpe stor og stærk stål-sengebund formodentlig fra 1897,
da huset blev bygget
Da taget blev begforseglet formodentlig omkring 1970 , er den blevet en del
af huset og hvis jeg brækkede den løs, ser det ud til at et alvorligt
sundhedsfarlig og bygningsskadeligt hul i husets klimaskjold blive skabt,
så det er jeg utryg ved...

3.. Da for ti dage siden næsten hele påbygningen på kvistene var pakket
sammen og man ikke kunne skynde sig frem til kvist-forkantene og sætte
beskyttelsesskjolde ned imod stenkast, tog autonomangrebene til og
førstesals -vinduer er igen blevet smadret af autonome.- et af dem repareret
med tape og I kan besigtige udefra (hermed gives tilladelse til at gå ind i
haven, hvis jeg ikke er hjemme)

Pga 3. appeleres til kommunen at 30% af træværket får lov at blive så der
igen skabes beskyttelse imod stenkast.

"Nød bryder alle love" og hvis kommunen lader politisag anlægge, vil
dommeren formodentlig se legitim nødværge i mit synspunkt

Den nævnte metal-sengebund er klart ubøjelig, af L-jern(som der har været
spændt fjedre på, efter 1900-århundredes "springmadras-stil".- bøjelig
under ½ millimeter på midt af langside, selv hvis tons-belastning.

(man overdimensionerede vildt dengang - prøjsisk pompøs stil).

L-profilerne der er symmetrisk 6 centimeter brede i snit både vandret og
lodret, går dobbelt fra muret lodret kvistvæg til muret lodret kvistvæg og
svarer til en klippe, der har vist sig som naturlig understøttelse af den i
tidligere byggeansøgning nævnte trækonstruktion, som I ønsker statisk
beregning på.

Sengens korte hoved og fod ende hviler på de solide lodrette mure - de
lange ender danner bro fra indre kvist-ydermur til indre kvistydermur.

Jeg mener at med en sådan Stål-Konstruktion som naturlig del af
arrangementet er der ikke basis for de efterspurgte statiske beregninger

Zinkforsegling af kvistenes ydre er fra 1897 og ubeskadigede, så intet vand
kan være trængt ind og have beskadiget evt træværk. Zinken er nu dækket af
begforsegling..

Vedr jeres telefonisk nævnte bekymring om at husets indre konstruktioner
evt. ikke kan holde til den øgede belastning, både på forside og bagside af
huset, er der som nævnt ingen informationer at hente om hvad er skjult under
begforseglingen i tegninger på Otiliavej. Det er jo nærmest ornamentelle
bagateller uden interesse for kommunen, helt som at skunk-træværk ikke
tegnes med angivelse af hvert søms placering.

Talrige arkitekter har sagt at en ny ejer efter min død utvivlsomt vil lægge
et nyt tag,. fordi vor tids mode gør et begforseglede tag til "skod-tag"
æstetisk set, og visse forsikringsselskaber er utrygge ved dem og nægter at
svampeforsikre, fordi dampspærre jo ikke er indvendig, men udvendig. Forrige
århundrede tænkte anderledes end vi gør i dag.

Derfor må man se mine resterende leveår som en lege-periode, hvor jeg kun
skader mig selv og mine arvinger hvis belastning skulle føre til skade på de
skjulte bærende mursten eller bjælker.

Generelt er husets bærende konstruktioner vildt overdimensioneret og en
tidligere ejer og arving fra bygherren, har fortalt mig, at der ved
opførslen af huset oprindelig planlagdes et 4 etages hus.

Jeg håber at kommunen vil frafalde krav om tegninger af, hvad kun kan
klargøres ved dyre røntgenundersøgelser og som ikke betyder risiko for andre
end mig og mine lejere, der er helt så vilde med bevaring af projektet som
jeg og har dyb håndværksmæssig indsigt, og det fremgår af deres
korrespondence til borgmester Klaus Bondam.

Vi aftalte i telefonen en evt ny besigtigelse, men jeg får snart besøg af en
fotograf og hvis I specificerer hvad måtte have interesse kan det måske
overflødiggøre at en af jeres bygnings-inspetører ulejliges.

Bl.a. regner jeg med snart at kunne sende fotos af to af lejernes selvgjorte
ufuldstændige metal-netbeskyttelse imod stenkast, som er nødvendiggjort af
jeres forbud imod forsvarlig beskyttelse imod de autonome.

Vi kæmper for livet, I modarbejder

Jeg kan ikke tro at en dommer ved evt politisag ikke vil bakke op om at
lejere med selvopholdelsesdrift sikrer sig , både som det sker før og efter
jeres forbud pr 31.8.07. I alt 50 ruder er blevet smadret af de autonome
her.

Med venlig hilsen Bo Warming, cand.scient. Bjelkes Alle 46, 2200 N, 35861000