Fyret fra læreplads
Fra : Henning Lund

Dato : 22-08-07 17:39

Jeg vil gerne vide om dette er lovligt.

En ung mand har grundforløbet (6 mdr) skole samt 2½ måneds
arbejde hos arbejdsgiveren hvor lærekontrakten er underskrevet.
Der er ifølge kontrakten 3 mdr´s prøvetid.
Den unge mand brækker hånden og bliver sygemeldt 2 mdr., han
modtager en uge efter sygemeldingen et brev med en ophævelse af
uddannelsesaftale.
Kan man godt lovligt ophæve uddannelsesaftalen under sygdom?

Den unge mand mister sin indtægt resten af sygdomsforløbet og kan
ikke få en indtægt andet steds fra da han er under 18 år, jeg
mener ikke man kan fyre folk under sygdom med så kort varsel, er
jeg helt ude i hampen?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : per christoffersen

Dato : 22-08-07 17:48

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse

> Den unge mand mister sin indtægt resten af sygdomsforløbet og kan ikke få
> en indtægt andet steds fra da han er under 18 år, jeg mener ikke man kan
> fyre folk under sygdom med så kort varsel, er jeg helt ude i hampen?

Hvis den unge mand er en du kender, så tror jeg det bedste råd vil være at
tage ham i hånden (den han ikke har brækket), og løbe, så hurtigt I kan, hen
til fagforeningen, hvis han er medlem af en sådan.

/Per

Fra : Henning Lund

Dato : 22-08-07 18:15

per christoffersen tastede:

> [...]
> så
> hurtigt I kan, hen til fagforeningen, hvis han er medlem af en

Problemet ligge i den lille lokale afdeling af Metal nærmest er
købt af firmaet, der har aldrig været en sag mellem dem og
firmaet, selv en mand der ikke ville skifte fagforening smed
firmaet ud uden der skete noget, de har ofte fyret folk under
sygdom uden der er sket dem noget, såe jeg ved ikke lige. Jeg
mangler lidt råd om hvad man kan forholde sig til når Metal
kontaktes, der må være noget rent lovmæssigt.
Den ungen mand er min søn, så jeg er godt sur i skralden, og de
skal ikke slippe godt fra det hvis jeg kan gøre mit til det, jeg
skal bare have noget at arbejde med til både fagforening og
firmaet.

Knægten var glad for sin arbejdsplads hvor han arbejdede 3/4 år
inden han kom på skole og i lære, værkførerne har rost ham for
hans indsigt i arbejdet og der har aldrig været problemer ud over
sygdom pga. brækkede lemmer som åbenbart ikke er tilladt i
firmaet.

Fra : Peder Porse

Dato : 22-08-07 18:46

Henning Lund skrev:
> [...]
> få en indtægt andet steds fra da han er under 18 år, jeg mener ikke man
> kan fyre folk under sygdom med så kort varsel, er jeg helt ude i hampen?

Hvad var begrundelsen for opsigelsen af læreforholdet?
pp

Fra : Henning Lund

Dato : 22-08-07 18:47

Peder Porse tastede:

> Hvad var begrundelsen for opsigelsen af læreforholdet?
> pp

Der er ingen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-08-07 12:11

> Peder Porse tastede:

> Der er ingen.

Jamen så har de da dummet sig der. En opsigelse skal altid være sagligt
begrundet.

Dog kommer jeg lidt i tvivl om hvorvidt skoleopholdet hører med til
ansættelses perioden. Hvis ikke den gør, så er han jo opsagt i prøvetiden
hvor reglerne for opsigelse er knap så restriktive.

så for mig atr se må et centralt spørgsmål være om skoleforløbet tæller med
i ansættelsesforholdet

Peter

Fra : Codexx

Dato : 22-08-07 18:47

Henning Lund wrote:
> [...]
> uddannelsesaftale.
> Kan man godt lovligt ophæve uddannelsesaftalen under sygdom?

Som udgangspunkt ja.

Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser:
§ 60. En uddannelsesaftale kan ikke opsiges af aftalens parter.

Stk. 2. De første 3 måneder af praktiktiden betragtes dog som en prøvetid,
hvori enhver af parterne kan opsige aftalen uden angivelse af grund og uden
varsel. Skoleophold medregnes ikke i prøvetiden.

-------------

Opsigelsesretten er altså fri de første 3 måneder.

> [...]
> ikke få en indtægt andet steds fra da han er under 18 år, jeg
> mener ikke man kan fyre folk under sygdom med så kort varsel, er

Er han under 18 har forældrene forsørgelsespligten.

/Bacher

Fra : Henning Lund

Dato : 22-08-07 18:49

Codexx tastede:

> Opsigelsesretten er altså fri de første 3 måneder.

Dvs han kan lovligt fyres under sygdom?
Jøsses er det virkeligt lovligt?

Fra : Codexx

Dato : 22-08-07 18:55

Henning Lund wrote:
> Codexx tastede:

> Dvs han kan lovligt fyres under sygdom?
> Jøsses er det virkeligt lovligt?

Han kan "fyres" (uddannelsesaftalen kan opsiges) i prøvetiden, også selvom
han er syg.

I øvrigt kan f.eks. funktionærer også fyres under sygdom.

/Bacher

Fra : Henning Lund

Dato : 22-08-07 19:37

Codexx tastede:

> Han kan "fyres" (uddannelsesaftalen kan opsiges) i prøvetiden,
> også
> selvom han er syg.

Loven er skøn

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 22-08-07 20:04

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i meddelelsen
> Codexx tastede:

> Loven er skøn

Den er da udemærket!
Hvis han ikke kommer i 2 mdr. af en 3 mdr. prøvetid, så kan jeg da godt
forstå at man ophæver aftalen, jeg vil da gøre det samme.
Han kan jo ikke bruge ham, desuden så ved han jo heller ikke hvad han får,
når han er tilbage efter et sygeforløb på 2 mdr. også hænger han på ham.

Det er da surt, men du har ikke nogen grund til at være sur, han er ung og
kan stadig finde en anden læreplads og det er dig der skal forsørge ham, så
længe han er under 18, desuden kan han vel stadig få arbejde, selv med en
brækker hand, avis rute kan da klares med en hånd, tankpasser osv.

Carsten

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-08-07 21:09

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse

> Loven er skøn

Tja, men mange firmaer sukker efter unge mennesker, der er værd at satse
på - så hvis eneste problem er en brækket arm, er det vel ikke umuligt at
finde en ny læreplads?
Og aldeles ujuridisk ville jeg sende en tak til de højere magter, at det
nuværende firmas personalepolitik blev synlig, inden der skete endnu større
skader...

Hilsen Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-08-07 19:58

Henning Lund skrev den 22-08-2007 19:48:
> Codexx tastede:

> Dvs han kan lovligt fyres under sygdom?
> Jøsses er det virkeligt lovligt?

Ja da, man kan da fyres når som helst.
Sygdom er ikke et "helle".
Det eneste som kommer nærmest et "helle" er graviditet, men når fyringen
sker af andre årsager end graviditeten, så er den fuldt ud lovlig.

Bemærk lige at også funktionærloven er blevet ringere siden 2001.
Nu skal 120 dages reglen fremgå af ansættelsesaftalen før den gælder.
Jeg mindes, at også ulovlig fyring/bortvisnings-godtgørelses-reglen er
blevet ringere siden 2001. Nu skal man være ansat i 12 måneder før man
kan få godtgørelse i tilfælde af ulovlig bortvisning.

Jeg håber, at din søn snart bliver rask og kan finde sig en ordentlig
læreplads. Arbejdsgiverne piver jo så rigelig på mangel på
arbejdskraft, så det burde ikke være noget problem at få en.
Pøj pøj.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til