Husleje - Rykkergebyr
Fra : Thomas J

Dato : 21-08-07 22:04

Hej

Er netop hjemvendt fra ferie, og opdager at min husleje desværre ikke er
blevet overført til min udlejer. Da jeg kommer hjem, ligger der 2
konvoluter på mit skrivebord. Udlejer har altså låst sig ind i min
lejlighed og lagt dem der.

Det første brev af 8. August, får jeg et rykkergebyr på kr. 100,-

I brevet står der at sagen bliver overgivet til advokat, hvis ikke
huslejen er indbetalt inden 3 dage.

Det andet brev af 16. August, får jeg et rykkergebyr på kr. 500,-

Advokaten er altså ikke blevet indblandet. I dette brev, er konsekvensen
ved manglende betaling inden d. 23 august, en opsigelse.

Har udlejer ret til at kræve et gebyr på kr. 500,-??
Må udlejer låse sig ind i min lejlighed??

Mvh
Thomas

Fra : Jubii

Dato : 21-08-07 23:18

"Thomas J" <Thomasjari1@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Har udlejer ret til at kræve et gebyr på kr. 500,-??

Det kommer an på om det ligger inden for det tilladte efter :
§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf.
stk. 2.

Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling,
hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter, at
skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav skal
være afgivet efter sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt
angive, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden
fristens udløb. § 33, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
>Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve 100 kr. + 2 pct. af det skyldige
>beløb ud over 1.000 kr. For 1998 og fremover reguleres beløbet efter 1.
>pkt. i stedet efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en
>12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår,
>reguleringen vedrører . Det i 4. pkt. nævnte beløb er opgjort i 1994-niveau
>og reguleres en gang årligt med 2,0 pct. tillagt en tilpasningsprocent for
>det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet
>afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Gebyret er pligtig pengeydelse i
> [...]

Og så er det bare at finde lommeregneren i computeren frem.

> Må udlejer låse sig ind i min lejlighed??

Absolut ikke uden aftale. Få fat i nøglerne eller skift lås.

Fra : Codexx

Dato : 21-08-07 23:20

Thomas J wrote:
> [...]
> konsekvensen ved manglende betaling inden d. 23 august, en opsigelse.
>
> Har udlejer ret til at kræve et gebyr på kr. 500,-??

Nej. Se lejeloven § 93 stk. 2. Men skynd dig at betale lejen samt første
rykkergebyr.

> Må udlejer låse sig ind i min lejlighed??

Nej, ikke for at aflevere et brev.

/Bacher

Fra : Thomas J

Dato : 21-08-07 23:51

Codexx skrev:
> Nej. Se lejeloven § 93 stk. 2. Men skynd dig at betale lejen samt første
> rykkergebyr.

Det har jeg gjort. Jeg har også gjort udlejer opmærksom på at jeg ikke
vil betale kr. 500,-

Hans svar er: mit rykkergebyr er særdeles rimeligt! - og kan du ikke
acceptere det vil enhver rykker fremover komme direkte fra min advokat
med de rykkergebyrer som det nu engang medfører.

Mvh
Thomas

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-07 23:56

Thomas J wrote:

> Hans svar er: mit rykkergebyr er særdeles rimeligt! - og kan du
> ikke acceptere det vil enhver rykker fremover komme direkte fra
> min advokat med de rykkergebyrer som det nu engang medfører.

Størrelsen af rykkergebyret er reguleret af lejeloven, jf. Jubii's
indlæg (100 kr + 2% af beløb over 1000 kr). De må også gælde hvis
udlejer beder advokaten sende rykkeren.

Medmindre du betaler 21000/måned i husleje, kan det ikke blive 500 kr.

Fra : Codexx

Dato : 22-08-07 00:01

Jesper Lund wrote:

> [...]
> udlejer beder advokaten sende rykkeren.
>
> Medmindre du betaler 21000/måned i husleje, kan det ikke blive 500 kr.

Så vidt jeg kan se kan den nævnte bestemmelse kun benyttes på 1. rykker, så
udlejeren har forspildt chancen ved kun at kræve 100.- i første omgang.
Desuden vil jeg vædde med 1. rykker ikke lever op til kravene for en
påkravsskrivelse i lejeloven.

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-07 00:07

Codexx wrote:

> Desuden vil jeg vædde med 1. rykker ikke lever
> op til kravene for en påkravsskrivelse i lejeloven.

Det ændrer vel ikke ved at udlejer kan opkræve i 100 kr. for en normal
rykker?

Fra : Codexx

Dato : 22-08-07 11:54

Jesper Lund wrote:

> Det ændrer vel ikke ved at udlejer kan opkræve i 100 kr. for en normal
> rykker?

Nej nej. Men han kan formentlig ikke efterfølgende kræve de +2% i en ny
rykker.

/Bacher

Fra : Jubii

Dato : 22-08-07 06:32

> [...]
> acceptere det vil enhver rykker fremover komme direkte fra min advokat med
> de rykkergebyrer som det nu engang medfører.

Kan du ikke forklare ham at påkravsgebyret ikke skal være rimelig men
lovligt?
Desuden mener jeg påkrav 1 er ugyldigt da det ikke tydeligt var angivet at
lejeforholdet kunne ophæves.
Jeg har fundet følgende i en dom (fogderet/landsret) "påkravsgebyret alene
kan udgøre 110 kr. + 2% af lejerestancen ud over 1.000 kr., "
Så et påkravsgebyr på 500 kr. er så væsentlig at det kan gøre en ophævelse
ugyldig.
Jeg skimmede lige nogle andre retssager om påkravsgebyr og jeg mener at
højesteret har lagt loft på påkravsgebyer og de 110 kr. kunne så være det
loft. Plus altså 2 % af lejerestancen ud over 1.000 kr.
Du har vist 2 muligheder. dels betale de 500 kr. og så lade huslejenævnet
afgøre om det er berettiget, dels betale et mindre gebyr som skitseret oven,
og afvente en ophævelse med tilhørende retssager hvor udfaldet kan være
usikkert.

Og rykkergebyr fra advokat? Han blander vist incasso ind i det. Advokatsalær
kan opkræves men det udgør ikke en pligtig pengeydelse eller anden pligtig
pengeydelse, så det kan ikke lægges på et påkravsgebyr så dette gøres
højere. Har du betalt lejerestansen hænger han på de krævede 500 kr. og det
er efter min mening alt for meget.