Verdens simpleste script virker ikke i php~
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 26-08-07 19:47

if ($ip=="") print " Indtast noget"; else print " $ip"

Denne lille stump virkede fint i PHP4 men ikke i et andet hotel jeg
prøver med PHP5

Hvis jeg kører script.php?ip=Noget så får jeg " Indtast noget" uanset
hvad.

Er der en eller anden syntaktisk utilgivelighed her?

Lars Erik Bryld

Fra : Leonard

Dato : 26-08-07 19:52

On Sun, 26 Aug 2007 20:47:09 +0200, Lars Erik Bryld wrote:

> Hvis jeg kører script.php?ip=Noget så får jeg " Indtast noget" uanset
> hvad.

Det er nok fordi det nye hotel ikke har registerglobals=on af
sikkerhedsmæssige hensyn.
Værdien ligger i $_GET['ip']

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 26-08-07 20:09

Scripsit Leonard:

> Det er nok fordi det nye hotel ikke har registerglobals=on af
> sikkerhedsmæssige hensyn. Værdien ligger i $_GET['ip']

Tusind tak for tippet, men nu udputter scriptet slet intet, heller
ikke den efterfølgende form:

<? if ($_GET['ip']=="") print " Indtast noget"; else print " $_GET['ip']" ?>
<form>
<input type="text" name="ip" size="100">
<input type="submit" value="Test">
</form>

Før $_GET['ip'] kom ind, da kom der i det mindste noget ud.
Er <? også blevet forbudt eller er det noget andet nu?

Lars Erik Bryld

Fra : Dan Storm

Dato : 26-08-07 20:38

Lars Erik Bryld skrev:
> [...]
>
> Før $_GET['ip'] kom ind, da kom der i det mindste noget ud.
> Er <? også blevet forbudt eller er det noget andet nu?

Det er generelt pænest at skrive <?php
Og kan man gøre det sig en vane at skrive <?php echo $variabel; ?>
istedet for <?=$variabel?> får man også en bedre og pænere syntaks -
efter min mening.

Umiddelbart tror jeg ikke PHP fanger din request, måske fordi form
elementet ikke er korrekt udfyldt (?)

Prøv:

<?php
if(isset($_POST["ip"]))
   echo "Indtast noget";
else
   echo $_POST["ip"];
?>

<form method="post" action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>">
<input type="text" name="ip" /><br />
<input type="submit" name="send" value="Test" />
</form>

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Leonard

Dato : 26-08-07 21:28

On Sun, 26 Aug 2007 21:09:08 +0200, Lars Erik Bryld wrote:

> print " $_GET['ip']"

skal være:
print $_GET['ip'];

Fra : Christian Hansen

Dato : 26-08-07 19:59

Hej Lars

Problemet er ganske sikkert at register globals er slået fra på dit nye
hotel. Det er en sikkerhedsting, som forhindre at folk kan sende
variable direkte til dit script.

Prøv at bruge $_GET["ip"] i stedet for $ip. Alle variable modtaget via
get findes i $_GET-arrayet- Der findes et $_POST ditto.

Læs mere on phps miljø her:
<http://dk2.php.net/manual/da/reserved.variables.php>

Mvh Christian

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 26-08-07 20:38

Scripsit Christian Hansen:

> Prøv at bruge $_GET["ip"] i stedet for $ip. Alle variable modtaget
> via get findes i $_GET-arrayet- Der findes et $_POST ditto.

Tak for tippet - det udløste et nyt problem, thi der synes også at
være indført obligatoriske tuborg-klammer i printfunktionen. Men det
virker da nu.

Lars Erik Bryld

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 26-08-07 21:03

> der synes også at
> være indført obligatoriske tuborg-klammer i printfunktionen.

Mener du dette:
if ($ip=="") print " Indtast noget"; else print " $ip"
vs.
if ($ip=="") { print " Indtast noget"; } else { print " $ip"; }

Jeg anede slet ikke, at man kunne udelade tuborg-klammerne i en if-sætning.
(Og jeg har altid kørt med php4, da php5 ikke spiller på min computer)

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-08-07 21:18

Scripsit Philip Nunnegaard:

> [...]
>
> Jeg anede slet ikke, at man kunne udelade tuborg-klammerne i en
> if-sætning. (Og jeg har altid kørt med php4, da php5 ikke spiller

Det gjorde jeg, uheldigvis. Til gengæld havde jeg ikke overblik over,
hvornår de godt kunne udelades, så jeg må hellere til at bruge dem
konsekvent. Jeg startede med php3 og indlærte desværre nok nogle
uvaner fra en ikke imponerende skrevet lærebog, jeg købte i sin tid.

Lars Erik Bryld

Fra : Rander

Dato : 29-08-07 21:46

Lars Erik Bryld skrev noget i denne stil, den 28-08-2007 22:18:
> [...]
> konsekvent. Jeg startede med php3 og indlærte desværre nok nogle
> uvaner fra en ikke imponerende skrevet lærebog, jeg købte i sin tid.

Jeg kører da php5 og udelader dem gerne når det kan lade sig gøre. Og
hvornår kan det så det? Når du kun har én kommando i blokken. Altså:

if ($ip=="") print " Indtast noget"; else print " $ip"

er lovlig - hvis vi lige ser bort fra den manglende semikolon i
slutningen af linien. Prøv at skriv den sådan her:

if ($ip=="")
   print " Indtast noget";
else
   print " $ip";

Den er fuldt lovlig! Men skal du have to kommandoer i en blok, f.eks.

if ($ip=="")
   print " Indtast noget";
   print "<br>";
else
   print " $ip";

Så er tuborg-klammerne nødvendige - as in

if ($ip=="") {
   print " Indtast noget";
   print "<br>";
} else
   print " $ip";

Bemærk at de kun er obligatoriske om den del af blokken der indeholder
mere end én kommando.

http://rander.dk

Du har taget det første skridt på vejen mod visdom,
når du har lært at holde din kæft. (Johann Wolfgang Goethe)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-08-07 22:36

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Sun, 26 Aug 2007
21:38:12 +0200

>Tak for tippet - det udløste et nyt problem, thi der synes også at
>være indført obligatoriske tuborg-klammer i printfunktionen. Men det
>virker da nu.

Nej, der er ikke noget nyt på det punkt. Men du mangler et afsluttende
semikolon i sætningen:

if ($ip=="") print " Indtast noget"; else print " $ip"

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin

Dato : 27-08-07 12:30

Arne Feldborg wrote:
> [...]
> semikolon i sætningen:
>
> if ($ip=="") print " Indtast noget"; else print " $ip"

Eller...

print ($ip=="" ? "Indtast noget" : $ip);

:)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-08-07 13:55

On Sun, 26 Aug 2007 23:36:26 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Nej, der er ikke noget nyt på det punkt. Men du mangler et afsluttende
>semikolon i sætningen:

Jeg tror at Lars hentyder til at:
print "IP: $_POST['ip']";
... ikke virker, men kan/skal fx skrives på én af følgende måder:

print "IP: ".$_POST['ip'];
print "IP: {$_POST['ip']}";
print "IP: $_POST[ip]";

(det efterlades som en øvelse til læseren at forstå, hvorfor det
nederste eksempel ikke udløser en notice og ikke er tvetydig i den her
kontekst :) )

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Martin

Dato : 27-08-07 14:56

Peter Brodersen wrote:
> print "IP: $_POST[ip]";

$_POST['ip'] = '127.0.0.1';

print 'IP: $_POST[ip]';
// udskriver: IP: $_POST[ip]
print 'IP: '.$_POST['ip'];
// udskriver IP: 127.0.0.1

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-08-07 15:37

On Mon, 27 Aug 2007 15:56:05 +0200, Martin <news@natten-i.dk> wrote:

>$_POST['ip'] = '127.0.0.1';
>
>print 'IP: $_POST[ip]';

Der er forskel på enkeltquotes og dobbeltquotes. Variable i
enkeltquotes bliver ikke interpoleret.

Det er det, der er forskellen mellem de to udtryk:

print "IP: $_POST[ip]";
print 'IP: $_POST[ip]';

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 27-08-07 17:57

Nu bliver lektionen lidt for indforstået til at jeg kan følge med:

Udgangspunktet fra det tidligere fungerende script

if ($ip=="") print " Indtast noget"; else print " $ip"

udputtede altid " Indtast noget".

if ($_GET['ip']=="") print " Indtast noget"; else print " $_GET['ip']"

gav blank side.

if ($_GET['ip']=="") print " Indtast noget"; else print" {$_GET['ip']}"

gav præcis, hvad jeg ønskede.

Af andre grunde havde jeg brug for at, variablen blev forudgået af et
mellemrum, ellers havde jeg bare brugt print $_GET['ip'] som virkede.

Jeg behøvede ikke noget afsluttende semikolon, for scriptet var kun på
den ene linie (man skal kende sine begrænsninger). Det hjalp da heller
ikke at tilføje det.

Men det handler vist om, at jeg skal have læst op på enkelt/dobbelte
anførselstegn. Jeg ved, der er en forskel, men jeg har aldrig rigtig
fattet den...

Lars Erik Bryld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-08-07 20:50

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Mon, 27 Aug 2007
18:56:44 +0200

>if ($ip=="") print " Indtast noget"; else print " $ip"
>
>udputtede altid " Indtast noget".

Dette var dit oprindelige spørgsmål, og det var dette jeg svarede på.
For det virker nemlig lige præcist som det skal (forudsat de manglende
semikoloner bliver indsat):

$ip = "80.62.84.41";
if ($ip=="") print " Indtast noget"; else print " $ip";
echo "<br>";
$ip = "";
if ($ip=="") print " Indtast noget"; else print " $ip";

Men selve konstruktionen med alt på een linie er uhensigtsmæssig og
uoverskuelig, især da når der er to sætninger på linien. og det kræver
særlige krumspring, hvis det et Array der indgår.

Og du skal alligevel bruge klammer, hvis det er et array der indgår. Og
det er lige præcist dét problem (og ikke noget med versionsforskelle) du
her er stødt på).

Så, ligeså godt fra starten folde det ud og indentere til en pæn og
overskuelig kode.

>Af andre grunde havde jeg brug for at, variablen blev forudgået af et
>mellemrum,

Det er de da heller ikke noget problem i overhovedet, et mellemrum er et
tegn lige som alle andre. Men et mellemrum først på linen vil dog ikke
blive synlig i din browser.

echo "<br>";
print " Indtast noget";
echo "<br>";
print "&nbsp;Indtast noget";

>Jeg behøvede ikke noget afsluttende semikolon,

Det vil kun virke, *hvis* det er allersidste line i et script og *hvis*
der kommer et ?> umiddelbart efter. Det er ikke noget i du kan bruge i
et script under mere realistiske forhold.

På eet eller andet tidspunkt vil du kopiere det ind et andet sted i
scriptet, og så kan du lige pludselig ikke forstå hvorfor det ikke
virker.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-08-07 16:47

Scripsit Arne Feldborg:

> Dette var dit oprindelige spørgsmål, og det var dette jeg svarede
> på. For det virker nemlig lige præcist som det skal (forudsat de
> manglende semikoloner bliver indsat):

Nixen - der var ikke tale om en lokal variabel. Jeg prøvede at
indsætte en variabel fra en form med

script.php?ip=Noget (det stod også i min oprindelige post)

Det "manglende" semikolon var ikke problemet lige her, og det hjalp
heller ikke at indsætte det. Jeg kom først videre, da jeg blev
erindret om $_GET['ip']

> Og du skal alligevel bruge klammer, hvis det er et array der indgår.

Her var til gengæld noget, jeg slet ikke kendte til. Min PHP-lærebog
er desværre nok stærkt forældet. Den var skrevet til PHP3, og jeg
tror, at PHP siden har strammet kravene til korrekt syntaks i forhold
til, hvad min bog syntes det var nødvendigt at gøre rede for.

> Det vil kun virke, *hvis* det er allersidste line i et script og
> *hvis* der kommer et ?> umiddelbart efter. Det er ikke noget i du
> kan bruge i et script under mere realistiske forhold.

Det ved jeg faktisk godt, men problemet i mit konkrete eksempel var
altså noget andet: at de opstrammede krav tvang mig til at genopdage
$_GET[] og at arrays skal behandles lidt mere fintfølende end
almindelige variable.

Lars Erik Bryld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-08-07 20:07

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> skrev Tue, 28 Aug 2007
17:46:45 +0200

>Nixen - der var ikke tale om en lokal variabel. Jeg prøvede at
>indsætte en variabel fra en form med

Du må da virkelig undskylde, at jeg prøver på at hjælpe dig.

Det jeg skriver ovenfor er 100% korrekt.

Og det er også korrekt, som jeg skrev, at dit problem ikke var et
versionproblem - det skyldtes at du slet ikke brugte det i den viste
form, men med med et array istedet for den viste variabel,

Det er den risiko du løber, når du bruger den forenklede form og
overfører den til en situation hvor den ikke hører hjemme.

> Nixen - der var ikke tale om en lokal variabel. Jeg prøvede at
> indsætte en variabel fra en form med

Igen kan jeg kun undskylde og beklage, at jeg prøver på at hjælpe dig.

Men dit problem er altså ikke om det er en global eller en lokal
variabel du bruger og ej heller om det kommer fra en foem eller ej.

Problemet skyldes at du bruger et array og ikke en variabel i en
forenklet for/else konstruktion.

>Det ved jeg faktisk godt, men problemet i mit konkrete eksempel var
>altså noget andet:

Igen kan jeg kun undskylde min utidige indblanding.

Og der er vel sådan set ingen grund til, at jeg prøver på at fortælle
dig, hvad der er forkert i din sidste konklussion.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin

Dato : 28-08-07 01:37

Peter Brodersen wrote:

> Der er forskel på enkeltquotes og dobbeltquotes. Variable i
> enkeltquotes bliver ikke interpoleret.

Nemlig, og ved at bruge enkelte qoutes, så lærer man også at skrive sine
variabler ind i en linje på en pæn måde, desuden giver det også langt
pænere syntax highlightning ved at gøre det.

$hej = 'Hello';
$verden = 'World';

echo $hej . ' big ' . $verden;

> Det er det, der er forskellen mellem de to udtryk:
>
> print "IP: $_POST[ip]";
> print 'IP: $_POST[ip]';

Jep det ved jeg :)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-08-07 19:54

Peter Brodersen <usenet2007@ter.dk> skrev Mon, 27 Aug 2007 14:55:16
+0200

>Jeg tror at Lars hentyder til at:
>print "IP: $_POST['ip']";
>.. ikke virker, men kan/skal fx skrives på én af følgende måder:

Det kan godt være det var det han hentydede til. Men det er ikke dér det
oprindelige problem ligger.

Problemet i det oprindelige spørgsmål ligger i enkleltlinieløsnigen med
både et "for" og et "else" uden klammer.

Det har hidtil virket fint, fordi han kun har brugt det med en variabel.
Men det vil ikke kunne virke med et array.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-08-07 22:31

On Wed, 29 Aug 2007 22:46:06 +0200
Rander <ldNOSPAM@rander.dk> wrote:

> [...]
>
> er lovlig - hvis vi lige ser bort fra den manglende semikolon i
> slutningen af linien. Prøv at skriv den sådan her:

Hvorfor dog så omstændigt, og klundet?
print ($ip=="")? "Indtast noget": " $ip";
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-08-07 23:20

Michael Rasmussen <mir@miras.org> skrev Wed, 29 Aug 2007 23:30:46 +0200

>Hvorfor dog så omstændigt, og klundet?
>print ($ip=="")? "Indtast noget": " $ip";

Fordi det er pænere og langt mere overskueligt på den anden måde.

Og vel især fordi med den anden måde er langt hurtigere for andre at
læse et script og forstå hvordan det virker.

(og andre kan i den sammenhæng godt være een selv nogle måneder senere).

Noget andet er så, at hvis man altid folder det helt ud og altid bruger
klammer, så kan man genbruge sine rutiner i een uendelighed, uden i
hvert enkelt tilfæde at skulle spekulere på om de nu er 'gode' nok i den
givne situation.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 31-08-07 20:14

Scripsit Arne Feldborg:

> [...]
> bruger klammer, så kan man genbruge sine rutiner i een uendelighed,
> uden i hvert enkelt tilfæde at skulle spekulere på om de nu er

Argument godtaget - jeg indrømmer blankt at have haft langt mere bøvl
med manglende klammer og semikolonner end med overflødige ditto. De
vil herefterdags blive strøet ud {med mild hånd}....;

--
Med venlig hilsen ;
Lars Erik Bryld ;

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-08-07 23:25

On Wed, 29 Aug 2007 23:30:46 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

>Hvorfor dog så omstændigt, og klundet?
>print ($ip=="")? "Indtast noget": " $ip";

Fordi udtryk har tendens til at vokse og have mere end to muligheder,
eller at de enkelte muligheder kræver en god del flere udtryk.

Bortset fra når jeg er doven foretrækker jeg kun at bruge
ternary-operatoren - altså ".. ? .. : .."-notationen - når der er tale
om yderst simpel output. Et eksempel kunne være:
"Han købte $antal ".($antal == 1 ? 'æble' : 'æbler')

Men selv her kan man hurtigt komme ud i noget yderligere logik, hvis
man vil have en pæn, sproglig formidling og fx vil skrive "ingen" og
"ét" i stedet for 0 og 1, og derefter så tal.

I eksemplet med $ip kunne man godt forestille sig, at "Indtast
noget"-delen også skulle udvides med markering af et input-felt eller
deslige senere. Men hvis alle tre udtryk er korte og præcise, så kan
det være fint nok.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet