Hvad ville dansk retspraksis være her ?
Fra : Per

Dato : 17-08-07 16:28

Hej NG !

Læs her: http://ekstrabladet.dk/112/article326266.ece

Hvordan ville den slags skulle afgøres her i DK.

Ville en tyv få skulle tilbagebetale det hele ?

--
Med venlig hilsen Per !

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-08-07 22:06

> Hej NG !
>
> Læs her: http://ekstrabladet.dk/112/article326266.ece
>
> Hvordan ville den slags skulle afgøres her i DK.
>
> Ville en tyv få skulle tilbagebetale det hele ?

Med fare for at være helt ujuridisk, så vil jeg tro, at der vil gælde
tilsvarende i Danmark.
Altså at hvis nogen beriger sig på baggrund af noget stjålent, så
konfiskeres hele gevinsten.

Man kunne forestille sig, at en person stjal 2 mio kr og brugte dem til at
handle aktier og på rekordtid tjente 5 mio selv.
Jeg er ret overbevist om, at samtlige 7 mio kr konfiskeres, da pengene ikke
kunne være tjent uden det stjålne beløb.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-08-07 14:41

Frodo> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Frodo> news:46c5be41$0$98318$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
Frodo> Med fare for at være helt ujuridisk, så vil jeg tro, at der
Frodo> vil gælde tilsvarende i Danmark. Altså at hvis nogen
Frodo> beriger sig på baggrund af noget stjålent, så konfiskeres
Frodo> hele gevinsten.

Det ville vel nærmest kræve at "aktiehandelsaftalen" på en eller anden
måde var "ugyldig" eller ikke korrekt, men den er jo lovlig og ok?

Frodo> Man kunne forestille sig, at en person stjal 2 mio kr og
Frodo> brugte dem til at handle aktier og på rekordtid tjente 5
Frodo> mio selv. Jeg er ret overbevist om, at samtlige 7 mio kr
Frodo> konfiskeres, da pengene ikke kunne være tjent uden det
Frodo> stjålne beløb.

Jeg er ret overbevist om at man ihvertfald, som du selv skriver ville
blive dømt for at have stjålet 2 mio. kr, som konfiskeres. Det følger
klart:

§ 75. Udbyttet ved en strafbar handling eller et hertil svarende beløb
kan helt eller delvis konfiskeres. Savnes der fornødent grundlag for
at fastslå beløbets størrelse, kan der konfiskeres et beløb, som
skønnes at svare til det indvundne udbytte...

§ 76. Konfiskation efter § 75, stk. 1, kan ske hos den, hvem udbyttet
er tilfaldet umiddelbart ved den strafbare handling.
Stk. 2. Konfiskation af de i § 75, stk. 2 og 3, nævnte genstande og
værdier kan ske hos den, der er ansvarlig for lovovertrædelsen, og hos
den, på hvis vegne han har handlet...

Eftersom at der ikke er noget ulovligt ved at tjene 5 mio. kr på
aktiehandel, finder jeg ikke umiddelbart grundlag for at konfiskere
pengene fra fortjenesten - pengene kunne ligeså godt være tabt.

Men det betyder ikke at man "bare" kan stjæle 2 mio. kr og tjene 5
mio. kr på aktiehandel. Hvis det var så let, var vi alle jo ret rige.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-08-07 11:29

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men det betyder ikke at man "bare" kan stjæle 2 mio. kr og tjene 5
> mio. kr på aktiehandel. Hvis det var så let, var vi alle jo ret rige.

Skal det ikke ses, som det fortsat at have et ulovligt erhvervet beløb i
hænde og disponere over det, som værende ulovligt?
Som jeg ser det, er den ulovlige handling ikke afsluttet med selve
hændelsen, men fortsættes så længe, beløbet ikke er afleveret til rette ejer
eller forbryderen dømt for det. - Ja i princippet skylder han vel stadig det
tabte beløb til ofret eller dets forsikringsselskab.

Hvis du finder en pung med penge, og bare tilegner dig disse, så er det
ulovlig omgang med hittegods.
Altså er der tale om ulovlig omgang med andres midler, og dermed vil
gevinsten ved denne omgang også kunne konfiskeres.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-08-07 23:55

Frodo> "Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en
Frodo> meddelelse
-snip-

Frodo> Skal det ikke ses, som det fortsat at have et ulovligt
Frodo> erhvervet beløb i hænde og disponere over det, som værende
Frodo> ulovligt? Som jeg ser det, er den ulovlige handling ikke
Frodo> afsluttet med selve hændelsen, men fortsættes så længe,

Hvornår er tyveri afsluttet? Spørg dig selv om det.

Frodo> beløbet ikke er afleveret til rette ejer eller forbryderen
Frodo> dømt for det. - Ja i princippet skylder han vel stadig det
Frodo> tabte beløb til ofret eller dets forsikringsselskab.

Hvilken lov og paragraf snakker du om?

Frodo> Hvis du finder en pung med penge, og bare tilegner dig
Frodo> disse, så er det ulovlig omgang med hittegods. Altså er
Frodo> der tale om ulovlig omgang med andres midler, og dermed vil
Frodo> gevinsten ved denne omgang også kunne konfiskeres.

Det lyder som noget vrøvl. Én ting er at tage noget der tilhører
andre. Det straffes man for. Hvis man lovligt tjener penge, på lovlig
vis, så ser jeg intet grundlag for at det skulle kunne konfiskeres på
nogen som helst måder. Hvis man taber alle pengene så siger man heller
ikke til ejeren: Det var synd. Du har tabt dine penge, selvom du ingen
indflydelse havde på beslutningen om at investere dem.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-08-07 02:10

Martin Jørgensen wrote:

> Hvornår er tyveri afsluttet? Spørg dig selv om det.

I praksis når det stjålne er afleveret. Set fra skadeslidtes side. Set fra
tyvens side, når han er sluppet af sted med selve handlingen.

> [...]
> Frodo> dømt for det. - Ja i princippet skylder han vel stadig det
> Frodo> tabte beløb til ofret eller dets forsikringsselskab.

Ja det ved jeg jo ikke, men man skal vel kigge i straffeloven, da tyveri er
en forsætlig culpøs handling under offentlig påtale.

> [...]
> Frodo> gevinsten ved denne omgang også kunne konfiskeres.
>
> Det lyder som noget vrøvl. Én ting er at tage noget der tilhører

Kan vi blive enige om, at ved en pung som du har fundet er tidspunktet for,
hvornår du har samlet den op ligegyldigt?
Vi kan fortsætte lidt ud af den tangent. I pungen finder du et Dankort.
Tilfældig vis stod du bag den oprindelige ejer, da han betalte med sit
dankort tidligere, og så faktisk hans pinkode.
Nu bruger du kortet til at købe en bunke lottokuponer med. og da du ikke er
det hurtigste dyr i skoven (No pun intended) bruger du kortet til at
bestille varer direte til din dør over nettet, og i det hele taget
efterlader klare spor din identitet, så politiet finder dig hurtigt.
Politiet konfiskerer naturligvis alle de sager, du har købt på kortet, incl
lottokuponerne. Nu viser der sig, at der er en 7'er på en af kuponerne. Tror
du, du får udleveret kuponen igen?
Politiet kan bevise eller har i hvert fald et kraftigt indicie på, at du
betalte kuponen med det fundne dankort.
Ergo er kuponerne slet ikke dine. Lige så lidt som det 42" plasmafjernsyn,
du købte over nettet med dankortet.

>Hvis man lovligt tjener penge, på lovlig
> vis, så ser jeg intet grundlag for at det skulle kunne konfiskeres på
> nogen som helst måder.

Du har jo netop ikke tjent dem på lovlig vis, fordi de penge, der var
nødvendige for at kunne lave fortjenesten ikke er lovligt erhvervet.
>Hvis man taber alle pengene så siger man heller
> ikke til ejeren: Det var synd. Du har tabt dine penge, selvom du ingen
> indflydelse havde på beslutningen om at investere dem.

Næh, som tyv eller bedrager modtager du vel et krav om at returnere
midlerne, om du har dem eller ej.
Ofret får forhåbentligt dækning af sit forsikringsselskab, men det selskab
kan vel føre regres mod dig som skadesvolder (tyv)

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk