Der forhandles i dag
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-08-07 14:44

http://politiken.dk/indland/fakta_indland/article365028.ece

Politikens meget interessante analyse indeholder tre scenarier:

1. Valg som følge af et sammenbrud
2. Forlig uden valg
3. Sammenbrud uden valg

Stridens absolutte omdrejningspunkt er, at DF ikke vil acceptere en lempelse
af topskatten, mens dette er et absolut krav fra K.

Hverken DF eller V er interesserede i, at der udskrives valg lige nu.
Venstre fordi partiet er i en vis krise oven på lanceringen af skattepakken.
DF fordi partiet vil miste sin magtposition efter et valg. K er det af de
tre partier, der har størst interesse i et valg nu, hvor partiet lige har
fået årtiets største politiske sejr. Hvis ikke det ender med valg, vil K
bedst kunne leve med et forlig, hvor partiet ikke behøver at give sig alt
for meget på topskatten. Scenariet, hvor der hverken kommer forlig eller
valg, vil nemlig være helt uspiseligt for K, fordi det vil betyde, at
skatteplanen og dermed K's politiske sejr falder til jorden med et brag.

Man kan derfor sige det sådan, at:
V foretrækker scenarie 2
DF foretrækker scenarie 3
K foretrækker scenarie 1.

Statsministerens dilemma er dermed, at han skal truslen om "sammenbrud uden
valg" til at bringe K til forhandlingsbordet, mens han skal bruge truslen om
"sammenbrud med valg til følge" til at bringe DF til samme forhandlingsbord.

Statsministeren skal have DF til forhandlingsbordet. Sammen med R, NA og det
ene oversøiske mandag råder han kun over 88 mandater. S, SF, Ø, DF og de tre
oversøiske mandater, der hører til i venstre side af salen, råder til sammen
over 90 mandater. Louise Frevert, som er løsgænger, er således ikke
nødvendig for at stille et mistillidsvotum.

Så det helt store dilemma for AFR er altså, at han på den ene side ikke kan
tåle at tage et valg nu, men at det på den anden side er 110% nødvendigt for
ham at true med det.

Den er grim!

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-08-07 16:22

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> http://politiken.dk/indland/fakta_indland/article365028.ece
>
> Politikens meget interessante analyse indeholder tre scenarier:

> [...]
Hvis listen skal være udtømmende, så mangler

4. Forlig og valg

Mvh
Martin

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-08-07 18:42

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvis listen skal være udtømmende, så mangler
>
> 4. Forlig og valg

Jeg synes, det var tilstrækkeligt med sandsynlige scenarier. Komplet
idiotiske, utænkelige scenarier er der jo så mange af, at det ikke er værd
at nævne dem alle.

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-08-07 20:22

> [...]
>
> Jeg synes, det var tilstrækkeligt med sandsynlige scenarier. Komplet
> idiotiske, utænkelige scenarier er der jo så mange af, at det ikke er værd

Som sagt er dette udvalg udtømmende. Dog kan man nok ikke forlange at folk
med meget lav intelligens kan fatte dette

Mvh
Martin

Fra : -=* NEiL DANELAW *=-

Dato : 24-08-07 16:48

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Den er grim!

Jeg fatter ikke de konservative. Den topskat er da det mindste onde.

Der er kommet et skattestop. Var det ikke blevet indført, var de rige
boligejere
(som vel er de konservatives vælgergruppe) blevet flået af ejendomsskatter
grundet
den voldsomme stigning i huspriserne.

De rige har også mange andre muligheder for at manipulere med
skatten/indtægter.

De konservative burde finde nogen bedre mærkesager.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-08-07 17:11

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> K er det af de tre partier, der har størst interesse i et valg nu, hvor
> partiet lige har fået årtiets største politiske sejr.

Dagens meningsmåling fra Megafon viste nu ellers en ganske vist
statistisk insignifikant tilbagegang for K. Heller ikke blandt de
konservative vælgere er der udelt jubel over en lempelse af topskatten.

Personligt tror jeg dog at DF vil kunne leve med en lempelse, der kun
vil give en hævelse af bundgrænsen for topskat. Mod kompensationer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-08-07 18:44

> Personligt tror jeg dog at DF vil kunne leve med en lempelse, der kun
> vil give en hævelse af bundgrænsen for topskat.

Det er det, der i forvejen ligger i VK's skatteudspil.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-08-07 20:05

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> Det er det, der i forvejen ligger i VK's skatteudspil.

Det er jeg udmærket klar over. Derfor tilføjelsen 'Mod kompensationer'.
Det er så spørgsmålet om hvilke kompensationer der vil udgøre DFs
mindstekrav, noget stort set kun en Kristian Thulesen Dahl ved ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 24-08-07 22:12

> Det er jeg udmærket klar over. Derfor tilføjelsen 'Mod kompensationer'.
> Det er så spørgsmålet om hvilke kompensationer der vil udgøre DFs
> mindstekrav, noget stort set kun en Kristian Thulesen Dahl ved ...

Et eller andet til de ældre.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-08-07 05:35

Michael Weber <michael@removemichaelweber.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Et eller andet til de ældre.

Jeg kunne forestille mig noget mere generelt - et eller andet til
lavindkomstgrupperne, som kompensation for de øgede, grønne afgifter
[der vender den tunge ende nedad], som jo netop skal betale for
skattelettelserne ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk