Oprettelse af Fælles antenne
Fra : Gunnar007

Dato : 21-08-07 20:15

I vores grundejerforening er vi 7 matrikler som medlem.
Alle 7 bor i rækkhuse, side om side.
Vi har snakket om at skrotte vores grimme antenner, og beholde en, og så
trække forstærker og kabel rundt på lofterne. Løsningen er billig, og da vi
alligevel skal have skiftet tag er det endnu sjovere.

Hvordan sikrer vi at en evt ny ejer af den matrikkel antennen sidder på ikke
skrotter den, og klipper ledningerne til os andre ??

Skal det tinglsyses, eller er det nok at skrive det i bestemmelserne for
grundejerforeningen, da der er tinglyst klausul om medlemsskab af
grundejerforeningen.

Hilsen G

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-07 20:26

Gunnar007 wrote:

> Hvordan sikrer vi at en evt ny ejer af den matrikkel antennen
> sidder på ikke skrotter den, og klipper ledningerne til os andre
> ??

Tinglysning.

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-07 20:33

Gunnar007 wrote:

> [...]
> en, og så trække forstærker og kabel rundt på lofterne. Løsningen
> er billig, og da vi alligevel skal have skiftet tag er det endnu

Der er også dette aspekt, som I skal overveje
http://www.copydan.dk/Home/Rettighedsbruger/TV_Radio/Kabelanlaeg-faellesantenne.aspx

Ja, der skal betales ekstra blot fordi I deler en antenne. Sigh!?

DVB-T vil reducere antallet af TV antenner i hver husstand, så behovet
for fællesantenneanlæg kan potentielt falde i visse dele af landet.

Fra : Gunnar007

Dato : 22-08-07 10:13

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> DVB-T vil reducere antallet af TV antenner i hver husstand, så behovet for
> fællesantenneanlæg kan potentielt falde i visse dele af landet.

Tinglysning.. Er det ikke nok at tinglyse på ejeren af antennen, da de andre
jo bliver forsynet af ham.
Og prisen hos copydan er lige til at klare, 68,64 kr pr husstand pr år.

Jo jo, der er meget at tænke på når man har det godt sammen med naboerne..

Hilsen G

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 22-08-07 12:24

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

> Og prisen hos copydan er lige til at klare, 68,64 kr pr husstand pr år.
>
> Jo jo, der er meget at tænke på når man har det godt sammen med naboerne..
>
> Hilsen G

WARNING - OT - WARNING - OT - WARNING - OT - WARNING - OT

Det er bare principielt forkert, at et signal som er tilstede i alle
husstande, men
som i vælger at trække via fællesantenne udløser krav om betaling af
copy-dan,
i har jo ingen økonomisk gevinst ved driften af fællesantennen.

Og hvis det er 68,64 pr. husstand nu, hvad er det så næste år, og i
fremtiden,
Copy-dan har snablen fremme, og er desværre ikke videre reguleret fra
statens side )-:

Så allene af den grund ville jeg lade være med den fælles antenne.

Med venlig hilsen

Bo G. Christensen

Fra : Gunnar007

Dato : 22-08-07 19:45

"Bo G. Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i meddelelsen
> [...]
> statens side )-:
>
> Så allene af den grund ville jeg lade være med den fælles antenne.

Vi trækker en snor og siger ingenting til nogen.
Se venligst bort fra mit indlæg

Og skulle der flytte nogle andre ind, og er de sære, så sætter jeg en ny
digital antenne op på mit loft.

Tak for hjælpen
Hilsen G

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-08-07 13:26

Bo G. Christensen <bgc@greennet.gl> wrote:

> [...]
>
> Og hvis det er 68,64 pr. husstand nu, hvad er det så næste år, og i
> fremtiden, Copy-dan har snablen fremme, og er desværre ikke videre

Helt enig! Vi har ikke haft fjernesyn i over 28 år. Da Copy Dan afgiften
på det fællesantenneanlæg hvor vi boede blev indført i 1989 fik vi et
brev om at vi kunne fritages hvis vi underskrev en ærklæring om at vi
ikke havde TV og at vi ville meddelse boligselskabet hvis vi anskaffede
os et TV. Det gjorde vi. Næste år kom der et nyt brev fra boligselskabet
om at Copy Dan havde ændret sine "regler" således at der skulle
indsendes en erklæring hver år.

Vi nægtede og henviste til den tidligere indsendte erklæring (og til
loven - kan ikke lige på stående fod huske om det var ophavsretsloven
eller en anden lov) og til at der ikke var hjemmel i loven til at der
kunne kræves flere erklæringer.

Da vi flyttede i januar 2006 stod regningen rykkergebyr, advokat
udgifter mm på over 6.000,- kr som boligselskabet mente vi skyldte.

Vi har selvfølgelig ikke betalt noget.

Men jeg kan nikke genkendende til problemet med, at Copy Dan ikke er
reguleret. Der er ikke de samme klagemuligheder som overfor Skat. Det er
et eksempel på privatisering af skatteopkrævning og de konsekvenser der
følger.

> Så allene af den grund ville jeg lade være med den fælles antenne.

Eller lav det så enlægget ikke opfylder alle betingelser for at være et
fællesantenneanlæg - være lidt kreativ

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-07 12:30

Gunnar007 wrote:

> Tinglysning.. Er det ikke nok at tinglyse på ejeren af antennen,
> da de andre jo bliver forsynet af ham.

Hvis det er rækkehuse, bliver der vel trukket fælleskabler hen over alle
lofter, bortset fra det sidste hus. Hvis man skal være hel sikker, skal
der formentlig tinglyses på alle matrikler som har fællesinstallationer
(kabler eller antenner). Men jeg er ikke jurist, og dette er ikke
juridisk rådgivning