Sterling - forbudt at spise medbragt mad
Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 23-08-07 13:12

Hejsa,

Jeg fløj med Sterling for første gang igår fra Stockholm til Kbh.
De solgte sandwish og lign. til meget høje priser.

Samtidigt meldte de over højtalerne at det var ikke tilladt at spise
medbragt mad eller drikkevarer. Jeg havde desværre spise min hjemmelavet
sandwish, lige før jeg steg ombord, så jeg kunne ikke afprøve, hvad de
ville have gjort, hvis jeg spise den sandwish om bord.

Hvad kunne de gøre ? Jeg ser intet på min billet eller lign. om dette
forbud.

/Martin

Fra : xxxfoo

Dato : 23-08-07 13:28

On 23 Aug, 13:12, "Martin M. Pedersen" <traxpla...@gmail.com> wrote:

> Hvad kunne de gøre ?

Smide dig ud over Øresund (desværre kun i min fantasi). Der er ikke
sket noget endnu, når jeg tager en vanddunk med ind i flyet på London/
DK, hvor man iøvrigt for det samme at vide hos både sterling/Ryanair/
Easyjet. Men jeg mener at have fået at vide, at det er regler, der
bunder i sikkerhedsforanstaltninger, og ikke for at nyde et monopol så
længe, man er i luften. Og derfor, hvis jeg nogensinde blev bedt om at
give dem flasken, vil jeg heller ikke tøve et sekund. Hvis det er
sikkerhedsregler, skal du jo nok passe på med "at stå for meget på din
ret" (det er også så typisk dansk).

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-07 14:00

xxxfoo wrote:

> Smide dig ud over Øresund (desværre kun i min fantasi). Der er
> ikke sket noget endnu, når jeg tager en vanddunk med ind i flyet
> på London/ DK, hvor man iøvrigt for det samme at vide hos både

Hvordan får du vandflasken med i flyet? Alle beholdere mere end 100ml
væske bliver konfiskeret i sikkerhedskontrollen (læs: hvis de opdager
den). Det er jo meget farlige ting vi taler om...

> sterling/Ryanair/ Easyjet. Men jeg mener at have fået at vide, at
> det er regler, der bunder i sikkerhedsforanstaltninger, og ikke
> for at nyde et monopol så længe, man er i luften.

Hvis det alene er sikkerhed, burde det være tilstrækkeligt at du køber
din vandflaske (eller sandwich med "sprængt" kalkun) i terminalen efter
at du har passeret sikkerhedskontrollen.

> [...]
> ikke tøve et sekund. Hvis det er sikkerhedsregler, skal du jo nok
> passe på med "at stå for meget på din ret" (det er også så typisk

Ja, det er nok en dårlig ide. Sæt nu piloten beslutter sig for at
nødlande i nærmeste lufthavn fordi han frygter at du er Al Queda
terrorist. Det vil udløse en gigantisk erstatningssag, som flyselskabet
sikkert har gode chancer for at vinde i disse terror paranoia tider. Og
måske endda straf for at bringe flysikkerheden i fare?

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-07 14:06

Jesper Lund wrote:

> Hvis det alene er sikkerhed, burde det være tilstrækkeligt at du
> køber din vandflaske (eller sandwich med "sprængt" kalkun) i
> terminalen efter at du har passeret sikkerhedskontrollen.

Det hjælper faktisk ikke
http://www.cph.dk/CPH/DK/MAIN/Sikkerhed/Bagage/S%C3%A6rligt+om+v%C3%A6sker+i+h%C3%A5ndbagagen.htm

Flasker købt i terminalen skal være i plomberet pose frem til
destinationen. Det er der selvfølgelig en vis logik i, idet screeningen
for flasker med flydende væsker, som sprængstof, ikke er 100% sikker.

Det er i øvrigt nogle herlige regler, som virkelig øger fornøjelsen ved
at flyve

Fra : Klaus Kongsted

Dato : 23-08-07 14:28

Jesper Lund wrote:

> Hvordan får du vandflasken med i flyet? Alle beholdere mere end 100ml
> væske bliver konfiskeret i sikkerhedskontrollen (læs: hvis de opdager
> den). Det er jo meget farlige ting vi taler om...

Det er vel (endnu) ikke forbudt at tage en tom, gennemsigtig
plasticflaske gennem sikkerhedskontrollen og fylde den op med vand i
transithallen. I øvrigt er der hos de fleste flyselskaber små
plastickrus på toiletterne til vand fra hanen i flyene; jeg ved dog ikke
om det gælder Sterling og øvrige lavprisselskaber?

Mvh.
Klaus Kongsted

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-07 14:45

Klaus Kongsted wrote:

> [...]
> små plastickrus på toiletterne til vand fra hanen i flyene; jeg
> ved dog ikke om det gælder Sterling og øvrige lavprisselskaber?

Det vil jeg faktisk tro. Du må heller ikke købe en vandflaske i
terminalen og tage den med ombord (kun hvis den er plomberet indtil du
kommer til destinationen). Der er en vis logik i dette, idet
sikkerhedskontrollen ved adgang til terminalen ikke er 100% effektivt,
og ombord på flyet kan man ikke skelne mellem om væsken er fra et toilet
i terminalen eller fra udefrakommende (at væskereglerne så generelt er
tåbeligt er en anden sag).

Fra : SB

Dato : 26-08-07 13:48

Klip

> [...]
> ikke skelne mellem om væsken er fra et toilet i terminalen eller fra
> udefrakommende (at væskereglerne så generelt er tåbeligt er en anden sag).

Reglerne på dette område er totalt uigennemskuelige for jeg har iår været i
adskillige lufthavne, primært USA, hvor man gerne må tage fyldte flasker
(vand) med i gate-området og videre ind i flyet.
Andre steder skal man aflevere sine væsker, men som sagt er der ikke
ensartede regler.
SB

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 24-08-07 08:14

Jesper Lund wrote:

> Hvordan får du vandflasken med i flyet? Alle beholdere mere end 100ml
> væske bliver konfiskeret i sikkerhedskontrollen (læs: hvis de opdager
> den). Det er jo meget farlige ting vi taler om...

Jeg havde nu tænkt mig at smøre en lille madpakke med rugbrød og
leverpostej hjemmefra.

/Martin

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 24-08-07 08:33

Martin M. Pedersen wrote:

> Jeg havde nu tænkt mig at smøre en lille madpakke med rugbrød og
> leverpostej hjemmefra.
>
> /Martin

Jeg kom lige i tanke om at jeg havde en BigMac, som eneste håndbagage i
Arlanda/Stockholm. Den blev scannet i security uden problemer.
Jeg spise den dog før jeg gik ombord.

/Martin

Fra : Henning

Dato : 27-08-07 08:39

On Thu, 23 Aug 2007 14:59:32 +0200, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:

>Hvordan får du vandflasken med i flyet? Alle beholdere mere end 100ml
>væske bliver konfiskeret i sikkerhedskontrollen (læs: hvis de opdager
>den). Det er jo meget farlige ting vi taler om...

Jeg har flere gange medbragt en tom drikkedunk på 3/4 liter, som jeg
efterfølgende har fyldt med vand fra vandhanen i afgangshallen. Ingen
problemer.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-08-07 17:47

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Næppe, men så må du ikke tage den med i håndbaggagen.

Sådan fungerer reglerne ikke i praksis - godt nok erfaring fra en rejse
til Grønland, men stadigvæk. Og jeg er heller ikke sikker på de er
helt som du beskriver.

Hvis du eksempelvis ikke skal mellemlande og skifte fly er det helt
uproblematisk at åbne den forseglede pose i flyet udover, at
flypersonalet måske brokker sig, men det tvivler jeg nu på de gider.
Det er jo nok heller ikke voldsomt smart at hindre folk i at drikke
vand eller lignende uanset om det er købt på flyet eller medbragt, da
det er forbundet med en ganske væsentlig sundhedsrisiko ikke at drikke
på, især, længerevarede flyrejser.

Der står heller ingen steder, at det ikke er tilladt at fylde en flaske
med vand efter sikkerhedskontrollen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-07 17:55

Morten Bjergstrøm wrote:

> Sådan fungerer reglerne ikke i praksis - godt nok erfaring fra en
> rejse til Grønland, men stadigvæk. Og jeg er heller ikke sikker
> på de er helt som du beskriver.

Reglerne er beskrevet her
http://www.cph.dk/NR/rdonlyres/FD428D07-1BD7-4795-8F90-F2138DFCADF5/0/Dansk.pdf

Reglerne går på hvad du må have i håndbaggagen. Eftersom der normalt kun
er en sikkerhedskontrol i CPH, kan du have ret i at reglerne i praksis
fungerer anderledes, men det ændrer ikke ved reglernes indhold (uanset
hvor tåbelige de er, efter min private OT mening).

Fra : Klaus Kongsted

Dato : 23-08-07 19:27

Jesper Lund wrote:
> [...]
> praksis fungerer anderledes, men det ændrer ikke ved reglernes
> indhold (uanset hvor tåbelige de er, efter min private OT mening).

For de oversøiske rejser, især til USA, er der periodisk ekstra
sikkerhedskontrol i gate'en. Det var jeg ude for i juni måned, men
sikkerhedsmanden gjorde udtrykkeligt opmærksom på at denne kontrol
/ikke/ gik på vædsker o.l., da han så folk var ved at gå i panik over
manglende gennemsigtige plastposer mm.

Mvh.
Klaus Kongsted

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 23-08-07 15:11

On Aug 23, 2:45 pm, "Jesper Lund" <use...@jesperlund.com> wrote:

> Det vil jeg faktisk tro. Du må heller ikke købe en vandflaske i
> terminalen og tage den med ombord (kun hvis den er plomberet indtil du
> kommer til destinationen).

Er du sikker paa det?
http://www.cph.dk/CPH/DK/MAIN/Foer+afrejse/Bagage/Guide+til+regler+om+v%C3%A6ske+i+h%C3%A5ndbagagen.htm
siger, at det, man kan koebe _efter_ sikkerhedskontrollen er ok
ligesome foer. Ting koebt i toldfri bliver plomberet. Men plomberer
kioskdamen ogsaa en flaske vand?

I Tirstrup goer de i hvert fald ikke.

Og heller ikke i Storbrittanien, som ellers stadig (ind i mellem) er
ret striks.

Hanne i London

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-07 15:16

hago@dcs.qmul.ac.uk wrote:

> siger, at det, man kan koebe _efter_ sikkerhedskontrollen er ok
> ligesome foer. Ting koebt i toldfri bliver plomberet. Men
> plomberer kioskdamen ogsaa en flaske vand?

Næppe, men så må du ikke tage den med i håndbaggagen. Du skal drikke den
i terminalen (derimod er det ikke meningen at du skal bælle en liter
whiskey, så den plomberes).

Fra : xxxfoo

Dato : 23-08-07 16:09

On 23 Aug, 13:59, "Jesper Lund" <use...@jesperlund.com> wrote:

> Hvordan får du vandflasken med i flyet?

Jeg har aldrig haft problemer at købe en vandflaske uplomberet efter
sikkerhedskontrollen, og derefter "smuglet" den ombord i håndbaggagen,
hvadenten det afgang fra Stansted/Gatwick/Aarhus/KBH. Jeg ved godt jeg
ikke må, og jeg vil som sagt ikke tøve et sekund med at aflevere
flasken, hvis jeg bliver bedt om det i flyet. Men jeg sidder altid og
drikker frejdigt af en 0,75 liter Evian flaske (engang havde jeg en 1
liters noname brand med også; jeg bliver så helv...s tør i munden af
at flyve) foran de søde stewardessers ansigter, og de siger aldrig
noget. Det kunne være tingene så anderledes ud, hvis jeg havde
fuldskæg og kjortel på.

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 23-08-07 16:38

On Aug 23, 3:15 pm, "Jesper Lund" <use...@jesperlund.com> wrote:

> Næppe, men så må du ikke tage den med i håndbaggagen. Du skal drikke den
> i terminalen (derimod er det ikke meningen at du skal bælle en liter
> whiskey, så den plomberes).

Hvor staar det?

Jeg citerer fra mit tidligere link:

<citat>
Køb varer som hidtil efter sikkerhedskontrollen

*
Varer der købes i lufthavnen efter passage af
sikkerhedskontrollen (herunder spiritus, parfume og andre væsker) er
undtaget fra de nye regler.
<citat slut>

Der staar altsaa ikke, at denne undtagelse _kun_ gaelder plumbere
vaesker (som de ikke gider, at man drikker under rejsen).

Senere staar der noget saerligt mht toldfrie varer, med det hoerer
vand jo ikke ind under...

Hanne i London
- som altid dapper ombord med en flaske vand og en bog i haanden...

Fra : Troels

Dato : 26-08-07 05:46

On 23 Aug., 17:37, h...@dcs.qmul.ac.uk wrote:

> [...]
> vand jo ikke ind under...
>
> Hanne i London
> - som altid dapper ombord med en flaske vand og en bog i haanden...

Som medarbejder i Københavns Lufthavn vil jeg gerne slå to ting 100%
fast:

- Du må gerne tage en tom vandflaske med igennem sikkerhedskontrollen
og derefter fylde vand på den (på toilettet) og tage denne med ombord
på flyet

- Du må også gerne købe alle de vandflasker i transithallen du har
lyst til og tage dem ombord på flyet. De bliver ikke plomberet med
mindre du selv beder om det, og du må gerne drikke dem på flyet.

Eneste undtagelse er afgange til USA og Mellemøsten hvor der i
perioder er ekstra sikkerhedskontrol ved gaten. Her kan du risikere at
dine vandflasker mm. bliver konfiskeret.

Fra : xxxfoo

Dato : 26-08-07 09:11

On 26 Aug, 05:46, Troels <tro...@zahren.dk> wrote:

> - Du må også gerne købe alle de vandflasker i transithallen du har
> lyst til og tage dem ombord på flyet. De bliver ikke plomberet med
> mindre du selv beder om det, og du må gerne drikke dem på flyet.

Det sjovt. For nogle måneder siden ville jeg gerne købe to evian
flasker, i en af de store toldfributikker, fordi jeg drikker rigtig
meget vand, når jeg flyver. Ekspedienten sagde, at hvis jeg købte to,
så skulle den ene plomberes, da han ikke kunne være sikker på, at jeg
ikke ville tage en af dem med ombord. Han så min billet, og vidste jeg
kun skulle London. Han må bare være en emsig paveskranke så. Jeg gik
længere ned i del A af transithallen og fandt en lille kiosk, og købte
det vand jeg havde brug for der.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 26-08-07 20:20

On Sun, 26 Aug 2007 01:10:43 -0700, xxxfoo wrote:

> [...]
> jeg flyver. Ekspedienten sagde, at hvis jeg købte to, så skulle den ene
> plomberes, da han ikke kunne være sikker på, at jeg ikke ville tage en af

Dvs du må godt tage dem med ombord i håndbagagen, men hvad vil derefter
forhindre dig i at åbne dem og drikke dem undervejs?

Jeg kan egentlig godt se fidusen i at blombere dem for at kunne få dem med
i flyet, pga sikkerhedsmæssige årsager.

Jeg har lidt svært ved at se grunden til at de skal blomberes, og forblive
det under hele turen.