Nogen der har erfaring indenfor syltning o~
Fra : Peter eller Line

Dato : 28-08-07 21:15

Hejsa

Er lidt ny indenfor syltetøj samt saftproduktion :)

Har lige lavet blomme saft hvor blandingsforholdet af sukker og væde var
175g sukker til ca. 1 kg blommer og en dl vand. Nu vil jeg gerne vide, når
jeg engang graver min flaske frem til vinter, skal jeg så fortynde
blommesaften (og i givet fald i hvilket forhold) eller skal den drikke
ukoncentreret?

Hvilke bær gror der nu og det næste stykke tid frem som jeg kan plukke i
naturen og lave saft af? Har tænkt på hyld, brombær samt hyben men har I
nogle andre gode forslag?

Har også et spørgsmål i forbindelse med madæbler. Fik nogle kilo, men kan de
bruges til marmelade og andet syltning? Og hvori består forskellen i brug af
madæbler og almindelige?

Og hvis man nu er i familie med nogen der har diabetes, kan det så lade sig
gøre at bytte sukker ud med eks. sødemiddel? Eller hvad kan man gøre? Det
skal jo ikke være et for bittert slutprodukt man ender op med :)

Venlig hilsen
Peter

Fra : Max

Dato : 29-08-07 14:38

Hej Peter

> Har også et spørgsmål i forbindelse med madæbler. Fik nogle kilo, men
> kan de bruges til marmelade og andet syltning? Og hvori består
> forskellen i brug af madæbler og almindelige?

Lav æbleflæsk og put det i fryseren.
Madæbler er grovere i strukturen end spiseæbler og indeholder ikke
så meget sukker. Det gør dem velegnet til alt hvor de skal varmes op
da de bevare lidt af strukturen og ikke falder helt sammen som spise-
æbler gør.

--
Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-08-07 14:52

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg engang graver min flaske frem til vinter, skal jeg så fortynde
> blommesaften (og i givet fald i hvilket forhold) eller skal den drikke

Blommesaft er som regel mildere i smagen end f.eks. ribs- og solbærsaft og
skal ikke fortyndes så meget.
Men eneste farbare vej er at smage dig frem.

> Hvilke bær gror der nu og det næste stykke tid frem som jeg kan plukke i
> naturen og lave saft af? Har tænkt på hyld, brombær samt hyben men har I
> nogle andre gode forslag?

Hyld er fine til saft (husk at tilsætte et par madæbler for smagens skyld).
Men der skal godt nok plukkes mange brombær for at få en liter saft Jeg
vil anbefale dig at bruge dem til syltetøj i stedet.
Hyben dur ikke ttils aft, men de er eminente til marmelade, f.eks. sammen
med blommer eller æbler.

> [...]
> de
> bruges til marmelade og andet syltning? Og hvori består forskellen i brug

Madæbler er grovere og surere end almindelige æbler.
Ud over æbleflæsk kan du koge æblemos, som du kan søde med sukker.
Du kan fryse æblemosen eller straks hælde den på glas med skruelåg.
Vask glas og låg grundigt, varm glassene igennem i ovnen ved 100 grader og
giv lågene et kort opkog i en gryde.
Fyld glassene op med mos og skru straks lågene fast, så kan det holde sig
uden for køleskab i lange tider.

> [...]
> gøre at bytte sukker ud med eks. sødemiddel? Eller hvad kan man gøre? Det
> skal jo ikke være et for bittert slutprodukt man ender op med :)

Du kan sagtens søde æblemos med sødemiddel, men jeg er ikke klar over,
hvordan det så står til med holdbarheden.

Hilsen Inger

Fra : Esther

Dato : 29-08-07 16:44

On Aug 28, 10:14 pm, "Peter eller Line" <peterl...@mobilixnet.dk>
wrote:

Her er et par forslag til dine æbler. Først en chutney, som er god
både til stærk mad (curry) og til ost. Prøv den til en gratineret
gedeost. Den er meget nem at lave. Har fået den af en englænder, så
den er på engelsk. Har oversat krydderierne, for en sikkerheds skyld.
Dernæst en æblemarmelade, som er rigtig god på fx honningkage, kiks
eller bare brød. Der er smør i og den skal opbevares på køl.

Apple Chutney

Ingredients
1.5 kg apples, peeled and cored
450 grams of sugar
2 teaspoons freshly grated ginger or one teaspoon ground ginger
(ingefær)
1 teaspoon cinnamon (kanel)
1 teaspoon of all spice (allehånde)
1 clove of garlic crushed (hvidløg)
1 teaspoon of chilli powder (chilipulver - jeg bruger 2 friske i
stedet for, moderat scovillestyrke)
2 onions finely chopped (løg)
2 tablespoons of sultanas (rosiner)
2 cups cider vinegar (æbleeddike)
1 teaspoon pepper
pinch of salt

Method

Cut apples into chunks. Put all ingredients into heavy based pot and
stir over heat until sugar has dissolved and chutney is boiling. Boil
steadily for approximately one hour until chutney is thick. Pour into
jars and refrigerate when cool. Will keep for 4 weeks in the fridge.
(Man kan røre lidt Atamon i, hvis man ikke er modstander af den slags.
Det øger holdbarheden).

Karamelliseret aeblemarmelade

2 kg aeblebade
1 kg rørsukker
50 g fintreven frisk ingefaer
saft af 4 citroner
250 g smor
Skrael aeblerne, skaer i dem bade, og fjern kernehusene. Vej dem, nar
de er klar til gryden.
I en bred gryde eller tung sauterepande smelter man sukkeret over svag
varme, til det begynder at karamellisere. Det ma ikke braende. Nar
sukkeret er naesten smeltet og delvist begyndt at blive lidt morkt,
skal aebler, ingefaer og citronsaft i. Ror rundt ved hoj varme, til
aeblerne safter lidt.
Skru ned, og lad det boble uden lag. Der skal rores ofte, sa det ikke
braender pa. Smag pa det. Hvis aeblerne er meget sure, kan det vaere,
der skal lidt mere sukker i.
Det er faerdigt, nar der ikke er nogen ugennemsigtige aeblestykker
tilbage, og det har marmeladekonsistens.
Tag det fra varmen, kol af i fem minutter, og ror sa smorret i.
Kom marmeladen pa rene glas, og saet dem i koleskabet.
Spises inden for to maneder.

hilsen Esther

Fra : Bo Warming

Dato : 29-08-07 21:46

> [...]
> de
> bruges til marmelade og andet syltning? Og hvori består forskellen i brug

Madæbler er ikke søde og meget holdbare , ikke saftige og uden
karakteristisk parfumering

CoxOrange og Pigeon gir mig himmelske barndomsminder, men ingen har idag en
kold kælder til at opbevare en kasse af dem

Min far besøgte hvert år sin fynske fætter og hjalp ham at presse most af
coxoranger og pasteurisere forsigtigt og ikke søde.
Samme supersuper æblemost har Irma og kalder den "økologisk"

Store konkurrenter som Rynkeby er vist altid kunstigt sødet, og derfor
billigere og - gode nok til det meste

Alle bær kan syltes og uden mostpresse kan man blot sætte sukker til og det
trækker juicen ud og man dekanterer.
Inden sukkertilsætning foretrækker jeg at soltørre - især egne blommer.
Så fås langtidsholdbart jam der kan sødes før brug og fylder lidet i
fryseren.
DET kan man kalde økomarmelade. Og blir man træt af det og udsmider, så
smider man ikke sukker ud. Det sjove er at LAVE syltetøjet !
Saften gærer let, og efter ½-1 uge er det fin vin med lav % - og ringe
holdbarhed

Fra : Inger D.

Dato : 30-08-07 16:40

> Hvilke bær gror der nu og det næste stykke tid frem som jeg kan plukke i
> naturen og lave saft af? Har tænkt på hyld, brombær samt hyben men har I
> nogle andre gode forslag?

Jeg er vild med slåensaft:

SLÅENSAFT

1 kg. modne slåen, der har fået frost (evt. i fryseren)
2 x 1 l. vand
300 g. sukker

De skyllede bær overhældes med 1 l. kogende vand. Står natten over.
Vandet hældes fra og gemmes. Der hældes et nyt hold kogende vand over.
Si de to hold saft gennem saftpose, viskestykke eller kaffefilter.
Bland saften og bring i kog med sukkeret. Kog til sukkeret er opløst.
Tilsæt atamon, hæld saften på rene flasker og luk til.

Jeg har også opskrifter på hybensaft og blomme-hybensaft, men jeg har ikke
prøvet dem endnu (du må gerne melde tilbage, hvis du prøver dem):

HYBENSAFT

2 kg. hyben
1½ l. vand
2 tsk. citronsyre
200 g. sukker
Atamon

Frugterne deles og befries for stilk og blomst (der står ikke noget om
kernerne). Frugten kommes i en gryde med citronsyre og vand og koges i 15
min.
Hældes gennem en saftpose til afdrypning. saften hældestilbage i gryden og
sukkeret tilsættes.
Saften koger få minutter. Gryden tages af varmen og konserveringsmiddel
tilsættes.
Hældes på rene glas.

BLOMME-HYBENSAFT

1 kg. godt modne blommer
½ kg. hyben
2 dl. vand
1 dl. citronsaft
250 g. sukker
Atamon

Hyben renses og kommes i en gryde med vandet og de skyllede blommer.
Kog ved svag varme i ½ time.
Saften sies og hældes tilbagei gryden med sukker og citronsaft.
Kog i 5 min. Tag gryden af varmen og tilsæt konserveringsmiddel, inden
saften hældes på rene flasker.
Skal fortyndes.

Håber, disse opskrifter kan hjælpe dig lidt på vej.

Mvh. Inger D.

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-08-07 22:53

De næste par måneder kan man plukke bær fra havtorn, hvis man ellers bor
i nærheden af hvor de gror. Der er mange på Kalvebod Fælled på Amager.