Ikke underskrevet skøde?
Fra : JA

Dato : 22-08-07 21:59

Hej
Har lige fået skrevet skøde på en ubebygget grund og afleveret det til
sælger (kommunen), der i købsaftalen har skrevet, at det skal være tinglyst
inden d. 1/9.

Desværre er sælger ikke den hurtigste her i verdenen, så hvad nu, hvis de
ikke får skrevet under inden d. 1/9, så det kan blive tinglyst inden den
dato, de selv har bestemt??

Godt nok får de ingen penge, før det er tinglyst, men hvad betydning har det
for mig? I princippet er det vel min grund alligevel - også selvom det måske
ikke når at blive tinglyst inden d. 1/9?

Har fået at vide fra advokaten, at de havde glemt at få indført i
købsaftalen, at de skulle have mulighed for at købe grunden tilbage, hvis
jeg vil sælge den ubebygget - og derfor ville have det indført i skødet. Den
gik så ikke.....

Købsaftalen var den over 10 dage om at få skrevet under.

Mvh Jan Andreasen.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-08-07 22:23

JA> Hej Har lige fået skrevet skøde på en ubebygget grund og
JA> afleveret det til sælger (kommunen), der i købsaftalen har
JA> skrevet, at det skal være tinglyst inden d. 1/9.

Ellers hvad?

JA> Desværre er sælger ikke den hurtigste her i verdenen, så hvad
JA> nu, hvis de ikke får skrevet under inden d. 1/9, så det kan
JA> blive tinglyst inden den dato, de selv har bestemt??

Så må i finde på en ny aftale.

JA> Godt nok får de ingen penge, før det er tinglyst, men hvad
JA> betydning har det for mig? I princippet er det vel min grund
JA> alligevel - også selvom det måske ikke når at blive tinglyst
JA> inden d. 1/9?

Tja, men kan du bevise at det er din grund uden en underskrevet
købsaftale?

> [...]
JA> grunden tilbage, hvis jeg vil sælge den ubebygget - og derfor
JA> ville have det indført i skødet. Den gik så ikke.....

Hvorfor gik den ikke?

JA> Købsaftalen var den over 10 dage om at få skrevet under.

Er den underskrevet eller ej?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : xxxfoo

Dato : 22-08-07 23:53

On 22 Aug, 21:58, "JA" <a...@a.dk> wrote:

> Godt nok får de ingen penge, før det er tinglyst, men hvad betydning har det
> for mig? I princippet er det vel min grund alligevel - også selvom det måske
> ikke når at blive tinglyst inden d. 1/9?

Hvis der er underskrevet en købsaftale, så er ejendommen din. Hvis
skødet ikke tinglyses inden 1. sept. som aftalt, pga. af deres
forhold, kan de næppe benytte dette vilkår til at træde tilbage fra
handlen. Desuden kan du for så vidt anmelde underskrevet købsaftale
til tinglysning, jf. TL § 6.

Jeg mener iøvrigt ikke kommunen kan kan kræve hjemfaldspligt på
ejendommen, efter de har underskrevet købsaftalen, medmindre
selvfølgelig at der er taget et eller andet forbehold for dette.

Hvis du er tvivl om dette, synes jeg du burde tale med din advokat for
at være på den sikre side.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-08-07 11:15

"JA" <a@a.dk> wrote in message
> Desværre er sælger ikke den hurtigste her i verdenen, så hvad nu, hvis de
> ikke får skrevet under inden d. 1/9, så det kan blive tinglyst inden den
> dato, de selv har bestemt??

Du får svært ved at nå at gennemføre selve tinglysningen på så kort tid.

> Godt nok får de ingen penge, før det er tinglyst, men hvad betydning har
> det for mig? I princippet er det vel min grund alligevel - også selvom det
> måske ikke når at blive tinglyst inden d. 1/9?

Hvor kommer den tidsfrist fra?

Fra : JA

Dato : 27-08-07 18:55

Hej
Tak for alle svar.

Har muligvis ikke forklaret mig ordenligt. Købsaftalen er underskrevet
tilbage i juni, hvori der er aftalt, at overtagelsesdato er d. 1/9, samt at
skøde skal være tinglyst inden d. 1/9.

Men nu har kommunen så fundet ud af - efter de har underskrevet
købsaftalen - at de havde glemt at skrive, at de skulle have mulighed for at
købe grunden tilbage, hvis den sælges videre til 3. mand i ubebygget stand.
Derfor var mit spørgsmål, hvad der så ville ske, hvis de ikke underskrev
skøde i tide, så det kunne blive tinglyst inden d. 1/9.

Mvh Jan A.

Fra : xxxfoo

Dato : 23-08-07 11:25

On 23 Aug, 11:14, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:

> Du får svært ved at nå at gennemføre selve tinglysningen på så kort tid.

Tinglysningens retsvirkninger regnes fra anmeldelsen til
tinglysningskontoret. Der er derfor rimelig tid endnu.