Skud drama i KBH. i dag ?
Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 22-08-07 11:10

Hmmmmmm overvurdere Politiet lidt situationen ved at skyde en mand i
maven, hedder det sig ikke at de skal pacificere manden ved evt. skud i
benet, det må da kunne have stoppet mandens handlinger? .

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 22-08-07 11:26

"KE Kofod / 7100" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> skrev i meddelelsen
> Hmmmmmm overvurdere Politiet lidt situationen ved at skyde en mand i
> maven, hedder det sig ikke at de skal pacificere manden ved evt. skud i
> benet, det må da kunne have stoppet mandens handlinger? .

Kan jo være de sigtet efter benet!

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 22-08-07 11:30

Carsten (H) skrev:

> "KE Kofod / 7100" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> skrev i meddelelsen
>
> Kan jo være de sigtet efter benet!
Ja det er jo rigtigt mon så ikke de kunne nyde godt af et skydekursus? .

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-08-07 13:03

KE Kofod / 7100 wrote:

> Ja det er jo rigtigt mon så ikke de kunne nyde godt af et skydekursus? .

1) det kunne være at manden hoppede rundt omkring og ikke pænt stod
stille og lod sig skyde.

2) politiets nye projektiler er anderledes end de gamle, derfor kan
der være kommet nye retnings linier for hvor de må skyde personer.

JonB

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-08-07 14:42

"KE Kofod / 7100" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er jo rigtigt mon så ikke de kunne nyde godt af et
> skydekursus? .

Du har tydeligvis aldrig haft en 9mm i hånden endsige skudt med en.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bjarne

Dato : 22-08-07 17:23

Jens Bruun skrev:
> "KE Kofod / 7100" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> skrev i en meddelelse

> Du har tydeligvis aldrig haft en 9mm i hånden endsige skudt med en.

Hvorfor skulle man ikke kunne (lære at) ramme mere rigtigt med en 9 mm?
Det tager 5 min. at lære at skyde med den, men det kræver en del mere at
blive god til at bruge den.

Bjarne

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 22-08-07 15:32

"KE Kofod / 7100" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> skrev i meddelelsen

> Ja det er jo rigtigt mon så ikke de kunne nyde godt af et skydekursus? .

Alle kan ramme forkert, målet bevæger sig jo, man kan jo ikke bede ham om at
stå stille, så man kan skude ham i benet vel!

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-08-07 19:35

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> Du har tydeligvis aldrig haft en 9mm i hånden endsige skudt med
> en.

Det har jeg, og det er ikke specielt svært at skyde med en 9mm pistol
endsige ramme det man sigter efter - og jeg er endda ikke en specielt
god skytte. Så hvad er din pointe?

Det har så i øvrigt intet med den konkrete sag at gøre, hvor der kan
være masser af både gode og dårlige grunde til, at den pågældende er
ramt i maven - grunde som det er "lidt" svært at vurdere med de få
oplysninger der er fremme.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-08-07 21:14

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg, og det er ikke specielt svært at skyde med en 9mm pistol
> endsige ramme det man sigter efter

Aha. Har du prøvet at skyde med én hånd for bare at nævne ét eksempel? Har
du prøvet at skyde mod bevægeligt mål, for at nævne et andet eksempel?

> - og jeg er endda ikke en specielt
> god skytte. Så hvad er din pointe?

Min pointe er, at det er mere end almindeligt svært nøjagtigt at ramme det,
man sigter efter med en 9mm pistol - især hvis man er presset og evt. bliver
nødt til at afgive skud uden støtte af begge hænder. Dine udsagn om dine
9mm-erfaringer giver jeg i denne sammenhæng ikke en rygende skid for. Du har
tydeligvis ingen 9mm-erfaring, når du kan lukke sådan noget vås ud.

Ja.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bjarne

Dato : 23-08-07 17:38

Jens Bruun skrev:

> [...]
> 9mm-erfaringer giver jeg i denne sammenhæng ikke en rygende skid for. Du har
> tydeligvis ingen 9mm-erfaring, når du kan lukke sådan noget vås ud.

Du udstiller din egen manglende omtanke. Du er ikke den eneste,som har
prøvet at afreagere med en 9-mm.

Pointen er jo, at det er pærenemt at lære at skyde med sådan en kanon,
men det tage tid og træning at blive god til det.
Ikke mindst i en presset situation er træningen naturligvis afgørende
for at man sigter rigtigt og trykker på aftrækkeren i rette øjeblik.
Derfor er det ganske relevant at spørge, om de kunne nyde godt af et
skydekursus.

Bjarne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-08-07 17:45

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> writes:

> [...]
> for at man sigter rigtigt og trykker på aftrækkeren i rette øjeblik.
> Derfor er det ganske relevant at spørge, om de kunne nyde godt af et

I stedet for at gætte, skulle du måske bare læse
<http://jp.dk/indland/krimi/article1055775.ece>:

.... kom han ifølge politiet i slåskamp med de to betjente, og det
lykkedes ham at vælte den ene, en kvindelig betjent, omkuld på gulvet.

Han stak hende i benet med kniven, mens den anden betjent blev stukket
i hånden. Denne betjent affyrede tre advarselsskud med sin
tjenestepistol, som derefter klikkede. SÃ¥ greb den kvindelige betjent
sit våben og skød manden i den nederste del af maven.

Det tror da pokker at man ikke rammer specielt godt, hvis man skal
skyde, samtidig med at man ligger og roder rundt i håndgemæng.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : alexbo

Dato : 22-08-07 11:37

"KE Kofod / 7100" skrev

> Hmmmmmm overvurdere Politiet lidt situationen

Det er svært at se herfra hvor jeg sidder, hvor sidder du?

mvh
Alex Christensen

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 22-08-07 16:54

alexbo skrev:
> "KE Kofod / 7100" skrev

> Det er svært at se herfra hvor jeg sidder, hvor sidder du?
>
> mvh
> Alex Christensen

Det er helt rigtig jeg kan jo ikke se situationen fra hvor jeg sidder i
Vejle, men jeg synes at der skal da noget til at skyde en anden person.
Jeg skal da også lige sige at jeg på ingen måde har had til Politiet de
passer jo bare Deres arbejde - det ved jeg godt.
Min nu afdøde far var også Politimand og jeg har hørt mange frygtelige
historier fra han´s job.
Men igen der skal da noget til for at trække skydevåben.

Fra : JL

Dato : 22-08-07 21:43

"KE Kofod / 7100" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> wrote in message

> Men igen der skal da noget til for at trække skydevåben.

Øhh ja... En galning med en kniv der allerede har stukket din kollega og dig
selv?

Nu blev den ene stukket i benet og den anden et ikke dødeligt sted, men hvor
kommer næste stik? I halsen, i brystet, i maven?

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 23-08-07 05:53

JL skrev:

> [...]
>
> Nu blev den ene stukket i benet og den anden et ikke dødeligt sted, men
> hvor kommer næste stik? I halsen, i brystet, i maven?
Giver det ret til at skyde i maven? .
Et skud i maven må være for at dræbe, ikke? .
Et skud i benet tror jeg nu nok at jeg ville ligge stille.

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 23-08-07 07:38

> Giver det ret til at skyde i maven? .
> Et skud i maven må være for at dræbe, ikke? .
> Et skud i benet tror jeg nu nok at jeg ville ligge stille.

Hvor er du bare ikke særligt klog at høre på.

90% af alle mennesker ville skyde efter hovedet hvis de stod i en situation
hvor kollegaen lige er blevet stukket i armen og du selv er stukket i benet.
Du har tydeligvis aldrig læst/hørt om hvordan en person "tænker" når
overlevelsesinstinktet overtager....

Håber du skriver for at provokere....

Rune

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-08-07 15:28

KE Kofod / 7100 <dytbaat@hergaardetgodt.dk> wrote in

> Giver det ret til at skyde i maven? .
> Et skud i maven må være for at dræbe, ikke? .

Hvis betjenten har følt sig i livsfare og har vurderet at der ikke var
mulighed for blot at pasificere angriberen så HAR de ret til at skyde for
at dræbe. Så må statsadvokaten bagefter vurdere om de gjorde det rigtige.

> Et skud i benet tror jeg nu nok at jeg ville ligge stille.

Men hov, gutten flyttede sig og skuddet ramte i maven istedet - bad luck.

Fra : Bjarne

Dato : 23-08-07 17:47

Henrik Stidsen skrev:

> Men hov, gutten flyttede sig og skuddet ramte i maven istedet - bad luck.

Det er jo det som statsawekatten skal undersøge.
Gjorde betjenten sit bedste i forhold til gældende regler og ramte
f.eks. ved siden af?

Noget helt andet der kunne undre mig:
Kræves der egentlig et minimum af færdigheder for at få skydelicens?

I diverse andre jobs med sikkerhed testes evnen til f.eks. af føre en
turistbus eller et lokomotiv eller være trafikdisponent eller flyveleder.

Jeg undrer mig, om politifolks skydelicens er betinget af et minimum af
færdigheder, sådan at den ikke gives til i øvrigt udmærkede
medarbejdere, der ikke kan ramme betryggende i en presset situation?

Mennesker er jo forskellige, og ikke alle politifolk har evner som Jack
Bauer.

Eller om skydelicensen alene er betinget af, at man har gennemgået de
obligatoriske kurser og i øvrigt ikke har opført sig upassende.

Bjarne

Fra : Allan F

Dato : 24-08-07 12:44

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Eller om skydelicensen alene er betinget af, at man har gennemgået de
> obligatoriske kurser og i øvrigt ikke har opført sig upassende.

Jeg skyder i en skytteforening, hvor politiet også kommer og træner. Dvs. de
kommer i flok med deres egne våben, deres egen ammunition, deres egen
skydeinstruktør og deres egne skiver, og skyder efter deres egne regler.

For i det hele taget at få lov til at komme ud i offentligheden med deres
tjenestevåben kræves der en vis skydefærdighed. De består en række prøver,
og skal jævnligt bevise (2 gange om året har jeg hørt), at deres
skydefærdighed stadig er i orden. Når det er sagt, så skal det også siges,
at der er mange vildskud imellem, når de træner.

Banen er 25 meter lang, med et skydehus med låger ud til skiverne, som er
placeret bag en vold til beskyttelse af den mekanisme, som drejer skiverne
frem. Over skiverne er et tag af trapez-plader, så skiverne ikke bliver
totalt ødelagt når det regner. Vi i skytteforeningen må kun skyde fra
standpladsen inde i huset. Politiet har afmærket en linje 8 meter fra
skiverne, hvorfra de træner. De har een gang måttet betale en tømrer for at
udskifte trapez-pladerne, fordi de var blevet ødelagt af 'vildskud'. Jeg
skyder selv 9mm gennem mange år, og er glad for min SIG, som er et bedre
våben end politiets H&K USP Compact. Det er dyrt men sjovt. Jeg underviser
også selv i pistolskydning.

Politiets skiver, som står i skyttehuset viser hvad de træner. På skiven af
afbilledet en silhuet af en person, fra hoften og op. Der er nogle gange
skud koncentreret om hovedet, midten af kroppen, og skuldrene. Nogle gange
skyder de i mørke, andre gange i dagslys.

Allan F

Fra : padre

Dato : 22-08-07 12:04

> [...]
> maven, hedder det sig ikke at de skal pacificere manden ved evt. skud i
> benet, det må da kunne have stoppet mandens handlinger? .

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2007/08/22/094252.htm?rss=true

"En mand gik til angreb på to betjente, da de i formiddag mødte op ved hans
lejlighed på Amager.
Den ene betjent blev stukket med en kniv i armen og den anden i benet. De
skød derefter mod manden. Han blev ramt i maven, men hans tilstand er
ukendt."

Måske de ikke havde tid til at vente på at han ville lægge sig ned efter et
skud i benet?

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : per christoffersen

Dato : 22-08-07 12:09

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Måske de ikke havde tid til at vente på at han ville lægge sig ned efter
> et skud i benet?

- og måske det også her, ligesom det er i så mange andre situationer, er
meget vanskeligt at foretage en konkret juridisk vurdering af en situation
baseret på referater i pressen.
Pressen anlægger ikke juridiske væsentlighedskriterier, når de beslutter
hvordan historien skal skæres til.
Det er nok heller ikke deres opgave.

/Per

Fra : Brian K

Dato : 23-08-07 01:25

> [...]
> Den ene betjent blev stukket med en kniv i armen og den anden i benet. De
> skød derefter mod manden. Han blev ramt i maven, men hans tilstand er

Så havde jeg sgu også skudt ham!

Og i en lejlighed - med minimun af plads - der går tingene hurtigt - og
kniven har været tæt på (med gerningsmanden) - jeg havde også skudt først
og stillet spørgsmål bagefter!

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 22-08-07 14:43

Hejsa

>Hmmmmmm overvurdere Politiet lidt situationen ved at skyde en mand i
>maven, hedder det sig ikke at de skal pacificere manden ved evt. skud i
>benet, det må da kunne have stoppet mandens handlinger? .

Jooo måske, men jeg ville nu heller ikke bruge energi på at sigte hvis
min arm eller ben live var blevet flænset op at en stor kniv !

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 22-08-07 15:36

"www.netink.dk / www.PCalarm112.dk / www.GPSdebat.dk"
<infoFJERN@netinkFJERN.dk> skrev i meddelelsen
> Hejsa

> Jooo måske, men jeg ville nu heller ikke bruge energi på at sigte hvis
> min arm eller ben live var blevet flænset op at en stor kniv !

Nej, jeg havet sgu også bare skudt for at ramme.

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 23-08-07 14:24

Hejsa

>Nej, jeg havet sgu også bare skudt for at ramme.

Ja, det er det jeg mener !

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk