Flap-lyde på brændte musikCD'er
Fra : John Lauritzen

Dato : 09-07-01 15:50

På nogle (få) af de musik CD, jeg har brændt med Toast på en Panasonic
brænder (ONE Tech), høres flap-flap lyde, når jeg spiller dem på min
CD-spiller NAD 522. Når jeg spiller dem på brænderen eller en billig
ghettoblaster er lyden normal.

Jeg har prøvet at køre en rense CD i NAD, men det har ikke hjulpet.

Er det ikke mærkeligt, at en "rigtig" CD-spiller har mislyde og en
tilfældig ghettoblaster ikke?

Venlig hilsen John

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 09-07-01 18:35

John Lauritzen <John_Lauritzen@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har prøvet at køre en rense CD i NAD, men det har ikke hjulpet.
>
> Er det ikke mærkeligt, at en "rigtig" CD-spiller har mislyde og en

Jeg gætter på at der kan være fejl på den brændbare CD og der er
tilsyneladende en hardware der kan kompensere for det i Ghettoblasteren
og ikke i den CD spiller du har testet.
--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Lars Østergaard

Dato : 09-07-01 18:41

Kan vel også være CD afspilleren, som er lidt ude af justering?

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 09-07-01 18:57

Lars Østergaard <lars.ostergaard@wanadoo.dk> wrote:

> Kan vel også være CD afspilleren, som er lidt ude af justering?

Det kan også tænkes, men nogle CD spillere har problemer med
hjemmebrændte CD'er

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-07-01 19:47

> [...]

> brænder (ONE Tech), høres flap-flap lyde, når jeg spiller dem på min
> CD-spiller NAD 522. Når jeg spiller dem på brænderen eller en billig

Nu kender jeg ikke lige NAD's 522, men generelt laver NAD jo ganske fine
CD afspillere, så mon ikke det skyldes at ghettoblasteren bare ikke er
så krakilsk, som NAD afspilleren ?

> Jeg har prøvet at køre en rense CD i NAD, men det har ikke hjulpet.
>
> Er det ikke mærkeligt, at en "rigtig" CD-spiller har mislyde og en
> tilfældig ghettoblaster ikke?
>
> Venlig hilsen John

Jeg har efterhånden brændt en del CD'ere og de kan afspilles i alt.

Hvilken hastighed brænder du ved og hvilken kvalitet CD'ere vælger du
til medie ?

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-07-01 17:06

> Nu kender jeg ikke lige NAD's 522, men generelt laver NAD jo ganske fine
> CD afspillere, så mon ikke det skyldes at ghettoblasteren bare ikke er
> så krakilsk, som NAD afspilleren ?

Det gør jeg heller ikke, men det lyder i mine øre som en meget plausible
årsag. Et af "problemerne" med kvalitets produkter som NAD er, at disse
jævnligt ikke vil lege med discount børnene, lidt apartheid i hi-fi
verdenen =)

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-07-01 18:55

)

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-01 03:51

Hej John

John Lauritzen wrote:

> På nogle (få) af de musik CD, jeg har brændt med Toast på en Panasonic
> brænder (ONE Tech), høres flap-flap lyde,

Hvilket Panasonic værk sidder der i den - 7502?

> når jeg spiller dem på min
> CD-spiller NAD 522. Når jeg spiller dem på brænderen eller en billig
> ghettoblaster er lyden normal.

Hvor gammel er din 522?

- Det er desværre ikke helt unormalt. NAD er temmelig 'kritiske' med
nogle af de CD'er, den får til afspilning. Tidligere var det i hvert fald
sådan, at man skulle være varsom med at sætte en såkaldt 'billig CD' i en
NAD, da den kunne finde på at lave både hak og 'flap' lyde, som du kalder
dem. - Især hvis der var puttet rigtig meget på CD'en - mere end 60min.,
- kunne de finde på næsten hvad som helst.

Jeg tror tildels, det hænger noget sammen med den lasertype, NAD bruger.
Jeg kender ikke meget til de nyere NAD, men for ca. 3-4 år siden brugte
de lasere fra OCMC. Disse laserhoveder har en meget tynd stråle, der
bevirker, at et minimal 'hul' / fejl vil blive afspillet som et hak/flap.
Det gælder for både 'mono-beam' lasere og for 'triple-beam' lasere. Disse
OCMC lasere kræver, at korrektionen i DA-konverterne er meget nøjagtige.
- Eller sagt på en anden måde. Ved en 1bits CD afspiller skal der være
mindst 3x256bits (768bits) oversampling for at minimere fejl i selve
CDen.

Ved en konventionel 16bits laser er det noget lettere at lave en stabil
korrektion, men selve konstruktionen er i sig selv dyrere. Det var også
derfor, at man udviklede 1-bits laseren, da den er ca. 100x billigere at
producere end en 16-bits laser.

> Jeg har prøvet at køre en rense CD i NAD, men det har ikke hjulpet.

Forhåbentlig ikke med væske på.... Hvis du bruger en 'vådrenser', kan det
i sig selv være nok til, at der sætter sig et lag på selve laserlinsen,
så lyset brydes forkert og derved nedsætter intensiteten.

> Er det ikke mærkeligt, at en "rigtig" CD-spiller har mislyde og en
> tilfældig ghettoblaster ikke?

Både og... - De meget billige lasere, der sidder i langt de fleste
ghettoblastere har en noget 'tykkere' laserstråle. Sammen med pladens
rotation vil det betyde, at selve strålen langt de fleste gange allerede
er nået til det næste 'hul' (altså de rigtige 'lyd'-huller) i pladen, før
korrektionen har nået at reagere. Det betyder så, at selve
korrektionsdelen rent faktisk får flere informationer at arbejde med, før
lyden når til højttalerene.

Endelig kan det jo også være laseren i NAD'en, der er ved at have mistet
sin fulde lysmængde, så der ikke længere når den rigtige mængde lys til
pladen. De fleste lasere kan justeres lidt op i lysmængden, men hvis det
stadig er en OCMC laser, vil jeg fraråde, du får det gjort, da det let
kan få selve laserhovedet til at brænde af..- Og så har du jo pludselig
slet ingen CD afspiller.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : John Lauritzen

Dato : 10-07-01 20:45

jesper@gylling.net,Ny-Internet writes:
>Hvilken hastighed brænder du ved og hvilken kvalitet CD'ere vælger du
>til medie ?
Jeg har brændt ved 4x og bruger BestMedia Premium 80 Min/700MB, Speed
1x-16x

Venlig hilsen John

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-01 21:39

John Lauritzen <John_Lauritzen@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg har brændt ved 4x og bruger BestMedia Premium 80 Min/700MB, Speed
> 1x-16x
>
> Venlig hilsen John

Min erfaring siger mig at man altid skal brænde ved 1 x hastighed . Jeg
har aldrig haft fejl de CD'ere jeg har brændt via Toast. Jeg bruger
Verbatim fra Bog & Ide, Kodak, Sony og lignende brands.

Jeg har aldig prøvet køb-500-for-50-i-Bilka og gider heller ikke.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : John Lauritzen

Dato : 10-07-01 20:49

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>Hvilket Panasonic værk sidder der i den - 7502?

Jeg ved det faktisk ikke.

>Hvor gammel er din 522?

4-5 år, dvs, den har nok den lasertype, du fortæller om.

Venlig hilsen John

Fra : Sascha

Dato : 10-07-01 21:33

Brand i 1x eller 2x hastighed.
Branderen burde brande dybere på denne måde.

mvh
Sascha David Amdi Petersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-01 02:08

Hej John

John Lauritzen wrote:

> Jeg ved det faktisk ikke.

Det skulle gerne stå på den label, der sidder på selve brænderen, eller
også kan du bruge Apple Systemprofiler, der vises det også.

> 4-5 år, dvs, den har nok den lasertype, du fortæller om.

Ok, så kan det meget vel være laseren i din NAD, der er ved at være
noget slidt.

Du kan evt. prøve at brænde med 2x hastighed istedet for 4x hastighed,
det vil give en lidt mere nøjagtig brænding.

Jeg så i et andet svar, du gav, at du bruger BestMedia 700mb diske. Er
problemerne de samme, hvis du bruger andre medier - som fx. Kodak, TDK,
BASF, Fuji, Princo, Mr. Platinum osv.? - Og er det det samme, om du
bruger audio-medier eller data-medier?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World