E6850 VS Q6600 ??
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 23-08-07 09:28

Hej

Jeg har en E6600 nu og lurer på at få lidt ekstra kræfter... hvilken af
disse processorer kan bedst anbefales...?? Prisen er jo ens...

Core 2 Duo E6850 Eller Core 2 Quad Q6600

/Finn

Fra : John

Dato : 23-08-07 09:35

> Jeg har en E6600 nu og lurer på at få lidt ekstra kræfter... hvilken af
> disse processorer kan bedst anbefales...?? Prisen er jo ens...
>
> Core 2 Duo E6850 Eller Core 2 Quad Q6600

Why? Mit bud er, at du næppe kan mærke nogen hastigheds forskel.

Bevares - hvis du køre Vista og programmet er skrevet direkte til at udnytte
en multikerne CPU og programmet udelukkende laver udregninger, så kan du
sikkert godt mærke det men i daglig brug er det helt underordnet.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-07 18:42

John wrote:

> [...]
> en multikerne CPU og programmet udelukkende laver udregninger, så kan du
> sikkert godt mærke det men i daglig brug er det helt underordnet.

JEg kan tydeligt mærke forskel i dagligdagen fra E6600 til Q6600
Jeg er specielt glad for hvor meget hurtigere windows bliver færdig med
at være 'forpustet' efter opstart.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 24-08-07 07:22

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message
> John wrote:
>
> JEg kan tydeligt mærke forskel i dagligdagen fra E6600 til Q6600
> Jeg er specielt glad for hvor meget hurtigere windows bliver færdig med at
> være 'forpustet' efter opstart.

Hej Claus

Det var netop sådanne informationer jeg ledte efter. Real-Life oplevelser.
Benchmarks er udemærkede og har også ledt mig hen imod de 2 nævnte
processorer.

Jeg har også luret på om jeg skulle lave noget multiprocessing med nogle
opteron second generation.

Sagen er den, at jeg har nogle kroner der er øremærket til edb og så kunne
man jo lige så godt lege og kræse lidt for sit system..

/Finn

Fra : Nicolai

Dato : 24-08-07 10:10

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Hej Claus
>
> Det var netop sådanne informationer jeg ledte efter. Real-Life oplevelser.
> Benchmarks er udemærkede og har også ledt mig hen imod de 2 nævnte
> processorer.

Tja, jeg synes efterhånden benchmark er blevet så omfattende, at de
dækker alle relevante områder og jeg kan sagtens nøjes med dem. I
real-life oplevelser er det individuelt hvordan man opfatter det, plus
at nogle har en tendens til at "over-rose" deres eget system lidt. Efter
min opfattelse gennem tiden gælder dette dog ikke Claus. :)

> [...]
>
> Sagen er den, at jeg har nogle kroner der er øremærket til edb og så kunne
> man jo lige så godt lege og kræse lidt for sit system..

Øv, den slags gider vi ikke høre.

> /Finn

nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-07 10:26

> [...]

> Sagen er den, at jeg har nogle kroner der er øremærket til edb og så kunne
> man jo lige så godt lege og kræse lidt for sit system..

Jeg vil sige at hvis du bare kører office, counter strike og en winamp
på din spand, så gå efter den højere clock (hvor end lidt det giver dig,
diverse sites rundt omkring snakker om 3-5 procent) men hvis du gerne
har lidt ting løbende så gå HELT klart efter Quad'en den kan mærkes! når
du nævner MP og Opteron tvivler jeg på du kun har office igang...

Et simpelt regnestykke kunne være:
E6850 2 x 3GHz = 6GHz effektive kræfter
Q6600 4 x 2.4GHz = 9.6GHz Effektive kræfter (under de rigtige forhold
plus dobbelt L2 cache på 8MB)

Jeg valgte det sidste efter devisen at CPU'erne har været hurtige nok
til dagligdags ting i adskillige år, og spillene idag er nærmest 100%
afhængig af grafikkortet så jeg ville hellere have de ekstra kræfter 4
kerner gav mig, når jeg har brug for dem. Det er ikke et valg jeg har
fortrudt på nogen måde.

Hvis du skal på Opteron vognen så ville jeg vente til Barcelona kommer
(lige om hjørnet 'trademark')

:)
Claus

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 24-08-07 11:27

> [...]
> E6850 2 x 3GHz = 6GHz effektive kræfter
> Q6600 4 x 2.4GHz = 9.6GHz Effektive kræfter (under de rigtige forhold plus

Hej Claus....

Tak for dine betragtninger. Valget er faldet på en Q6600...

God weekend...

/Finn

Fra : Nicolai

Dato : 23-08-07 11:39

> [...]
> disse processorer kan bedst anbefales...?? Prisen er jo ens...
>
> Core 2 Duo E6850 Eller Core 2 Quad Q6600

De tidlige test af Intel's nye Penryn CPU'er viser at selvom den nye
Wolfdale yder bedre end E6550 vil de ikke anbefale at man venter med at
købe ind, da ydelsesforbedringen i de foreløbigt meget begrænsede test
er marginal. Men det vil sandsynligvis få prisen til at falde på de chip
der er på markedet i dag. Hvis man kan vente altså.

Hvilken en du skal vælge afhænger af hvad du bruger din computer til, gå
ind her og vælg hvad du vil måle dem på, så kan du se hvilken du skal vælge.

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=872&model2=871&chart=435

nicolai