chikane inkasso ?
Fra : Nikolaj

Dato : 21-08-07 21:08

Hej
Nu ser vi det igen i TV, at et firma (homeenter.com) sender en masse til
inkassso for varer som kunden aldrig har bestilt.

Hvorfor tager folk det ikke bare stille og roligt, og lader dem køre deres
retssager. Er der ikke en dommer som skal træffe en afgørelse, eller er det
bare nok at en sagsøger påstår at folk har bestilt deres varer. Skal
firmaet ikke kunne bevise at vedkommendet har bestilt samt modtaget varerne
?

Jeg har selv fået en masse af sådanne inkassotrusler igennem livet, og har
da bare ignoreret dem fordi de var grundløse.

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-07 21:25

Nikolaj wrote:

> Hvorfor tager folk det ikke bare stille og roligt, og lader dem
> køre deres retssager. Er der ikke en dommer som skal træffe en
> afgørelse [...]

Så langt kommer sagerne sikkert aldrig, men at "tage det stille og
roligt" er ikke en naturlig reaktion i den pågældende situation for de
fleste mennesker. "Går den, så går den" hedder forretningsprincipet
(uden at jeg i øvrigt har set udsendelsen).

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-08-07 09:40

Jesper Lund skrev:

> [...]
> fleste mennesker. "Går den, så går den" hedder forretningsprincipet
> (uden at jeg i øvrigt har set udsendelsen).

Jeg tager det roligt på snart 4. år. Udsendelsen har jeg nu heller ikke
set. Men det er nogle ret stride breve de skriver og jeg er sikker på at
de fleste mennesker uden viden til at vurdere den reelle "tyngde" i
truslerne ville tage dem ret alvorligt.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 22-08-07 12:29

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> set. Men det er nogle ret stride breve de skriver og jeg er sikker på at
> de fleste mennesker uden viden til at vurdere den reelle "tyngde" i

Jeg vil advare imod at ignorere skrivelserne, men en e-mail eller fax,
hvor kravet afvises burde være nok, bare der er modtagelses kvitering,
som naturligvis skal udskrives og gemmes, i tilfælde af en indkaldelse
til fogedretten.

Specielt hvis jeg hører om de forenklede inkassoregler idag, må det
være væsentligt altid at protestere, når man bliver mødt med uberettigede
krav.

Ligeledes kan et inkasso-firma ikke gøre meget, hvis du har protesteret,
og dokumenteret det, find selv inkassolovgivningen og læs videre, det
er vildt underholdende (-;

Med venlig hilsen

Bo G. Christensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-08-07 22:41

Bo G. Christensen skrev:
> [...]
>
> Ligeledes kan et inkasso-firma ikke gøre meget, hvis du har protesteret,
> og dokumenteret det, find selv inkassolovgivningen og læs videre, det

Det er jeg fuldt ud klar over. Der er afvist til alle rette parter.

Fra : Kim2000

Dato : 22-08-07 14:49

"Nikolaj" <nikolaj@nikolaj.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare nok at en sagsøger påstår at folk har bestilt deres varer. Skal
> firmaet ikke kunne bevise at vedkommendet har bestilt samt modtaget

Præcis, det er altså slet ikke så svært som folk vil gøre det til, fx bare
det at folk overhovedet åbner pakkerne, skriv "modtagelse nægtet" og så er
den potte ude.

Man kan iøvrigt ikke blive erklæret dårlig betaler hvis man nægter at vedgå
sig gælden, så skal der en domstolsafgørelses til.

Det ved jeg da fra Telia, der mente jeg havde ringet for 3000 kroner på min
fastnettelefon i 1999, at jeg ikke havde fastnet telefon fra 98-02 var ingen
hindring, der sendte jeg et anbefalet brev, hvor jeg nægtede kendskab til
gælden, efter yderligere et par opringninger og trusler stoppede de med det
pjat.
mvh
Kim

Fra : N_B_DK

Dato : 22-08-07 17:50

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
> Man kan iøvrigt ikke blive erklæret dårlig betaler hvis man nægter at
> vedgå sig gælden, så skal der en domstolsafgørelses til.

Det kan jeg garantere dig man kan!!

Det blev jeg sidste år (er en af dem med samme sag som de der var i basta
ang cybercity), og tro mig jeg havde telefonisk, og pr brev nægtet at skylde
CC så meget som en kr, tværtimod var det dem der skyldte mig penge, men ikke
destro mindre sendte de sagen til RKI (jeg rettede med vilje ikke
henvendelse til RKI, da jeg vidste jeg ville stå meget bedre i den
efterfølgende retssag, og havde ingen planer om at låne penge, så det
generede mig ikke at jeg stod i RKI).

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Kim2000

Dato : 22-08-07 18:28

> [...]
> henvendelse til RKI, da jeg vidste jeg ville stå meget bedre i den
> efterfølgende retssag, og havde ingen planer om at låne penge, så det

Og som Kontant jo så sandelig også fortalte, så er det ulovligt og som du jo
egentlig også selv skriver så er RKI forpligtet til øjeblikkeligt at fjerne
dig hvis du nægter kendskab til gælden. Jeg ved så ikke hvordan man står
bedre ved at stå i RKI o forhold til en retssag? Hvordan skal det forstås?
Fortæl?
mvh
Kim

Fra : N_B_DK

Dato : 22-08-07 19:17

>Jeg
> ved så ikke hvordan man står bedre ved at stå i RKI o forhold til en
> retssag? Hvordan skal det forstås?

Det skal forståes sådan, at når virksomheden bevidst overtræder inkasso
loven, så står de pr automatik dårligere overfor den person de anlægger sag
imod (og min sag havde jeg vundet selv uden den del)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.