Ikke færdiggjort byggeri - renter?
Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 14:38

Hej

Jeg har fået opført en tilbygning, som skulle stå færdig 1. juni 07.
Imidlertid er det ikke færdigt, og murermesteren forhaler det groft. Han er
sur over jeg har hyret en byggesagkyndig til at gennemgå hans arbejde (og
fundet flere væsentlige fejl).
Spørgsmålet er nu: kan jeg beregne renter af det indbetale beløb til dato /
den samlede enterprise (som jo er den jeg har lånt til i kreditforeningen)?

Han har sendt rentenota til mig, fordi jeg tilbageholder ca. 75000,-
svarende til de fejl der er fundet/ting som ikke er færdiggjort. Han
beregner 2% pr. md. - i fald jeg kan modregne renter, er det så samme %
sats?

Meget gerne juridske svar - og gerne med links.

Mvh Tommy

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-07 14:46

TBJ wrote:

> Meget gerne juridske svar - og gerne med links.

Hvad er der aftalt mht løbende betaling? AB92?

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 15:21

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er der aftalt mht løbende betaling? AB92?

Han har løbende sendt regninger for udført arbejde. Jeg ved ikke hvad AB92
er/står for.
Den sidste regning er så på restsum ift. tilbud - selvom det ikke er
færdigt.

Mvh Tommy

Fra : per christoffersen

Dato : 21-08-07 16:01

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse

> Den sidste regning er så på restsum ift. tilbud - selvom det ikke er
> færdigt.

Har du præcist redegjort overfor ham hvilket omfang du mener manglerne har,
og hvad de består i?
- og er det gjort skriftligt eller mundtligt?

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 16:24

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Har du præcist redegjort overfor ham hvilket omfang du mener manglerne
> har, og hvad de består i?
> - og er det gjort skriftligt eller mundtligt?

Jeg har (skriftligt) afleveret en liste over fejl og mangler.
Mvh Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 16:02

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er der aftalt mht løbende betaling? AB92?

Jeg har læst ordrebekræftigelsen og der står nævnt at AB92 og dansk standard
er gældende.
Mvh Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 18:12

> Jeg har læst ordrebekræftigelsen og der står nævnt at AB92 og dansk
> standard er gældende.
> Mvh Tommy

"§ 25. Forsinkelse, som ikke giver entreprenøren ret til
tidsfristforlængelse, er ansvarspådragende.

Stk. 2. Hvis der er fastsat dagbod eller andre særlige
sanktionsbestemmelser, kan erstatningskrav for forsinkelse ikke rejses
herudover.

Stk. 3. Er der ikke fastsat dagbod eller andre særlige
sanktionsbestemmelser, opgøres bygherrens tab efter dansk rets almindelige
erstatningsregler."

Det er så stk. 3 der er gældende. Men hvad er "dansk rets almindelige
erstatningsregler" ??

Mvh Tommy