skat på ratepensioner
Fra : Jens Nielsen

Dato : 25-08-07 09:32

er der nogen der ved om hvis jeg rejser til colombia land når jeg bliver 60
om jeg så er skattepligtig af udbetalingerne på min ratepension i danmark

jeg sælger alt og har ikke længere ophold i danmark.

på forhånd tak

mvh
jens

Fra : Poul Christensen

Dato : 25-08-07 09:41

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> wrote in

> er der nogen der ved om hvis jeg rejser til colombia land når jeg
> bliver 60 om jeg så er skattepligtig af udbetalingerne på min
> ratepension i danmark
>
> jeg sælger alt og har ikke længere ophold i danmark.

DK har ikke en dobbeltbeskatningsaftale med Colombia. Da DK dermed ikke har
afgivet beskatningsretten bliver du beskattet i DK, selvom du er emigreret.

Om du også bliver beskattet i Colombia afhænger af sjattereglerne der.

mvh poul christensen

Fra : Bjarne

Dato : 25-08-07 10:04

Poul Christensen skrev:
> [...]
>
> Om du også bliver beskattet i Colombia afhænger af sjattereglerne der.

Er der så nogen der ved, hvordan man kan påregne at blive beskattet af
pension hvis man flytter til f.eks. Italien?

Bjarne

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-08-07 12:09

Bjarne wrote:

> Er der så nogen der ved, hvordan man kan påregne at blive
> beskattet af pension hvis man flytter til f.eks. Italien?

Dansk indkomstskat for danske pensioner. Inden for EU er det kun Spanien
og Frankrig, som har beskatningsretten til danske pensioner, men et
lovforslag under behandling vil bemyndige skatteministeren til at opsige
dobbeltbeskatningsaftalerne med de to lande.

Fra : Poul Christensen

Dato : 25-08-07 12:07

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in

> Er der så nogen der ved, hvordan man kan påregne at blive beskattet af
> pension hvis man flytter til f.eks. Italien?

Hovedreglen i de danske dobbeltbeskatningsaftaler er, at det er det land,
hvorfra pensionen udbetales, der kan beskatte pensionen. I det omfang
bopælslandet også beskatter pensionen skal der tages hensyn kildelandets
beskatning.

Vigtige undtagelser fra hovdreglen er - indtil videre - Frankig og Spanien,
hvor det alene er bopælslandet, der kan beskatte pensionerne. Der er dog
bestræbelser fra dansk side for at få ændret dette forhold.

mvh poul christensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-08-07 15:36

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dog
> bestræbelser fra dansk side for at få ændret dette forhold.

Er det ikke korrekt, at tjenstemandspensioner beskattes i Danmark uanset
bopæl?

mvh/Preben

Fra : Poul Christensen

Dato : 27-08-07 17:44

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in news:46d03e39$0$67265
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> "Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke korrekt, at tjenstemandspensioner beskattes i Danmark uanset
> bopæl?

Det er (vist) rigtigt. En undtagelse er dog Grønland

mvh poul christensen