Veldokumenteret strømforsyning
Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-08-07 19:12

Hej

Er der nogen her, der kender en strømforsyning, hvor fordelingen af de
forskellige kanaler er fornuftigt dokumenteret?
I min søgen på en strømforsyning der kan tage en masse harddiske er jeg
nået frem til at jeg er nødt til at købe en PSU og modificere den så jeg
kan trække ekstra strøm fra PCI-E stikkene til harddiske. Det betyder at
jeg er nødt til at finde en strømforsyning der er forholdsvis
veldokumenteret, så jeg inden jeg køber den er i stand til at regne ud
nøjagtigt hvor meget strøm jeg vil være i stand til at tage fra hver
kanal. På den måde kan jeg være sikker på at kunne finde en hvor jeg kan
smide 45-50A i 12V til harddiske.

Lige nu er den eneste kandidat jeg har kunnet finde den her, som
samtidig også er i stand til at levere en stor del af det krævede i
umodificeret stand (Og nok også er rigeligt stor):

Andre kandidater?

/Jacob

Fra : N_B_DK

Dato : 24-08-07 21:01

"Jacob Larsen" <jacob@not.for.you.to.know> wrote in message
>På den måde kan jeg være sikker på at kunne
> finde en hvor jeg kan smide 45-50A i 12V til harddiske.

Hvor mange diske har du i det kabinet ?? (det lyder ret voldsomt med 40-50
amp), jeg bruger selv en 750W termaltake termal take psu) og har 16 ATA 7.2K
HD og 3 10K SCSI diske, 2 LTO streamere, 2 RAID controllere, 1 1GB og 1 dual
port netkort, 1 FC HBA, 2 XEON 2.4 Ghz, 4GB ram, og 8 92mm blæsere (og
spændingerne på 5v og 12v er 5.05v og 11.98v...

Skal du bruge 40-50 amp på 12V til diske alene, skal du have en 25-30 diske
ca...

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-08-07 00:02

N_B_DK wrote:
> Hvor mange diske har du i det kabinet ?? (det lyder ret voldsomt med
> 40-50 amp), jeg bruger selv en 750W termaltake termal take psu) og har

De 40-50A er ikke den nuværende belastning, men nærmere en
fremtidssikring. Der er lige nu 10 diske i maskinen, eller det burde der
være. Jeg blev nødt til at tage 2 diske ud for at den nuværende
strømforsyning kunne følge med. Det var derfor jeg gik i gang med at
kigge efter ny.

Den PSU du har skulle vel ikke tilfældigvis være den her?

Jeg har været ved at kigge lidt på den, og den ser faktisk ud til at
være en kandidat. Ellers er 850W versionen i hvert fald en mulighed.

> Skal du bruge 40-50 amp på 12V til diske alene, skal du have en 25-30
> diske ca...

Der er jeg ikke enig. Startstrømmen for en Seagate Barracuda 7200* er
2,8A. 16 diske giver en startstrøm på omkring 44A. Og så har jeg lagt
lidt ekstra til for en sikkerheds skyld. Ellers skal jeg have diskene
til at spinne op forskudt, så den ikke får hele startstrømmen på en
gang. Men det vil jo nok koste mere end en stor PSU.

/Jacob

Fra : N_B_DK

Dato : 26-08-07 03:00

> [...]
>
> Jeg har været ved at kigge lidt på den, og den ser faktisk ud til at
> være en kandidat. Ellers er 850W versionen i hvert fald en mulighed.

Jeps det er den, og den er klippestabil ;) (og selv med kraftig belastning
er den totalt lydløs, men ok, der sidder jo også en del diske der støjer
lidt *G*

> [...]
> til at spinne op forskudt, så den ikke får hele startstrømmen på en
> gang. Men det vil jo nok koste mere end en stor PSU.

Du kan ikke blande startstrøm og vedvarende strømforbrug samme, alt
elektronik trækker nogle voldsomme strømme i det de tændes /sættes til el
nettet.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-08-07 09:45

N_B_DK wrote:
> Du kan ikke blande startstrøm og vedvarende strømforbrug samme, alt
> elektronik trækker nogle voldsomme strømme i det de tændes /sættes til
> el nettet.

PSU'en skal jo dimensioneres efter spidsbelastningen, den skal jo kunne
holde til strømmen når disken spinner op. Det nytter jo ikke noget at
der er et drop i 12V spændingen mens disken starter, især ikke da det
også er noget der sker mens computeren kører, hvis disken har været i
power-save.
Det er rigtigt at PSU'er ofte kan holde til en lidt højere belastning i
peak. Men det er normalt ikke ret meget mere end continuous
belastningen. Og det sker også at ratings er opgivet som peak
belastning, så der skal man lige være vågen.

/Jacob

Fra : N_B_DK

Dato : 26-08-07 09:52

>Men det er normalt ikke ret meget mere end continuous
> belastningen.

Dybt uenig, men nu arbejder jeg så også med elektronik til dagligt (og er
udlært indenfor området)

> Og det sker også at ratings er opgivet som peak
> belastning, så der skal man lige være vågen.

Se der har du ret, men det synes jeg er værst indenfor billige audio
forstærkere (hvor effekten f.eks opgives i PMPO eller hvad det nu er de
kalder det, så en 2*8 watt amp, pludselig bliver 2*100 watt, men ok, når man
opgiver det som hvad den kan yde i et 1mikro sekund, med 100% forvrængning,
så kan man jo sagtens trylle...)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 10:14

Jacob Larsen wrote:

> [...]
> belastningen. Og det sker også at ratings er opgivet som peak
> belastning, så der skal man lige være vågen.

Peak belastning er som regel en hel del højere end vedvarende
belastning. og der er mulighed for staggered spin-up på gode controllere
hvis du løber ind i det problem. når du siger power-save... forventer du
at alle diskene vil sove på samme tid eller?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-08-07 10:25

Jacob Larsen wrote:
> kanal. På den måde kan jeg være sikker på at kunne finde en hvor jeg kan
> smide 45-50A i 12V til harddiske.

Overvej 2 strømforsyninger.

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 25-08-07 23:33

Jesper Poulsen wrote:
> Overvej 2 strømforsyninger.

Har jeg overvejet. Og det er rigtigt at det nok vil være billigere, men
det betyder at jeg skal til at modificere kabinettet for at få plads til
en ekstra PSU. Og så virkede den anden løsning bedre.

/Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-07 11:37

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> samtidig også er i stand til at levere en stor del af det krævede i
> umodificeret stand (Og nok også er rigeligt stor):

sagtens.

PC Power & Cooling laver nogle meget store og meget stabile PSU'er
deres Turbo cool 1KW kan levere ca. det dobbelt af hvad du leder efter
hvis jeg husker rigtigt. den er ikke billig.
kig alternativt på SeaSonic de har PSU'er oppe i den luftlag også og
kvaliteten er god.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-08-07 00:10

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> PC Power & Cooling laver nogle meget store og meget stabile PSU'er
> deres Turbo cool 1KW kan levere ca. det dobbelt af hvad du leder efter
> hvis jeg husker rigtigt. den er ikke billig.

Det er nok et problem. Jeg er ret sikker på at jeg om ikke andet vil
kunne løse problemet med en PSU til 1400kr, så det giver ikke rigtigt
mening at give en masse mere for det.

> kig alternativt på SeaSonic de har PSU'er oppe i den luftlag også og
> kvaliteten er god.

Jeg har været ved at kigge på SeaSonic. Desværre kan jeg ikke rigtigt
finde nogen beskrivelse af hvilke kanaler der er forbundet til hvilke
PSU stik, så jeg kan ikke rigtigt bruge det til noget. Lidt en skam da
det lyder til på folk herinde at det er nogle meget gode PSU'er.

/Jacob

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 26-08-07 17:42

"Jacob Larsen" wrote

> [...]
> stik, så jeg kan ikke rigtigt bruge det til noget. Lidt en skam da det
> lyder til på folk herinde at det er nogle meget gode PSU'er.

Seasonic laver Corsairs PSUer og de virker meget ens fabrikeret:

http://www.jonnyguru.com/review_details.php?id=32

Han skriver at man kan hive 50A kombineret ud af 12V rails på Corsairs HX
620. Jonnyguru laver nogle meget grundige PSU-tests.

Hardwaresecrets har en endnu mere grundig gennemgang (men har desværre
ikke udstyr til at tæske strømforsyningen):

http://www.hardwaresecrets.com/article/371

Jeg har selv samme PSU, men kommer ikke overhovedet i nærheden af at
få den til at svede (men nu har jeg heller ikke så meget krævende hard-
ware i maskinen).

Det virker som om du har nogle ekstreme behov, så det kan godt være at
du skal se på f.eks. Enermax Galaxy DXX 1000W da der medfølger 5 kabler
med 3 SATA-stik på, det burde være fint til dit formål til en start:

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/07/09/psu_group_test_july_07/5

Ifølge testen kan den levere 75A på de 5 rails ved 100% load.

Med alle de diske du har skal du vel snart til at overveje en diskhylde
som denne 3U-kasse fra Promise:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=330176