overdrages garantien ???
Fra : HSLK

Dato : 27-08-07 10:05

Hejsa

spørgsmål ??

Hvis en forhandler sælger sin forretning til en anden forhandler
overtager den nye forhandler så grantien på de ting den gamle har ???

knus Henriette.

Fra : Codexx

Dato : 27-08-07 12:55

HSLK wrote:
> Hejsa
>
> spørgsmål ??
>
> Hvis en forhandler sælger sin forretning til en anden forhandler
> overtager den nye forhandler så grantien på de ting den gamle har ???

Det kommer an på hvordan overdragelsen foregår.
Er der sket en aktieoverdragelse indtræder køber af virksomheden i sælgers
retsstilling, herunder i forhold til afgivne garantier.
Er der tale om en substansoverdragelse (køber overtager virksomhedens
aktiver, også kaldet aktivoverdragelse) overtages garantierne normalt ikke
og 3. mand har ikke pligt til at acceptere en overdragelse (debitorskifte)

/Bacher

Fra : HSLK

Dato : 27-08-07 14:31

Codexx har bragt dette til os:

> [...]
> 3. mand har ikke pligt til at acceptere en overdragelse (debitorskifte)

Hejsa

Tak for svaret jeg ved ikke hvordan overdragelsen foregår så jeg må
vente og håber det bedste eller at jeg vinder slås kampen inden
overdragelsen.

knus Henriette.

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-08-07 14:39

HSLK wrote:

> Tak for svaret jeg ved ikke hvordan overdragelsen foregår så jeg
> må vente og håber det bedste eller at jeg vinder slås kampen inden
> overdragelsen.

Hvis du er den ulykkelige køber af en eller anden dims med 2 års
reklamationsret, så check fakturaen fra firmaet. Hvis der står
"Firmanavn A/S" eller "Firmanavn Aps", har du købt hos et aktieselskab
(eller anpartsselskab), og sandsynligvis er overdragelsen sket ved at
sælge aktierne/anparterne (det er den normale praksis, da det er det
nemmeste). Hvis der ikke står A/S eller Aps, er det et personligt ejet
selskab, og dit krav skal rettes mod den oprindelige ejer.

Fra : HSLK

Dato : 27-08-07 14:43

Jesper Lund udtrykte præcist:

> [...]
> Hvis der ikke står A/S eller Aps, er det et personligt ejet selskab, og dit
> krav skal rettes mod den oprindelige ejer.

Tak det kigger jeg efter og jo det er en stor dims lol en campingvogn

knus Henriette.

Fra : xxxfoo

Dato : 27-08-07 14:35

On 27 Aug, 12:54, "Codexx" <jensbac...@hotmail.com> wrote:
> HSLK wrote:

[klip]

> [...]
> og 3. mand har ikke pligt til at acceptere en overdragelse (debitorskifte)

Man kan også læse spørgsmålet således, at det går på de garantier, der
er afgivet til virksomhedssælgeren på de ting sælger har købt til brug
i virksomheden.

I så fald forholder det vel sig således, at ved aktieoverdragelser er
der ikke sket nogen ændring, da det er selskabet, der har fået
garantien, og ved substansoverdragelser gælder, at retten ifølge
garantien kan overdrages som alle andre rettigheder, og at en sådan
overdragelsen vel efter omstændighederne må indfortolkes i aftalen om
substansoverdragelse.

Fra : Codexx

Dato : 27-08-07 15:01

xxxfoo wrote:

> [klip]

> Man kan også læse spørgsmålet således, at det går på de garantier, der
> er afgivet til virksomhedssælgeren på de ting sælger har købt til brug
> i virksomheden.

Nåja.

> I så fald forholder det vel sig således, at ved aktieoverdragelser er
> der ikke sket nogen ændring, da det er selskabet, der har fået
> garantien,

Enig.

> [...]
> garantien kan overdrages som alle andre rettigheder, og at en sådan
> overdragelsen vel efter omstændighederne må indfortolkes i aftalen om

Hmm, jeg er ikke sikker på det er helt givet, husk princippet i GBL § 27.
Mener du også at det samme gør sig gældende for købelovens
reklamationsregler. Kan de overdrages?

/Bacher

Fra : xxxfoo

Dato : 27-08-07 17:21

On 27 Aug, 15:01, "Codexx" <jensbac...@hotmail.com> wrote:

> Nåja.

Bedømt på HSLK's senere indlæg, så er min alternative læsning vist
ikke relevant.

> Hmm, jeg er ikke sikker på det er helt givet, husk princippet i GBL § 27.
> Mener du også at det samme gør sig gældende for købelovens
> reklamationsregler. Kan de overdrages?

Nogen af de substansoverdragelsesaftaler jeg har set er så bredt
"enhver rettighed ifm xx aktiv" osv. Efter min mening omfatter en så
bredt formuleret overdragelseaftale også evt. garantier udstedt ift.
aktivet. Men man får selvfølgelig ikke bedre ret end den der har
overdraget rettigheden, det er jeg helt enig i. Det kan være relevant,
hvis garantien indeholder et forbehold om, at den ikke kan
overdrages.

En almindelig privatoverdragelse af en forbrugergenstand er som regel
så løs formuleret (genstand xx er solgt), og formentlig endda
mundtlig, så der som oftest ikke er mulighed for at indlægge en
overdragelse af garantier og mangelsbeføjelser ift. genstanden. Men
rent teoretisk mener jeg godt, de kan overdrages. Mangelsbeføjelser er
ikke som udgangspunkt personlige rettigheder, og det er vel kun helt
undtagelsesvist, at sælgere har en klausul i kontrakten om, at
mangelsbeføjelser ikke kan overdrages.

Fra : Codexx

Dato : 27-08-07 18:06

xxxfoo wrote:

> [...]
> ikke som udgangspunkt personlige rettigheder, og det er vel kun helt
> undtagelsesvist, at sælgere har en klausul i kontrakten om, at

Jeg fandt en tråd, hvor følgende påstås:

"Var der rent faktisk givet en garanti, var svaret mere broget. I
forbrugerforhold er udgangspunktet, at standardiserede garantier
følger varen, jfr. B.Gomard, Obligationsret 1 (1998), p. 181. I rent
private køb, og ved specialgarantier i og uden for forbrugerforhold,
tilsiger forudsætningssynspunkter derimod, at meddelte garantier er
personlige, jfr. V.Ulfbeck, Kontrakters relativitet (2000), p. 286 et
seq. Selv i dette tilfælde vil du dog stadig kunne påberåbe dig de
deklaratoriske regler i Kbl. "

/Bacher

/Bacher