Garage/carport er blevet for høj
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-08-07 22:52

Noget familie er ved at sælge hus, og i den forbindelse har køber målt at
garage/carporten er 6 cm for høj i forhold til tilladt højde og forlanger
det så lovliggjort subsidært nedslag i pris m.m.
Jeg har så været ovre og se på det, og i den forbindelse bemærker jeg, at
man på grunden på selve huset og på nogle betonklodser som er nedstøbt til
at bære bjælker til carporten, tydeligt kan se, at efter at der blev bygget
en carport på siden af garagen er blevet gravet af og lagt en ny indkørsel,
således at højden på fliserne i indkørslen nu er ca. 10 cm lavere, end
højden var tidligere.
Så er spørgsmålet:
Er garage/carporten nu blevet juridisk højere ved, at man har gravet af
indkørslen eller vil man kunne henholde sig til, at den havde en lovlig
højde, da den blev bygget, og derfor også er lovlig nu.

Kurt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-08-07 00:10

Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> indkørslen eller vil man kunne henholde sig til, at den havde en lovlig
> højde, da den blev bygget, og derfor også er lovlig nu.

Er det fordi carport/garage står i skel at der er en begrænsning i
tilladt højde eller er det pga lokalplan?

Højden måles fra det naturlige terræn. Ved tvist afgør kommunen hvor der
måles fra, så det nemmeste må være at hive fat i dem og få dem til at
godkende højden på bygningsværket.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-08-07 22:12

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Højden måles fra det naturlige terræn. Ved tvist afgør kommunen hvor der
> måles fra, så det nemmeste må være at hive fat i dem og få dem til at

Den står i skel. Via ejendomsmægleren bliver der naturligvis sat noget i
gang via kommunen. Jeg var bare nysgerrig efter at få at vide, hvad vej
vinden blæser.
Ud fra ovenstående burde det naturlige terræn vel være det som var, da den
blev bygget. På halvdelen af den ene side (væk fra skel) og på bagsiden af
den er der græsplæne, som har højden på det, som jeg anser som naturligt
terræn.

Kurt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-08-07 22:29

Kurt B. Andersen skrev:

> Den står i skel. Via ejendomsmægleren bliver der naturligvis sat noget i
> gang via kommunen. Jeg var bare nysgerrig efter at få at vide, hvad vej
> vinden blæser.

Det er jo umuligt at fortælle noget om. Hvis højden ligger lige på
grænsen, så risikerer du at det hele afhænger af hvor krakilsk rette
vedkommende hos kommunen er.

> Ud fra ovenstående burde det naturlige terræn vel være det som var, da den
> blev bygget.

Du har ingen garanti for at den var lovlig da den blev bygget.

> På halvdelen af den ene side (væk fra skel) og på bagsiden af
> den er der græsplæne, som har højden på det, som jeg anser som naturligt
> terræn.

Hvis din grund skråner, kan det blive rigtigt spændende. Ligeså hvis der
er niveau-forskel til naboen.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-08-07 22:17

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
> Kurt B. Andersen skrev:
>
> Du har ingen garanti for at den var lovlig da den blev bygget.

Garanti og garanti. Man kan se på nogle cementsokler som blev støbt ned til
at stolperne skulle stå på, at jordhøjden på daværende tidspunkt ved ca. 10
cm højere. Man kan se på sokkel på huset, at indkørsel og forhave tidligere
har været ca. 10 cm højere. Huset befinder sig ca. 2 m fra hjørnet af
garagen. Især de nedstøbte stolper siger mig, at indkørslen ikke var gravet
ned til nuværende højde, da garagen blev bygget. Derfor må den nødvendigvis
på byggetidspunktet have været ca. 10 cm lavere.

> Hvis din grund skråner, kan det blive rigtigt spændende. Ligeså hvis der
> er niveau-forskel til naboen.

Det er ikke min grund , og den skråner ikke.
Om der er niveauforskel til naboen har jeg ikke bemærket, da der står et
hegn i skellet.

Kurt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-08-07 05:30

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> ned til nuværende højde, da garagen blev bygget. Derfor må den nødvendigvis
> på byggetidspunktet have været ca. 10 cm lavere.

Men den kan altså stadigvæk have været for høj allerede dengang. Der er
ret sikkert ikke sket noget med højden på det naturlige terræn.

> Det er ikke min grund , og den skråner ikke.
> Om der er niveauforskel til naboen har jeg ikke bemærket, da der står et
> hegn i skellet.

Det var såmænd også bare et forsøg på at illustrere at det kan være
problematisk at måle om højden er på den rigtige side af loven eller ej.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-08-07 23:59

For en gangs skyld gik noget hurtigt. Kommunen har meddelt, at de anser den
for at være lovlig. Det fortaber sig i tågen, hvorvidt de har taget hensyn
til, at der var gravet af, eller de bare ikke ønskede at gøre noget i
anledning af 6 cm.

Kurt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-09-07 10:50

Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> for at være lovlig. Det fortaber sig i tågen, hvorvidt de har taget hensyn
> til, at der var gravet af, eller de bare ikke ønskede at gøre noget i

Sandsynligvis sidstnævnte.
Hvis det var førstnævnte skulle de jo ud og måle op.

Hvad siger køber til oplysningerne?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-09-07 12:21

> Hvad siger køber til oplysningerne?

Det ved jeg ikke, da det jo er gået så hurtigt, at jeg ikke ved, hvor langt
underretningerne er kommet.
Men udgangspunktet var at køber ville sikre sig, at pgl. ikke pludselig stod
med et problem, og da dette problem nu er ikke eksisterende, burde alt jo
være i den skønneste orden.

Kurt

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-09-07 10:15

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> med et problem, og da dette problem nu er ikke eksisterende, burde alt jo

Hvis udgangspunktet var at køber havde sat næsen op efter et nedslag i
prisen, så vil jeg håbe i har fået noget skriftligt fra kommunen.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-09-07 16:29

> Hvis udgangspunktet var at køber havde sat næsen op efter et nedslag i
> prisen, så vil jeg håbe i har fået noget skriftligt fra kommunen.

Som anført ved jeg ikke nærmere, da jeg ikke personligt er involveret.
Men som jeg har hørt problemet forklaret, gik det på at køber ikke ville
risikere at skulle rive carport/garage ned. Det problem er jo løst nu, så
der burde ikke være flere problemer i det.

Kurt

Fra : per christoffersen

Dato : 27-08-07 07:51

> [...]
> indkørslen eller vil man kunne henholde sig til, at den havde en lovlig
> højde, da den blev bygget, og derfor også er lovlig nu.

Det interessante er faktisk højden på salgstidspunktet og ikke på
byggetidspunktet.
Men se Franks indlæg om hvordan højden skal fastlægges, - det er ikke
sikkert, at der er et problem.

/Per