Karakterkoder
Fra : Hans-Ole Jensen

Dato : 26-08-07 17:23

Kan man angive hvilket karaktersæt der skal havne i et txt formfelt?. og
hvordan.

Problem: æøå problematik

I en form i et HTML dokument er et tekst felt hvis data skal havne i en text
record i en Mysql database tabel.

Når det havner i databasen er eks. ø blevet til 2 mærkelige tegn.

Vises data igen på en webside er tegnene stadig mærkelige.

Hvor sker fejlen ? Hvad bestemmer hvilke tegn jeg skriver med når jeg
skriver i formfeltet på en given webside. ?

Hans-Ole

Fra : anders

Dato : 26-08-07 18:04

Hans-Ole Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvor sker fejlen ? Hvad bestemmer hvilke tegn jeg skriver med når jeg
> skriver i formfeltet på en given webside. ?

Jeg ved ikke helt hvor fejlen opstår, men jeg har brugt ereg_replace for
de specielle karakterer ø = ø etc. Det virker ihvertfald når man
læser det igen.

Fra : Martin

Dato : 27-08-07 12:32

Hans-Ole Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvor sker fejlen ? Hvad bestemmer hvilke tegn jeg skriver med når jeg
> skriver i formfeltet på en given webside. ?

Hvis din HTML side kører med fx. UTF-8 i content type og din database
kører med ISO-8859-1 (eller omvendt) så kan du bruge iconv funktionen
(php.net/iconv)

echo iconv('UTF-8','ISO-8859-1',$content);