A-indkomst
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-08-07 22:38

Jeg har syslet lidt med at lave mine egne skatteberegninger, men kan ikke få
skattekortfradraget til at stemme med den beregning, der findes på tastselv.

Efter en del bøvl er jeg nået frem til, at problemet ligger i den måde, jeg
beregner a-indkomsten på. Uden at man kan se, hvordan Tastselv beregner
a-indkomsten, må det være her, den er gal. Både min beregning af
forskudsskatten og trækprocenten passer nemlig med tastselvs beregning.

Mit spørgsmål er derfor: Hvilke faktorer indgår i beregning af a-indkomsten?

Hvis bruttoindkomsten er 400.000, vil jeg mene, at A-indkomsten beregnes som
følger:

A Bruttoløn (-eget bidrag til arbgiv. pens.) = 400.000
B Atp = 976
C AM-grundlag = A-B = 399.024
D AM-bidrag = 0,08 * C
E A-indkomst = C-D = 367.102

Men problemet er bare, at når jeg gør det, får jeg et beløb, der er 2.967
kr. for højt ift. det, det iflg. Tastselv skulle være.

Så hvor kan de 2967 kr. komme fra?

Har det noget at gøre med ægtefællens indtægtsforhold eller måske
indbetalinger til ratepension?

Jeg har fundet denne vejledning, men den har ikke hjulpet mig:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=121281&vID=200867&i=168#i121281

Fra : Kim

Dato : 28-08-07 11:32

On Mon, 27 Aug 2007 23:37:52 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>Mit spørgsmål er derfor: Hvilke faktorer indgår i beregning af a-indkomsten?

Spørg i en relevant gruppe : news:dk.penge

fut : dk.admin.netikette
--
Kim

Fra : Ole Geisler

Dato : 28-08-07 19:46

On Tue, 28 Aug 2007 12:32:27 +0200, Kim <k@x.x> wrote:

>Spørg i en relevant gruppe : news:dk.penge¨'

Spiller du den nu af igen?

>fut : dk.admin.netikette

Nej.

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-08-07 18:00

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in

> [...]
> indbetalinger til ratepension?
>
> Jeg har fundet denne vejledning, men den har ikke hjulpet mig:

Prøv at se på http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/4940.html

Den burde hjælpe dig
mvh poul christensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-08-07 19:25

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in

> Prøv at se på http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/4940.html

Desværre ikke - jeg har kigget på SKAT's sider, og det er faktisk ikke
særlig velbeskrevet, hvordan man beregner skattekortet og A-indkomsten.
F.eks. er ratepensionen ikke nævnt med et ord.

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-08-07 20:16

Christian R. Larsen wrote:

> Desværre ikke - jeg har kigget på SKAT's sider, og det er faktisk
> ikke særlig velbeskrevet, hvordan man beregner skattekortet og
> A-indkomsten. F.eks. er ratepensionen ikke nævnt med et ord.

Ratepension (privat) er punkt 21 på selvangivelsen
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=133143&vID=201292&i=36#i133143

A-indkomst er først og fremmest et begreb vedr. opkrævning af kildeskat
(ved A-indkomst opkræves a-conto skat ved kilden/af din arbejdsgiver;
hvis du har B-indkomst betaler du selv a-conto skat i månedlige rater).

I forhold til din selvangivelse eller forskudsopgørelse er det relevante
begreb "personlig indkomst".

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 31-08-07 10:46

"Christian R. Larsen" skrev

> [...]
>
> Så hvor kan de 2967 kr. komme fra?
>
> Har det noget at gøre med ægtefællens indtægtsforhold eller måske

Hej Christian (også her) -

Du er inde på noget af det rigtige.

Egenbetaling (arbejdsgiverordning) til pensionsopsparing fragår også i
A-indkomsten - endda før beregning af AM-bidrag.

Ægtefællens indkomst kan spille ind. Hvis din ægtefælle har et ikke benyttet
bundfradrag, hvad angår mellemskatten, overføres dette til dig.

- Jensby

--
"Jeg er uenig i, hvad De siger, men jeg vil forsvare til døden Deres ret til
at sige det"